Home / آفات و بیماری ها / علت زرد شدن برگ فیکوس لیراتا + درمان زرد شدن برگ فیکوس لیراتا

علت زرد شدن برگ فیکوس لیراتا + درمان زرد شدن برگ فیکوس لیراتا

علت زرد شدن برگ فیکوس لیراتا چیه؟ چرا بعد از خرید و انتقال این گیاه به منزل با مشکل زردی و نوک سوز شدن برگ ها مواجه میشیم؟

علت قهوه ای شدن برگ فیکوس لیراتا یا علت سیاه شدن برگ فیکوس لیراتا چیه؟

این سوالات شما هم هست پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تغییر رنگ برگ ها شایع ترین مشکل در میان بسیاری از گیاهان آپارتمانی است. زرد شدن برگ فیکوس لیراتا اصلا نباید شما را وحشت زده کنه. اما زرد شدن برگ ها ممکنه زنگ خطری باشه برای گیاه و باید سریعا علت رو پیدا کرده و درمان رو شروع کنید.

به صورت کلی زرد شدن برگ فیکوس لیراتا به دلایل زیر هست:

 آبیاری نامناسب

روند طبیعی پیری
آلودگی به آفات
استرس
کمبودهای تغذیه ای
شرایط نوری نادرست
تغییر دما و رطوبت

 

در ادامه به بررسی کلی این مشکلات می پردازیم.

 

دوستان عزیزم اگر دوست دارین اطلاعاتتون رو در زمینه گل و گیاه بالا ببرید و یا روش های تکثیر و درمان گیاهان رو یاد بگیرین، کانال اصله در ایتا رو دنبال کنید علاوه بر این میتونید با برقراری ارتباط با مشاور به صورت رایگان مشکلات گیاهانتون رو برطرف کنید برای پیوستن به کانال اصله روی لینک بزنید👇👇👇
کانال اصله در ایتا

علت زرد شدن برگ فیکوس لیراتا

علت زرد شدن برگ فیکوس لیراتا

  • آبیاری بیش از حد

بیشتر گیاهان آپارتمانی برای تقویت و رشد سالم به آبیاری منظم نیاز دارن. اما باید بدونید که رطوبت بیش از حد در خاک باعث ایجاد شرایط نامناسبی شده و مانع از رشد سالم ریشه میشه. رطوبت بیش از حد باعث میشه که ریشه ها به دلیل خفگی شروع به پوسیدگی کنند.

برای جلوگیری از مشکل آبیاری بیش از حد، یک برنامه منظم آبیاری برنامه ریزی کنید. دفعات آبیاری را در زمستان کاهش دهید زیرا گیاه آپارتمانی نیاز آبی کمری داره. برعکس در فصول بهار و تابستان باید گیاه رو مرتب آبیاری کنید و از خشکی خاک جلوگیری کنید.

زرد شدن برگ های فیکوس لیراتا نشانه اولیه آبیاری بیش از حد است. ریشه های پوسیده جذب آب و مواد مغذی را متوقف می کنند تا رشد سالمی داشته باشند. پوسیدگی شدید ریشه ممکن است در دراز مدت منجر به مرگ گیاه شود.

  • پیری طبیعی

مسئله پیری در میان همه موجودات زنده اجتناب ناپذیر است. فیکوس لیراتا هم از این قاعده مستثنی نیست و هیچ وقت نمیتونه برای مدتی طولانی سرسبز و شاداب بمونه. برگهای مسن در قسمت پایینی گیاه معمولاً زرد و سپس قهوه ای می شوند و می ریزند.

یک یا دو برگ زرد کهنه روی لیراتا نباید باعث نگرانی شود. اما اگر برگهای جدیدتر شروع به زرد شدن کردند، توصیه می کنیم گیاه را بررسی کنید تا علت دقیق آن مشخص شود.

آلودگی به آفت

فیکوس لیراتا در برابر هجوم حشرات بسیار آسیب پذیر است. آفات عامل اصلی زرد شدن برگ های لیراتا است. این حشرات معمولاً روی شاخ و برگ آویزان می شوند و از شیره یا بافت سلولی تغذیه می کنند.

سوراخ کردن مکرر برای مکیدن شیره سلولی باعث از بین رفتن نواحی می شود. لکه های زرد شروع به رشد کرده و در کل برگ پخش می شوند. مقابله با هجوم شدید آفات می تواند یک تجربه دلهره آور برای مبتدیان و دیگر علاقه مندان به گیاهان آپارتمانی فصل باشد.

بهترین گزینه شناسایی دقیق حشرات روی گیاه و تدوین برنامه ای برای مقابله با آنها است. برای نابودی قطعی آفات باید از سموم مخصوص گیاهان آپارتمانی به همراه ضد استرس استفاده کنید.

 

  • استرس

هر تغییری در شرایط زندگی این گیاه استرس به همراه داره. مثلا خرید و جابایی گیاه از گلخانه به خانه، تعویض خاک و گلدان، قلمه گیری و … همگی استرس زا هستند و ممکن هست زردی برگ ها رو به همراه داشته باشند. از این رو توصیه می کنیم قبل از هر اقدامی ضد استرس گیاهان به این گیاه بدین و سپس اقدام به جابجایی یا تعویض خاک و … کنید.

  • کمبود مواد غذایی

این گیاه اگر در شرایط مناسبی نگهداری بشه رشد خوبی داره و باید به صورت منظم کوددهی براش انجام بشه تا برگ ها همچنان سبز و بزرگ و زیبا باقی بمونن.

کمبود مواد غذایی یکی از دلایل زرد شدن برگ فیکوس لیراتا هست. کود پتاس بالا یا جلبک دریایی برای تغذیه ماهانه این گیاه بسیار مناسبه.

⛔لطفا از دادن کود سه بیست به این گیاه خودداری کنید.

برای خرید و ارسال رایگان کودهای مناسب رشد این گیاه از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید

 

  • شرایط نوری نامناسب

فیکوس لیراتا برای رشد بهتر و حفظ شادابی برگ ها نیاز به نور غیرمستقیم داره. هرگز این گیاه رو در نور زیاد و مستقیم قرار ندین و نور کم هم باعث علفی شدن ساقه و زیاد شدن فاصله بین برگ ها میشه.

در صورتی که نور مناسبی ندارید از لامپ رشد گیاه برای این گیاه استفاده کنید.

  • تغییر دما و رطوبت

این گیاه جزو گیاهان جنگلی به حساب میاد بنابراین دوستدار هوای گرم و مرطوب هست. هرگز این گیاه رو در مجاورت باد کولر قرار ندین. بهترین دما برای فیکوس لیراتا محدوده دمایی بین 15 تا 25 درجه سانتیگراد هست و رطوبت محیط هم باید بین 70 تا 90% باشه.

کمبود رطوبت باعث خشک و سوخته شدن برگ و در نهایت زرد شدن اون ها میشه.

به منظور حفظ رطوبت محیط برای فیکوس لیراتا حتما از دستگاه بخور استفاده کرده و یا برای گیاه جزیره درست کنید.

این موارد مهم ترین علت زرد شدن برگ فیکوس لیراتا بودند. اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید و یا گیاهتون درگیر آفت شده عکس گیاه بیمار رو به اینستاگرام ما بفرستین و از مشاوره های رایگان جهت بهبود حال گیاه بهره مند بشین.

 

اگر گیاهتون بیماره و نیاز به ویزیت داره و یا قصد خرید محصولات درمانی و مراقبتی رو دارین، میتونید از طریق اینستاگرام (@acle_ir) یا ارتباط با آیدی @imagepad در ایتا و تلگرام اقدام کنید. عضو کانال اصله در ایتا هم بشین میتونید به صورت مستقیم با مشاور در ارتباط باشید.

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *