Home / گیاهان دارویی / خواص دارویی گل استکانی

خواص دارویی گل استکانی

قبل از این که درباره خواص دارویی گل استکانی صحبت کنیم بهتر است با این گیاه زیبا آشنا شویم.

گل استکانی که به نوعی جزو گیاهان دارویی است دارای اصلیت فرانسه و جنوب اروپاست. عمر آن معمولاً دو ساله می باشد. البته بعضی از گونه های یک ساله هستند مثل c.mirorire دارای برگ های دندانه دار با دمبرگ دراز و کشیده که در زیر خاک قرار می گیرد.

نام های علمی و لاتین گل استکانی:

campanula L
Companulacees

مشخصات  گل استکانی:

اصلیت گیاه بومی فرانسه و جنوب اروپاست. عمر آن معمولا دو ساله می باشد. البته بعضی از گونه های یک ساله هستند مثل c.mirorire .دارای برگ های دندانه دار با دمبرگ دراز و کشیده که در زیر خاک قرار می گیرد و همین باعث ریشه زدم و جوانه زدن از همان قسمت می شود.

ارتفاع گل استکانی حدود ۵۰-۹۰ سانتی متر بوده . از ابتدای تا انتهای تابستان گلهایش زنگوله ای شکل شده و رنگ آن سفید، صورتی و آبی می باشد و حتی گاها گلها به رنگ های میکس شده با هم هستند که خیلی جذاب و زیبا میشود.

گونه ای ازان گل های زنگوله ای بسیار بزرگ دارد با نام c.carpatica که چند ساله است با گله ای سفید بسیار زیبا .

خواص دارویی گل استکانی

خواص دارویی گل استکانی

در ایران سرده ای خاص از این گیاه وجود دارد که خود متشکل از 40 گونه است.

نام انگليسي: Bellflower, Bellwort, Hairbell
نام علمي: Campanula candida DC
اين گياه يكي از گونه های سرده گل استكاني Campanula L بوده و به تيره گل استكانی (Campanulaceae) تعلق دارد؛ 40 گونه گياه علفی از اين سرده در ايران يافت مي شود.
مختصری از ويژگی های گياه شناسی:
گياهی علفی و به ارتفاع 10 تا 40 سانتي متر. برگ ها تخم مرغی- بيضوی، با حاشيه كنگره ای- دندانه دار. گل ها با آرايش خوشه ای. جام گل زنگوله اي- استكانی، با لبه هاي مثلثی، به رنگ آبي روشن – بنفش، گاهی سفيد متمايل به نيلی. ميوه كپسول.
British Wild Plant: Campanula patula Spreading Bellflower
زمان گل و ميوه دهی:
اواخر تابستان و اوايل پاييز.
پراكندگی جغرافيايی در كشور:
محل زيست اين گياه كوه هاي بيستون و پرو در اطراف كرمانشاه است.
فوايد زيست محيطی:
توليد غذا (انرژي و مواد) با استفاده از آب، مواد معدني و انرژي نوراني خورشيد؛ تلطيف هوا با توليد رطوبت و تبديل دي اكسيد كربن به اكسيژن؛ پالايش هوا با تثبيت ذرات معلق در هوا مانند گرد و غبار، عوامل بيماريزا، گازهاي سمي و غيره؛ حفاظت از خاك در برابر فرسايش آبی و بادی و بالاخره زيبا سازي محيط. وجود پوشش گياهي در هر منطقه سبب تعديل شرايط اقليمي آن منطقه شده و موجب مي شود شرايط زيست براي ساير جانداران مناسب تر گردد.
خواص دارويی گل استکانی:
ريشه ي اين گياه متورم بوده، داراي ذخاير اينولين است و به همين دليل عصاره آن به عنوان نرم كننده پوست مصرف مي شود.

کل گیاه غنی از ویتامین C است، عطر و طعم دارد، برگهای گیاه برای سالاد بکار می رود، همچنین ریشه گیاه پخته یا خام در سالاد استفاده می شود.

مصارف زينتی:
گل های گياهان تيره گل استكانی بسيار زيبا بوده و دارای رنگ های متنوعی هستند و به همين دليل اين گياهان از گذشته های دور به عنوان گياهان زينتی مطرح بوده و براي تزيين محيط پرورش داده می شوند.

Spreading Bellflower (campanula Patula) Photograph by Bob Gibbons

 

 

 

این گیاه را می توان به دو روش تكثیركرد:

  1.  تقسیم بوته مادری
  2. قلمه های انتهایی ساقه

بهترین زمان برای تكثیراواسط بهار تا اوایل تابستان است. تكثیر این گیاه از طریق تقسیم بوته مادری آسانتر است. ولی باید دقت كنید تا به گیاه مادری صدمه وارد نشود.

در هنگام تقسیم گیاه نه تنها ممكن است به ریشه ها آسیب وارد شود، بلكه شاخ و برگ لطیف و شكننده نیز آسیب می بینند. برای اینكه میزان آسیب را كاهش دهید، ابتدا خاك را خیس كنید و سپس با دقت گیاه را از هم بازكرده و به قسمتهای منظم تفسیم كنید و هرقسمت را در گلدانی با قطر دهانه 13 -11 سانتی متر بگذارید.

درروش قلمه گیری، قلمه های انتهایی ساقه به اندازه 5 تا 7.5 سانتیمتر را در طول بهاركه گیاه رشد جدید را آغازكرده است،با استفاده از یك چاقوی تیزیا قیچی باغبانی از گیاه مادر جدا كنید.

About admin

Check Also

معرفی دوتزیا

این درختچه فضای باز ودینگ بلز خزان کننده است. بومی چین است. گل های زنگوله ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *