Home / کاکتوس و ساکولنت ها / کاکتوس افوربیا مدادی و روش نگهداری آن در منزل

کاکتوس افوربیا مدادی و روش نگهداری آن در منزل

کاکتوس افوربیا مدادی یه گیاه زیبا و بسیار مقاوم با نگهداری راحت است. چون از خانواده کاکتوس ها و ساکولنت ها هست باید دقیقا مثل اون ها باهاش رفتار کنید.

افوربیا متعلق به آفریقای جنوبی است و بیشتر در مناطق خشک رشد می‌کند. انشعابات افوربیا کمی شبیه شمعدان‌ است؛ به‌خاطر همین، عده ای آن را درخت شمعدان هم صدا می‌کنند! این گیاه از خانواده کاکتوس‌ها با حدود 2400 نوع مختلف، یکی از بزرگترین گونه‌های گیاهان گلدار به‌شمار می‌رود. افوربیا در مناطق گوناگونی از آفریقا گرفته تا ماداگاسکار، آسیا و حتی در اروپا! رشد می‌کند،
حتی در جزایر اقیانوس آرام و استرالیا هم می‌توانید این کاکتوس زیبا را پیدا کنید. اکثر افوربیاها متعلق به مناطق گرمسیری آفریقا هستند و بیشتر در این مناطق می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.

با اینکه شکل های متفاوتی در نوع انشعابات و شاخه‌های این گیاه وجود دارد اما رشد قد اکثر آن‌ها یکسان است، به‌طوری‌که قد متوسط این کاکتوس‌ها بین 90 تا 110 سانتی‌متر است.

البته ناگفته نماند که افوربیا می‌تواند در طبیعت حتی تا 12 متر هم رشد کند، اما در داخل منازل، نهایتا تا 2 متر رشد می‌کند. البته به قد گیاهی که می‌خرید هم بستگی دارد.

اگر گیاه جوانی را خریداری کرده اید که قد کوتاهی دارد، سال‌ها طول می‌کشد تا به دو متر برسد.

خلاصه که اگر دنبال خرید کاکتوس هستید و یک کاکتوس زیبا می‌خواهید، ما به شما خرید و نگهداری از کاکتوس افوربیا را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

روش نگهداری کاکتوس افوربیا مدادی 

نور مناسب کاکتوس افوربیا

افوربیا عاشق نوره. هر چی نور بیشتر، رشد هم بهتر!  برای تامین نور مورد نیاز برای نگهداری از افروبیا آن را نزدیک یک پنجره نورگیر جنوبی قرار دهید. از آغاز بهار تا میانه پاییز هم می‌توانید گلدان را به بالکن و باغچه منتقل کنید، اما دقت داشته باشید که نور خورشید باعث سوختن برگ‌های افوربیا نشود. به این‌ منظور اگر احساس کردید نور خیلی تند و گرم است، مکان افوربیا را کمی تغییر دهید.

به این نکته مهم توجه کنید که این گیاه به راحتی دمای گرم تابستان رو تحمل میکنه اما اصلا نمیتونه در هوای سرد و یخبندان زنده بمونه. بنابراین اگر گلدان رو در حیاط یا بالکن نگهداری میکنید با سرد شدن هوا اون رو به داخل منزل و پشت یه پنجره نورگیر منتقل کنید.

خاک و گلدان مناسب افوربیا

شرایط خاک و گلدان

کاکتوس افوربیا به خاک خیلی حساس نیست و حتی می تونه در خاک خشک و فقیر رشد کنه.

اما نکته مهمی که درباره خاک این گیاه باید در نظر گرفته بشه اینه که افوربیا به خاکی نیاز داره که زهکش بسیار خوبی داشته باشه و آب رو به سرعت تخلیه کنه.

همچنین محیط خاک بهتره که اسیدی باشه تا رشد گیاه در منزل متوقف نشه.

خاک مناسب افوربیا در بسته های 5 لیتری با ارسال رایگان درب منزل در فروشگاه اینترنتی اصله موجود هست که برای دریافت مشاوره درمان گیاه بیمار و یا خرید محصولات و کودهای مورد نیاز گیاهانتون از طریق اینستاگرام و یا تماس با شماره 09172940431 با کارشناسان و مسئولین واحد فروش در ارتباط باشید. مشاورین ما بعد از ثبت سفارش تمام توصیه های لازم جهت استفاده از محصولات و مراقبت اصولی از گیاه رو به شما میدن. تیم پشتیبانی 24 ساعته پاسخگوی مشکلات شما عزیزان در زمینه نگهداری از گل و گیاه است.

از نظر گلدان هم باید دقت کنید جنسی را انتخاب کنید که آب را به سرعت تبخیر میکنه. گلدان های سفالی بدون لعاب بهترین گزینه هستند. همچنین گلدان باید دارای سوراخ های زهکش بزرگ و کاملا باز باشه تا آب درون خاک نمونه. خاک خیس به سرعت ریشه ها رو خراب میکنه و در نهایت گیاه هم خیلی زود از بین میره.

کاکتوس افوربیا مدادی

آبیاری مناسب کاکتوس افوربیا

تنها قانون سختگیرانه ای که برای کاکتوس ها وجود داره آبیاری هست. این گیاهان نیاز آبی کمی دارن. پس اگر آبیاری رو به اشتباه انجام بدین باید خیلی زود فاتحه گیاه رو بخونین😥

بهترین زمان برای آبیاری موقعی هست که خاک گلدان خشک شده باشه. در تابستان صبح زود یا عصرها آبیاری کنید و در زمستان فاصله آبیاری رو بیشتر کنید چون این گیاه به خواب زمستانی میره.

آبیاری گیاه به مکان نگهداری هم بستگی داره. اگر داخل حیاط نگهداری میکنید باید دقت کنید که گیاه زیاد تشنگی نکشه چرا که در این صورت تنه گیاه خشک میشه. گیاهی که در گلدان و در فضای باز هست در گرمای تابستان به آبیاری مکرر نیاز داره و شاید نیاز باشه در یک هفته دو تا سه بار آبیاری کنید.

کود مناسب افوربیا

 

 

ما این کود را توصیه می کنیم چرا که یک ترکیب متعادل داره و برای کاکتوس ها خوبه.

 

 

 

اگر دوست دارین اطلاعات بیشتری درباره این کود به دست بیارین فیلمی که در اینستاگرام بارگزاری شده رو ببینید.

هرس کردن افوربیا

گر این کاکتوس پیوسته به رشد خود ادامه دهد، می‌تواند بسیار بزرگ و سنگین شود. چراکه افوربیا تا ارتفاع زیادی رشد می‌کند، خیلی زیاد! بنابراین در طول نگهداری از کاکتوس افوربیا برای کنترل و مدیریت اندازه آن، باید هرس کردن آن را در برنامه خود قرار دهید. گفتنی است می‌توانید از ساقه‌های بریده شده این کاکتوس برای تکثیر آن استفاده کنید.

فراموش نکنید که هنگام هرس کردن این کاکتوس، باید از دستکش، محافظ چشم و لباس ضخیم استفاده کنید، چراکه شیره سفید موجود در این گیاه سبب التهاب پوست شده و اگر هرگونه تماسی با چشم داشته باشد، می‌تواند مشکلات دیداری جدی برای شما ایجاد کند. بااین‌حال اگر تماسی با این شیره خطرناک داشتید، سریعا محل آلوده را با آب بشویید.

قلمه زدن افوربیا

بهترین روش قلمه زدن استفاده از ساقه های برش خورده هست.

بهترین زمان برای قلمه زدن در تابستان یا بهار است.

بعد از برش ساقه شیره ای سفیدرنگ از آن خارج می شود. ساقه را در یک لیوان آب فرو کنید تا شیره کاملا خارج بشه. بعد با دستمال محل برش رو خشک کنید و کمی پودر قارچ کش بزنید.

اجازه بدین ساقه ها چند روز در محیط در جای خنک بدون تابش نور زیاد بمونن تا انتهای اون ها پینه بسته بشه.

بعد از این مدت قلمه ها رو داخل گلدان با خاک مخصوص قلمه زنی بکارید. از قطره ریشه زایی هم جهت تسریع ریشه زنی میتونید استفاده کنید که برای ثبت سفارش باید از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

برای قلمه های ساقه، ریشه دهی ممکن است یک یا دو هفته طول بکشد، گاهی اوقات کمی بیشتر. اما افزایش دمای خاک به 25 درجه سانتیگراد می تواند سرعت آن را افزایش دهد.

 

آفات و مشکلات کاکتوس افوربیا مدادی

  • رایج‌ترین آفاتی که باید با آن‌ها مقابله کنید، شپشک‌های آردآلود، فلس‌ها، کنه‌های عنکبوتی و مگس‌های سفید هستند. از بین بردن و کنترل این حشرات و آفات بسیار سخت است زیرا کوچک هستند و می توانند به راحتی پنهان شوند. بنابراین به محض این که هر کدام از این آفت ها رو دیدی باید نسبت به نابودی اون ها اقدام کنید. برای خلاص شدن از شر آفات، می توانید از یک آفت کش مناسب استفاده کنید. سم مناسب گیاهان زینتی در فروشگاه اصله موجوده.
  • عفونت قارچی یا کپک نیز می تواند مشکل ساز باشد. این مشکل معمولاً به صورت یک لایه پودر خاکستری یا سفید در قسمت های خاصی از افوربیا شما ظاهر می شود. این مشکل می تواند ناشی از تهویه ضعیف، رطوبت زیاد، کمبود مواد مغذی و نور ناکافی خورشید باشد. هنگامی که این اتفاق می افتد، افوربیا خود را جدا کرده و آن را از سایر گیاهان خود دور نگه دارید. سپس از شامپو تمیز کننده گیاهان برای تمیزی سطح گیاه استفاده کنید و یا یک دوز ضعیف قارچ کش روی گیاه اسپری کنید.
  • یکی دیگر از شکایات رایج در بین صاحبان کاکتوس افوربیا مدادی این است که گیاه آنها می افتد یا خم می شود. این به دلیل آبیاری بیش از حد است. هنگامی که این اتفاق می افتد، گیاه خود را با یک چوب نگه دارید. اجازه دهید خاک خشک شود، سپس آبیاری کنید. قطره ریشه زایی به گیاه بدین تا ریشه ها مجددا رشد کنند.
  • برگ های زرد نیز نگران کننده هستند. این نیز یکی دیگر از نشانه های آبیاری بیش از حد است. بنابراین باید دفعات آبیاری خود را تنظیم کنید تا خاک خشک شود. به خاطر داشته باشید که وقتی صحبت از کاکتوس و ساکولنت ها می شود، خاک خیلی خشک بهتر از خیلی مرطوب است.

About admin

Check Also

کاکتوس کریسمس

کاکتوس کریسمس و همه فوت و فن های نگهداری از این گیاه

کاکتوس کریسمس و همه فوت و فن های نگهداری از این گیاه در منزل شاید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *