Home / گلهای آپارتمانی / دیفن باخیا

دیفن باخیا

منشأ گیاه دیفن باخیا آمریکای مرکزی و جنوبی است. این گیاه به دلیل ترشح مواد سمی از برگ‌هایش و تحریک اعضای حساس بدن، با نام سم برگ شناخته می‌شود. دیفن باخیا در مکان سایه‌دار از ماندگاری خوبی برخوردار است؛ اما در زیر نور غیرمستقیم آفتاب نیز توانایی رشد و شکوفا شدن را دارد.

یادتان باشد برگ‌های بزرگ آن باید ماهی یک‌بار با اسفنج تمیز شوند و عمل غبار پاشی به‌صورت هفتگی انجام گیرد.

یکی از مهم‌ترین نیازهای این گیاه، تعویض گلدان آن به‌صورت سالانه است که باید گلدان قبلی را با یک گلدان بزرگ‌تر عوض کرد.

گیاهی است زیبا با ساقه‌های نرم و آبکی و برگهایی برنگ سبز با لکه‌های سفید و زرد و رگبرگهای اصلی کاملاً مشخص . برگها بسته به نوع گیاه پهن و درشت و یا نسبتاً کوچکند. ساقه اصلی غالباً بدون انشعاب است و برگهای انتهایی مداوم و در حال فعالیت و رشد می‌باشند.

در بیشتر رقم ها برگهای پایین بتدریج می‌ریزند و ساقه گیاه حالت لخت به خود می‌گیرد که در این صورت گیاه زیبائی خود را از دست می دهد.

در این صورت می توان برگهای انتهایی را همراه با 10 سانتیمتر از بخش فوقانی ساقه قطع و در ظرف آب یا در بستری از ماسه ریشه دار کرده و سپس در گلدان با خاک مناسب کاشت.

قلمه ساقه که از بندهای نزدیک بهم تشکیل یافته قابل تکثیر است و کافی است که آن را به نحوی به قطعات تقسیم کنیم که هر یک دارای یک جوانه یا بیشتر باشد.

این قلمه‌ها را به صورت افقی در بستر قلمه خوابانده بطوریکه نصف قلمه‌ها از خاک بیرون باشد.

در مورد قلمه زدن دیفن باخیا جداگانه توضیحاتی داده شده که میتونید به مطلب مراجعه و مطالعه کنید.

 

دوستان عزیزم اگر دوست دارین اطلاعاتتون رو در زمینه گل و گیاه بالا ببرید و یا روش های تکثیر و درمان گیاهان رو یاد بگیرین، کانال اصله در ایتا رو دنبال کنید علاوه بر این میتونید با برقراری ارتباط با مشاور به صورت رایگان مشکلات گیاهانتون رو برطرف کنید برای پیوستن به کانال اصله روی لینک بزنید👇👇👇

 

 

جدول نحوه نگهداری دیفن باخیا به صورت خلاصه

نور مناسب به فضایی تقریبا نورانی
به همراه کمی سایه احتیاج دارد.
آبیاری مناسب هر زمان سطح روی خاک
کاملا خشک شدگیاه به آبیاری نیاز دارد
خاک مناسب خاکی با زهکشی بالا
رطوبت مورد نیاز هفته ای یکبار گیاه را غبارپاشی کنید
دمای مورد نیاز بین ۱۶ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد

مشکلات گل دیفن باخیا هم در مطلبی جداگانه توضیح داده شده است.

 

دیفن باخیا

دیفن باخیا (به انگلیسی: Dieffenbachia) گیاهی از خانوادهٔ گل‌شیپوریان (آراسه) است. ساقه‌های ساده آن سرتاسر پوشیده از برگ‌های غلافی رنگارنگ وخالدار است.کریستال های رافیدیاخته‌های این گیاه حاوی بلورهای کلسیم اگزالات معروف به رافید ( کریستال های دوسر سوزنی ) بوده و چنانچه برگ‌هایش خورده شوند باعث مسمومیت و خیز و دیسفاژی و گاه مرگ می‌گردند سم رافید با جوشاندن نیز از بین نمیرود.

گیاهی است برگ زینتی. زادگاهش برزیل است. ساقه‌ها نرم و آبکی و نقش و رنگ برگها سبز رنگ بوده و آراسته به لکه‌های سفید کرمی و زرد کمرنگ است که از دو طرف برگ دیده می‌شوند. ساقه‌ها غالباً بدون انشعاب و برگهای انتهایی همیشه در حال رشد و فعالیت می‌باشند و برگهای پایینی به تدریج ریزند و ساقه حالت سخت به خود می‌گیرد. نسبت به عدم تهویه هوای اتاق و آبیاری بیش از اندازه حساس است.

نور: دیفن باخیا به نور متوسط احتیاج دارد. نور غیر مستقیم بهترین نور است. نژادهای برگ تیره، نسبت به سایه مقاوم هستند. در صورتی که تاریک باشد گیاه رشد علفی می‌کند و بیش از اندازه دراز می‌شود.

دما: دیفن باخیا به دمای معمولی احتیاج دارد. درجه حرارت ۱۸- ۱۳ درجه سانتیگراد را ترجیح می‌دهد. برای مدت کمی در ۱۰ درجه سانتیگراد نیز مقاومت می‌کند. ولی ممکن است برگهای پایین ریزش کنند. در صورتی که درجه حرارت بالاتر از ۲۴ درجه سانتیگراد باشد غبار پاشی و آبیاری زیادی توصیه می‌شود.

آبیاری: آبیاری با آب سبک بدون املاح توصیه می‌گردد. در تابستان هفته‌ای ۳ – ۲ بار و در زمستان یکبار در هفته کافی است. اگر درجه حرارت پایین، ۱۶ درجه سانتیگراد باشد اجازه دهید سطح خاک بین دو آبیاری خشک شود.

* نکته : قرار دادن چند قرص ضد بارداری در خاک گلدان یا حل کردن آن در آب و آبیاری گیاه باعث افزایش رویش پا جوش‌ها می‌شود که تکثیر آنها خیلی راحت تر است.

رطوبت: در تابستان غبار پاشی روزانه پیشنهاد می‌گردد. بخصوص اگر درجه حرارت بالای ۲۴ درجه سانتیگراد باشد. دیفن باخیا به رطوبت هوای 50 تا 90 درصد احتیاج دارد.

تغذیه : هر ماه یکبار کود دهی لازم است.

خاک مناسب: خاک هلندی با پی اچ اسیدی مناسب این گیاه موجود است. دیفن باخیا به خاک همیشه مرطوب، و کمی اسیدی احتیاج دارد.

تعویض گلدان: هر سال در فصل بهار، گلدان را با ۲ اندازه بزرگتر تعویض نمایید.

تمیز نمودن برگها: با استفاده از واکس براق کننده یا همان شامپو برگ میتونید برگ ها را کاملا تمیز کنید..

تکثیر: ریشه دار نمودن قلمه‌های ۵ سانتی متری و دارای حداقل یک جوانه. این قلمه‌ها را به مدت یک تا دو روز خشک کرده و به طور افقی در شن قرار دهید ریشه و شاخ و برگ از محل گره‌ها شروع به رشد می‌نمایند.

 

نگهداری دیفن باخیا در خارج از منزل

نگهداری دیفن باخیا در خارج از منزل دردسرهای مخصوص به خود را دارد اما نکته مثبت آن این است که نیازی به وسواس و دقت زیاد در انتخاب خاک آن ندارید! برای این منظور نکات زیر را به خاطر بسپارید:

  • دیفن باخیا را در محلی بکارید که در طول روز از آفتاب مستقیم ظهر در امان باشد.
  • محل کاشت دیفن باخیا باید به دور از بادهای سنگین و سرمای بسیار باشد.
  • هر چند روز یک‌بار خاک را آبیاری کنید و اجازه دهید گیاه رشد کند.

در طول فصل رشد حتما از کود و آفت کش ها استفاده کنید.

بررسی مهم‌ترین فواید و خواص درمانی دیفن باخیا

خواص گل دیفن باخیا مضرات گل دیفن باخیا
روغن دانه دیفن باخیا
تسکین دهنده زخم‌ها،
سوختگی‌ها و التهابات است.
گیاه دیفن باخیا سمی است.
بهبود کیفیت فضای داخلی منازل در صورت ریختن شیره گیاه
بر روی پوستت
باعث التهاب میشود.
بهترین گیاه برای جذب دی اکسید کربن اگر توسط کودکان یا حیوانات
جویده شود،
ممکن است باعث خفگی شود.
هوای خانه را خنک میکند اگر دستتان سمی باشد
و به دهان خود بمالید،
باعث تورم لب ها و
خارش گلو میشود.
فواید و مضرات گل دیفن باخیا

از شیره گیاه دیفن باخیا در مناطق با آب و هوای گرمسیری مثل قاره آمریکا به عنوان پادزهر و ضد تحریک در مقابله با مارگزیدگی استفاده می‌شود. همچنین در برخی از مناطق بومی قاره آمریکا، از این گیاه برای درمان روماتیسم و نقرس به شکل گسترده‌ استفاده می‌شود. شواهد و گزارشات مختلف نشان می‌دهند که این گیاه برای درمان تومور‌ها و زگیل‌ها بسیار مفید می‌باشد.

هشدار:

این گیاه مانند برگ انجیری بسیار سمی است و باید از دسترس نوزادان و کودکان نوپا که احتمال می‌دهید برگ‌های آن را به دهان بگذارند، دور نگهداشته شود. قطره های شبنم مانند روی برگهای این گیاه نیز چون خود گیاه سمّی هستند. این گیاه در صورت بلعیده شدن، به دهان، زبان و حلق آسیب می‌رساند و شخص یا دچار تنگی نفس ویا ناتوانی تکلم میشود. سم موجود در این گیاه کلسیم اگزالات نام دارد. جویدن این گیاه باعث اریتما می شود و درمان رایج مصرف این گیاه با آنتی هیستامین ها و یا ضد درد ها و یا به ندرت با شستشوی معده، انجام می شود. ۷۰ درصد مسمومین با رافید، کودکان زیر ۵ سال هستند.

عوارض و درمان دیفن باخیا

برگها زرد و تار عنکبوت زیر آنها مشاهده می‌گردد: عامل، کنه ریز قرمز است. هر دو هفته یکبار با سم کنه کش گیاه را سمپاشی نمایید تا علائم برطرف گردند.

برگها خشک شده و سقوط می‌نمایند: هوا خیلی گرم و خشک است. رطوبت خاک را بازدید و در صورت لزوم آبیاری نمایید. غبار پاشی را فراموش نکنید و گیاه را به محل خنک‌تری منتقل نمایید.

لکه‌های سوخته روی برگها است: در آفتاب غبارپاشی نموده‌اید، اگر چه گیاه به غبار پاشی نیاز دارد ولی بهترین موقع آن صبح و عصر در سایه‌است.

بعضی از برگها و ساقه‌ها می‌پوسند: عامل آن قارچ است. غبارپاشی را کمتر کنید. گیاه را در درجه حرارت ۱۶ درجه سانتیگراد نگه دارید و با سم قارچ کش سمپاشی کنید.

زخمهای سفید پنبه‌ای شکل روی برگها و قاعده آنها مشاهده می‌گردد: حشره آفت عامل آن است. گیاه را هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی سمپاشی نمایید. برگها رنگ پریده و به سفیدی گرایش نموده‌اند: یا نور زیاد است و یا احتیاج به کود دهی دارد.

برگهای پایین زرد و لکه‌های قهوه‌ای در حاشیه آنها مشاهده می‌گردد: آبیاری بیش از اندازه‌است. اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری خشک شود سپس با میزان کمتری آبیاری را انجام دهید.

برگهای پایین به طرف داخل می‌پیچند و خشک می‌شوند: کاملاً طبیعی است با بالا رفتن سن گیاه برگهای پایین می‌ریزند. بهتر است گیاه را به محل خنک‌تری منتقل نمایید.

برگها رنگ پریده و سقوط می‌کنند: هوا خیلی سرد است. گیاه را به محل گرمتری منتقل نمایید.

انواع دیفن باخیا

1- دیفن باخیا کاملیا یا دیفن کاملیا (Dieffenbachia Camille)

گل دیفن باخیا کاملیا از گونه‌‌های زیبای دیفن باخیا به شمار می‌رود. دیفن باخیا کاملیا برگ‌هایی پهن، عاج دار و زردی دارد که لبه‌ برگ‌های آن همواره خود را به رنگ سبز نمایان می‌کنند.

2- دیفن باخیا کامفولاژ یا استتار (Dieffenbachia Camouflage)

به جرات می‌توان گفت که گیاه دیفن باخیای استتار یکی از غیر‌معمول‌ترین انواع گونه‌های گل استتار به شمار می‌رود. یکی از دلایلی که این گل را در بین علاقه‌مندان به نگهداری از گیاهان خاص و محبوب کرده، وجود برگ‌هایی سبز با با حالتی روشن به همراه رگه‌های کرمی است. این رگه‌های کرمی به شکل کاملا متضاد با زمینه سبزی که بر روی آن واقع شده است، بیرون می‌آید.

3- دیفن باخیا سگوئین (Dieffenbachia Seguine)

گل دیفن باخیای سگوئین که با عناوین دیگری همچون تافتروت و دامبکین نیز شناخته می‌شود. این گونه به شکل طبیعی بومی قار‌ه‌هایی با شرایط آب و هوایی گرمسیری است که از جنوب کشور مکزیک، مناطق آمریکای مرکزی تا شمال آمریکای جنوبی و کشور برزیل به فراوانی یافت می‌شود. برخی از کارشناسان بر این باورند که این گیاه در چندین جزیره از دریای کارائیب و کشور پورتوریکو نیز انتشار جغرافیایی دارد.

گل دیفن باخیا چه ضرری دارد

خواص گل دیفن باخیا مضرات گل دیفن باخیا
روغن دانه دیفن باخیا
تسکین دهنده زخم‌ها،
سوختگی‌ها و التهابات است.
گیاه دیفن باخیا سمی است.
بهبود کیفیت فضای داخلی منازل در صورت ریختن شیره گیاه
بر روی پوستت
باعث التهاب میشود.
بهترین گیاه برای جذب دی اکسید کربن اگر توسط کودکان یا حیوانات
جویده شود،
ممکن است باعث خفگی شود.
هوای خانه را خنک میکند اگر دستتان سمی باشد
و به دهان خود بمالید،
باعث تورم لب ها و
خارش گلو میشود.

اگر گیاهتون بیماره و نیاز به ویزیت داره و یا قصد خرید محصولات درمانی و مراقبتی رو دارین، میتونید از طریق اینستاگرام (@acle_ir) یا ارتباط با آیدی @imagepad در ایتا و تلگرام اقدام کنید. عضو کانال اصله در ایتا هم بشین میتونید به صورت مستقیم با مشاور در ارتباط باشید.

About اصله

Check Also

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای در منزل و روش تکثیر آن

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای اصلا کار سختی نیست! یه گل جذاب و دوست داشتنی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *