Home / گلهای آپارتمانی / رشد انفجاری زاموفیلیا – چرا زاموفیلیا رشد نمی کند؟

رشد انفجاری زاموفیلیا – چرا زاموفیلیا رشد نمی کند؟

زاموفیلیا یه گیاه بی دردسر و زیبا برای منازل کم نور هست که اگر درست ازش نگهداری کنید سالیان سال رشد میکنه و میتونید گلدان های زیادی تکثیر کنید. در این مقاله نکات مهمی که باعث رشد انفجاری زاموفیلیا میشه رو با هم مرور می کنیم.

اگر شما هم از طرفداران پروپاقرص این گیاه هستید پیشنهاد میکنم از مطالب زیر هم دیدن کنید و سطح اطلاعات خودتون درباره این گیاه رو بالا ببرید:

  1. تکثیر زاموفیلیا با برگ در آب
  2. لکه های سیاه روی ساقه زاموفیلیا
  3. علت لوله شدن برگ زاموفیلیا
  4. علت زرد شدن برگ زاموفیلیا
  5. آبیاری زاموفیلیا

به‌طور کلی گیاه زاموفیلیا با سرعتی در حد متوسط رشد می‌کند و یک گیاه آپارتمانی ایده‌ال برای کسانی است که عجله‌ای برای قدکشیدن گیاهشان ندارند.

برای پاسخ به  این سوال که رشد زاموفیلیا چگونه است؟ باید گفت که هر چند ماه روی اکثر این گیاهان در طول فصل رشد یک تا سه ساقه می‌روید. گفتنی‌ست ارتفاع ساقه‌های این گیاه در ماه به 15 تا 30 سانتی‌متر می‌رسد. در این میان چیزی که تعیین کننده است، نحوه نگهداری زاموفیلیا است.

من به شما قول میدم اگر نکات گفته شده در این مقاله را به خوبی برای زاموفیلیا رعایت کنید خیلی خیلی زود شاهد رشد چشمگیر این گیاه خواهید بود.

دوستان عزیزم اگر دوست دارین اطلاعاتتون رو در زمینه گل و گیاه بالا ببرید و یا روش های تکثیر و درمان گیاهان رو یاد بگیرین، کانال اصله در ایتا رو دنبال کنید علاوه بر این میتونید با برقراری ارتباط با مشاور به صورت رایگان مشکلات گیاهانتون رو برطرف کنید برای پیوستن به کانال اصله روی لینک بزنید👇👇👇
کانال اصله در ایتا

 

نکات مهم برای رشد انفجاری زاموفیلیا 

رشد انفجاری زاموفیلیا

نور مناسب

درسته که این گیاه در دسته گیاهان مقاوم به نور کم قرار می گیره اما اگر در نور کم نگهداری بشه  به سرعت گیاهانی که نور طبیعی یا حتی نور مصنوعی دارند رشد نمی کنه. یعنی سرعت رشدش بسیار پایین میاد.

این گیاه نور ارائه شده توسط پنجره‌های شرقی (آفتاب صبح گاهی) یا پنجره‌ های رو به غرب (آفتاب اواخر بعد از ظهر) رو خیلی خیلی دوست داره و در این شرایط بسیار عالی رشد میکنه.

اگر از این گیاه در اداره و یا محلی استفاده می کنید که از پنجره فاصله بسیار زیادی داره و یا اصلا پنجره ای در این مکان قرار نداره، به شرطی که لامپ رشد داشته باشه و یا چراغ فلورسنت به صورت مداوم در آن مکان روشن باشه بازم خوب رشد میکنه.

برای خرید لامپ رشد مخصوص گیاهان با ارسال رایگان درب منزل از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

 

آبیاری مناسب

در مقاله ای که درباره آبیاری زاموفیلیا نوشته شده و لینک اون رو در بالا براتون گذاشتم در این خصوص کاملا توضیح داده شده اما اگر به صورت اجمالی بخوام بگم برای آبیاری زاموفیلیا باید به این صورت عمل کنید که ابتدا گیاه خودتون رو کامل سیراب کنید. بعد منتظر بمونید تا تمام آب اضافی از زهکش گلدان تخلیه شده و شما آب جمع شده در زیرگلدانی رو دور بریزید.

حالا باید منتظر بمونید تا حداقل نصف خاک گلدان خشک بشه. بعد از این مجاز به آبیاری مجدد هستید.

این روش یکی از ساده ترین روش هایی هست که میتونید برای آبیاری زاموفیلیا به کار بگیرید بدون این که آسیبی به گیاه شما وارد بشه.

این گیاه آب را در ریزوم های سیب زمینی مانند خود ذخیره می کند، بنابراین حتی می تواند هفته ها بدون آب زنده بماند.

کود مناسب

زاموفیلیا به صورت طبیعی رشد آهسته ای داره بنابراین باید با استفاده از کود مناسب رشد این گیاه رو تسریع کنید. از طرفی زمانی این گیاه قدرت پاجوش زنی پیدا میکنه که ریشه های قوی و زیادی داشته باشه بنابراین باید در انتخاب کود بسیار محتاطانه عمل کنید.

متاسفانه موقعی که این گیاه خریداری میشه، گلفروش بی اطلاع بلافاصله کود سه بیست رو برای این گیاه تجویز میکنه و این کاملا اشتباه هست. زاموفیلیا و سانسوریا برای این که به مرحله پاجوش زنی برسن باید کودهای فسفربالا استفاده کنند در حالیکه کود سه بیست هر سه عنصر رو به صورت مساوی داره و اگر قرار باشه هر ماه به صورت پشت سرهم از این کود استفاده بشه باعث سوختگی گیاه میشه.

ما در فروشگاه اینترنتی اصله پک پاجوش زنی خارجی که شامل سه کود خارجی هست رو با ارسال رایگان برای شما عزیزان تهیه کردیم و اگر دوست دارین گیاهتون رو پر از پاجوش های زیبا کنید یه سر به هایلایت های رضایت در اینستاگرام بزنید و حتا این پک رو دریافت کنید و خیلی زود شاهد رشد و شکوفایی گیاهتون باشید😊☘.

دما و رطوبت

اگر خودتون در منزل یا محل کار از دما و رطوبت موجود احساس راحتی میکنید، بدونید که گیاهتون هم همین احساس رو داره. کلا از نگهداری زاموفیلیا در دمای زیر ده درجه خودداری کنید. این گیاه بهترین رشد رو در محدوده دمایی بین 15 – 29 درجه رو داره و همین میزان رطوبتی که در محیط هست براش کافیه و نمیخوا ددستگاه بخور یا جزیره براش بزارین.

خاک و گلدان

باید بدونید که زاموفیلیا یه گیاه حساس به خاک و گلدان نامناسب هست. اگر خاک گیاه نامناسب باشه و آب رو برای مدت طولانی در خودش نگه داره ریزوم های گیاه به سرعت پوسیده شده و از بین میرن و گیاهی که ریشه نداشته باشه عمری هم نداره و به سرعت نابود میشه.

از طرفی خاک های آماده موجود در بازار که متشکل از خاک برگ و پوست برنج و … هستند هم مغذی نبوده و نمیتونن بستر مناسبی برای رشد گیاه فراهم کنن.

خاک مناسب این گیاه در بسته های 5 لیتری با ارسال رایگان در فروشگاه اینترنتی اصله موجوده.

زاموفیلیا به گلدان های بزرگ هم حساسه. گلدان بزرگ خاک دور ریشه رو بیشتر میکنه و آبیاری هم بیشتر میشه و در نتیجه باز هم مشکل پوسیدگی ریشه پیش میاد. برای زاموفیلیا و سانسوریا از گلدان های کوچک استفاده کنید.

نوع و سایز گلدان اهمیت زیادی داره چون تاثیر زیادی در خشک شدن خاک گیاه داره. خاک در گلدان های سفالی قدیمی که بدون لعاب هستند بسیار سریع تر خشک میشه.

رشد انفجاری زاموفیلیا

 

پاسخ به دو سوال مهم:

آیا زاموفیلیا سمی است؟

  • بله این گیاه حاوی اگزالات کلسیم هست و برای حیوانات خانگی مثل سگ و گربه سمی هست.

میزان رشد زاموفیلیا چقدره؟

  • اگر از این گیاه خوب نگهداری کنید و شرایط ایده آلش رو در اختیارش بزارین میتونه تا یک متر و بیست سانت هم در منزل رشد کنه.

چرا برگ های جدید زاموفیلیا بلک تیره نمی شوند؟

  • برگ های جوان همیشه سبز روشن هستند و با گذشت زمان به رنگ اصلی خودشون میرسن. نور خوب در اختیار گیاه بزارین. از طرفی زاموفیلیا بلک نیازمند کود آهن هست. حتما در برنامه غذایی این گیاه کود آهن قرار بدین.

امیدوارم مقاله رشد انفجاری زاموفیلیا براتون مفید واقع بشه. حالا با دونستن و به کار بستن این موارد ساده ولی بسیار مهم ظرف مدت کوتاهی شاهد رشد چمگیر گیاهتون خواهید بود.

اگر گیاه بیمار دارین و یا گیاهی دارین که توقف رشد داره میتونید عکسش رو برای کارشنااسن ما در اینستاگرام ارسال کنید تا مشاوره رایگان درمان بگیرید و حال گیاهتون رو خوب کنید.

چرا زاموفیلیا رشد نمی کند؟

متاسفانه همیشه گیاه زاموفیلیا مطابق میل شما و با سرعت رشد نمی‌کند. اگر مدت طولانی است که اندام یا بخش جدیدی روی گیاه شما نروییده، وقت آن است که دنبال علت عدم رشد زاموفیلیا بگردید و سریع‌تر برای رشد گیاهتان کاری بکنید.

هنگامی‌که با توقف رشد زاموفیلیا خود مواجه می‌شوید، خاک گیاه را حتما چک کنید. اگر خاک مواد مغذی مورد نیاز زاموفیلیا را تامین نکند، دیگر گیاه مثل قبل رشد نمی‌کند و کوچک باقی می‌ماند. معمولا خاک‌های خیلی قدیمی یا فاقد مواد مغذی مناسب باعث رشد نکردن گل زاموفیلیا می‌شوند. برای اینکه مطمئن شوید مواد مغذی کافی به زاموفیلیا از طریق خاک می‌رسد یا خیر، گیاه را با کود مخصوص زاموفیلیا (ماهانه یک‌بار) تغذیه کنید.

سرمای هوا و دمای پایین‌تر از 8 درجه سانتی‌گراد نیز به گیاه زاموفیلیا اجازه نمی‌دهد به‌صورت عادی رشد کند و جلوی رشد گیاه را می‌گیرد.

قرارگرفتن گیاه زاموفیلیا در برابر بادهای سرد یک علت برای رشد نکردن این گیاه است. هر زمان حس کردید که از منفذ یا دریچه‌ای به زاموفیلیا بادی سرد می‌وزد، فورا مکان گیاه را تغییر دهید. با نگهداری اصولی، بیماری زاموفیلیا به حداقل خود می‌رسد.

اگر تمام فاکتورهای محیطی را برای نگهداری از زاموفیلیا به‌طور استاندارد فراهم کرده‌اید، اما هنوز گیاهتان رشد نمی‌کند، تمام قسمت‌های گیاه را از نظر وجود و حمله آفاتی مثل شته، کنه و شپشک آردآلود بررسی کنید. این آفات از شیره و مواد مغذی زاموفیلیا تغذیه می‌کنند و به‌زبانی ساده دیگر جانی برای رشد گیاه باقی نمی‌گذارند.

اگر گیاهتون بیماره و نیاز به ویزیت داره و یا قصد خرید محصولات درمانی و مراقبتی رو دارین، میتونید از طریق اینستاگرام (@acle_ir) یا ارتباط با آیدی @imagepad در ایتا و تلگرام اقدام کنید. عضو کانال اصله در ایتا هم بشین میتونید به صورت مستقیم با مشاور در ارتباط باشید.

About admin

Check Also

نگهداری کالادیوم در منزل

نگهداری کالادیوم و معرفی مشکلات گیاه کالادیوم

نگهداری کالادیوم و معرفی مشکلات گیاه کالادیوم را در این مطلب با هم بررسی می ...

4 comments

  1. ممنون از محتوای مفیدی که تولید کردید لذت بردم واقعا

  2. درود و سپاس
    بابت توضیحاتتان سپاس
    آدرس اینستاتون نیست بی زحمت بفرستید. باز هم تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *