Home / گلهای آپارتمانی / نگهداری فیکوس لیراتا (فیکوس آفریقایی) و هر آنچه باید درباره این گیاه بدانید

نگهداری فیکوس لیراتا (فیکوس آفریقایی) و هر آنچه باید درباره این گیاه بدانید

نگهداری فیکوس لیراتا کار سخت و پیچیده ای نیست منتهی یک سری نکات مهم داره که باید با رعایت کردن اون نکات محیط منزل رو شبیه به زادگاه اصلی این گیاه کنیم تا از ریزش برگ ها و زرد شدن اون ها جلوگیری کنیم.

فیکوس لیراتا با نام اصلی ( fiddle leaf fig ) و نام هایی همچون فیکوس انجیری، انجیر ربابی، فیکوس ویولونی، فیکوس آفریقایی هم شناخته میشه. فیکوس آفریقایی همانطور که از نامش پیداست بومی مناطق جنوبی آفریقاست. این گیاه زیبا با برگ های پهن و ویولن مانند خود شناخته می‌شود. جذابیت و زیبایی برگ‌های شاداب و چرمی لیراتا در کنار حالت موجی شکل در حاشیه آن موجب شده تا از این گیاه به عنوان یک عنصر دکوراتیو سبز استفاده شود. اگر تصمیم دارید گلدان آپارتمانی خود را به یک المان دکوری تبدیل کنید و آن را با دکوراسیون داخلی منزل خود تلفیق دهید، لیراتا بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

فیکوس لیراتا که در ایران با نام فیکوس آفریقایی هم شناخته‌شده‌است. برگ‌های این گیاه جذاب، سبزرنگ و شبیه سایز ویولن است و همین نکته فیکوس آفریقایی را به گیاهی خاص تبدیل کرده‌است. فیکوس آفریقایی بومی جنگل‌های استوایی آفریقاست و بلندی آن در طبیعت ممکن است به ۱۲ متر هم برسد. جالب است بدانید فیکوس لیراتا خواهر فیکوس الاستیکا است که برگ‌های سبز پررنگ و چرمی زیبا دارد.

آنچه که در هنگام دیدن گلدان لیراتا توجه همگان را جلب می کند، برگ‌های پهن با رگبرگ های روشن و خاص آن است. شکل قرار گیری این برگ‌های پنج ضلعی و حالت چرم گونه آن از این گیاه یک گلدان لاکچری و خاص ساخته است.

 

شما هیچگاه از پرورش فیکوس آفریقایی خسته نمی‌شوید و زیبایی آن برایتان تکراری نمی‌شود. چرا که نگهداری از آن ساده است و برگ‌های زینتی آن نیز چشم انداز زیبایی ایجاد می‌کند.
عرض برگ‌ها در اغلب مواقع تا 30 الی 50 سانتی متر رشد می‌کند. بنابراین اگر یک گوشه از منزل شما خالی و پرت باقی مانده، از برگ‌های شاداب لیراتا دعوت کنید تا آن را به بهترین شکل ممکن زینت دهند.

جالب است بدانید که فیکوس آفریقایی در زادگاه اصلی خود تا 12 متر رشد می‌کند. اما رشد آن در محیط منزل و اداره کندتر است و نهایتاً به 2 متر می‌رسد.

برگ‌ های فیکوس لیراتا علاوه بر تصفیه کردن و کاهش گرد و غبار هوا، رطوبت محیط را هم کنترل می‌کند.
همین موضوع باعث شده تا این گیاه باعث کاهش ابتلا به بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی، گلودرد و عطسه شود.
این گیاه تا حدودی سمی است و خورده شدن برگ‌های این گیاه ( فرقی نمی‌کند توسط سگ، گربه و یا کودک ) می‌تواند باعث بروز عوارض شود.

خاصیت تصفیه کنندگی هوا، از دیگر دلایل محبوبیت فیکوس آفریقایی است. قرارگیری این گیاه بلند قامت در محیط‌های اداری و تجاری، علاوه بر ایجاد چشم انداز طبیعی، موجب تصفیه هوای پیرامون نیز می‌شود. خاصیت کنترل و افزایش رطوبت نسبی هوا نیز در این گیاه خواستنی وجود دارد.

شرایط نگهداری فیکوس لیراتا در منزل

  • 💧 آبیاری فیکوس لیراتا

فهمیدن میزان درست آب‌دهی و ایجاد تعادل بین آب‌دهی کم و زیاد، کلید اصلی در نگهداری از گیاه فیکوس لیراتا (انجیر ربابی) است. دو مشکل عمده‌ای که صاحبان فیکوس لیراتا با آن روبرو هستند کم آب دادن و زیاد آب دادن است. میزان آبی که به فیکوس لیراتا می‌دهیم بستگی به شرایطی دارد که گیاه در آن زندگی می‌کند، میزان نوری که می‌گیرد، میزان دمای محیط و البته میزان رطوبت هوا. به عنوان مثال اگر گیاه در یک محیط بسیار روشن، خشک و گرم باشد با سرعت بیشتری آب از دست می‌دهد و دچار کم آبی می‌شود. و برای تنظیم کردن ریتم آب‌دهی گیاه خود، همیشه اولین چیزی که به آن باید توجه کنید میزان نوری است که گیاه در آن قرار دارد.

ممکن است شما برای جبران محیط گرم خود آب زیادی به گیاه دهید اما باید بدانید که آب‌دهی زیاد هم می‌تواند به گیاه آسیب بزند و باعث پوسیدگی ریشه یا ایجاد قارچ‌هایی شود که گیاه شما را از بین ببرد.
ایجاد لکه‌های قهوه‌ای، ریزش برگ‌ها یا پیچ خوردن لبه‌های برگ می‌تواند نشانه آب‌دهی کم یا زیاد باشد اما چند تفاوت ظریف وجود دارد که می‌توانید تشخیص دهید به گیاه کم آب می‌دهید یا زیاد که در ادامه مطلب به آن ها اشاره میکنیم.

نشانه‌های کم‌آبی فیکوس لیراتا

فهمیدن این‌که فیکوس لیراتای شما کم آب است یا پر آب نیاز به کمی دقت و توجه دارد.
یک فیکوس لیراتای کم آب نقطه‌های قهوه‌ای بر روی برگ‌هایش دارد و معمولاً این نقطه‌های قهوه ای در لبه‌های برگ در تمام برگ ها از بالا تا پایین آن ایجاد می‌شود؛ در صورتیکه اگر ریشه پوسیده باشد، در ابتدا برگ‌های پایینی تاثیر می‌پذیرند.

نشانه دیگر یک فیکوس لیراتای کم آب – و شاید بتوان گفت مهمترین نشانه آن- این است که اگرچه برگ‌های گیاه کماکان شاداب و سرحال به نظر می‌رسند؛ اما گیاه دچار ریزش برگ شده و این ریزش برگ از هر قسمت آن میتواند اتفاق بیفتد.

فیکوس لیراتا آفریقایی
فیکوس لیراتا آفریقایی

فیکوس لیراتا

نشانه‌های پرآبی فیکوس لیراتا

یکی از واضح‌ترین نشانه‌های فیکوس لیراتایی که آب بیش از حدی دریافت کرده یا ریشه‌های آن پوسیده است، ایجاد لکه‌های قهوه‌ای در وسط برگ و نزدیک رگ‌های گیاه است به این صورت که در طول هفته از یک برگ به برگ دیگر منتقل می‌شود
همچنین زرد شدن برگ‌ها نشانه دیگری است که باید توجه کنیم. برگ‌های گیاه از پایین شروع به ریزش می‌کند و این نشانه آن است که ریشه‌های گیاه پوسیده است و گیاه سعی می‌کند تا از برگ‌های تازه متولد شده‌اش حفاظت کند، به همین خاطر ابتدا برگ‌های قدیمی تر و زیرین خود را قربانی می‌کند.
در صورتی که برگ‌های گیاه پر آب که ریشه‌های آن پوسیده باشد بیمار، زرد و خال‌دار می‌شود.
اگر هنوز مطمئن نیستید، می‌توانید از یک رطوبت سنج خاک برای سنجش میزان رطوبت ریشه‌های گیاه استفاده کنید.

اگر آب‌دهی نامنظم باشد چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

باید بدانید که فیکوس لیراتا گاهی نشانه‌های کم آبی و پر آبی را همزمان نشان می‌دهد و دلیل آن چیزی نیست جز یک آب‌دهی نامنظم.
فیکوس لیراتا زمانی شاداب است که یک برنامه زمانی دقیق و منظم داشته باشد. اگر فکر می‌کنید لازم است، برای خود یادآوری تنظیم کنید تا طبق یک برنامه دقیق به گیاه خود آب دهید.
منطقی‌ترین اندازه آب‌دهی این است که خاک گیاه بین دو فاصله آب‌دهی نه بیش از اندازه خشک شود و نه بیش از اندازه خیس بماند که ریشه دچار پوسیدگی شود.

خاک گلدان همواره مرطوب باشد.
به علت داشتن برگ‌های بزرگ و پهن میزان تبخیر آب زیادی دارد و بخاطر همین موضوع باید گیاه را بیشتر آبیاری کرد.
پس هر زمان دیدید سطح خاک گلدان تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک شده آب بدهید.
البته آبیاری زیاد باعث ریزش برگ‌ها می‌شود.
اگر به فیکوس لیراتا زیاد‌تر از حد آب بدهید برگ‌هایش زرد و شروع به ریزش می‌کنند.
بعد از آبیاری، آب اضافی باید کاملا از گلدان خارج شود و خاک گلدان غرق در آب نماند.
وقتی که آب اضافی در زیرگلدانی جمع شد، آن را خالی کنید.
اگر به این گیاه کم هم آب بدهید برگ‌های جدید قهوه‌ای می‌شوند و می‌ریزند.

خوشحال‌ترین حالت فیکوس لیراتا زمانی است که در شرایطی مشابه با خاستگاه اصلی خود زندگی کند. خاک را مرطوب نگه دارید، اما از غرقاب کردن آن اجتناب کنید. تنها زمانی به گیاه آب بدهید که 10-6 سانتی متر رویی خاک خشک باشد. برای افزایش رطوبت، می‌توانید مرتبا گیاه را با یک اسپری آب مرطوب کنید.

به عنوان قانون کلی، هرزمان که سطح خاک گلدان نسبتا خشک شد، به آن آب بدهید. آبی که به گیاه می‌دهید باید هم‌دمای اتاق و ولرم باشد و از دادن آب سرد به آن خودداری‌ کنید چون به گیاه شوک وارد می‌کند. بعد از آبیاری، آب اضافی باید کاملا از گلدان خارج شود و خاک گلدان غرق در آب نماند. وقتی که آب اضافی در زیرگلدانی جمع شد، آن را خالی کنید. اگر گلدان شما سوراخ خارج شدن آب ندارد باید حتما قسمت زیادی از خاک کف گلدان پوکه باشد تا آب از خاک اطراف ریشه با فضای خالی طبقه زیرین خاک منتقل شود. به اصلاح آب خارج شود. فیکوس آفریقایی به آبیاری زیاد یا کم حساس است و برای همین مدتی زمان می‌برد تا زمان درست آبیاری گیاه را متوجه شوید. هم‌چنین با دانستن علامت‌های زیر می‌توانید از خشک‌شدن یا گندیدن ریشه‌های گیاه‌تان جلوگیری کنید. اگر به فیکوس‌ آفریقایی مقدار کمی آب بدهید، لبه‌های برگ‌هایش قهوه‌ای می‌شود و برگ‌ها می‌ریزند، از طرفی اگر به گیاه بیش از اندازه آب بدهید، لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها و لبه‌ی آن پدید می‌آید و خاک آن بوی ناخوشایندی می‌گیرد.

علت زرد شدن برگ فیکوس لیراتا در مطلبی جداگانه توضیح داده شده است در صورت تمایل حتما از این مطلب هم دیدن کنید.

  • 🌞 نور مناسب فیکوس لیراتا

این گیاه علاقه زیادی به نور دارد و قرارگیری در معرض نور جنوبی را بیشتر می‌پسندد. کم بودن نور در محیط موجب ریزش برگ ها می‌شود. در حالیکه نور خوب و کافی رشد گیاه را تسریع می‌بخشد.

همواره توصیه می‌شود جهت جلوگیری از خم شدن لیراتا به سمت نور، جهت گلدان را هر چند روز یکبار تغییر دهید.

نزدیک پنجره جنوبی بهترین نور را برای این گیاه فراهم میکند.
هر هفته یکبار هم گلدان را بچرخانید تا گیاهتان سایه رشد نشود.
اگر مقدار نور کافی باشد گیاه سریع تر رشد می‌کند.
هفته‌ای یک بار پشت و روی برگ‌های آن را با دستمال مرطوب و نرم به آرامی تمیز کنید تا گرد و غبار روی برگ‌های آن ننشیند و جذب نور تا حد ممکن زیاد شود.
این نکته‌ مهمی است چون برگ‌های بزرگ این گیاه گرد و غبار را به راحتی به خودش جذب می‌کند.
نور کم باعث ریزش برگ‌های سبز می‌شود و گیاهی کچل خواهیدداشت.

نگهداری فیکوس لیراتا

  • 💦رطوبت

به خاطر بزرگ بودن برگ‌ها و سطح تبخیر بالا به رطوبت بالایی احتیاج دارد.
زیرا این گیاه بومی مناطق گرم و مرطوب است و در طول تکامل خود به هوای شرجی عادت کرده‌است.
نیاز به غبار پاشی روزانه دارد.

ترجیحا روزی 2 بار یکبار صبح و یکبار هم شب با آب بدون املاح مثل آب جوشیده سرد شده غبار پاشی کنید. اگر با آب شیر این کار را کنید بعد از یک مدت لکه های آب روی برگها به جا میماند.

دقت کنید موقع مه پاشی حتما پنجره ها باز باشند تا گردش هوا وجود داشته باشه و از قارچی شدن گیاه جلوگیری بشه.

به این نکته مهم توجه کنید که اگر فیکوس لیراتا در محیطی دربسته و دمکرده نگهداری بشه و گردش هوا نداشته باشه بیماری قارچی به سرعت به گیاه حمله کرده و گیاه رو درگیر میکنه. علت قهوه ای شدن برگ فیکوس لیراتا هم همین موضوع هست.
برای این‌که مقدار رطوبت هوای آن را زیادتر کنید می‌توانید گلدان‌های دیگر را هم کنارش بگذارید چون گیاهان در کنار هم می‌توانند رطوبت هوای اطرافشان را زیاد کنند.
با روش آب و سنگریزه در زیر گلدانی طوری که با گلدان در تماس نباشد، نیز میتوان رطوبت پایداری برای آن ایجاد کرد. به این روش جزیره می گوییم. آموزش ساخت جزیره به همراه فیلم در مطلبی جداگانه توضیح داده شده است.

قبلا در مورد راه های افزایش رطوبت هوا راهکارهای لازم داده شده ولی درست کردن جزیره کمک زیادی میکنه تا رطوبت مورد نیاز گیاه تامین شده و در نتیجه شما گیاهی شاداب تر و بسیار زیباتر داشته باشید. به ویژه گلهای رطوبت دوست عاشق این جزیره ها هستن🙂

  • خاک مناسب فیکوس لیراتا

این گیاه به خاکی سبک با زهکش بالا و مواد مغذی فراوان نیاز دارد. ترکیب پیت ماس و پرلیت برای داشتن گیاهی سبز و سالم نیاز است. توجه داشته باشید که خاک حتما زهکشی بالایی داشته باشد.

ترکیب نصف پیت ماس + نصف پرلیت دانه درشت ترکیب مناسبی است.
از خاک کاکتوس یا خاک رس باغچه به هیچ عنوان استفاده نکنید.
ترکیب پیت ماس + پرلیت + کوکوپیت + تکه های شن درشت نیز میتواند ترکیب فوق العاد‌ه‌ای برای این گیاه زیبا باشد.

به منظور رفاه شما عزیزان خاک مناسب ایرانی و هلندی بدون خاک برگ و عاری از هرگونه آفت و بیماری در فروشگاه اصله تهیه شده است. برای خرید با ارسال رایگان درب منزل از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید

  • ☘☘ کود مناسب فیکوس لیراتا

این گیاه نیازمند کوددهی اصولی هست تا از سوختن برگ ها جلوگیری شده و رشد گیاه را تسریع کنیم.

برای کوددهی لیراتا میتونید از کودهای پتاس بالا، قرص جوشان گیاهان و همچنین قطره ریشه زایی استفاده کنید. بسیار مهمه که قارچ کش هم هر دو ماه یک مرتبه در دستور کوددهی این گیاه قرار بدین.

بهترین کودهای خارجی مناسب برای این گیاه در فروشگاه اینترنتی اصله وجود داره کافیه از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید تا برنامه کوددهی برای این گیاه تنظیم بشه.

  • دما و رطوبت

فاکتور مهم بعدی که نگهداری فیکوس لیراتا باید به آن دقت کنید مسئله رطوبت و دماست.

دمای متوسط اتاق یعنی 16 تا 25 درجه برای آن مناسب است.
این گیاه به هوایی با دمای ثابت نیازمند است و به نوسانات دمایی حساس میباشد.
یعنی اگر مثلا از سمت چپ درب باز شود و باد سردی به داخل بوزد برگ‌های سمت چپ خواهدریخت.
دمای پایین باعث ریزش برگ‌ها خواهدشد به هیچ‌وجه در معرض باد و وسایل گرمایشی و سرمایشی قرار ندهید .

نکته حائز اهمیتی که باید به اون توجه کنید اینه که زادگاه این گیاه جنگل های گرم و مرطوب هست. پس باید حتما رطوبت مورد نیازش رو با روش های گفته شده در بالا تامین کنید.

لیراتا بدون رطوبت در منزل دوامی نداره و به سرعت برگهاش خشک میشن و میریزن و فقط یک ساقه دراز و بدون برگ ازش باقی میمونه.

پس اگر نمیتونید رطوبتش رو تامین کنید هرگز سراغ خرید این گیاه نرین. این نکته مهمی در نگهداری فیکوس لیراتا در منزل هست.

  • 🌿تمیز نمودن برگها

بیشترین زیبایی این گیاه به دلیل داشتن برگهای سبز و پهن آن است و کثیف و کدر شدن آنها رابطه ی مستقیمی با از دست دادن زیبایی آن دارد. بنابراین بهتر است که هفته ای یک مرتبه برگهای این گیاه را با دستمال نم دار تمیز کنید. اگر لکه ها خیلی سخت پاک می‌شوند و یا با آب خالی نمی‌روند، بهتر است از واکس براق کننده گیاهان استفاده کنید. تا هم برگ ها کاملا پاک بشن هم پتاس موجود در این محصول باعث شادابی و سرحالی برگ ها بشه. برای خرید این محصول هم اینستاگرام در خدمت شما هستیم.

برای دریافت مشاوره درمان گیاه بیمار و یا خرید محصولات و کودهای مورد نیاز گیاهانتون از طریق اینستاگرام و یا تماس با شماره 09172940431 با کارشناسان و مسئولین واحد فروش در ارتباط باشید. مشاورین ما بعد از ثبت سفارش تمام توصیه های لازم جهت استفاده از محصولات و مراقبت اصولی از گیاه رو به شما میدن. تیم پشتیبانی 24 ساعته پاسخگوی مشکلات شما عزیزان در زمینه نگهداری از گل و گیاه است.

حرف پایانی در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد گیاه فیکوس آفریقایی لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با ما در اینستاگرام یا تلگرام مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند؛ مشکل شما را با دقت بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در محل (اعزام باغبان و کارشناس گل و گیاه به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را از نزدیک به شما ارائه دهند.

About admin

Check Also

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای در منزل و روش تکثیر آن

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای اصلا کار سختی نیست! یه گل جذاب و دوست داشتنی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *