Home / آفات و بیماری ها / چرا برگ های آگلونما زرد می شوند؟

چرا برگ های آگلونما زرد می شوند؟

اگر شما هم این گیاه را در منزل نگه داری می کنید شاهد زرد شدن برگ هایش هستید و این سوال را از خود می پرسید که چرا برگ های آگلونما زرد می شوند؟

آگلونما (گیاه همیشه سبز چینی) یکی از محبوب ترین گلهای آپارتمانی است. رنگ های زیبا و جذاب و سهولت نگهداری دلیل این محبوبیت است.

آگلونما یک گزینه عالی برای افراد تازه کار و یا با تجربه است. اما قهوه‌ای و زرد شدن برگ‌های آگلونما یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که دارندگان این گل معمولاً تجربه می‌کنند.

پس چرا برگ های آگلونما زرد می شوند؟ این اتفاق معمولاً به دلیل رطوبت کم، آبیاری نامناسب و نور ضعیف و هجوم آفات رخ می دهد. خبر خوب این است که بیشتر این علل را می توان به راحتی برطرف کرد.

برای خرید کودهای مورد نیاز آگلونما و یا درمان زردی و ریزش برگ های این گیاه از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید. عکس گیاه بیمار خودتون رو بفرستین و مشاوره درمان رایگان بگیرید.

این مقاله توضیح بیشتری در مورد دلیل زرد شدن برگ های آگلونما و راهکارهای مختلفی در مورد چگونگی رفع این مشکل ارائه می دهد. زمانی را صرف کنید و با مطالعه این مطلب رنگ های شاداب گیاه آپارتمانی خود را بازیابی کنید.

چرا برگ های آگلونما زرد می شوند؟

علت های مختلفی وجود دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • آبیاری کم یا زیاد
  •  رطوبت کم
  • نور ضعیف
  • هجوم آفات
  • تعویض گلدان
  • کوددهی کم یا زیاد
  • بیماری قارچی

چرا برگ های آگلونما زرد می شوند؟

آبیاری بیش از حد

تنش آبی علت اصلی زرد شدن و مرگ آگلونما است. این گیاه آپارتمانی نسبت به روش های آبیاری نامناسب کاملاً حساس است.

زردی برگ ها در خاکی که زهکشی ضعیفی دارد که منجر به غرقابی شدن خاک می شود بسیار شایع است. آبیاری بیش از حد باعث خیس شدن خاک و در نتیجه بیماری پوسیدگی ریشه می شود.

این بیماری باعث می‌شود گیاه نتواند مواد مغذی، آب و یون‌های معدنی را که رشد بهتر را تسهیل می‌کنند جذب کند. زرد شدن برگها اولین علامت مشکل آبیاری بیش از حد است.

بهترین گزینه برای رفع مشکل کاهش رطوبت خاک است. این را می توان با خشک کردن خاک تا عمق 5 سانت  بدست آورد. همچنین از خاک با زهکش خوب استفاده کنید و سوراخ های ریزی در کف گلدان ایجاد کنید تا آب اضافی آن تخلیه شود.

گیاه آگلونما به شدت مستعد پوسیدگی ریشه است. بیماری ریشه عامل اصلی مرگ گیاهان آپارتمانی است.

مشکل آبیاری کم 

زرد شدن برگ های آگلونما می تواند به دلیل مشکل آبیاری کم باشد. باور نکردنی ترین چیز این است که این مشکل به راحتی قابل شناسایی و رفع است.

افتادگی برگ های آگلونما یکی از علائم آبیاری کم است. پیروی از یک روال آبیاری آگلونما به نجات گیاه آپارتمانی کمک می کند. در صورتی که خاک به سرعت خشک شود، گیاه را مجدداً آبیاری کنید.

سعی کنید دمای اتاق را حفظ کنید و نور خانه را تنظیم کنید. این ترفند به کاهش سرعت تبخیر و تعرق کمک می کند.

گیاه همیشه سبز چینی در مناطقی که نور کافی فیلتر شده دارند رشد می کند. این یکی از دلایلی است که آگلائونما را به یک گیاه تزئینی عالی برای داخل خانه تبدیل می کند.

به خاطر داشته باشید که رنگ برگها به نور بستگی دارد. گونه های برگ های متنوع به نور بیشتری نیاز دارند در حالی که گونه های برگ سبز یا سفید به نور کم نیاز دارند.

نور نامناسب باعث می شود برگ های رنگارنگ تغییر رنگ داده و برگ های سبز شروع به زرد شدن کنند. این موضوع حتی باعث می شود گیاه ساقه و برگ ضعیفی داشته باشد.

به خاطر داشته باشید که علائم آبیاری بیش از حد و نور کم کاملاً مشابه هستند. توقف رشد آگلونما معمولاً به دلیل نور نامناسب است.

همچنین باید توجه داشته باشید که آگلونما نسبت به نور مستقیم حساسیت دارند. گیاه را در مکانی قرار دهید که نور خورشید فیلتر شده را دریافت کند. نور زیاد باعث پیچ خوردن برگ آگلونما می شود.

دمای پایین

آگلونما در منطقه ای با دامنه دمایی 20 تا 25 درجه سانتی گراد (68 درجه فارنهایت تا 77 درجه فارنهایت) رشد می کند. خبر خوب این است که این گیاه می تواند دمای کمتر از 12 درجه سانتیگراد (55 درجه فارنهایت) را تحمل کند. اما این باید برای یک دوره کوتاه باشد. قرار دادن گیاه آپارتمانی در معرض دمای پایین برای مدت طولانی می تواند باعث پژمردگی و زرد شدن برگ ها شود.

فراهم کردن دمای ایده آل باعث می شود گیاه آپارتمانی قوی تر و سالم تر رشد کند. کنترل دمای داخل خانه در طول زمستان شاید کمی سخت باشد. گرمای مطلوب در زمستان یکی از راه های نجات گیاه آگلونما در حال مرگ است.

تعویض گلدان

تمام گیاهان آپارتمانی نیاز دارند تا بعد از مدتی تعویض گلدان شوند. عوض کردن گلدان به جوان سازی گیاه کمک می کند و این باید با مراقبت نهایی انجام شود.

تعویض گلدان دردسرهای خاص خودش را دارد. حین تعویض به هیچ عنوان نباید خاک دور ریشه جدا شود. در صورتی که خاک دور ریشه جدا شود ، شوک بسیار بزرگی به گیاه وارد می شود و در این صورت فقط باید تحت درمان با دارو قرار گیرد.

بنابراین اگر خودتان توانایی یا مهارت تعویض گلدان را ندارید از فرد با تجربه ای کمک بگیرید.

چرا برگ های آگلونما زرد می شوند؟

زرد شدن و ریختن برگ های قدیمی

زرد شدن برگ ها قدیمی و ریزش آن ها یک امر طبیعی است. برگ های کهنه زرد و خشک می شوند تا انرژی گیاه صرف برگ های جوان شود.

زرد شدن برگهای قدیمی آگلونما در پاییز و زمستان بسیار رایج است. دوره ای است که گیاه خوابیده و انرژی کمتری مصرف می کند.

کوددهی کم یا زیاد

این گیاهان مصرف کننده زیاد کود نیستند. بنابراین باید از کود مناسب با  دوز مناسب استفاده شود. از طرفی زرد شدن برگ ها نشان دهنده کمبود مواد مغذی است. این وضعیت زمانی رایج است که گیاه اصلاً کود داده نشده باشد.

عرضه ناکافی نیتروژن به گیاه باعث زرد شدن و تغییر رنگ برگ های گیاه می شود. تامین ناکافی پتاسیم و فسفر باعث توقف رشد و همچنین تغییرات پوست اندازی برگ می شود.

از سرگیری روال معمول مصرف کود به رفع مشکل کمک می کند.

برای خرید کودهای مورد نیاز آگلونما از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

هجوم آفات

هجوم حشرات معمولاً به بسیاری از گیاهان آپارتمانی آسیب زیادی وارد می کند. این موجودات باعث می شوند که برگ های گیاه دارای لکه های زرد، سوراخ های نامنظم و سطح برگ چسبنده یا همان عسلک باشند.

باید توجه داشته باشید که شته ها، شپشک های آردآلود و کنه های عنکبوتی از آفات مهم آگلونما هستند. این حشرات اگر در اسرع وقت کنترل نشوند می توانند گیاه آگلونما را از بین ببرند.

زرد شدن برگ های آگلونما به دلیل مکیدن شیره سلولی است. خروج مایع داخلی باعث افتادگی ساقه ها و برگ ها می شود. برای از بین بردن این موجودات با ما در ارتباط باشید.

بیماری قارچی

آگلونما به شدت به عفونت های باکتریایی و قارچی حساس است. این شرایط معمولاً بر سرعت رشد کلی گیاه تأثیر می گذارد.

عفونت باکتریایی باعث گسترش لکه های سیاه روی برگ ها و همچنین افزایش زرد شدن برگ ها می شود. مشکل بیماری معمولاً در نتیجه آبیاری بیش از حد اتفاق می افتد.

جداسازی گیاه از دیگران به مبارزه با گسترش بیماری کمک می کند. همچنین محیط مناسبی را برای پرستاری از گیاه ایجاد می کند.

شاخ و برگ های آسیب دیده را جدا کنید و سعی کنید به برنامه آبیاری مناسب گیاه پایبند باشید. این بهترین راه برای فعال کردن گیاه  برای غلبه بر مشکل بیماری است.

نتیجه

اگر متوجه زرد شدن برگها شدید وضعیت سلامتی گیاه را بررسی کنید. معاینه به شما کمک می کند تا علت احتمالی مشکل را شناسایی کنید.

چرا برگ های آگلونما زرد می شوند؟ این می تواند به دلیل تنش آبی، کوددهی نامناسب، نور ناکافی، آفات و بیماری ها باشد.

patgarden

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *