Home / مقالات / کوددهی در فصل پاییز و زمستان

کوددهی در فصل پاییز و زمستان

کوددهی در فصل پاییز و زمستان علی رغم تصور برخی؛ بسیار حائز اهمیت است. البته درست است که گیاهان در فصل زمستان فعالیت و فتوسنتز چندانی ندارند اما فراموش نکنید که گیاه شما برای فصل بهار به مواد مغذی احتیاج دارد.

اهمیت کوددهی در فصل پاییز و زمستان

پاییز آغاز فصل سرما است و به تدریج دمای هوا افت می کند اگرچه گیاهان در فصول سرد به خواب زمستانی می روند اما اگر یک گیاه بنیه ای قوی نداشته باشد با کوچکترین تزلزل دمایی از بین خواهند رفت.

هنگاهی که گیاه خود را در فصل پاییز کوددهی می کنید با این کار نه تنها گیاه شما قبل از زمستان دخیره ی کافی دارد و می تواند دوران خواب زمستانی را به راحتی سپری کند بلکه در فصل بهار رشد خود را زودتر و بهتر شروع میکند.

البته که کوددهی در پاییز روی درختان میوه نیز تاثیر می گذارد. درختانی که در فصل پاییز کوددهی شده اند در فصول رشد محصول بهتر و بیشتری خواهند داد.

نکته ی مهمی که باید به آن توجه شود این است که نباید به هیچ عنوان محلول پاشی در اوخر زمستان را فراموش کنید. زمانی که در اواخر فصل زمستان درختان شروع به جوانه زدن می کنند بهترین زمان برای کوددهی به صورت محلول پاشی است. این کار به بقای جوانه ها و گرده افشانی بهتر در فصل گرما کمک می کند.

کوددهی در فصل پاییز و زمستان
کوددهی در فصل پاییز و زمستان

چه کود های برای فصل پاییز و زمستان مناسب هستند؟

قبل شروع فصول رشد باید بین نیاز گیاهان و درختان به مواد مغذی و موجودی این مواد در خاک تعادل وجود داشته باشد. برای برقرار شدن این تعادل باید کوددهی را در فصل پاییز شروع کنید.

بهتر است در فصل زمستان  ازعناصری مانند: فسفر، پتاس و ریز مغذی ها استفاده شود. این عناصر نه تنها نیاز غذایی گیاهان را تامین می کنند بلکه مقاوت گیاه در برابر بیماری ها و سرما بیشتر می شود.

معرفی کود مناسب

کود کلات آهن

یکی از کودهایی که برای درختان و گیاهان بسیار مهم است کود آهن است. چه یک باغدارار باشید و یا کسی که از گیاهان خانگی مراقبت می کند؛ در هر صورت به این کود نیاز پیدا خواهید کرد. استفاده از کود کلات آهن باعث افزایش گلدهی و افزایش محصول، افزایش سنتز پروتئین ها و آنزیم ها و در نتیجه افزایش سطح کلروفیل گیاه می شود.

برای مشاهده و خریداری کود آهن کلیک کنید.

کود کلات مس

بهتر است از کود کلات مس یه صورت محلول پاشی استفاده کنید. کود کلات مس علاوه بر اینکه مقاومت گیاه را در برابر بیماری ها و آفات و شرایط نامساعد محیطی مانند: سرمازدگی را افزایش می دهد، همچنین انتقال آب و املاح درآوند ها را نیز بهبود می بخشد.

برای خریداری و مشاهده کود مس کلیک کنید.

هیومیک اسید

اسید هیومیک یک کود آلی است که معمولا همراه با سایر کودهای شیمیایی مانند کود پتاس در پاییز به گیاهان و درختان داده می شود. استفاده از کود هیومیک اسید مزایای زیادی دارد از جمله:

  • افزایش ظرفیت تبادل یونی و تهویه مناسب خاک
  • کمک به جوانی زنی بذر و بهبود رشد جوانه و ریشه زایی
  • افزایش جذب کود های میکرو و ماکرو در استفاده ی همزمان به صورت محلول پاشی و…
  • بهترین زمان برای کوددهی یک گیاه هنگامی است که گیاه در حال رشد باشد که برای اکثر گیاهان فصل‌های بهار و تابستان است.حتی گیاهان همیشه سبز که سراسر سال سرسبز هستند و خزان ندارند، در طی فصل‌های پاییز و زمستان نیاز کودی بسیار کمتری دارند زیرا در این فصل‌ها به دلیل مناسب نبودن شرایط نوری محیط و همچنین دمای آن، گیاه رشد و نمو کمتری دارد و نیازی به مصرف کود ندارد.علاوه بر این گاهی لازم است  به دلیل تغییر فصل فرمول کود را نیز تغییر دهیم مثلاً در فصل پاییز می‌توان از کودهایی استفاده کرد که میزان پتاسیم آن بیشتر باشد زیرا این کود اگرچه در تولید گل و میوه مؤثر می‌باشد اما اصولاً به قوی‌تر شدن سیستم ریشه و سلامت عمومی گیاه کمک فراوانی می‌کند و گیاه را در گذراندن روزهای سرد زمستان و شرایط محیطی نامناسب در این زمان از سال کمک می‌کند.

     

    البته برخی از گیاهان برگ‌دار و زینتی که همیشه سبز هستند در طی زمستان فعالیت رشد و نمو خود را متوقف نمی‌کنند بلکه با سرعت کمتری آن را انجام می‌دهند. برای کمک به این گیاهان می‌توان در طی پاییز و زمستان برنامه‌های کوددهی را ادامه داد اما توجه کنید که می‌بایست کودها را با غلظت کمتری استفاده کرد و همچنین فواصل کوددهی را نیز افزایش داد مثلاً می‌توان غلظت کود را به نصف و یا حتی یک چهارم کاهش داد و به جای هر ماه یک مرتبه مصرف کود هر دو ماه یک مرتبه کود را استفاده کرد.

     

    اینکه تصمیم بگیریم کوددهی را در طی این فصول به چه نحوی انجام دهیم بستگی بسیار زیادی به نوع گیاه دارد اما به هر حال و به شکل نکته‌ای کلی و عمومی به یاد داشته باشیم که برنامه‌های کوددهی در پاییز و زمستان با برنامه‌های کوددهی در بهار و تابستان با یکدیگر متفاوت است.

     

    مسئله‌ای جالب دیگری که به آن برخورد داشته‌ام این است که برخی از پروش دهندگان به علاقه‌مندان نگهداری از گلها و گیاهان خانگی توصیه می‌کنند که اگر شخصی هستید که کاملاً مراقب گیاهان خود می‌باشید به نحوی که هر ماه به شکل منظم و با فاصله زمانی کاملاً مشخص و زمان بندی شده توانایی رسیدگی به گیاه خود و کودهی آن را دارید می‌توانید گیاهان گلدار خود را هر ۳ الی ۴ هفته یکبار با نصف غلظت توصیه شده از سوی کارخانه سازنده کود تغذیه کنید.

     

    چنین برنامه غذا دهی با نام برنامه غذا دهی مستمر و مداوم Continuous supply of nutrient خوانده می‌شود که همان‌طور که اشاره کردم برای برخی از گیاهان خانگی بخصوص گیاهان گلداری همانند بنفشه آفریقایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مسئله‌ای که این پرورش دهندگان مطرح می‌کنند این است که اگر ما با توجه به توصیه دستورالعمل کارخانه سازنده کود توجه کرده و با توجه به غلظت توصیه شده از سوی آنان هر ماه به گیاهانمان بخصوص گیاهان گلدار کود دهیم ممکن است منجر به مشکل بیش بود عناصر غذایی و یا زیاده روی در مصرف کود شویم. زیرا گفته می‌شود که محیط گلدان محیطی بسته است و خروج مقادیر اضافه کود از منافذ گلدان همراه با آب اضافی ناشی از آبیاری می‌تواند به سختی و به شکل ناقص انجام شود این مسئله به تدریج می‌تواند مشکل افزایش غلظت باقیمانده محلول کودی را در خاک ایجاد کند. به همین دلیل بهتر است که اگر شما فردی منظم و پایبند به کوددهی ماهانه گیاهانتان هستید، اصولاً کودها را با نصف غلظت توصیه شده از سوی کارخانه‌های سازنده مصرف کنید تا مشکلی برای گیاهان شما پیش نیاید.

     

گیاهان نیاز به تغذیه دارند، چون تغذیه لازمه سلامت آنها است، گیاه بدون تغذیه هم می‌تواند سال‌ها زندگی کند اما کم‌کم ضعیف شده و مستعد بیماری می‌شود. بسیاری از گیاهانی که به آن‌ها توجه نمی‌شود و بی‌ارزش به نظر می‌رسند، ظاهر بدتری یافته و یک قدم به سطل آشغال نزدیک‌تر می‌شوند، ظرف یک ماه می‌توانید گیاه خود را از مرگ نجات داده و به زندگی بازگردانید.

 

 

به گزارش خبرنگار «محیط زیست» ایسنا، غذای گیاه دارای سه ترکیب اصلی نیتروژن (N) برای رشد برگ‌ها و سبزکردن گیاهان در حال زرد شدن، فسفات (P2O5) برای رشد برگ‌ها و پتاس ( K2O) برای رشد گل‌ها، سایر عناصر موجود غذای گیاه، عناصر Trace (به آن‌ها ریزمغزی هم می‌گویند) هستند، این عناصر عموما در بیشتر کودهای مرکب موجود هستند.

 

 

چه موقع باید به گیاهانتان غذا بدهید؟

 

 

اگر گیاه شرایط خیلی بدی دارد، همین حالا لازم است این کار را بکنید. در غیر این صورت تغذیه فقط به طور کلی در فصل رشد یعنی بهار و تابستان انجام می‌شود که دفعات بیشتری به گیاه آب می‌دهیم. اگر تازه گلدان گیاهتان را عوض کرده‌اید، چند ماه تا تمام شدن غذای درون کمپوست فرصت دارید. در صورتی که خاک مورد کاشت کمپوست غنی باشد به جز در مواقع خاص احتیاجی به اضافه کردن مواد غذایی نیست میزان مواد افزودنی بر حسب حجم گلدان و سن گیاه و فصل رشد و زمان گل دادن متغیر است. هنگام استراحت گیاه یعنی فصل پاییز و زمستان تغذیه را متوقف کنید.

 

 

اکثر گیاهان هر دو تا چهار هفته یکبار به غذا نیاز دارند. اغلب دادن غذای کمتر در دفعات کمتر بهتر از دادن غذای زیاد در فواصل زمانی نامنظم است. برای برخی از گیاهان از قبیل سرخس‌ها باید غذا را رقیق کنید، برخی دیگر از گیاهان (مانند آزالیا و بگونیا) آهک موجود در بعضی از کودهای گرانوله را تحمل نمی‌کنند.

 

کود با جذب کند که به طور کلی برای گیاهان بیرون از خانه استفاده می‌شود، مواد مغذی را به کندی و در دوره‌ای طولانی منتشر می‌کند. این نوع کود را می‌توانید هنگام تعویض گلدان با کمپوست مخلوط کنید. هر چند راه بسیار ساده‌ای برای کود دهی است، اما هیچ گونه کنترلی بر روش تغذیه نخواهید داشت و هنگام زمستان که گیاه باید به خواب برود به مشکل بر می‌خورید.

 

 

اگر زمان کوددهی را فراموش می‌کنید،راحت‌ترین راه تغذیه گیاه قرص‌ها و چوب‌ها است. این قرص‌ها یا چوب‌ها را در خاک فرو می‌کنند و مواد مغذی آن‌ها طی یک یا بیش از یک ماه منتشر می‌شود.

 

مشکل این شیوه این است که غذا به صورت یکنواخت در سرتاسر سیستم ریشه منتشر نشده و گاهی اوقات بعد از مدت‌ها به کار بردن آن فراموش می‌شود که دوباره این قرص‌ها را قرار دهید.

 

 

کود مایع بهترین شیوه تغذیه گیاه است

 

 

کود مایع به احتمال زیاد بهترین شیوه تغذیه گیاه است، زیرا به اندازه کافی غذا به تمام سیستم ریشه گیاه می‌رسد. همچنین می‌توانید آن را با توجه به دوره رشد یا خواب گیاه تنظیم کنید. برای توزیع بهتر این کود بهتر است قبل از دادن آن به گیاه، مطابق معمول گیاهتان را آب بدهید از پودرهای قابل حل نیز می‌توانید به همین شیوه استفاده کنید. اگر گیاهتان خیلی ناراحت به نظر می‌رسد، غذای قابل حل بهترین راه سرحال کردن سریع آن است.

 

توجه شود همیشه گیاهان دچار کمبود مواد غذایی نیستند، گاهی جذب زیاد مواد غذایی نیز مشکل ساز است. اگر گیاه شما دارای رشد تابستانه کند و رشد زمستانه متوقف است و یا نقاط سوخته در حاشیه و متن برگ‌ها مشاهده کردید و اگر برگ‌ها پژمرده هستند و لکه‌های سفید نمکی روی خاک مشاهده می‌کنید همه از عوارض بیش‌تر بودن عناصر غذایی است.

About admin

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *