Home / آفات و بیماری ها / علت قهوه ای شدن ساکولنت غوره ای (علت و درمان)

علت قهوه ای شدن ساکولنت غوره ای (علت و درمان)

علت قهوه ای شدن ساکولنت غوره ای چیست؟

ساکولنت غوره ای که به اون دونه تسبیح یا رشته تسبیح هم میگن یکی از ساکولنت های زیبا و دوست داشتنی هست.

نگهداری این گیاه سخت نیست منتهی قهوه ای شدن ساقه یکی از مشکلات شایع این گیاه زیباست.

مهم ترین علت قهوه ای شدن ساکولنت غوره ای عبارت است از:

  • آبیاری نامناسب
  • ترکیب نامناسب خاک گلدان
  • هجوم آفات
  • قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید
  • کوددهی بیش از حد 

در ادامه به بررسی این عوامل می پردازیم.

علت قهوه ای شدن ساکولنت غوره ای

علت قهوه ای شدن ساکولنت غوره ای

آبیاری نامناسب

مشکل آبیاری بیش از حد دلیل شماره یک قهوه ای شدن ساکولنت غوره ای است. این موضوع باعث پوسیدگی ریشه، ساقه‌های خشک و قهوه‌ای شدن برگ‌ ها می‌شود.

این گیاه ازقرار گرفتن در محیط مرطوب متنفر است. پوسیدگی ریشه از تامین مواد مغذی و جذب آب برای گیاه جلوگیری می کند.

رطوبت بیش از حد خاک دانه ها را پس از مدت طولانی ضعیف کرده و از بین می برد. قبل از آبیاری گیاه ساکولنت، اجازه دهید حدود 10 سانت از سطح خاک خشک شود.

اطمینان حاصل کنید که گلدان دارای سوراخ های زهکشی باز در قسمت پایین است تا آب اضافی تخلیه شود. علاوه بر این، از آب جوشیده سرد یا آب باران برای آبیاری گیاه خود استفاده کنید.

آبیاری کم

گیاه رشته مروارید می تواند شرایط خشکی را برای مدت کوتاهی تحمل کند. ساقه های قهوه ای نشانه کم آبیاری هستند. نوک قهوه ای نشانه دیگری از کم آبی رشته مروارید است.

خاک گلدان را خیس کنید تا گیاه ساکولنت شما دوباره آب بخورد. همیشه قبل از آبیاری گیاه مروارید، رطوبت خاک را بررسی کنید.

گیاه ساکولنت خود را هر هفته یک بار در بهار و تابستان آبیاری کنید. فراموش نکنید که دفعات آبیاری را در پاییز و زمستان کاهش دهید.

آسیب

گیاه رشته مروارید (ساکولنت غوره ای) حساس و لطیف است. هنگام دست زدن به مراقبت زیادی نیاز دارد تا از هرگونه استرس جلوگیری شود. آسیب رسیدن هم یک دلیل قهوه ای شدن این گیاه است.

یک رشته سالم از این گیاه دارای شاخ و برگ های تپل و سبز است. هر گونه آسیب خارجی می تواند به گیاه فشار وارد کند و باعث قهوه ای شدن ساقه ها شود.

از تغییر مکان گیاه ساکولنت خودداری کنید. ساقه های قهوه ای را هرس کنید تا گیاه روی رشدهای جدید و سالم تمرکز کند.

گیاه رشته مروارید را از حیوانات خانگی و کودکان نوپا دور نگه دارید. این کار به کاهش خطر آسیب های خارجی که گیاه را قهوه ای می کند، کمک می کند.

ترکیب خاک گلدانی نامناسب

رشته مروارید در خاک با زهکشی خوب رشد می کند. یک خاک گلدان نامناسب می تواند به گیاه ساکولنت شما آسیب برساند.

خاک سنگین و فشرده رطوبت بیشتری را حفظ می کند. یک محیط مرطوب باعث می شود گیاه ساکولنت شما دچار پوسیدگی ریشه شود.

ریشه های آسیب دیده آب و مواد مغذی را از خاک جذب نمی کنند. این گیاه آبدار شما را ضعیف می کند و ساقه ها قهوه ای می شوند.

من مخلوط گلدان ساکولنت یا مخلوط کاکتوس را توصیه می کنم. گزینه عالی دیگر ترکیب پیت ماس، خاک گلدان و پرلیت برای رشد ساکولنت غوره ای است.

❌❌❌هرگز این گیاه را در خاک برگ های آماده موجود در بازار نگهداری نکنید.

جهت رفاه حال شما عزیزان خاک های بسیار باکیفیت ایرانی و هلندی در بسته های 5 کیلویی (خاک ایرانی) و یک و نیم کیلویی (خاک هلندی) بدون خاک برگ تهیه و بسته بندی شده است. این خاک ها با پست پیشتاز درب منزل شما فرستاده می شوند. هزینه ارسال هم برای شما عزیزان رایگان است. جهت خرید این خاک ها میتونید از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید

یک رشته گیاه مروارید نور غیر مستقیم خورشید را برای رشد خوب ترجیح می دهد. قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید باعث سوختن و قهوه ای شدن ساقه های آن می شود.

گیاه ساکولنت خود را پشت پنجره قرار دهید که با پرده فیلتر شده است. این پرده ها به کاهش شدت نور خورشید کمک می کنند. آفتاب مستقیم صبح زود یا اواخر عصر گزینه بهتر دیگری است.

برگ های قهوه ای رنگ را به دلیل تابش مستقیم نور خورشید هرس کنید. از لامپ رشد گیاه در اتاق های تاریک برای گیاه ساکولنت خود استفاده کنید.

والواشرهای رشد گیاه متناسب با فضای مورد نیاز شما در ابعاد و وات های مختلف با ارسال رایگان نیز در فروشگاه اصله موجود است.

کوددهی بیش از حد

رشته مروارید یک گیاه آبدار است که نیاز به تغذیه سبک و مناسب دارد. اما استفاده از کود باعث تسهیل رشد سریع رشته مروارید می شود. متاسفانه باب شده که گلفروش ها کود سه بیست را برای همه گلها تجویز می کنند.

دوستان عزیز این گیاه اصلا و ابدا نباید با سه بیست تغذیه شود. نیتزوژن بالای این کود سبب سوختن ریشه های این گیاه می شود.

ساکولنت غوره ای را با کود پتاس بالا تغذیه کنید.

مصرف بیش از حد کود باعث پژمرده شدن، افتادگی برگها و قهوه ای شدن نوک گیاه می شود.

به خاطر داشته باشید که خاک گلدان را هر سه ماه یکبا با اسید هیومیک شستشو دهید تا از تجمع نمک جلوگیری شود. من کود آلی را برای گیاهان آپارتمانی به جای کودهای مصنوعی توصیه می کنم. در این صورت از کود جلبک دریایی میتونید استفاده کنید.

ارسال رایگان این کودها در پیج اینستاگرامی اصله انجام میشه. برای ثبت سفارش پیام بدین.

نوع آب

آب لوله کشی حاوی کلر و مواد معدنی فلوراید است. این ترکیبات می توانند باعث قهوه ای شدن رشته مروارید شوند. آنها معمولاً منجر به ایجاد لکه های قهوه ای روی برگ های گیاه ساکولنت شما می شوند.

از آب مقطر یا آب باران برای گیاه خانگی خود استفاده کنید. گزینه عالی دیگر این است که اجازه دهید آب لوله کشی یک شب قبل از آبیاری گیاهتان بماند. یا از آب جوشیده سرد شده استفاده کنید.

❌از مه پاشی کردن رشته مروارید با آب لوله کشی خودداری کنید.

حمله آفت

رشته مروارید در برابر هجوم شته ها و شپشک های آرد آلود آسیب پذیرتر است. این حشرات شیره‌خوار مواد مغذی گیاه را تخلیه کرده و آن را ضعیف می‌کنند.

آبیاری بیش از حد، رطوبت زیاد و تهویه ضعیف عواملی هستند که هجوم آفات به رشته مروارید را تشویق می کنند. هجوم شدید آفت باعث قهوه ای شدن گیاه ساکولنت شما می شود.

برای درمان نیاز به استفاده از سم مخصوص هست که میتونید از فروشگاه اصله تهیه کنید.

رطوبت کم

رشته مروارید رطوبت متوسط ​​(40 درصد) را دوست دارد تا به خوبی رشد کند. رطوبت کم باعث قهوه ای شدن نوک یک رشته برگ مروارید می شود.

اما این گیاه آبدار می تواند رطوبت کم را نسبت به رطوبت زیاد تحمل کند. محیط داخلی با رطوبت بالا باعث می شود خاک رطوبت بیشتری را حفظ کند.

توصیه می کنم رشته مروارید خود را با سایر گیاهان آپارتمانی گروه بندی کنید تا از سطح رطوبت متوسط ​​لذت ببرید. برگها را مه پاشی نکنید و یا نزدیک دستگاه بخور نزارید.

تغییرات ناگهانی دما

یک رشته مروارید می تواند شرایط آب و هوایی مختلف را تحمل کند. اما تغییرات ناگهانی دما می تواند به گیاه ساکولنت شما استرس وارد کند.

گیاه ساکولنت خود را دور از هوای سرد و گرم نگه دارید.

محدوده دمای اتاق را برای گیاه خود حفظ کنید تا راحت و شاد بماند. حتما رشته مروارید خود را از باد کولر و یا بخاری و رادیاتور دور نگه دارید.

پرسش های مرتبط

چرا ساکولنت غوره ای من ارغوانی می شود؟

  • یک رشته مروارید در پاسخ به کم آبیاری، آبیاری بیش از حد، گرمای شدید، آفات و بیماری ها به رنگ ارغوانی در می آید. قبل از اصلاح گیاه ساکولنت خود را بررسی کنید تا علت دقیق آن را شناسایی کنید.

چرا گل غوره ای من خشک می شود؟

  • آب ناکافی، درجه حرارت بالا، رطوبت کم و کود دهی بیش از حد از دلایل خشک شدن این گیاه هستند. همیشه گیاه را برای شناسایی علت دقیق قبل از رفع آن بررسی کنید.

چرا ساکولنت غوره ای من سفید می شود؟

  • قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید و هجوم آفات عامل سفید شدن رشته مروارید است. توصیه می کنم برای از بین بردن آفات، نور غیر مستقیم خورشید و اسپری سم را ارائه دهید.

About admin

Check Also

پشه گلدان

پشه گلدان را به راحتی و با ساده ترین روش از بین ببرید- راهکارهای طبیعی و موثر

پشه گلدان یکی از معضلات و مشکلات اساسی برای افرادی است که در منزل خودشان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *