Home / گلهای آپارتمانی / نگهداری گل کامپکت در منزل – همه چیز درباره گیاه کامپکت

نگهداری گل کامپکت در منزل – همه چیز درباره گیاه کامپکت

نگهداری گل کامپکت در منزل و هر آنچه که شما باید بدانید
کامپکت از گیاهان آپارتمانی که نگهداری خیلی آسونی داره، و اگر دنبال گیاهی هستید که به راحتی بتونید در خانه و یا محل کار نگهداری کنید و در کنار نگهداری راحت زیبایی فوق العاده ای داشته باشه و فضای کمتری در ابتدا اشعال کنه من بهتون دراسنا کامپکت رو توصیه میکنم در انتخابش شک نکنید.

گیاه دراسنا کامپکت یکی از زیبا ترین گل های آپارتمانی به شمار می آید که بومی مناطق جنوب شرقی آفریقا است و از خانواده مارچوبه‌ها (Asparagaceae) می باشد.

نام علمی این گیاه Dracaena Compacta میباشد. این گیاه زیبا، برگهایی به رنگ سبز پررنگ و متراکم دارد.

نامگذاری دراسنا کامپکت نیز، براساس نحوه قرار گیری برگهای آن در کنار هم است. به دلیل فشردگی برگ ها، نام کامپکت یا فشرده را بر روی این گونه زیبا قرار داده‌اند.
گیاه آپارتمانی دراسنا کامپکت به دلیل زیبایی، قیمت بالا و ابعاد نسبتا کوچک (ارتفاع حدود 30 سانتیمتر) مناسب فضای باز نیست اما می تواند از آن در طراحی داخلی و زیباسازی فضاهای بسته استفاده کرد.

به تمام ویژگی های مثبت دراسنا کامپکت ویژگی تصفیه هوا را نیز اضافه کنید. این گیاهان به میزان قابل توجهی آلودگی های هواب محیط را جذب میکنند و هوای داخل منازل، ادارات و محیط های بسته ی عمومی را تصفیه می کنند. کامپکت هم جزو لیست بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا از نظر ناسا است.

احتمالا با شنیدن کلمه “آلودگی هوا” به یاد دود و ترافیک افتاده اید.

اما باید بدانید که آلودگی هوا مختص فضای بیرون اتاق نیست. آلاینده های مختلفی در فضاهای بسته وجود دارند که سلامتی ما را تهدید میکنند. مانند حشره کش ها، اثرات مواد شوینده و ضدعفونی کننده ها، باکتری های که در چرم مبل یا … وجود دارد حضور این مواد در کنار هم، محیط را دچار آلودگی محیطی می کند.

سندروم خطرناکی که می تواند باعث سردرد، آلرژی، خستگی و در صورت ادامه دار بودن می تواند باعث سرطان و بیماری های خطرناک شود.

دوستان عزیزم اگر دوست دارین اطلاعاتتون رو در زمینه گل و گیاه بالا ببرید و یا روش های تکثیر و درمان گیاهان رو یاد بگیرین، کانال اصله در ایتا رو دنبال کنید علاوه بر این میتونید با برقراری ارتباط با مشاور به صورت رایگان مشکلات گیاهانتون رو برطرف کنید برای پیوستن به کانال اصله روی لینک بزنید👇👇👇

کانال اصله در ایتا

 

در ادامه با شرایط نگهداری گل کامپکت در منزل آشنا میشیم.

نگهداری گل کامپکت در منزل

 

شرایط نگهداری گل کامپکت در منزل

  • نور مورد نیاز کامپکت

گیاه دراسنا کامپکت در نور متوسط بهترین رشد را دارد. در مناطق خیلی کم نور آنها خیلی آهسته رشد می کنند یا اصلاً رشد نمی کنند، دراسناها را هر هفته بچرخانید تا به سمت نور رشد نکنند، یک طرفه نشوند و شکل زیبای خود را از دست ندهند.

  • دمای مورد نیاز کامپکت

بهترین دمای رشد برای گیاه آپارتمانی دراسنا کامپکت همان دمای داخل اتاق است. در زمستان بهترین درجه حرارت برای نگهداری این گیاه، 16 درجه سانتیگراد میباشد. گل کامپکت به سرما بسیار حساس می باشد. بنابراین در فصل زمستان از سرمای زیاد در برابر گیاه خود محافظت کنید. گیاه دراسنا کامپکت تا دمای 13درجه نسبت به سرما مقاوم است. در تابستان مناسب ترین دما حداکثر تا 24 درجه سانتیگراد است. مراقب باشید تا گیاه در برابر گرما و خشکی شدید قرار نگیرد.

  • آب مورد نیاز کامپکت

برای آبیاری دراسنا کامپکت بهتر است از آب تصفیه شده یا آب جوشیده سرد شده استفاده کنید. البته می توانید آب شیر را نیز به مدت 48 ساعت در معرض هوای آزاد قرار دهید تا تمامی املاح موجود در آب مانند کلر از آن خارج شود و به مصرف گیاه برسانید؛ زیرا عناصر موجود در آب همچون فلوراید، کربنات و بی کربنات باعث شوری خاک میشوند و برای این گیاه بسایر مضر هستند.

برای اقدام به آبیاری دراسنا منتظر خشک شدن خاک باشید. خاک سطح گیاه که کمی خشک شد میتوانید به آن آب اضافه کنید. آبیاری کامپکت رابطه مستقیم با دمای محیط نگهداری این گیاه دارد. هرچه دمای محیط بیشتر باشد تعداد دفعات آبیاری گیاه نیز بیشتر میشود.

آبیاری زیاد باعث مرگ گیاه خواهد شد. پس حتما اجازه دهید که مابین دو آبیاری خاک گلدان تا عمق 3 الی 4 سانتی متری خشک بشود. البته این عمق بستگی به اندازه گلدان شما نیز دارد.

  • خاک مورد نیاز کامپکت

برای این که به خوبی از عهده نگهداری گل کامپکت در منزل بربیاین باید حتما خاک مناسب این گیاه رو تهیه کنید. کامپکت به خاک سبک با زهکش بالا احتیاج دارد. دقت کنید به هیچ وجه درصد خاک باغچه در آن بالا نباشه چون باعث سنگین شدن خاک گلدان میشود و آب را از خود عبور نمیدهد. انباشته شدن آب در ته گلدان باعث پوسیدگی ریشه ها و  زرد شدن برگهای این گیاه خواهد شد، حتما در ترکیب خاک دراسنا از شن و ماسه هم استفاده کنید.

 

تمیز کردن برگ های دراسنا کامپکت

برای تمیز کردن برگ های این گیاه به هیچ عنوان از شیر و آبلیمو و این روش های خانگی استفاده نکنید. گیاه بسیار حساسی هست و ممکنه باعث بشید به برگ ها آسیب برسه
از واکس براق کننده گیاهان یا همون سامپوبرگ اصله استفاده کنید و برگاش رو تمیز کنید.

 

مشکلات و بیماری های گل کامپکت

مشکلات علت به وجود آمدن
1 برگ ها کمرنگ شده و می ریزند

این مورد نشان از هوای گرم و خشک دارد ،گیاه را به محل خنک تری منتقل کنید اما آن را در معرض کوران قرار ندهید و هفته ای سه بار در تابستان غبارپاشی کنید.

2 برگ های جدید ریز و رشد گیاه کندشده

(علت رشد نکردن گل کامپکت)

این مشکل نشان می دهد خاک مواد مغذی ندارد. پس کوددهی به خاک را شروع کنید و گیاه را تغذیه کنید.

3 ساقه از بالا پوسیده شده و برگ ها از پایین میریزند

این اتفاق نشان دهنده سرد بودن بیش از اندازه محل قرارگیری گیاه می باشد.گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

4 علت سوختگی نوک برگ گل کامپکت

نور مستقیم و بیش از حد، باعث سوختن برگهای این گیاه می شود. این گیاه به نور غیر مستقیم احتیاج دارد. یکی از نشانه های کمبود رطوبت در گیاه میتواند سوختگی نوک برگ‌ها باشد. همچنین استفاده از آب املاح دار میتواند این مشکل را بوجود آورد

5 برگ ها زرد می شوند

انباشته شدن آب در ته گلدان باعث پوسیدگی ریشه ها و  زرد شدن برگهای این گیاه خواهد شد. خاک این گیاه باید زهکشی خوبی داشته باشد. حتما در ترکیب خاک دراسنا از شن و ماسه هم استفاده کنید.

6 علت سیاه شدن برگ دراسنا کامپکت

زمانی که مشاهده کردید نوک برگها درحال سیاه شدن میباشند، باید سریعا آن بخش از برگ را که سیاه شده با قیچی ببرید. فقط یک میلی متر از سیاهی باقی بماند تا باعث پیشرفت آن نشود. سپس اسید هیومیک را داخل آب آبیاری گیاه بریزید تا املاح را بشوید و سیاهی نوک برگ بیشتر نشود. برگهای زرد و خشک را از ته بکنید تا گیاه همیشه ظاهر زیبایی داشته باشد.

7 فاصله برگ ها زیاد شده است

اگر دیدید که ساقه رشد علفی داره و فاصله ی برگ ها از هم زیاد شده است یعنی نور کم است و شما باید گیاه را به محلی با نور بیشتر منتقل کنید و یا از لامپ رشد گیاه برای رشد استفاده کنید.

8 چیزهای پنبه ای سفید رنگ لابلای برگ هاست گیاه به شپشک آردآلود مبتلا شده است حتما گیاه را قرنطینه کنید با شامپو برگ برگ ها را تمیز کنید و با استفاده از سم مناسب سم پاشی کنید

اگر گیاهتون بیماره و نیاز به ویزیت داره و یا قصد خرید محصولات درمانی و مراقبتی رو دارین، میتونید از طریق اینستاگرام (@acle_ir) یا ارتباط با آیدی @imagepad در ایتا و تلگرام اقدام کنید. عضو کانال اصله در ایتا هم بشین میتونید به صورت مستقیم با مشاور در ارتباط باشید.

About اصله

Check Also

گل برگ خونی یا آیریزین و شرایط نگهداری از گل آیریزین

گل برگ خونی یا آیریزین با نام علمی Tresine herbstiiBlood leaf  گیاهی با برگ هایی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *