Home / گلهای آپارتمانی / آگلونما نقره ای و فوت و فن نگهداری از این گیاه در منزل

آگلونما نقره ای و فوت و فن نگهداری از این گیاه در منزل

گیاه آگلونما نقره ای یکی از زیباترین گیاهانی هست که به راحتی در منزل یا محل کار قابل نگهداری بوده و نیازهای مراقبتی بسیار کمی دارد و برای مبتدی ها عالی است.

قبلا در مورد آگلونما و مشکل شایع اون یعنی زردی برگ آگلونما و اینکه چرا برگ های آگلونما زرد می شوند؟ صحبت کردیم. لذا در این مطلب به صورت خاص و ویژه به نگهداری و مراقبت از آگلونما نقره ای می پردازیم.

آگلونما نقره ای با برگ های زیبا و براقی که داره، نگهداری بسیار ساده و راحتی داره و اگر قلقش دستت بیاد مدت های طولانی زنده میمونه و میتونی کلی قلمه ازش بگیری و گلدون های جدیدی داشته باشی.

این گیاه علاوه بر زیبایی، یک تصفیه کننده هوا هم هست و در لیست گیاهان بهترین گیاهان برای تصفیه هوا از نگاه ناسا قرار میگیره. این گیاه همیشه سبز زیبا، هوا رو از بنزن که معمولا در تمام مواد پلاستیکی، رزین، الیاف مصنوعی، رنگ و … وجود داره پاک میکنه. همچنین یک پاک کننده قوی هوا از فرمالدئید هست.

فرمالدئید یه ماده شیمیایی بدون رنگ و با بوی قوی هست که در ساخت انواع پارچه پرده و مبلمان، کفپوش و لمینت، تخت و کمد و … به کار میره.

خوب با این همه کمال و جمال لازمه حتما یه گلدون رو به خونت اضافه کنی و ما هم کمکت میکنیم تا خوب ازش نگهداری کنی😊👌🏻

 

راهنمای نگهداری از آگلونما نقره ای

آگلونما نقره ای

آبیاری مناسب

هنگامی که چندسانتی‌متر رویی خاک خشک شد، گیاه را آبیاری کنید. اگر گیاه برای مدت طولانی در خاکی خیس قرار بگیرد، برگ‌ های آن زرد شده و شروع به ریزش می‌کنند.
خیس بودن بیش از حد خاک در نهایت سبب پوسیدگی ریشه خواهد شد. حدودا هفته‌ ای یک بار آبیاری برای آگلونما کافی است. فراموش نکنید که باید در زمستان آبیاری را کاهش دهید.

میزان آبیاری بستگی به عواملی مثل سایز گلدان، جنس خاک، مکان قرارگیری گلدان و اندازه دما و رطوبت و …

پس بهترین کار اینه که قبل از آبیاری حتما تست خشکی خاک انجام بدین. سه بند انگشت را در خاک کنید و اگر رطوبتی احساس نکردین آبیاری رو انجام بدین.

اگر گیاه کمی حالت پژمردگی پیدا کرد، احتمالا الگوی صحیحی برای آبیاری آن در پیش نگرفته‌اید. پس در این صورت حتما خاک را مرتبا چک کنید و در صورت خشک شدن آن را سریعا آبیاری کنید. به طور کلی، هر چه یک گیاه بیشتر در معرض نور خورشید باشد به آبیاری بیشتری نیاز دارد و برعکس.

نور مناسب آگلونما نقره ای

یکی از عواملی که باعث محبوبیت این گیاه شده اینه که نیاز نوری زیادی نداره و در واقع برعکس اگر نور گیاه زیاد و یا مستقیم باشه به سرعت خراب میشه. در فصل رشد یعنی بهار و تابستان گیاه رو به نور روشن و غیرمستقیم نزدیک کنید تا برگ های جدید پدیدار بشن و گیاه رشد کنه.

حتما فاصله گیاه با پنجره به ویژه پنجره های جنوبی یا همون پنجره های رو به قبله رو حفظ کنید. اصلا یکی از عواملی که باعث زرد شدن برگ های آگلونما میشه همین نور زیاد هست. این گیاه به قدری مهربان هست که حتی با لامپ های فلورسنت هم رشد میکنه.

اما بدون نور ساقه ها دراز و فاصله بین برگ ها زیاد میشه. اگر منزل  یا محل کار شما بسیار کم نوره بهتره از لامپ رشد گیاه استفاده کنید.

برای خرید با ارسال رایگان لامپ رشد گیاه از طریق اینستاگرام با ما درارتباط باشید.

رطوبت مورد نیاز

این گیاه می‌تواند در محیط‌ هایی با رطوبت کم زنده بماند اما برای یک رشد خوب و سرزنده بودن نیاز به رطوبت بالا داره. می‌تونید برای تامین رطوبت این گیاه از دستگاه بخور، ساخت جزیره یا همون ریختن آب در سینی زیر گلدان (به شرطی که با گلدان در تماس نباشد)، قرار دادن چندین گیاه در کنار یکدیگر یا قرار دادن آگلونما نقره‌ای در محیط‌ های مرطوب خانه مانند آشپزخانه اقدام کنید.

  • هیچوقت این گیاه را در کنار وسایل گرمایشی قرار ندهید زیرا این وسایل باعث خشکی محیط اطراف خود می‌شوند.

دمای مورد نیاز

نکته ای که باید خیلی به اون اهمیت بدین حفظ دمای مطلوب برای آگلونما نقره ای و سایر گونه های آگلونما هست. این گیاه در جنگل های گرم و مرطوب زندگی میکنه و مسلما دمای پایین رو دوست نداره. هیچ وقت این گیاه رو در مکان هایی با دمای کمتر از 15 درجه سانتیگراد نگهداری نکنید و اگر زمستان های سردی دارید حتما گلدان رو به یک اتاق گرم با تهویه هوا و نور فیلتر شده منتقل کنید. بهترین محدوده دمایی برای این گیاه دمایی بین 15 تا 22 درجه سانتیگراد هست.

خاک مورد نیاز آگلونما نقره ای

تمام گونه های آگلونما نیازمند خاکی مغذی با زهکشی بالا هستند بهترین ترکیب خاک برای این گیاهان ترکیبی از پرلیت و پیت ماس و کوکو پیت هست. این خاک در بسته های 5 لیتری با ارسال رایگان در فروشگاه اینترنتی اصله موجود هست که برای خرید میتونید از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

تکثیر آگلونما نقره ای

بهترین روش برای تکثیر این گیاه قلمه زدن ساقه است. برای این کار می‌توانید از ساقه‌های تازه رشد کرده یا حتی ساقه‌های پیرتر استفاده کنید. ساقه‌ای را انتخاب کنید که حداقل پنج برگ بر روی آن باشد و با یک قیچی تمیز آن را از روی گیاه ببرید. سپس قلمه را درون خاک گلدان یا کوکوپیت بکارید و به آن آب بدهید.

روش دیگر تکثیر آگلونما تقسیم ریشه میباشد، بخشی از گیاه را انتخاب کنید که سیستم ریشه مستقلی نسبت به سایر گیاه دارد. سپس آن را با احتیاط از سایر بخش‌های ریشه جدا کنید.

ریشه‌ آگلونما حساس است، پس برای این کار از یک چاقوی تیز و تمیز کمک بگیرید. تلاش کنید تا می‌توانید بدون آسیب بیشترین بخش ممکن را از ریشه جدا کنید. بخش جدا شده را در گلدانی با خاک مناسب بکارید، به خوبی آبیاری کنید و در معرض دریافت نور غیرمستقیم خورشید قرار دهید.

کود مناسب آگلونما نقره ای

این گیاه نیازمند کودهای پتاس بالا یا جلبک دریایی هست. لطفا از دادن کود سه بیست به این گیاه خودداری کنید. جایگزین مناسب کود سه بیست، قرص جوشان گیاهان هست که میتونید برای خرید از ما از طریق اینستاگرام اقدام کنید.

مشکلات و بیماری های آگلونما نقره ای

برگ ها زرد می شوند:

  • آبیاری زیاد است و یا زهکش گلدان بسته شده و یا خاک گیاه نامناسب است و ریشه ها در حال خفه شدن هستند.

گیاه از یک طرف رشد می کند:

  • نور متعادلی به همه قسمت های گیاه نمی خوره. هر از گاهی گیاه رو بچرخونید تا تمام قسمت ها نور خوب و فیلتر شده رو به یک اندازه دریافت کنند.

نوک برگ ها خشک و قهوه ای میشن:

  • این حالت زمانی به وجود میاد که یا نور زیادی روی گیاه باشه و یا گیاه در یک مکان خشک قرار داده شده. فاصله گیاه از نور رو بیشتر کنید و رطوبت محیط رو بالا ببرید.

برگ ها می ریزند:

  • ریزش برگ‌های آگلونما نقره‌ای می‌تواند نشانه از نور کم یا آبیاری اشتباه باشد. زمانی که نور کافی به گیاه نرسد، برگ‌های گیاه پژمرده و ضعیف می‌شوند که در نتیجه شروع به ریزش می‌کنند.
    آبیاری بیش از حد نیز نی‌تواند باعث پوسیدن ریشه‌های گیاه و در نتیجه عدم توانایی گیاه در حفظ برگ‌هایش شود. در این حالت برگ‌ها شروع به زرد و قهوه‌ای شدن برگ‌هایش می‌کند.

 

آفات آگلونما نقره ای

 

این گیاه هم مانند سایر گیاهان آپارتمانی در معرض خطر حمله آفاتی چون شته ها و شپشک ها هست. اما بیشترین آفتی که این گیاه رو درگیر میکنه آفت شپشک آردآلودف کنه تارعنکبوتی و شپشک سپردار هست.

متاسفانه این آفات به سرعت زیاد میشن و به سایر گلهای دیگه هم سرایت میکنن. به محض دیدن هر کدام از این آفت ها باید سریعا نسبت به درمان گیاه با سم مناسب و ضد استرس اقدام کنید.

برای دریافت مشاوره رایگان درمان، عکس گیاه بیمارتون رو به اینستاگرام بفرستین.

جهت دریافت مشاوره درمان گیاه بیمار و یا خرید محصولات و کودهای مورد نیاز گیاهانتون از طریق اینستاگرام و یا تماس با شماره 09172940431 با کارشناسان و مسئولین واحد فروش در ارتباط باشید.

About admin

Check Also

گل برگ خونی یا آیریزین و شرایط نگهداری از گل آیریزین

گل برگ خونی یا آیریزین با نام علمی Tresine herbstiiBlood leaf  گیاهی با برگ هایی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *