Home / کاکتوس و ساکولنت ها / کراسولا خرفه ای و هر آنچه درباره این ساکولنت زیبا باید بدانید

کراسولا خرفه ای و هر آنچه درباره این ساکولنت زیبا باید بدانید

کراسولا خرفه ای یکی از گیاهان معروف در جهان که در تمام نقاط دنیا به طور گسترده‌ای به عنوان گیاه آپارتمانی و بیرونی یافت می‌شود. این گیاه بومی مناطق جنوب آفریقا است و بیش از ۱۵۰ گونه دارد. یکی از معروف‌ترین گونه‌های کراسولا که در بیشتر خانه‌ها یافت می‌شود گونه Crassula Portulaca یا همان کراسولا خرفه‌ای است.

کراسولا خرفه‌ای به راحتی با هرس کردن به شکل بونسای در آمده و به زیبایی‌اش افزوده می‌شود. نگهداری از آن بسیار آسان است و به راحتی می‌توان آن را تکثیر کرد. کراسولا گیاهی گوشتی است و برگ‌های ضخیم و براق آن به رنگ سبز یشمی می‌باشد که آب را در بافت خود ذخیره می‌کند. به علت رنگ برگ‌ها به آن گل یشم هم گفته می‌شود.

رنگ ساقه‌های جوان به رنگ سبز بوده و ضعیف و شکننده است و بهترین زمان برای فرم دهی به شکل بونسای زمانی است که ساقه‌ها جوان و به رنگ سبز باشند چون به راحتی شکل می‌گیرند. وقتی ساقه‌ها بالغ می‌شوند رنگ آن‌ها قهوه‌ای شده و مانند چوب می‌شوند و شکل گیری آن سخت می‌شود.
این گیاه در شرایط آب و هوایی مناسب در فصل بهار گلدهی می‌کند. گل‌های آن کوچک و ستاره‌ای شکل به رنگ صورتی می‌باشد که بسیار زیبا است.
یکی از راه‌های تشویق گیاه به گلدهی، فراهم کردن دوره خواب در زمستان برای آن است.

انواع کراسولا

  1. کراسولا نقره ای یا کراسولا اواتا یا کراسولای قاشقی ( jade plant )
  2.  کراسولا درختی ( Crassula arborescens )
  3.  کراسولا خرفه ای ( Crassula portulaca )
  4.  کراسولای بورگاندی یا پلاتی فیلا ( Crassula Burgundy ، Crassula Platyphylla )

 

 

 

 

شرایط نگهداری کراسولا خرفه ای

آبیاری:

کراسولا خرفه‌ای به خشکی علاقه داشته و نسبت به آن مقاومت خوبی دارد. برای آبیاری باید اجازه داد تا سطح خاک به عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک شود. به آبیاری زیاد حساس است و برگ‌های آن زرد شده و می‌ریزد و همچنین ریشه‌ها پوسیده و ساقه گیاه حالت گندیدگی به خود می‌گیرد به همین علت از آبیاری بیش از حد بپرهیزید.
آب آبیاری حاوی املاح سخت نباشد و حتماً 24 ساعت در محیط نگهداری شود تا کلر آن از بین برود.
در زمستان هنگامی که گیاه دوره خواب را سپری می‌کند به هیچ‌وجه به گیاه آب ندهید و فقط به میزان کم برای جلوگیری از خشکی (مثلا در ماه 1 الی 2 مرتبه) گیاه را آبیاری کنید.

نور مورد نیاز:

گیاه کراسولا خرفه نیازمند به نور است و بهترین مکان برای نگهداری آن پشت پنجره در معرض نور می باشد. سعی کنید مکان قرارگیری کراسولا خرفه را تغییر ندهید و میزان نور آن را همواره ثابت نگه دارید، زیرا تغییر ناگهانی مکان قرارگیری آن، موجب ریزش برگهای زیبای خرفه می شود. این گیاه علاقه زیادی به نور دارد و روزانه به 8 الی 10 ساعت نور آفتاب احتیاج داشته و اگر نور برایش فراهم نشود رشد علفی پیدا می‌کند، برگ‌ها می‌ریزند، فاصله بین برگ‌ها زیاد شده و گیاه کم پشت می‌شود.

خاک مناسب:

این گیاه حساسیت زیادی به خاک ندارد. بهترین خاک برای کراسولا خاکی است که زهکشی خوبی داشته باشد تا از پوسیدگی ریشه جلوگیری کند. برای بهتر شدن کیفیت خاک از لحاظ مواد مغذی مورد نیاز گیاه می‌توانید به خاک مقداری ورمی کمپوست یا کود پوسیده گاوی استفاده کنید.

دمای مناسب:

کراسولا خرفه گیاهی آپارتمانی است و بهترین دما برای نگهداری آن فضای داخل خانه می باشد که در طیف 12 تا 27 درجه ی سانتی گراد است.

تعویض گلدان:

برای تغییر گلدان فقط یه سایز بزرگتر انتخاب کنید. خاک کهنه رو هم تا جایی که ریشه ها آسیب نبینند بتراشید. هنگام پر کردن خاک جدید کوشش کنید که جایی از گلدان و اطراف ریشه ها خالی نماند. اگر که خاک باغچه مطمئن و خالی از کرم و حشرات دارید  مقدار کمی از آن را به خاک برگ یا پیت موس اضافه کنید. خاک اون ترکیبی از دو مشت خاک برگ و یا پیت موس مرغوب با یک مشت و یا یه ذره بیشتر ماسه شسته نرم یا همون ماسه بادی باشد.

تغذیه و کوددهی:

در فصل رشد کوددهی کنید تا گیاه پرپشت و پر شاخه شود. در فصل استراحت کوددهی هم قطع شود. این گیاه کم رشد در صورت نگهداری خوب، ده ها سال زنده میماند

دمای معتدل و بدور از سرما و گرمای زیاد مناسب این گیاه است. نکته مهم اینکه در صورت سرما در حد پائین و یا یخ زدگی، این گل  از بین میرود.

کراسولا خرفه ای

تکثیر و قلمه زدن:

برای قلمه زدن کراسولا باید از ساقه های چوبی و نسبتا چوبی شده استفاده نمایید. به وسیله یک قیچی باغبانی قلمه ها را از گیاه مادری جدا نمایید. طول ساقه ها نباید کمتر از دو سانتی متر باشد.

شاخه های جدا شده را در محیطی خشک و به دور از تابش نور مستقیم خورشید قرار دهید تا محل برش خشک شود. این کار به شما کمک می کند که احتمال ابتلا گیاه به قارچ ها و بیماری ها را کاهش دهید.

در مرحله سوم شما می توانید انتهای قلمه ها را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید تا قلمه ها خیلی سریع تر ریشه بزنند. البته اگر این هورمون را هم استفاده نکنید باز هم قلمه ها ریشه می دهند.

قلمه ها را در خاک مخلوط ماسه و پیت ماس و یا کوکوپیت بکارید. بهتر است که این خاک استریل باشد. قلمه ها را در حدود یک سانتی متر درون خاک قرار دهید و خاک اطراف آن را سفت کنید تا قلمه ها راست بایستد. دمای مناسب ریشه زنی در قلمه زدن کراسولا 20 تا 35 درجه سانتی گراد می باشد.

ریشه زنی قلمه ها حدودا سه هفته طول می کشد و در این مدت گیاه نیازی به آبیاری ندارد و کمی مرطوب بودن خاک کافی می باشد. تا هنگامی که گیاه ریشه ندوانده است، از قرار دادن آن در معرض نور مستقیم و شدید خورشید اجتناب نمایید. بعد از اینکه ریشه زنی انجام شد گیاه را به طور معمولی آبیاری و در مکانی پر نور تر قرار دهید.

آفت و بیماری‌های کراسولا خرفه‌ای:

مهم ترین مشکلی که برای کراسولا خرفه ای پیش می آید ریزش برگهاست. قبلا در مورد علت ریزش برگ کراسولا خرفه ای مطلب کاملی نوشته شده که دعوت می کنم ان را مطالعه کنید.

بیمارهای قارچی

رطوبت بالای خاک همراه با خاک نامناسب می‌تواند باعث رشد بیماری‌های قارچی  و پوسیدگی کراسولا شود. حتماً در آبیاری این گیاه دقت کنید و از آبیاری بیش از حد خودداری نماید. خاک باید دارای تخلخل بالای باشد تا آب در آن باقی نماند. سفیدک پودری نیز بیماری قارچی دیگری است که می‌تواند بر روی برگها و ساقه‌ها لکه‌های سفید رنگ ایجاد کند.

شپشک آردآلود

شپشک آرد آلود و شپشک سپردار از آفت‌های این گیاه هستند. برای مبارزه با این آفت از سموم حشره کش سیستماتیک استفاده کنید.

بیمارهای ویروسی

بیماری ویروسی وجود دارد که با نام حلقه سیاه شناخته می‌شود و بر روی قسمت‌های زیرین برگ‌ها حلقه‌های سیاه رنگی ایجاد می‌کند. درمان بیماری‌های ویروسی کار دشواری است ولی می‌توان از طریق جدا کردن و از بین بردن برگ‌های آلوده از گسترش بیماری جلوگیری کرد

علت چروک و لاغر شدن برگ‌های کراسولا

نازک شدن و چروک شدن برگ‌های این گیاه ممکن است در اثر کم آبی باشد و یا دریافت نور کم. زمانی که نور کافی به این گیاه نرد بخصوص در فصل رشد باعث می‌شود برگ‌ها از حالت طبیعتی کوچک‌تر باشند. چروک شدن و ریزش برگ‌ها نیز می‌تواند در اثر کمبود آب باشد که با آبیاری مجدد می‌تواند احیا شود.

شوکه شدن گیاه کراسولا خرفه ای

گاهی ریزش برگ‌ها بخصوص از قسمت‌های پایینی و یا پژمردگی گیاه می‌تواند به دلیل تغییر مکان و یا تعویض گلدان باشد. که با عادت کردن گیاه به محیط جدید این تنش از بین می‌رود.

کوددهی بیش از حد

نیاز گیاهان گوشتی به کود بسیار اندک است و کود زیاد می‌تواند باعث سوختگی ریشه‌های گیاه و زرد شدن برگ‌ها و ریزش آنها شود. برای کود دهی به کراسولا خرفه‌ای، از کود مخصوص گیاهان ساکولنت استفاده کنید.

کمبود مواد مغذی

کمبود مواد مغذی خاک نیز می‌تواند باعث مشکلاتی در کراسولا ها شود مانند رنگ پریدگی و یا زرد شدن برگ‌ها و یا سوختگی نوک برگ‌ها که با کوددهی یا تأمین خاک مناسب این مشکلات از بین می‌رود.

 

About admin

Check Also

کاکتوس کریسمس

کاکتوس کریسمس و همه فوت و فن های نگهداری از این گیاه

کاکتوس کریسمس و همه فوت و فن های نگهداری از این گیاه در منزل شاید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *