Home / کود و سم / کاربندازیم چیست ؟

کاربندازیم چیست ؟

کاربندازیم (به انگلیسی: Carbendazim) یک ترکیب شیمیایی با شناسه پاب‌کم ۲۵۴۲۹ است. که جرم مولی آن 191.187 g/mol می‌باشد. شکل ظاهری این ترکیب، پودر خاکستری روشن است.

 

کاربندازیم چیست ؟

سم کاربندازیم از گروه بنزوایمیدازول ها است و برای کنترل و درمان بیماری‌های قارچی ، ضدعفونی بذرها و بستر کاشت گیاهان استفاده می‌شود. این سم دارای اثر سیستمیک ، حفاظتی و درمانی است و با نام‌های دیگری از جمله کاربندازول، استمپور، باویستین، دلسن، کوستوس در بازار خرید و فروش می شود.

کاربندازیم بطوركلي قارچ­هاي ناقص، آسكوميست­ها و تعدادي بازيديوميست‌هاي پاتوژن را روي درختان ميوه، انگور، سبزيجات و گياهان جاليزي، غلات و گياهان زينتي و چغندرقند به خوبي كنترل مي‌كند. تزريق محلول نمكي کاربندازیم مخصوصاً هيدروكلرايد و هيپوفسفيت آن به تنه درختان نارون، بيماري مرگ هلندي نارون (Dutch Elm disease) را در ساير كشورها مهار و كنترل مي‌كند.

اين قارچ‌كش، قارچ­هاي سپتوريا، فوزاريوم، اريسيف و سودوسركسپورلا را در غلات، قارچ‌هاي اسكلروتينيا، آلترناريا و كليندروسپوريوم را در گياهان دانه روغني (مثل كلزا، سويا، آفتابگردان، كرچك و …) قارچ‌هاي سركسپورا و اريسيف را در چغندر قند، قارچ‌هاي بوتريتيس و آنسينولا را در انگور قارچ­هاي ونتوريا و سودوسفائرا را در درختان ميوه دانه‌دار، قارچ‌هاي مونيليا و اسكلروتينيا در درختان ميوه هسته‌دار و همچنين ضدعفوني بذور غلات عليه قارچ‌هاي Tilletia، استيلاگو فوزاريوم و سپتوريا، ضدعفوني بذور پنبه عليه قارچ ريزوكتنيا و همچنين عليه بيماري‌هاي انباري و فعاليت قارچ‌ها روي ميوه‌ها در انبار به روش غوطه‌ور كردن در محلول سم (dip) كنترل مي‌كند.

کاربندازیم

روش استفاده از کاربندازیم

روش مصرف سم کاربندازیم بدین ترتیب است که یک و نیم گرم از آن را در یک لیتر آب حل کرده و مورد استفاده قرار می دهیم. روش صحیح استفاده از این سم روی بسته‌ بندی درج شده است و باید برای بهترین اثرگذاری از آن پیروی کرد.

بهترین زمان استفاده از قارچ کش کاربندازیم در ساعات خنک صبح یا عصر است که گیاه زیر نور مستقیم آفتاب قرار ندارد.

عوارض کاربندازیم

برای پیشگیری از عوارض کاربندازیم و هر سم دیگری بهتر است از تجهیزات حفاظتی مانند ماسک و دستکش استفاده کرد. علائم مسمومیت با این سم می تواند شامل تهوع، سردرد، سرگیجه، اختلال در بینایی، اسهال و بی حسی باشد که در صورت مشاهده باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

درصورت تماس بدن و صـورت با  کاربندازیم  فورا محل را با آب و صابون بشوئید درصورت تماس با چشم آنها را ۱۵ دقیقه با آب تمیز و فراوان شستشو دهید. در صورت بلع تصادفی خوراندن چند بار زغال فعال با آب فراوان و استفاده از انواع باریبتورات ها به عنوان پادزهر توصیه می شود.

بهترین روش نگهداری از این سم در انبارهای دربسته، به دور از آفتاب، رطوبت و مواد خوراکی انسان و دام ، در دمای صفر تا ۳۵ درجه سانتی گراد است. باز شدن بسته باعث کاهش زمان ماندگاری آن خواهد شد.

دوره کارنس کاربندازیم

 بقای این سم از 4-1 هفته می باشد.

طریقه استفاده از قارچ کش کاربندازیم

متناسب با درصد و ترکیبات و نوع آفت طریق استفاده متفاوت خواهد بود؛ برای دریافت مشاوره رایگان از طریق اینستاگرام با ما همراه باشید.

 

wikipedia

About admin

Check Also

برگ دهی بونسای

برگ دهی بونسای – کود مخصوص بونسای چیست

برگ دهی بونسای – کود مخصوص بونسای چیست راه درمان ریزش برگ بونسای چیه؟ یکی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *