Home / آفات و بیماری ها / آبیاری سانسوریا چند وقت یک بار باید انجام شود؟ (راهنمای گام به گام آبیاری)

آبیاری سانسوریا چند وقت یک بار باید انجام شود؟ (راهنمای گام به گام آبیاری)

سانسوریا یکی از گیاهان پرطرفدار است که معمولا همه دوستداران گل و گیاه یک گلدان از آن را در منزل دارند. آبیاری سانسوریا حیاتی ترین عنصر برای تسلط بر آن است. نحوه صحیح آبیاری، به کاهش خطر زرد و قهوه ای شدن برگ ها و ابتلا به قارچ کمک می کند.

بنابراین، آبیاری سانسوریا چند وقت یک بار باید انجام شود؟ زمانی که 5 تا 7 سانت از سطح خاک خشک شد گیاه زا آبیاری کنید. به صورت کلی آبیاری هفتگی در ماه های گرم تابستان و آبیاری ماهانه در ماه های سرد زمستان ایده آل است.

آبیاری سانسوریا به رطوبت، نور و درجه حرارت بستگی دارد. سایر عوامل مرتبط که باید در نظر گرفته شوند، نوع و اندازه گلدان هستند. شناخت و آشنایی با این عوامل کمک می کند تا آبیاری به راحتی انجام شده و در نتیجه گیاه سالم تری داشته باشید.

مطلب مرتبط: علت چروک شدن سانسوریا

چگونه بفهمیم سانسوریا به آب نیاز دارد؟

گیاه سانسوریا (Sansevieria) نیاز به خاک سبک با زهکشی بالا دارد. همچنین باید رطوبت نسبی را برای گیاه حفظ کند تا ریشه ها در سلامت به رشد خود ادامه دهند.

جهت رفاه حال شما عزیزان خاک مناسب این گیاه و تمام گیاهان آپارتمانی در بسته های 5 کیلویی با ارسال رایگان درب منزل آماده شده است برای اطلاع از قیمت و ثبت سفارش به اینستاگراممراجعه کنید.

روال آبیاری نامناسب می تواند گیاه شما را با مشکلات زیادی مواجه کند. بنابراین قبل از آبیاری بهتر است بدانید که آیا گیاه به آب نیاز دارد یا خیر تا از این مشکلات جلوگیری کنید.

فاکتورهای زیر به شما کمک می کند یاد بگیرید چگونه بفهمید سانسوریا به آب نیاز دارد یا نه.

کلیپی در این باره در فضای مجازی ایتا منتشر کردیم که توصیه میکنم حتما ببینید👇🏻👇🏻

 روی لینک بزنید و منتظر بمونید تا به مطلب هدایت بشین . در ایتاحتما ما رو دنبال کنید و از آموزش ها استفاده کنید

فیلم نحوه آبیاری سانسوریا در ایتا

👆👆👆👆👆👆👆👆

 

تست خشکی خاک

انگشت اشاره را در 6 تا 7 سانت از سطح خاک فرو کنید تا رطوبت آن را احساس کنید. این ساده ترین و دقیق ترین روش برای دانستن زمان آبیاری این گیاه است.

اگر خاک در عمق 6 – 7 سانتی خشک بود و شما رطوبتی احساس نکردید مجاز به آبیاری مجدد هستید. این کار به آبرسانی مجدد گیاه و مبارزه با مشکلات پیچ خوردگی یا افتادگی برگ ها کمک می کند.

یکی دیگر از گزینه های عالی این است که یک سیخ چوبی را در حدود 7-6  سانت از سطح خاک فرو کنید. اگر سیخ تمیز و بدون خاک چسبیده به آن بیرون آمد وقت آبیاری است.

  • رنگ خاک گلدان

خاک مرطوب معمولا تیره تر از خاک خشک است. خاک گلدان را بررسی کنید تا از مرطوب یا خشک بودن آن مطلع شوید. اما این روش، ایده آل و دقی نیست چرا که ممکن است سطح خاک خشک باشد در حالی که عمق خاک مرطوب است.

  • برگ های سانسوریا افتاده و پژمرده می شوند

اگر سانسوریا بیش از حد تشنگی بکشد، برگ ها شروع به خم شدن کرده و بی حال و پژمرده می شوند. در صورت مشاهده چنین صحنه ای آزمایش رطوبت خاک را انجام دهید.

اگر خاک هنوز خیس است و این اتفاق افتاده، یعنی برگ ها خم شده وبی حال یا پژمرده هستند، نشان می دهد آبیاری زیاد انجام شده. قبل از آبیاری مجدد، اجازه دهید خاک گلدان کاملا خشک شود. در غیر این صورت، یعنی اگر خاک خشک است و سانسوریا در حال پژمرده شدن باشد، نشانه کم آبی است. گلدان را آبیاری کنید تا مشکل حل شود.

  • برگ های گیاه سانسوریا قهوه ای یا زرد می شوند

زمانی که سانسوریا بیش از حد آبیاری شده باشد، برگها قهوه ای و زرد می شوند. این اتفاق به دلیل مشکل پوسیدگی ریشه می افتد. ریشه پوسیده و خراب مانع از تامین آب و مواد مغذی برای گیاه می شود.

گیاه را از گلدان خارج کرده و قارچ کش را روی ریشه اسپری کنید و اجازه دهید تا قارچ کش کاملا روی گیاه خشک شود. سپس غلاف سانسوریا را یا در آب یا در خاک مناسب قرار دهید تا مجدد ریشه بزند.

برای تهیه قطره ریشه زایی جهت تسریع ریشه زنی و قارچ کش اینستاگرام پیام دهید.

  • وزن گلدان

بررسی وزن گلدان روش دقیقی برای تعیین اینکه آیا گیاه سانسوریا به آب نیاز دارد ارائه می دهد. گلدان سبکتر نشان دهنده خاک خشک است و گلدان سنگین به معنی خاک مرطوب است.

راهنمای گام به گام آبیاری سانسوریا

سلامت این گیاه به نحو دقیق آبیاری بستگی دارد. در زیر دو روش اساسی برای آبیاری وجود دارد:

  • روش 1: آب از بالا

از آب پاشهای مخصوص با لوله های بلمد برای ریختن آب روی سطح خاک از بالای گیاه استفاده کنید. گلدان را داخل سینک یا حوض قرار دهید و به اندازه ای آب بریزید تا کمی آب از زهکش گلدان خارج شود. آبیاری را متوقف و صبر کنید تا تمام آب اضافه خارج شود.

  • آب را روی سطح خاک بریزید نه روی برگها. آب اضافی از طریق سوراخ های زهکشی در انتهای گلدان ها تخلیه می شود.

روش 2: گلدان را در یک تشت آب فرو کنید

آبیاری سانسوریا

غوطه ور کردن گلدان در یک حوضچه حاوی آب یک روش جایگزین برای مرحله اول است. در این فرآیند خاک گلدان بدون خیس شدن برگها خیس می شود.

بعد از این که خاک گلدان خیس شد، اجازه دهید گلدانچند ساعتی داخل سینک بماند تا آب اضافه آن کاملا تخلیه شود. با این روش دیگر خطر خیس شدن برگ های سانسوریا کاهش می یابد.

مطلب مرتبط: علت خشک شدن سانسوریا

عواملی که تعیین کننده زمان آبیاری سانسوریا هستند:

سلامت گیاه

اگر سانسوریا قارچ گرفته و لکه های زرد و قهوه ای روی برگ ها نمایان شده یا پوسیدگی ریشه دارد مسلما نیاز به آبیاری کمتری دارد تا کاملا درمان شود.

بیماری های گیاهی فعالیت های فیزیولوژیکی را کاهش می دهد و گیاه را مجبور می کند آب کمتری مصرف کند. همیشه زمانی که گیاه شما بیمار است دفعات آبیاری را کاهش دهید.

اندازه گلدان

اندازه گلدان در تعیین زمان آبیاری بسیار مهم است چرا که گلدان بزرگ تر فضای بیشتری اطراف ریشه فراهم می کند که در نتیجه رطوبت بیشتری دور ریشه ایجاد می شود. در این صورت با آبیاری زیاد گیاه به سرعت دچار بیماری قارچی شده و در صورت اقدام نکردن سریع به درمان ممکن است از بین برود.

  • توصیه می کنم از یک گلدان کوچک و عمیق برای پرورش سانسوریا استفاده کنید.

دفعات آبیاری را هنگام استفاده از گلدان های بزرگ به حداقل برسانید زیرا سانسوریا از قرار گرفتن در محیط مرطوب متنفر است. حالت خیسی مداوم خاک باعث پوسیدگی ریشه و حتی از بین رفتن گیاه می شود.

نوع گلدان

نوع گلدان میزان آب گیاه شما را تعیین می کند. گلدان سفالی متخلخل است و باعث از بین رفتن سریع آب از طریق روزنه های می شود در نتیجه خاک به سرعت خشک می شود.

گلدان های لعاب دار یا پلاستیکی تخلخل ندارند و در نتیجه آب را برای مدت بیشتری در خاک نگهداری می کنند. بنابراین باید دفعات آبیاری را کاهش دهید تا خاک گلدان مدام خیس نشود.

اندازه گیاه

گیاهان جوان در مقایسه با همتایان بالغ خود از آب کمتری استفاده می کنند. گیاه بزرگ آب بیشتری را از طریق برگ ها از دست می دهد. از این رو به دفعات آبیاری نسبتاً بیشتری نیاز دارد.

نوع خاک مورد استفاده

کاملا مشخص است که هز چقدر خاک این گیاه سبک تر باشد سریع تر هم خشک می شود و در نتیجه نیاز به آبیاری بیشتری دارد. خاک سنگین آب را بیشتر در خودش نگه می دارد و دورتر خشک می شود از این به آبیاری کمتری نیاز دارد.

محل نگهداری گلدان

گیاه سانسوریا نور غیر مستقیم خورشید را برای رشد خوب ترجیح می دهد. نور طبیعی باعث افزایش میزان تبخیر می شود. اگر گلدان را در نور زیاد نگهداری می کنید برای هیدراته ماندن و شادابی برگ ها به آب بیشتری نیاز دارد.

 رطوبت داخلی

هوای خشک اطراف گیاه باعث آبیاری بیشتر می شود. علاوه بر این، زمانی که رطوبت زیاد باشد، گیاه مستعد ابتلا به بیماری هایی نظیر قارچ می شود.

هنگامی که سطح رطوبت داخل منزل پایین است، دفعات آبیاری را افزایش دهید. این کار به هیدراته و شاداب ماندن گیاه در طول سال کمک می کند.

تغییرات شدید دما

سانسوریا در محدوده دمایی 13-30 درجه سانتیگراد رشد می کند. درجه حرارت کمتر از 5010 درجه سانتیگراد باعث افتادگی و و بی حالی این گیاه می شود.

زمانی که دما خیلی زیاد است، گیاه خود را بیشتر آبیاری کنید.

فصل ها

گیاهان به تغییرات آب و هوا و فصل پاسخ می دهند. سانسوریا در بهار و تابستان به دلیل رشد رویشی آب بیشتری مصرف می کند.

دفعات آبیاری را در اواخر پاییز و زمستان به دلیل کم شدن فعالیت فیزیولوژیکی گیاه کاهش دهید. این گیاهان در این فصل از آب کمتری استفاده می کنند و رشد کمی دارند.

آبیاری سانسوریا

سخن پایانی

برای آبیاری قانون طلایی بررسی خاک گلدان و تعیین سطح رطوبت را رعایت کنید.

اگر 7 تا 6 سانت از سطح خاک خشک شد، مجددا گیاه را آبیاری کنید. اما تعداد دفعات آبیاری به فصل، دما و سطح رطوبت بستگی دارد.

امیدوارم راهنمای گام به گام آبیاری سانسوریا برای شما عزیزان مفید باشد و تمام ابهامات مربوط به آبیاری این گیاه را برطرف کند. بهتر است این راهنمای آبیاری را با دیگر علاقه مندان به گیاهان آپارتمانی به اشتراک بگذارید.

مشکلات گیاه را در کامنت اعلام کنید تا مشاوره رایگان درمان دریافت کنید.

About admin

Check Also

بالا بردن مقاومت گیاهان آپارتمانی با تغذیه مناسب

بالا بردن مقاومت گیاهان آپارتمانی با تغذیه مناسب امکان پذیره فصل بهار رسیده و تمام ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *