Home / آفات و بیماری ها / چروک شدن برگ کراسولا – علت و درمان

چروک شدن برگ کراسولا – علت و درمان

چروک شدن برگ کراسولا به چه دلیلی اتفاق میفته؟

خب در یه نگاه اجمالی باید بگم که دلایل مختلفی میتونه باعث چروک شدن برگ کراسولا بشه. دلایلی مثل:

  • کم آبی یا آبیاری زیاد
  • پیری طبیعی برگ ها
  • خرابی ریشه
  • نور بسیار زیاد
  • گرما یا سرمای هوا

 

اگر همون ابتدا که شاهد چروک برگ گیاه شدین سریعا نسبت به برطرف کردن مشکل اقدام کنید جای هیچ گونه نگرانی نیست.

چروک شدن برگ ها نشانه مرگ گیاه نیست بلکه نشون میده گیاه شما به مراقبت و توجه بیشتری نیاز داره تا دوباره به حالت سلامتی و شادابی قبل خودش برگرده.

این حالت چروک شدن برای تمام گونه های کراسولا ممکنه اتفاق بیفته. پس فرقی نداره شما کراسولا خرفه ای دارین یا کراسولا آواتا و …

اگر مواردی که در ادامه توضیح میدم کم و زیاد بشه ممکنه برگ های گیاه چروک بشه و در صورت پیگیری نکردن و برطرف نکردن مشکل، در نهایت موجب از دست رفتن گیاه میشه.

پس تا پایان این مقاله با من همراه باشید.دوستان عزیزم اگر دوست دارین اطلاعاتتون رو در زمینه گل و گیاه بالا ببرید و یا روش های تکثیر و درمان گیاهان رو یاد بگیرین، کانال اصله در ایتا رو دنبال کنید علاوه بر این میتونید با برقراری ارتباط با مشاور به صورت رایگان مشکلات گیاهانتون رو برطرف کنید برای پیوستن به کانال اصله روی لینک بزنید👇👇👇

 

کانال اصله در ایتا

 

 

دلایل چروک شدن برگ کراسولا

  • کم آبی

کراسولاها و تمامی خانواده ساکولنت ها مقدار زیادی آب در برگهای خودشون ذخیره میکنن و برای همین نسبت به کم آبی مقاومن. اما اگر گیاه برای مدتی طولانی آب مورد نیازش رو از طریق ریشه دریافت نکنه، سراغ ذخیره آب داخل برگها میره و همین عامل موجب چروک شدن برگاش میشه. پس ممکنه ابتدا با چند برگ چروک روبرو بشین اما اگر خشکی خاک ادامه پیدا کنه تمام ذخیره آبی موجود در برگ ها رو مصرف میکنه و در نهایت تمام برگ هاش چروک میشن.

درمانش هم ساده هست. کافیه آبیاری عمیق انجام بدین و صبر کنید تا مجدد خاک گلدان خشک بشه و دوباره آبیاری عمیق انجام بدین.

آبیاری عمیق یعنی آب کاملا از زیرگلدانی بیرون بزنه.

زمانی که برگ ها مجدد تپل و شاداب شدن وقتش رسیده تا یک برنامه منظم آبیاری با توجه به خاک و سایز گلدان و مکان قرارگیری گیاه در نظر بگیرید.

  • آبیاری زیاد

درست مثل مسئله کم آبی، آبیاری زیاد هم میتونه باعث چروک شدن برگ ها بشه. اگر خودتون میدونید که آب زیادی به گیاه دادین، یک برنامه آبیاری منظم تنظیم کنید.

در شرایطی که اوضاع خیلی حادتره، یعنی در صورتی که برگ ها نرم شدن و ریزش دارن، باید ریشه ها رو بررسی کنید چون احتمال خرابی ریشه وجود داره.

اگر ریشه های گیاه از بین رفته باشن، باید اول تحت درمان با قارچ کش قرار بگیره و بعد هم به یک بستر باکیفیت با زهکشی بالا و مغذی منتقل بشه.

  • خرابی ریشه

اگر خاک کراسولا دائما مرطوب هست، ممکنه ریشه های گیاه خراب شده باشن. رطوبت بالای خاک به دو دلیل مهم اتفاق میفته:

 

  1. یا آبیاری زیاد و بدون در نظر گرفتن خشکی خاک انجام میدین
  2. یا سوراخ های زهکشی گلدان بسته شدن و یا کوچک هستن و آب های اضافی تخلیه نمیشن

زمانی که ریشه ها دائما مرطوب بمونن به مرور بیمار و خراب میشن و دیگه نمیتونن آب و مواد غذایی رو جذب کنن در این صورت برگ های گیاه چروکیده میشه.

برای درمان باید ریشه ها رو چک کنید. اگر خراب شدن قیچی کنید، قارچ کش بزنید، قطره ریشه زایی بدین و در بستر جدید بکارید و منتظر بمونید تا ریشه های جدید تشکیل بشن.

  • وجود آفت

اگر گیاه به آفت دچار شده دلیل چروک شدن برگ کراسولا میتونه همین عامل باشه. این آفت ها چون از گیاه تغذیه میکنن، آب و شیره گیاه رو می مکن و برگ ها به مرور چروک شده و گیاه کم کم ضعیف شده و از بین میره.

حتما گیاه رو بررسی کنید اگر هر نوع آفتی دیدین، ابتدا با شامپوبرگ آفات رو بردارین و اگر میزان درگیری گیاه زیاد بود سم پاشی هم انجام بدین.

 

  • درجه حرارت بالا و گرمای هوا

بسته به جایی که زندگی میکنید، در فصول گرم سال، درجه حرارت های بالا میتونه باعث چروک شن برگ کراسولا بشه. زمانی که درجه حرارت بالا میره، آب موجود در خاک و برگ سریع تر تبخیر میشه و همون طور که بالاتر هم توضیح دادم کم آبی میتونه چروک شدن برگ رو به همراه داشته باشه.

  • پیری طبیعی

در نهایت اگر هیچ کدام از موارد بالا برای چروک شدن برگ ها صادق نبود، این چروک شدن به شرطی که از پایین گیاه اتفاق بیفته، میتونه نشونه پیرشدن برگ باشه.

این چرخه طبیعی زندگی گیاهان است. برگ های قدیمی و پیر از بین میرن و برگ های جدید و شاداب جوانه میزنن.

 

 برای درمان این گیاه و خرید داروهای لازم، کود و خاک مناسب این گیاه میتونید از طریق اینستاگرام (@acle_ir) یا برقراری تماس با اکانت (@imagepad) در ایتا و تلگرام با کارشناس مربوطه در ارتباط باشید

About admin

Check Also

پشه گلدان

پشه گلدان را به راحتی و با ساده ترین روش از بین ببرید- راهکارهای طبیعی و موثر

پشه گلدان یکی از معضلات و مشکلات اساسی برای افرادی است که در منزل خودشان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *