Home / آفات و بیماری ها / زرد شدن برگ بنفشه آفریقایی – علت و درمان

زرد شدن برگ بنفشه آفریقایی – علت و درمان

زرد شدن برگ بنفشه آفریقایی دلایل مختلفی داره که در این مقاله کاملا به اون ها اشاره می کنیم.

بنفشه آفریقایی یکی از گیاهان گلدار زیباست که طرفداران زیادی داره. این گیاه مانند سایر گیاهان با مشکلاتی همراه هست که به صورت تخصصی به بیان بعضی از اون ها پرداختیم.

زرد شدن برگ بنفشه آفریقایی هم یکی دیگه از مشکلات شایع این گیاه هست که کاملا به دلایل ایجاد این مشکل و نحوه برطرف کردن آن می پردازیم.

زرد شدن برگ‌ بنفشه آفریقایی ممکن است به دلایل زیر باشه:

  • آبیاری نامناسب
  • نور نامناسب
  • آلودگی به آفات 
  • کمبود مواد غذایی

توصیه می کنیم برای تعیین علت دقیق و رفع آن، گیاه خود را بررسی کنید.

علل زرد شدن برگ بنفشه آفریقایی

زرد شدن برگ بنفشه آفریقایی

  • آبیاری نامناسب

آبیاری اشتباه علت اصلی زرد شدن برگ‌ بنفشه آفریقایی است زیرا نمی‌توانند آب زیاد و خاک غرقابی را تحمل کنند. از طرفی  قطرات آب روی برگ ها باعث ایجاد لکه های زرد می شود.

برگ های بنفشه آفریقایی به آب سرد یا گرم نیز حساس هستند. آب سرد یا گرم باعث تغییر رنگ برگ ها می شود. هیچ درمانی برای این مشکل برگ بنفشه آفریقایی وجود ندارد جزاینکه آبیاری را اصلاح کنید.

نحوه رفع مشکل آبیاری نامناسب

توصیه می کنیم گیاه بنفشه آفریقایی خود را زیر آبیاری کنید تا از زرد شدن برگ ها و لکه های نکروزه جلوگیری شود. به خاطر داشته باشید که برای به حداقل رساندن آسیب سلولی برگ از آب با دمای اتاق استفاده کنید. اگر املاح آب زیاد هست حتما از آب تصفیه یا جوشیده سرد شده استفاده کنید.

  • نور نامناسب

بنفشه آفریقایی برای تولید انرژی یا غذا و تشکیل گل به نور نیاز دارد. اما این گیاهان در مکان هایی با نور مستقیم یا نور کم  خورشید به خوبی رشد نمی کنند. نور ناکافی خورشید باعث زرد شدن برگها می شود.

قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید همچنین گیاه بنفشه آفریقایی شما را دچار مشکل می کند. گیاه با قهوه ای شدن برگ ها به تدریج شروع به پژمرده شدن می کند. اصلاح مشکل روشنایی در مراحل اولیه به احیای گیاه کمک می کند.

نحوه رفع مشکل نور نامناسب

گیاه بنفشه آفریقایی خود را به پنجره جنوب شرقی یا غربی منتقل کنید. این منطقه معمولاً نور غیرمستقیم خورشید را برای تسهیل رشد بهتر دریافت می کند. اگر اتاق نور طبیعی دریافت نمی کند، برای حل مشکل، از لامپ رشد گیاه استفاده کنید.

برای خرید لامپ رشد گیاه تضمینی از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

  • کمبود مواد غذایی

استفاده صحیح از کود باعث می شود بنفشه آفریقایی شما هم به گلدهی برسد هم رشد عالی داشته باشد. خاک گلدان با مواد مغذی محدود می تواند دلیل زرد شدن برگ ها باشد.

علاوه بر این، مصرف زیاد کود باعث زرد و قهوه ای شدن برگ ها در دراز مدت می شود. کود مناسب بنفشه آفریقایی کود پتاس بالا یا کود گلدهی هست که میتونید این کود خارجی رو از فروشگاه اینترنتی اصله تهیه کنید.

نحوه رفع مشکل کمبود مواد غذایی

گیاه بنفشه آفریقایی خود را در فصول بهار و تابستان کود دهید. مواد مغذی باعث تولید برگ های سبز روشن و شکوفه های دوست داشتنی می شود.

به خاطر داشته باشید که خاک گلدان را هر سه ماه یکبار شستشو دهید تا از تجمع نمک اضافی جلوگیری شود. همچنین از قهوه ای شدن برگ های بنفشه آفریقایی جلوگیری می کند.

  • بیماری های گیاهی

سوختگی بوتریتیس یکی دیگر از علل اصلی زردی برگ‌های بنفشه آفریقایی است. این یک بیماری قارچی است که کاملا مسری است.

بیماری گیاهی باعث می‌شود که گل‌ ها و برگ‌ های گیاه بنفشه آفریقایی محو یا زرد شوند. این وضعیت به دلیل آب اضافی و رطوبت زیاد رخ می دهد.

نحوه رفع سوختگی بوتریتیس

قانون طلایی این است که گیاه را از سایر گیاهان آپارتمانی جدا کنید زیرا بوتریتیس مسری است. حتما گیاه را با قارچ کش درمان کنید و برگ های آسیب دیده را از گیاه هرس کنید. سطح رطوبت داخلی و دفعات آبیاری را کاهش دهید.

قارچ کش خارجی با ارسال رایگان در فروشگاه اینترنتی اصله موجود است.

  • هجوم آفات

گیاهان بنفشه آفریقایی در برابر شته ها و حشرات آردآلود آسیب پذیر هستند. این موجودات کوچک معمولاً با سوراخ کردن برگ، مواد مغذی را از شاخ و برگ می مکند.

سوراخ کردن مکرر و تزریق سم باعث ایجاد لکه های زرد روی برگ ها می شود. این لکه های حلقه ای گسترش یافته و کل شاخ و برگ را زرد می کند.

نحوه دفع آفات

توصیه می کنیم این گیاه را از سایر گیاهان آپارتمانی جدا کرده و از سموم دفع آفات استفاده کنید. این سموم باید کاملا با احتیاط و در دوزهای مشخصی استفاده بشن تا به گیاه آسیب وارد نشه. در صورتی که گیاه شما به آفت دچار شده عکس گیاه رو برای کارشناسان ما در اینستاگرام بفرستید تا راهنمایی کامل دریافت کنید.

  • پیری

گاهی اوقات برگ های بنفشه آفریقایی به دلیل اثر پیری ممکن است زرد شوند. این یک مشکل اجتناب ناپذیر است زیرا پیری یک پدیده طبیعی است.

نحوه رفع زردی برگ ها به دلیل افزایش سن

مراقبت نهایی را برای به تاخیر انداختن روند پیری و زرد شدن برگها ارائه دهید. حتماً شاخ و برگ های قدیمی را ببرید تا رشد جدید و برگ های سالم را تشویق کنید.

  • مشکل پوسیدگی ریشه

پوسیدگی ریشه یکی دیگر از دلایل احتمالی زرد شدن برگ بنفشه آفریقایی است. مشکل خرابی ریشه به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در شرایط خاک مرطوب رخ می دهد چون باعث می شود اکسیژن لازم به ریشه نرسد .

پوسیدگی ریشه در نتیجه آبیاری بیش از حد و زهکشی نامناسب خاک اتفاق می افتد. شرایط مرطوب باعث رشد قارچ می شود که ممکن است گیاهان آپارتمانی شما را بکشد. برگ‌های بنفشه آفریقایی شما نیز قهوه‌ای می‌شوند و مات می‌شوند.

نحوه رفع پوسیدگی ریشه

    • بنفشه آفریقایی خود را از گلدان خارج کنید.
    • ریشه گیاه را با آب بشویید و تمام ریشه های خراب و لهیده را قیچی کنید.
    • ریشه ها را به مدت 20 دقیقه در محلول قارچ کش قرار دهید.
    • گیاه را در خاک جدید قرار داده و با قطره ریشه زایی و ضد استرس تقویت کنید.
  • نکته مهم:
در صورتی که داروهای نام برده را در منزل ندارید هرگز اقدام به جدا کردنت خاک دور ریشه نکنید. اول این داروها را تهیه کرده و سپس گیاه خودتون رو درمان کنید.
  • رطوبت کم

گیاهان بنفشه آفریقایی در مناطقی با رطوبت بالا رشد می کنند. صاحبان گیاهان باید این سطح رطوبت را در فضای داخلی خود تکرار کنند تا شاخ و برگ های سالم را تشویق کنند. رطوبت کم می تواند باعث زرد شدن برگ ها در بین بنفشه آفریقایی شود.

نحوه رفع رطوبت کم

از یک مرطوب کننده برقی برای افزایش رطوبت داخل خانه استفاده کنید و از زرد یا قهوه ای شدن برگ های بنفشه آفریقایی خود جلوگیری کنید. ما مه‌پاشی برگ‌ها را توصیه نمی‌کنیم زیرا این روتین باعث تحریک عفونت بوتریتیس می‌شود.

پرسش های مرتبط

چرا برگ های بنفشه آفریقایی من سبز روشن می شوند؟

قرار دادن بنفشه آفریقایی در معرض نور زیاد خورشید باعث تشکیل شاخ و برگ های سبز روشن می شود. نور گیاه را کمتر کنید.

آیا باید برگ های زرد را از بنفشه آفریقایی حذف کرد؟

حذف برگ های زرد بنفشه آفریقایی به حفظ رشد سالم و هدایت انرژی به سایر مناطق در حال رشد کمک می کند. همچنین  ظاهر گیاه شما را زیباتر نشان می دهد.

چرا برگ های بنفشه آفریقایی من پیچ می خورند؟

برگ های بنفشه آفریقایی به دلیل نور کم پیچ می خورند. این شرایط باعث می‌شود که گیاه آپارتمانی بلندتر و به سمت بالا رشد کند تا به نور خورشید کافی برسد.

آیا برگ های زرد بنفشه آفریقایی دوباره سبز می شوند؟

درمان برگ های زرد بنفشه آفریقایی غیرممکن است. ما توصیه می کنیم که برگ ها را قطع کنید و مراقبت نهایی را برای تشویق رشد برگ سبز جدید انجام دهید.

چرا برگ های بنفشه آفریقایی من قهوه ای می شوند؟

علل احتمالی برگ های بنفشه آفریقایی قهوه ای نور مستقیم خورشید، استرس شدید دمایی، کم آبیاری و کمبود رطوبت است.

چرا برگ های بنفشه آفریقایی من رنگ خود را از دست می دهند؟

قرار دادن گیاه بنفشه آفریقایی در معرض نور مستقیم یا کم نور باعث تغییر رنگ می شود. قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید برگ ها را می سوزاند و نور کم باعث زرد شدن برگ ها می شود.

چرا برگ های بنفشه آفریقایی من رنگ پریده می شوند؟

نور مستقیم بیش از حد خورشید می تواند باعث رنگ پریدگی برگ های بنفشه آفریقایی شما شود. توصیه می کنیم گیاه آپارتمانی خود را در مکانی بکارید که نور غیر مستقیم خورشید را دریافت کند.

نتیجه

زرد شدن برگ های بنفشه آفریقایی به دلیل کمبود تغذیه ای، نور نادرست، آبیاری نامناسب، کمبود رطوبت، بیماری های گیاهی و هجوم آفات است. توصیه می کنیم برای شناسایی علت دقیق گیاه آپارتمانی خود را بررسی و بررسی کنید.

قانون طلایی این است که برگ های زرد بنفشه آفریقایی خود را بردارید و آنها را دور بریزید. علاوه بر این، گیاه را از سایر گیاهان آپارتمانی جدا کنید تا از انتشار مسئله زرد شدن برگها جلوگیری کنید.

امیدواریم این اطلاعات به رفع مشکل زرد شدن برگ بنفشه آفریقایی کمک کند. می توانید تجربیات خود را در مورد برگ های زرد در گیاهان بنفشه آفریقایی در بخش نظرات زیر به اشتراک بگذارید.

جهت دریافت مشاوره درمان گیاه بیمار و یا خرید محصولات و کودهای مورد نیاز گیاهانتون از طریق اینستاگرام و یا تماس با شماره 09172940431 با کارشناسان و مسئولین واحد فروش در ارتباط باشید.

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *