Home / مقالات / آبیاری زاموفیلیا چند روز یک بار انجام شود؟

آبیاری زاموفیلیا چند روز یک بار انجام شود؟

آبیاری زاموفیلیا چند روز یک بار انجام شود؟ این سوالی است که دوست داران این گل از خود می پرسند و یا با این مسئله مشکل دارند.

گیاه زاموفیلیا ZZ (Zamioculcas zamiifolia) یک انتخاب عالی در بین گیاهان آپارتمانی است ؛ چرا که نگهداری بسیار راحتی دارد. تنها مواردی که باعث ایجاد مشکل می شود، مشکلات آبیاری است. تا زمانی که این راهنما را مطالعه و از آن استفاده کنید زاموفیلیا شما به خوبی رشد خواهد کرد حتی اگر گهگاه آبیاری آن را فراموش کنید.

مقالات مرتبط:

تکثیر زاموفیلیا با برگ در آب

علت لوله شدن برگ زاموفیلیا

آبیاری زاموفیلیا چند روز یک بار انجام شود؟

به صورت ساده و خلاصه دستورالعمل آبیاری زاموفیلیا به این صورت است که زمانی که خاک گلدان تقریباً خشک شد گیاه خود را آبیاری کنید و سپس گیاه را کاملاً آبیاری کنید تا آب از ته گلدان خارج شود. طبق برنامه و زمان بندی هفتگی آبیاری نکنید، بلکه با نظارت دقیق بر خشک شدن خاک آبیاری را نجام دهید.

زاموفیلیا به طور کلی نگهداری ساده ای دارد، اما آبیاری بیش از حد را تحمل نمی کند.

مهمترین نکات در مورد آبیاری زاموفیلیا

زاموفیلیا توانایی فوق العاده ای برای زنده ماندن با نور و آب کم دارد، اما نکته مهمی که باعث خرابی آن می شود بی توجهی بیش از اندازه در آبیاری گیاه است.

همه ما مشتاق پرورش گیاهان داخل خانه خود هستیم و اشتباهی که بسیاری از ما مرتکب می شویم این است که به گیاهان خود آب زیادی می دهیم. در مورد گیاه زاموفیلیا، این کار می تواند منجر به مرگ گیاه شما در اثر پوسیدگی ریشه شود. برای اطمینان از اینکه گیاه خود را به درستی آبیاری می کنید، از دستورالعمل های زیر استفاده کنید.

 

دوستان عزیزم اگر دوست دارین اطلاعاتتون رو در زمینه گل و گیاه بالا ببرید و یا روش های تکثیر و درمان گیاهان رو یاد بگیرین، کانال اصله در ایتا رو دنبال کنید علاوه بر این میتونید با برقراری ارتباط با مشاور به صورت رایگان مشکلات گیاهانتون رو برطرف کنید برای پیوستن به کانال اصله روی لینک بزنید👇👇👇
کانال اصله در ایتا

 

آبیاری زاموفیلیا

چگونه بفهمیم گیاه زاموفیلیا نیاز به آبیاری دارد یا نه؟

همانطور که قبلا ذکر شد، بسیار مهم است که قبل از آبیاری گیاه، بررسی کنید و ببینید آیا زمان آبیاری فرا رسیده است یا نه. تصمیم گیری در مورد نیاز به آبیاری گیاه خود را ارزیابی کنید. متاسفانه عده ای از گلفروشی ها بعد از این که گیاهی را به مشتری فروختند زمان مشخصی را برای آبیاری اعلام می کند. مثلا به مشتری میگن باید هر هفت روز این گیاه را آبیاری کنید.

اما این کار فقط منجر به خراب شدن گیاه می شود چرا که شرایط داخل منزل با گلخانه متفاوت است. دمای خانه با گلخانه و میزان تهویه هوا فرق دارد و به همین دلیل ممکن است خاک دورتر یا زودتر خشک شود.

در اینجا چند راه عالی وجود دارد که من از آنها برای تشخیص اینکه گیاه زاموفیلیا به آبیاری نیاز دارد یا نه استفاده می کنم.

  • انگشت خود را در خاک گلدان فرو کنید، حدود 2 اینچ پایین. در صورت احساس رطوبت، گیاه نیازی به آبیاری ندارد.
    اگر زهکش گلدان شما بزرگ است، گلدان را بلند کنید و انگشت را داخل خاک کنید و خاک را از سوراخ های زهکش زیرین لمس کنید. اگر این قسمت خشک یا خیلی کمی مرطوب است، می توانید با خیال راحت گیاه خود را آبیاری کنید.
  • شاخ و برگ را بررسی کنید. برگ های افتاده با لبه های خشک و قهوه ای یا ریزش گسترده برگ نشان دهنده گیاه بسیار تشنه است. زرد شدن گسترده برگ ها نشان دهنده آبیاری بیش از حد است.
  • از یک سیخ استفاده کنید و آن را از کناره، تا ته گلدان داخل خاک فرو کنید و بیرون بکشید و چوب را از نظر رطوبت بررسی کنید. اگر انتهای چوب خیس باشد و خاک به آن چسبیده باشد، گیاه نیازی به آبیاری ندارد.
  • وزن گلدان را بررسی کنید. خاک خشک سبکتر از خاک مرطوب است. هر بار که بررسی می کنید گلدان را بلند کنید تا ببینید آیا نیاز به آبیاری دارد یا خیر.

مقدار آب مصرفی برای زاموفیلیا

به این نکته مهم توجه داشته باشید که این گیاه در انتهای ریشه دارای ریزوم هایی هست که آب را در خود نگه می دارند از این رو بسیار مهم است که این ریزوم ها تشنگی نکشند یا زیادی آب دریافت نکنند.

برای آبیاری این گیاه به این صورت عمل کنید که در ابتدا مقداری آب به گیاه دهید و اجازه دهید تا جذب شود سپس کم کم آب اضافه کنید تا کمی از انتهای گلدان خارج شود.

بعد از این آبیاری را متوقف کرده و صبر کنید تا آب اضافی در زیرگلدانی جمع شده و سپس زیرگلدانی را حتما تخلیه کنید.

حالا باید صبر کنید و منتظر بمانید تا خاک گیاه کاملا خشک شود و مجددا آبیاری انجام شود.

عوامل موثر بر آبیاری گیاه زاموفیلیا

اکنون بررسی می کنیم تا بیشتر متوجه شویم که چه عواملی بر آبیاری گیاه زاموفیلیا تاثیرگذار است.

1. آب و هوا

یکی از عوامل مهمی که تعیین می کند چقدر و چند بار گیاه خود را آبیاری کنید، آب و هوایی است که گیاه را در آن پرورش می دهید.

اگر در آب و هوای گرم و خشک زندگی می‌کنید، آب سریع‌ تر از خاک تبخیر می‌شود، گیاه آب بیشتری از برگ‌ ها از دست می‌دهد و گیاه نیز سریع‌ تر رشد می‌کند، که باعث افزایش مقدار آب مورد نیاز آن می‌شود.

این در حالی است که مثلا در طول زمستان، زمانی که رشد زاموفیلیا کم می شود، و دمای داخل خانه سردتر و تهویه هوا کمتر است، خاک دورتر خشک می شود و شاید نیاز باشد برای آبیاری زاموفیلیا حتی تا یک ماه هم صبر کرد.

2. خاک مخصوص زاموفیلیا

خاک گلدانی که برای گیاه استفاده می کنید تأثیر چشمگیری بر تعداد دفعات آبیاری گیاه و سرعت خشک شدن محیط گلدان خواهد داشت.

مهم است که از خاک بسیار سبک با زهکشی خوب استفاده کنید تا پس از آبیاری گیاه، آب اضافی به سرعت از ریشه ها خارج شود. من از خاک هلندی مخصوص کاکتوس ها استفاده می کنم که بسیار باکیفیت است. زیرا زهکشی و هوادهی زیادی را فراهم می‌کند، در حالی که اجازه می‌دهد گیاه سیراب شود.

خاک هلندی با بسته بندی اصل و ارسال رایگان جهت استفاده برای تمام گیاهان آپارتمانی و کاکتوس ها در فروشگاه اینترنتی اصله موجود است. همچنین جهت تامین نیاز تمام دوستان خاک ایرانی با کیفیت در بسته های 5 لیتری نیز فراهم شده تا همه دوستان توان خرید را داشته باشند. 

 

هنگامی که زاموفیلیا خود را آبیاری می کنید، نشانه زهکش خوب خاک گلدان این است که آب به سرعت از گلدان تخلیه می شود و شروع به خارج شدن از سوراخ های زهکشی می کند، نه اینکه برای مدتی در خاک باقی بماند و بعد از چند دقیقه کم کم از زهکش خارج شود.

اگر متوجه زهکشی آهسته شدید، خاک را پرلیت و ماسه درشت مخلوط کنید.

3. نوع گلدان

گلدان های متخلخل امکان انتقال آزاد آب و اکسیژن را از طریق دیواره های گلدان فراهم می کنند. گلدان های سفالی بدون لعاب برای زاموفیلیاها ایده آل هستند زیرا خطر آبیاری بیش از حد را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.

گلدان های سرامیکی یا لعاب دار آب را بیشتر نگه می دارند تا زمانی که توسط گیاه استفاده شود، یا از سوراخ های زهکشی پایین تخلیه یا تبخیر شود.

سوراخ های زهکشی بزرگ اجازه می دهد تا هر آب اضافی به سرعت تخلیه شود، هوادهی ریشه را بهبود می بخشد و خطر پوسیدگی ریشه را تا حد زیادی کاهش می دهد. همچنین، اگر گلدان‌های خود را داخل زیرگلدانی قرار دادید، فراموش نکنید که آب اضافی را 5 تا 10 دقیقه پس از آبیاری تخلیه کنید.

اگر گیاهتون بیماره و نیاز به ویزیت داره و یا قصد خرید محصولات درمانی و مراقبتی رو دارین، میتونید از طریق اینستاگرام (@acle_ir) یا ارتباط با آیدی @imagepad در ایتا و تلگرام اقدام کنید. عضو کانال اصله در ایتا هم بشین میتونید به صورت مستقیم با مشاور در ارتباط باشید.

About admin

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *