Home / گلهای آپارتمانی / آرالیا برگ پهن و نگهداری آن در داخل منزل با تمام نکات لازم و شرایط مطلوب نگهداری

آرالیا برگ پهن و نگهداری آن در داخل منزل با تمام نکات لازم و شرایط مطلوب نگهداری

نگهداری از آرالیا برگ پهن با نام علمی fatsia japonica در داخل منزل اصلا کار سختی نیست. این گیاه به قدری زیبا و دوست داشتنی است که در مدت زمان کوتاهی فضای منزل شما را چشمگیر و جذاب می کند.

برگ‌ها‌ی زیبا، براق و سبز رنگ این گیاه  باعث شده که آرالیا برگ پهن در لیست‌ خرید گیاه آپارتمانی نقش مهمی را ایفا کند.

آرالیا برگ پهن که به نام آرالیا ژاپنی نیز شناخته می شود،  بومی جزایر جنوبی ژاپن، کره و تایوان است که در شرایط نیمه گرمسیری رشد می کند. این گیاه می تواند تا ارتفاع 5 متر در بیرون منزل و حدود 2 متر در داخل خانه رشد کند. برگ‌های سبز تیره و سرسبز و سهولت مراقبت آن را به گونه‌ای بسیار محبوب برای مجموعه‌ های گیاهان آپارتمانی تبدیل می‌کند.

اگر آرالیا را در فضای باز نگهداری می کنید، در پاییز شاهد خوشه‌های زیبایی از شکوفه‌های سفید رنگ خواهید بود که بعدا به توت سیاه تبدیل می‌شوند. اگر باغچه شما پر از پرنده شد تعجب نکنید! پرندگان عاشق میوه‌های این گیاه هستند و تا زمانی که آرالیا میوه می‌دهد، مرتبا به باغچه شما سر می‌زنند.

آرالیا برگ پهن

نکات نگهداری از آرالیا برگ پهن

  • نام علمی : Fastia Japonica
  • نام رایج : آرالیای ژاپنی، آرالیا برگ پهن
  • نوع گیاه : همیشه سبز / مناسب فضای بیرونی و داخلی
  • سمی بودن : سمی نیست
  • قطر حدودی گلدان مناسب : 30-23 سانتی متر
  • دشواری نگهداری : آسان و کم دردسر

نور مناسب

خوشبختانه این گیاه نیاز نوری کمی دارد و در دسته گیاهان مقاوم به نور کم قرار می گیرد. گیاه نباید بیش از حد تحت تابش خورشید قرار بگیرد. کاهش سرعت رشد آرالیا نتیجه نور بسیار کم بوده، و در مقابل رنگ پریدگی و برگ‌ های بی‌رنگ حاصل دریافت بیش از حد نور است.
اگر گیاه خود را در مکانی روشن و پرنور قرار داده‌اید، باید حواستان به خشک شدن خاک باشد. قهوه‌ای شدن برگ‌ها و یا رشد نامتوازن بخش‌های جدید نشانه‌های دریافت نور بیش از حد گیاه است. گیاه را پشت پنجره ای که نورش با دو لایه پرده فیلتر شده قرار دهید.

اگر چنین مکانی در منزل ندارید، استفاده از لامپ‌ رشد نیز برای آرالیا مناسب خواهد بود.

برای خرید لامپ رشد مخصوص گیاهان با ارسال رایگان درب منزل از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

 

خاک مناسب

این گیاه زیبا و چشمگیر نسبت به خاک حساسیت زیادی ندارد ولی باید خاک انتخابی دارای زهکشی مناسب باشد چون آرالیا برگ پهن به خیسی خاک حساس است. همچنین این گیاه در خاک اسیدی بهترین رشد را دارد.

بهترین ترکیب خاک ایرانی و هلندی در فروشگاه اینترنتی اصله با ارسال رایگان موجود است که برای خرید و ثبت سفارش می توانید از طریق اینستاگرام اقدام کنید.

آبیاری مناسب

در طول فصول رشد گیاه، آبیاری مرتب بسیار ضروری است. هر زمان که سطح خاک خشک شد، گیاه را آبیاری کنید. با آمدن فصل زمستان، از میزان آبیاری کم کرده و صرفا برای جلوگیری از خشک شدن گیاه را آبیاری کنید.
آرالیا نسبت به خیس شدن خاک بسیار حساس است، به همین پس زه کشی خوب خاک و گلدان برای آن حیاتی است.
برای آبیاری گیاه آرالیای برگ پهن ، اجازه دهید روی خاک کاملا خشک شود سپس اقدام به آبیاری کنید.
آبیاری بیش از اندازه موجب پوسیدگی ریشه های این گیاه میشود.
و بهتر است از آب بدون کلر استفاده کنید.

دما و رطوبت مناسب

دمای مناسب برای نگهداری گیاه آرالیای برگ پهن ژاپنی 15 الی 20 درجه سانتی گراد می باشد. به این نکته مهم توجه کنید که این گیاه تحمل دماهای پایین و قرار گرفتن در محیط های سرد و خشک را ندارد.

گیاه آرالیا برگ پهن نیازمند رطوبت بالایی است و در تابستان باید هر روز آبپاشی شود. همچنین برای تامین رطوبت میتوانید برای گیاه جزیره درست کنید به این صورت که ظرفی پر از آب در کنار آن قرار دهید و یا زیر گلدانی بزرگ تری انتخاب کرده و آنرا پر از سنگ کرده و تا نیمه آن را پر از آب کنید و گلدان را بر روی آن قرار دهید به نحوی که کف گلدان با آب در تماس نباشد.

توجه داشته باشید که در زمان اسپری کردن اگر تهویه هوا صورت نگیرد گیاه دچار بیماری قارچی شده و درمان آن زمان بر است. پس حتما در و پنجره ها را باز کنید و سپس اقدام به اسپری کردن آب کنید.

کوددهی مناسب

آرالیا برگ پهن را می توانید ماهی یک مرتبه با کود پتاس بالا یا جلبک دریایی تغذیه کنید. همچنین استفاده از اسید هیومیک و قطره ریشه زایی جهت تقویت ریشه ها توصیه می شود.

جهت خرید کودهای مورد نیاز این گیاه از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

 

آرالیا برگ پهن

تکثیر آرالیای برگ پهن

این گیاه را می‌توان به دو روش قلمه زدن یا کاشت دانه تکثیر کرد.
البته کاشت دانه در منزل معمولا موفقیت آمیز نیست و به جوانه زنی منجر نمی‌شود؛ به همین علت تکثیر از طریق قلمه انتخاب بهتری برای انجام به صورت خانگی است.
برای پیروی از این روش، ابتدا یک ساقه را از گیاهی بالغ در اوایل فصول رشد (بهار و تابستان) جدا کنید. سپس، ساقه بریده شده را در یک گلدان حاوی خاک مرطوب قرار داده و آن را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید. تا زمان ظاهر شدن جوانه‌ها و رشدی تازه، قلمه‌ها را در محیطی گرم و مرطوب نگهداری کنید. برای حصول نتیجه بهتر، می‌توانید از هورمون ریشه نیز استفاده کنید. به طور کلی، قلمه باید طی یک الی دو ماه ریشه بزند.

روش دیگر این است که قلمه های را درون آب قرار داده و با قطره ریشه زایی اصله طبق دستور خاص که توسط مشاورین ما در اینستاگرام داده می شود به سرعت ریشه دار کنید و در خاک مناسب بکارید.
آرالیا سریع و زیاد رشد می‌کند؛ بنابراین تا زمان رسیدن به اندازه نهایی، شاید بخواهید سالی یک بار گلدان آن را تعویض کنید. توصیه ما این است که صبر نکنید تا گیاه بسیار بزرگ شود و سپس دست به کار شوید، زیرا به علت پیچیدگی ریشه دیگر خارج کردن آن از گلدان سخت خواهد بود. پس اگر حس کردید گیاه بزرگ شده است، تعلل نکنید.

انواع آرالیا برگ پهن یا ژاپنی

انواع مختلفی از آرالیای ژاپنی وجود دارد که به عنوان گیاهان آپارتمانی از محبوبیت عمومی برخوردار هستند. آنها عبارتند از:

  • Anneise: این گونه با رنگ های پر جنب و جوش آن مشخص می شود و دارای برگ های زمردی غنی با زرد آفتابی است.
  • موزری : به جای گل های سفید ریز، گونه موزری دارای شکوفه های بزرگ و همچنین توت های سیاه بزرگ است. همچنین در ماه های زمستان گل می دهد و از اکتبر تا ژانویه گل های خود را به نمایش می گذارد.
  • تار عنکبوتی : این گونه نام خود را از لکه ها و رگبرگ های منحصر به فرد و تار مانندی که روی برگ های آن وجود دارد گرفته شده است.
  • بیماری ها، مشکلات و درمان گل آرالیا برگ پهن:
    • زخم های پنبه ای شکل سفید رنگ روی برگ ها و قاعده آن ها تشکیل شده است:
      عامل آن حشره افت است، با سم نفوذی طبق دستور سمپاشی کنید.
    • برگ ها نرم و آبکی و زرد هستند:
      آبیاری زیادی عامل آن است، اجازه دهید سطح گلدان خشک شود و سپس آبیاری را بتدریج با میزان کمتر از قبل شروع کنید.
    • برگ ها بد شکل شده و حشرات سبز رنگ چسبنده ای روی آن ها مشاهده می شود:
      با سم حشره کش نفوذی هر ۱۴ روز یکبار طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند، افزایش رطوبت محیط با غبارپاشی در رفع این عارضه اثر دارد.
    • برگ ها زرد و سطح زیرین آن ها مملو از تار عنکبوت است:
      کنه قرمز ریز عامل آن است، با سم کنه کش طبق دستور سمپاشی کنید.
    • شاخه های جدید دراز و فاصله بین دو برگ زیاد است:
      نور کافی نیست، گلدان را به محل روشن تر انتقال دهید.
    • حاشیه رنگی برگ ها از بین رفته و تمام برگ سبز شده است:
      نور کافی نیست، گلدان را به محل روشن تر انتقال دهید، مواظب اشعه مستقیم آفتاب باشید.
    • برگ ها پژمرده و خم می شوند:
      هوا خیلی گرم است، گیاه را به محل خنک تری منتقل کنید. غبارپاشی در رفع این عارضه نقش مثبت دارد.
    • برگ ها می افتند:
      گیاه تشنه است، فورا آبیاری کنید.
    • کپک خاکستری همراه با لکه های آبکی روی برگ ها مشاهده می شوند:
      قارچ بوتری تیس عامل آن است که خود ناشی از وجود محیط سرد و مرطوب است، گیاه را به محل گرم و خشک منتقل کنید، با سم قارچ کش طبق دستور گیاه را سمپاشی کنید.

 

جهت دریافت مشاوره درمان گیاه بیمار و یا خرید محصولات و کودهای مورد نیاز گیاهانتون از طریق اینستاگرام و یا تماس با شماره 09172940431 با کارشناسان و مسئولین واحد فروش در ارتباط باشید.

About admin

Check Also

گل برگ خونی یا آیریزین و شرایط نگهداری از گل آیریزین

گل برگ خونی یا آیریزین با نام علمی Tresine herbstiiBlood leaf  گیاهی با برگ هایی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *