Home / آفات و بیماری ها / چرا برگ های سانسوریا پیچ می خورد؟ علت و درمان

چرا برگ های سانسوریا پیچ می خورد؟ علت و درمان

سانسوریا یکی از محبوب ترین گیاهانی هست که در منازل و ادارات قابل نگهداری هست و طرفداران زیادی دارد. قبلا در مورد سانسوریا توضیحات کاملی داده شده و همچنین علت چروک شدن سانسوریا و همچنین آموزش تکثیر سانسوریا در آب در سایت قرار داده شده لذا در این مطلب به بیان این موضوع می پردازیم که چرا برگ های سانسوریا پیچ می خورد؟

سانسوریا گیاه بی دردسری است و مشکلات کمی دارد و یکی از دلایل محبوبیت این گیاه هم همین است. اما پیچ خوردن برگ سانسوریا مسئله مهمی است که نشان دهنده یک مشکل اساسی وجود دارد. بهتر است علت را بررسی کنید و تکنیک هایی برای رفع مشکل ارائه دهید.

نیازی به استرس و نگرانی نیست این مقاله شما را با برخی از دلایل احتمالی و روند گام به گام رفع پیچ خوردن برگ سانسوریا  آشنا می کند.

چرا برگ های سانسوریا پیچ می خورد؟

برخی از علل بروز این مشکل عبارتند از:

  • عفونت قارچی
  • هجوم حشرات
  • دمای پایین
  • استرس آبیاری
  • کمبود نور
  • PH نامناسب خاک
  • کوددهی کم یا زیاد

در ادامه با این موارد بیشتر آشنا می شویم.

  • دمای پایین

دمای پایین و سرد بودن هوا علت اصلی پیچ خوردگی برگ های سانسوریا است. این مشکل در فصل زمستان بسیار رایج است. بنابراین اگر این گیاه را در بیرون از منزل نگهداری می کنید در فصل سرما آن را به داخل منتقل کنید.

در دمای پایین گیاه شروع به پژمرده شدن و پیچ خوردن می کند و در صورتی که رسیدگی نشود برگ ها به حالت انجماد رسیده و می پوسند و از بین می روند. خبر خوب این است که آسیب سرما به راحتی قابل جبران است. اما این کار باید قبل از شروع پوسیدگی گیاه انجام شود.

راه حل: سانسوریا در محدوده دمایی 10 تا 26 درجه سانتی گراد رشد می کند. بنابراین باید این محدوده دمایی برای گیاه حفظ شود. توصیه می کنیم تمام گلدان های سانسوریا در فضای باز را در زمستان به داخل خانه منتقل کنید. هدف این است که گیاه آپارتمانی از آسیب سرمازدگی در امان بماند.

  • استرس آبیاری

آبیاری بیش از حد، تنش آبی رایجی است که باعث پیچ خوردن برگ های سانسوریا می شود. آبیاری بیش از حد گیاه در خاک با زهکش ضعیف می تواند باعث پوسیدگی ریشه به دلیل غرقابی شدن خاک شود.

اگر غرقابی شدن خاک و پوسیدگی ریشه به موقع رفع نشود، احتمال از بین رفتن گیاه آپارتمانی زیاد است. بهتر است به برنامه آبیاری و بافت خاک فکر کنید.

راه حل: پیروی از یک برنامه آبیاری صحیح بهترین راه حل برای رفع پیچ خوردگی برگ ها است. علاوه بر این، باید خاکی با زهکشی خوب در نظر بگیرد و سوراخ هایی در ته گلدان ایجاد کنید و از باز بودن آن ها مطمئن شوید. این کار به خروج آب اضافی و جلوگیری از غرقابی شدن خاک کمک می کند.

  • بیماری های قارچی

قارچ هم عامل مهم دیگری است که موجب سوختن برگ و یا ایجاد لکه های قرمز رنگ روی آن ها شده و موجب پیچش برگ ها می شود.

شما باید سایر علائم احتمالی بیماری های قارچی را به غیر از پیچش برگ ها شناسایی کنید. لکه های قرمز برگ منجر به تشکیل ضایعات قرمز رنگ، قهوه ای تیره و شل شدن برگ ها می شود.

به خاطر داشته باشید که نجات برگ سانسویریا از عفونت قارچی ناممکن است. بهترین راه حل  این است که قسمت قارچی شده را کامل بچینید و دور بیندازید و از قارچ کش برای پیشگیری از قارچی شدن گیاه استفاده کنید.

راه حل: پیروی از یک برنامه آبیاری منظم به کاهش بیماری های قارچی کمک می کند. اطمینان حاصل کنید که محیط برای خشک شدن برگها مساعد است و خاک دارای زهکشی مناسب است.

یکی دیگر از روش های ممکن برای رفع مشکل قارچی، استفاده از قارچ کش و یا تعویض گلدان است. اگر گیاه شما در گلدان بزرگی است آن را به گلدان کوچک تری منتقل کنید و یا اگر خاک نامناسبی دارد تعویض خاک انجام دهید.

  • قرار گرفتن در معرض نور ناکافی

سانسوریا با دریافت نور غیر مستقیم رشد می کند. معمولاً قرار دادن گیاه در مناطقی با نور ناکافی باعث می شود که برگ ها شروع به پیچ خوردن کنند.

تمام گیاهان آپارتمانی برای انجام فتوسنتز به نور نیاز دارند. این یک فرآیند ضروری است که به گیاه کمک می کند تا غذای خود را بسازد و رشد و نمو را تسهیل می کند.

برگ های این گیاه بدون غذا نمی توانند رشد کنند. پیچیدن برگ ها یکی از نشانه های بارز قرار گرفتن در معرض نور ناکافی است.

راه حل: گلدان را در محلی قرار دهید که نور کافی دارد. این بهترین راه حل برای کمک به گیاه در انجام فرآیند فتوسنتز است. در صورتی که خانه شما نور طبیعی دریافت نمی کند می توانید از نور مصنوعی یا همان لامپ رشد گیاه استفاده کنید. این کمک خواهد کرد تا حداقل نور مورد نیاز را تامین کنید.

  • PH نامناسب خاک

سانسوریا به pH خاک بسیار حساس است. اسیدیته و قلیایی بودن خاک تعیین کننده کیفیت مواد مغذی موجود است. خاک اسیدی یون منیزیم را که برای تشکیل کلروفیل ضروری است، کم می کند.

سانسوریایی که مقدار کمی یون منیزیم دریافت کند، زرد شدن و پیچ خوردگی برگ ها را تجربه می کند. این اتفاق می افتد زیرا گیاه به دلیل کمبود کلروفیل قادر به انجام فتوسنتز نیست.

راه حل: pH بهینه خاک سانسوریا بین 5.5 تا 7.5 است. افزودن آهک هیدراته به خاک اسیدی به افزایش pH تا حد مطلوب کمک می کند.

از سوی دیگر، افزودن آب لیمو به آبی که برای آبیاری در نظر گرفته شده است، قلیایی بودن خاک را کاهش می دهد. اینها نکات ساده ای هستند که باید برای جلوگیری از پیچش برگ های سانسوریا در نظر بگیرید.

  • کوددهی کم یا زیاد

سانسوریاها خوردنده های فعالی نیستند.  اما استفاده از کود به گیاه کمک می کند تا نیاز به عناصر غذایی را تامین کند.

کوددهی بیش از حد معمولاً به ریشه ها و برگ ها آسیب می رساند. پیچ خوردگی به سمت داخل و قهوه ای شدن برگها نشانگر وجود مواد مغذی اضافی در خاک است.

راه حل: سانسوریا در خاک غنی از مواد مغذی نیتروژن رشد می کند.از کودهای مناسب و استاندارد برای تغذیه این گیاه استفاده کنید. با رعایت دوز مورد نیاز از کود دهی بیش از حد گیاه خودداری کنید. این کار از پیچ خوردگی برگ های سانسوریا جلوگیری می کند.

برای خرید کودهای مورد نیاز این گیاه و پک پاجوش زنی که به صورت تضمینی موجب پاجوش زنی گیاه شما می شود از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید. نمونه های پاجوش زنی و رضایت از محصول خریداری شده هایلایت شده و در معرض دید همگان است.

در نتیجه
چرا برگ های سانسوریا پیچ می خورد؟

با تامین نور کافی، اجتناب از خاک خیس و کوددهی بیش از حد می توان از پیچ خوردگی برگ های سانسوریا جلوگیری کرد.

اگر مشکل گیاه شما برطرف نشد عکس گیاه را به اینستاگرام اصله بفرستید تا مشاوره رایگان درمان بگیرید.

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *