Home / گلهای آپارتمانی / پدیلانتوس : معرفی کامل گل پدیلانتوس ( گل ستون فقرات شیطان )

پدیلانتوس : معرفی کامل گل پدیلانتوس ( گل ستون فقرات شیطان )

گل پدیلانتوس از خانواده ” یوفوربیاسه ” بوده و نام علمی آن ” Euphorbia tithymaloides ” می‌باشد. این گیاه، بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری شمال و مرکز آمریکا می‌باشد.

گیاه پدیلانتوس یا گل ستون فقرات شیطان یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی است.

 

http://acle.ir/wp-content/uploads/2022/02/712672_961.jpg

نام دیگر گل پدیلانتوس

گیاه پدیلانتوس در نقاط مختلف دنیا با اسامی: نردبان یعقوب، گل کمانچه و شمع کریسمس نیز معروف است.

  • گل ستون فقرات شیطان (اعوذ بالله من الشیطان الرجیم)

    گیاه پدیلانتوس به دلیل شکل ظاهری ساقه‌ها که حالت زیگزاگ دارند به ستون فقرات شیطان هم مشهور شده است.

     

علت نامگذاری گل ستون فقرات شیطان

  • به دلیل شکل ظاهری ساقه‌ها که حالت زیگزاگ دارند به ستون فقرات شیطان مشهور شده است.

عکس گل ستون فقرات شیطان

http://acle.ir/wp-content/uploads/2022/02/712673_649.jpg

خواص گل ستون فقرات شیطان

طی تحقیقات آزمایشگاهی انجام شده، این گیاه دارای طیف گسترده‌ای از خواص درمانی نظیر: ضد التهاب، آنتی بیوتیک، ضد عفونی کننده، ضد خونریزی، ضد ویروس، ضد تومور و سقط چنین موثر است. همچنین از عصاره آن برای افزایش حجم مواد معدنی استخوان مانند کلسیم و فسفر استفاده می‌شود و در پزشکی استفاده موثر دارد. توجه داشته باشید که این خواص فقط در آزمایشگاه با تغییراتی که بر روی فرمول آن انجام می‌دهند قابل استفاده می‌باشد، لذا از مصرف خودسرانه آن به صورت سنتی پرهیز کنید چرا که سمی و خطرناک است.
http://acle.ir/wp-content/uploads/2022/02/712674_393.jpg

در شرایط مطلوب، پدیلانتوس ساقه‌ای مستقیم و صاف نداشته و در محل اتصال برگ به ساقه، زاویه‌ای وجود دارد. به همین دلیل یکی از نام‌های متدوال پدیلانتوس در انگلیسی، گیاه زیگزاگ و یا ستون فقرات شیطان می‌باشد.

در گل پدیلانتوس برگ‌ها متناوب، ساده و یا مرکب بوده و در برخی انواع آن، داراى گوشواره‌ می‌باشند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با نحوه نگهداری از این گیاه و نیز مشکلات پدیلانتوس و راه‌های درمان آن آشنا نماییم.

  • شکل زندگی: بوته
  • خانواده: افوربیاسه
  • خاستگاه: مناطق حاره و نیمه حاره آمریکا
  • اندازه: ارتفاع تا 60-80 سانتیمتر، نمونه های بزرگ زینتی (دکوراتیو) نیستند.
  • نرخ رشد: 15-20 سانتیمتر در سال
  • عمر: یک گیاه چندساله، در طول سالها قسمتهایی از ساقه خالی میشود.

علت تغیر رنگ گل پدیلانتوس به صورتی

یکی از زیبایی های این گل که آن را از بقیه گل ها متمایز می کند این اسن که در سرما رنگ برگ هایش از سبز به صورتی تغییر پیدا می کند. علتش هم این است که سرما جذب فسفر از ریشه را مختل می‌کند و این حالت در گیاهان خصوصا در زمستان دیده می‌شود ولی باید مراقب باشید چون سرمای بیش از حد باعث ریزش برگ‌هایش می‌شود. این گیاه نیز در رسته ابلقان قرار دارد. نگهداری گل پدیلانتوس نسبتا آسان است.

گل پدیلانتوس

درمان ریزش برگ پدیلانتوس

پدیلانتوس با وارد شدن به فصل پاییز این گیاه خزان میکنه و این قدر برگ ریزی انجام میده که کلا رو به نابودی میره. باید برای درمان این گیاه از کود ضد استرس و همین طور محرک ریشه زایی استفاده کنید. برای تهیه این کودها با ارسال رایگان درب منزل از ططریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

راهنمای نگهداری از گل پدیلانتوس

نور مورد نیاز

پدیلانتوس به محلی با نور زیاد ولی فیلتر شده نیاز داره، بهترین محل برای نگهداری اون توی خونه پشت پنجره جنوبی هست که با پرده یا شیشه مات پوشیده باشه تا نور کاملا فیلتر شده به گیاه برسه، در کل باید گفت که این گیاه در طول روز حدود 6  الی 8 ساعت نور نیاز داره، توجه کنید که به هیچ وجه گیاه رو در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندید چون باعث سوختگی برگها خواهد شد.

اگر نور کم به گیاه برسه گیاه شروع به رشد علفی میکنه یعنی فاصله برگها از هم زیاد شده و شکل ظاهری اون نافرم خواهد شد. همچنین کمبود نور باعث بی رنگ شدن برگها خواهد شد.

آب مورد نیاز

در تابستان، آبیاری منظم 2-3 بار در هفته و گاهی اوقات بیشتر نیاز است و خاک نباید خشک شود و بهتر است که رطوبت خاک تقریبا ثابت نگه داشته شود.

در زمستان، آبیاری را به هر 4-5 روز کاهش دهید. دقت کنید با آبیاری ناکافی، گیاه برگهای پایینی را از دست میدهد. حواستان باشد از غرقاب کردن گیاه بپرهیزید چون باعث پوسیدن ریشه میشود.

بعد از آبیاری حتما آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه چون تجمع آب در کف گلدان باعث پوسیدگی و نابودی گیاه خواهد شد.
توجه کنید که خشکی کشیدن گیاه باعث چروکیدگی و خشک شدن برگ ها، نازک شدن ساقه و ریزش برگ‌ها می شود. پس حتما زهکشی گلدان رو چک کنید و میزان آبیاری رو رعایت کنید تا گیاهتون دچار مشکل نشه.

رطوبت مورد نیاز

یک ویژگی مهم مثبت از این گیاه مقاومت آن در برابر کمبود رطوبت است. پدیلانتوس در یک اتاق خشک هم احساس خوبی دارد ولی با این حال، آبیاری پدیلانتوس باید با دقت بیشتری انجام شود.
پدیلانتوس را در طول فصل رشد به طور منظم آبیاری کنید، اجازه دهید خاک کمی مرطوب باشد، غرقاب و خیس نباشد. چرا که ریشه شروع به پوسیدگی میکند.
با تغییر فصل از پاییز به زمستان آبیاری را کمی کاهش دهید؛ اما اجازه ندهید که خاک کاملا خشک شود. اگر خاک به طور دائم و کامل خشک باشد، ریزش برگها شروع میشود.
حتی در فصول سرما. یک سینی پر از آب و سنگریزه در زیر گلدانش قرار دهید و اگر فکر می‌کنید هوا بیش از حد خشک است، هر روز با یک اسپری آب، برگ‌ها را نیز مرطوب کنید.

دمای مناسب

این گیاه برای زیبایی برگها به دمای پایین و هوای خنک نیاز داره، پدیلانتوس انگار خودش هم میداند که با سرد شدن هوا زیباییش دوچندان می شود. اگر نور زیاد همراه با هوایی خنک را تجربه کند برگ هایی قرمز را از این گیاه خواهید دید. دمای مورد علاقه این گیاه 12-13 درجه سانتی گراد است و کمتر از 8 درجه را تحمل نمی کند و به سرعت در هوای سرد دچار بیمایر قارچی میشه.

این گیاه باید در مکانی قرار بگیرد که گردش هوای مناسب در آن جریان داشته باشد، چرا که در غیر این صورت برگ‌ها نازک خواهند شد. بنابراین برای نگهداری از این گیاه در تابستان بهتر است آن را در بالکن، راه پله روشن و یا اتاقی نگهداری کنید که مسیری برای عبور و مرور هوا وجود داشته باشد.

رطوبت برای این گیاه بسیار لذت بخش است، با آنکه دمای معمولی اتاق برای رشد گیاه کافی است، اما لازم است بدانید فضایی مانند گلخانه و یا پاسیو برای این گیاه بسیار مناسب تر خواهد بود، و در واقع در چنین فضایی گیاه دارای رشد بسیار بهتری خواهد بود.

خاک مورد نیاز

هترین خاک برای این گیاه باید ویژگی هایی مانند : زهکشی بالا، غنی و سبک بودن رو داشته باشه، مناسب‌ترین خاک برای پدیلانتوس ترکیب خاک ماسه + پرلیت + کوکوپیت + پیت ماس است، برای این گیاه خاک کاکتوس‌ و ساکولنت ها هم مناسب است چراکه دارای زهکش مناسبی بوده و آب را بهتر از خود عبور می‌دهد.

یک نکته را فراموش نکنید، می‌توانید برای جلوگیری از ایجاد قارچ‌ها کمی پودر دارچین داخل خاک گیاه بریزید. در اوایل بهار که زمان رویش گیاه است. حتما زمان خرید خاک دقت کنید که از فروشگاه و برند معتبر خرید کنید و پس از خرید اگر تونستید عمل ضدفونی کردن خاک رو در خانه انجام بدید و یا بعد از استفاده دو آبیاری اول را با قارچ کش انجام بدید.

Pin on garden

 

گلدهی

پدیلانتوس یک بوته گلدار است. گلهایش شکل نامتعارفی دارد. شکوفه های قرمز در اواخر بهار یا تابستان بوجود می آیند و در طول این مدت، افزایش تعداد دفعات آبیاری و عدم تغییر مکان گلدان توصیه میشود.

گل در گل آذین رأسی متراکم با دو براکت کوچک قرمز رنگ حدودا دو سانتی متری تشکیل میشود. گل آذین صورتی یا قرمز است و شبیه سر یک پرنده کوچک یا کفش است.

تعویض گلدان

وقتی ریشه ها گلدان را پر کردند گیاه نیاز به جابجایی دارد و چون  ریشه های پدیلانتوس رشد آرام و فشرده ای دارند جابجایی به ندرت اتفاق می افتد.

در بهار، با شروع رشد اگر گلدان از ریشه پر شده باشد بهترین زمان تعویض گلدان است.
پدیلانتوس در گلدان کوچک بهتر رشد میکند و گلدان جدید باید قطری تقریبا برابر با ارتفاعش داشته باشد. کف گلدان باید با سنگریزه برای زهکشی مناسب پوشانده شود و نبود این مورد منجر به پوسیدگی ریشه و مرگ گیاه میشود.
دقت کنید بعد از جابجایی برای مدت کوتاهی، گیاه باید در سایه باشد.
تاکید میکنیم اگر پدیلانتوس را به عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری میکنید از گلدان کوچک استفاده کنید.،این گیاه ریشه های محدود را میپسندد.

گل پدیلانتوس

تکثیر پدیلانتوس

این گیاه از طریق بذر یا قلمه‌زنی تکثیر می‌شود:

روش اول: کاشت بذر

این گیاه بعد از گل‌دهی بذرهای زیادی می‌دهد که می‌توانید از آن‌ها جهت کشت استفاده کنید.

البته این گیاه بیشتر با قلمه تکثیر می‌شود چون راحت‌تر است.

خاک کاکتوس را بعد از ضدعفونی کردن در آفتاب درون گلدان سایز ۸ بریزید و سپس بذر را در قسمت فوقانی خاک بگذارید.

از طریق پر کردن زیر گلدانی گیاه، بذر را آبیاری کنید. بدین ترتیب آبیاری تدریجی نصیب گیاه میشود و گل پدیلانتوس می‌تواند رطوبت لازم برای رشد بذر را در خود داشته باشد و جوانه بزند.

برای جلوگیری از اتلاف رطوبت باید آن را با پوششی از پلاستیک یا لیوان یک‌بار مصرف حفظ نمایید.

روش دوم: قلمه زدن

باید قلمه های به طول ۱۲ الی ۱۵ سانتی‌متر را انتخاب کنید.

برگ‌های موجود در نیمه پایینی قلمه را جدا کنید و حتما قبل از تهیه قلمه ۲۴ ساعت قبل گیاهتان را آبیاری کنید تا ساقه ها ترد شوند.

قلمه های انتخاب شده را داخل یک روزنامه بپیچید تا شیره از آن خارج شود سپس در بستری از پرلیت یا مخلوط شن و ماسه قرار دهید.

باید قلمه از زیر یک جوانه به‌صورت اریب بریده ‌شده و به زیر خاک فرورود.

برای آنکه ریشه زنی احتمال بیشتری داشته باشد بهتر است تا ۳ عدد جوانه زیر خاک قرار بگیرد.

نباید اجازه دهید که خاک خشک شود.

کشیدن پلاستیک شفاف بر روی قلمه و یا غبارپاشی و همچنین مکانی روشن و پرنور اما به دور از نور مستقیم آفتاب نیز از اعمالی هستند که به ریشه‌زایی بهتر کمک می‌کنند.

شکل گیری ریشه‌ها در صورت مساعد بودن شرایط حدود 2 هفته طول می‌کشد.

اگر قلمه‌ها را در آب ریشه دار کردید قبل از اینکه ریشه ها زیادی بلند شوند باید در بستر قرار گیرند.

Amazon.com : Variegated Devils Backbone Pedilanthus Tithymaloides Slipper Flower : Patio, Lawn & Garden

مشکلات و بیماری های گل پدیلانتوس

علت رشد علفی و بدقواره شدن گیاه چیست؟ علت توقف رشد پدیلانتوس

این مشکل نشون میده که گیاه شما از کبود نور رنج میبره پس حتما به محلی با نور زیاد ولی فیلتر شده منتقل کنید، اگر نور کافی نمیتونید براش فراهم کنید بهتره براش نور رشد تهیه کنید. اگر فاصله برگها زیاد نیست و گیاه رشد خوبی داره ولی شکل اون خوب نیست باید اون رو هرس کنید.

علت زرد شدن نوک برگهای گیاه زیرگزاگی چیست؟ علت زرد شدن برگ پدیلانتوس

این مشکل نشون میده که نور زیاد و مستقیم به گیاه تابیده پس حتما براش نور فیلتر شده فراهم کنید و یا از پنجره حدود یک متر فاصله بدید.

دلیل کوچک و سبز ماندن برگهای گیاه چیست؟

این شمکل بخاطر کمبود نور و یا کمبود مواد مغذی در خاک گلدان است که ابتدا بهتره میزان نور رو افزایش بدی و گیاه رو هر دو الی سه هفته یکبار با استفاده از کودهای پتاس و فسفر بالا تغذیه کنید.

برگها سبز میشن ولی دمبرگ تشکیل نمیشه

این مشکل نشون میده میزان نیتروژن در خاک بسیار بالا هست و شما از کودهای نیتروژن بالا استفاده کردید بهتره از کودهای فسفر و پتاس بالا استفاده کنید.

علت شل شدن ساقه پدیلانتوس

در اینستاگرام به ما پیام دهید.

علت ریزش برگهای پدیلانتوس

بالا توضیح دادیم

علت صورتی شدن برگ پدیلانتوس : علت قرمز شدن برگ پدیلانتوس

بالا توضیح دادیم

علت پژمرده شدن گیاه پدیلانتوس چیست؟

در اینستاگرام به ما پیام دهید.

About admin

Check Also

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای در منزل و روش تکثیر آن

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای اصلا کار سختی نیست! یه گل جذاب و دوست داشتنی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *