Home / آفات و بیماری ها / علت زرد شدن برگ درخت پرتقال چیست – زرد شدن نوک برگ مرکبات

علت زرد شدن برگ درخت پرتقال چیست – زرد شدن نوک برگ مرکبات

علت زرد شدن برگ درخت پرتقال چیست – بررسی زرد شدن نوک برگ مرکبات

زرد شدن برگ ها یک اتفاق شایع است که به نام کلروز شناخته می شود. معمولا زرد شدن برگ ها به دلیل فقدان رنگدانه سبز، کلروفیل است. در بین مرکبات برگ های درختان پرتقال بسیار مستعد زرد شدن هستند، به خصوص زمانی که در شرایط نامساعد رشد می کنند.

اگر شما هم نهال مرکبات دارید و با مشکل زردی برگ ها مواجه شدید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا بدانید که علت زرد شدن برگ درخت پرتقال چیست

زرد شدن نوک برگ مرکبات به دلایل زیر اتفاق می افتد:

  •  آبیاری زیاد
  • کمبود آهن
  •   بیماری های قارچی 
  • پوسیدگی ریشه

به صورت کلی از کودهایی مانند کود نیتروژن بالا یا آهن برای رفع زردی شاخ و برگ ها استفاده کنید. اگر خاک نامناسب است به گونه ای که بعد از آبیاری خشک شدن خاک بسیار طول می کشد، درخت را در مخلوط خاک تازه قرار دهید، سپس آن را آبیاری کنید در حالی که بین دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک حداقل تا 5 سانت خشک شود.

زرد شدن برگ های درخت پرتقال هم عمدتاً به دلایل زیر اتفاق می افتد:

  • آبیاری بیش از حد
  • کمبود مواد مغذی
  • استفاده بیش از حد از کودهای آلی
  • بیماری هایی مانند پوسیدگی ریشه

هنگامی که برگ ها تغییر رنگ می دهند، به طور کلی جذب آب و مواد معدنی و انتقال این مواد در گیاه کاهش می یابد.

در ادامه توضیحات و راهکارهای لازم ارائه می شود.

علت زرد شدن برگ درخت پرتقال چیست

  • 1. آبیاری بیش از حد

درختان پرتقال نیازمند خاک با زهکشی خوب و آبیاری متوسط هستند. آبیاری بیش از حد، باعث شسته شدن مواد مغذی حیاتی و پوسیده شدن ریشه می شود که در نهایت، شسته شدن مواد مغذی و پوسیدگی ریشه منجر به تغییر رنگ برگها می شوند.

شستشوی عناصر غذایی باعث کمبود عناصر غذایی می شود. اگرچه این اتفاق موقتی است اما باعث زردی و مرگ زودرس برگها می شود. از این نظر این اتفاق موقتی است که مواد مغذی شسته شده توسط ریشه های کم عمق گیاه قابل دسترسی نیستن اما، زمانی که ریشه ها عمیق تر می شوند و به اندازه کافی رشد می کنند، مواد مغذی شسته شده را دریافت می کنند.

بیماری پوسیدگی ریشه به ریشه های سالم آسیب می رساند. پوسیدگی ریشه ها جذب و انتقال مواد مغذی را به چند ریشه سالم محدود می کند. تنها با عملکرد چند ریشه، برگها مواد معدنی کافی برای تشکیل کلروفیل را دریافت نمی کنند. از طرفی پوسیدگی ریشه می تواند سبب خرابی کل ریشه و در نهایت مرگ گیاه شود.

  • 2. کمبود مواد مغذی

مرکبات از جمله درختان پرتقال برای تشکیل کلروفیل به آهن، نیتروژن، روی و منگنز نیاز دارند. کمبود مقادیر کافی از این مواد مغذی منجر به کلروز می شود. دو کلروز عمده مرتبط با کمبود مواد مغذی عبارتند از:

  • کلروز آهن
  • کلروز نیتروژن 

در خاک هایی با pH بالای 7.0، جذب آهن به سختی امکان پذیر است از این رو گیاه باکمبود آهن مواجه شده و زرد شدن برگ ها اولین نشانه واکنش گیاه به این مشکل است. از طرفی ممکن است شما بگویید که کود آهن به گیاه می دهید ولی باز هم برگ ها با مشکل زردی روبرو می شوند. این مشکل مربوط به PH خاک است همان طور که بالاتر اشاره شد آهن در خاک هایی که بالای 7.0 دارند، جذب گیاه نمی شود از این رو آهن تزریق شده به خاک همانند یه لایه پلاستیکی روی خاک را پوشش داده و هوادهی خاک را محدود می کنند و باعث کاهش آب می شوند. در این صورت باید ابتدا PH خاک را به زیر 7 رساند و سپس اقدام به کوددهی کرد.

کلروز باعث توقف رشد، کاهش اندازه میوه و کاهش میزان ثمردهی می شود.

کمبود نیتروژن همچنین می تواند باعث زرد شدن درختان پرتقال شود. این مشکل باعث یک نوع زردی به نام کلروز نیتروژن می شود و زمانی که درخت پرتقال خود را با مقدار زیادی مواد آلی با محتوای کربن بالا تغذیه می کنید، رایج است.

میکروب های موجود در خاک از نیتروژن برای تجزیه محتویات کربن استفاده می کنند و در نهایت مواد مغذی نیتروژن موجود در خاک را تخلیه می کنند. نیتروژن یک ماده مغذی است که از شاخ و برگ های مسن تر به برگ های جوان حرکت می کند. بنابراین، کلروز نیتروژن از برگ های مسن تر شده و سپس به سمت برگ های جوان می رود.

آیا کلروز قابل درمان است؟

 بله، می توان کلروز را از طریق محلول پاشی، کوددهی خاک با کود های مرغوب و مناسب درختان مرکبات درمان کرد.

کمبود منگنز و روی کافی در خاک نیز باعث تغییر رنگ برگها می شود. کمبود منگنز و روی در برگ های جوان تر بروز می کند و سبب زرد شدن برگ های جوان می شود.

  • 3. استفاده زیاد از کود

کود حاوی مقادیر زیادی نمک و آمونیاک است. غلظت بالای املاح و آمونیاک به ریشه ها و میکروارگانیسم های مفید آسیب می رساند.

کاهش فعالیت میکروبی تجزیه مناسب مواد آلی را محدود می کند. و آسیب به ریشه مانع از جذب و انتقال مواد مغذی می شود. این مشکل منجر به کمبود مواد مغذی کافی برای تشکیل کلروفیل می شود و در نتیجه باعث کلروز می شود.

  • 4. بیماری ها

بیماری‌های اولیه مرکبات که باعث زردی برگ‌های نارنجی می‌شوند، پوسیدگی ریشه و کلروز متنوع مرکبات هستند. پوسیدگی ریشه (Phytophthora gummosis) در نتیجه قارچ یا آبیاری بیش از حد ایجاد می شود.

پوسیدگی ریشه منجر به پوسیدگی ریشه های سالم می شود و در نتیجه مانع از جذب مواد مغذی می شود. مشکل کلروز نیز بر عملکرد گیاه تأثیر می گذارد. چرا که، کلوز، حمل و نقل آب و مواد معدنی را به سایر قسمت های گیاه محدود می کند.

چگونه از زرد شدن برگ درخت پرتقال جلوگیری کنیم؟

زرد شدن برگ درخت پرتقال قابل درمان است و رویکردهای درمانی برای دستیابی به نتایج بهتر نیاز به استفاده مجدد پس از مدت زمان معین دارند.

در اینجا نحوه رفع زرد شدن برگ های درخت پرتقال آورده شده است:

  • 1. از کود مخصوص مرکبات استفاده کنید

این یک گزینه درمانی برای سبز کردن شاخ و برگ های زرد در درختان پرتقال است. بنابراین، برای درمان کلروز خفیف، از کودهای غنی از نیتروژن یا گوگرد استفاده کنید. این روش برای درختانی که به شدت درگیر شدند موثر نیست. در زیر دو روش کوددهی آورده شده است:

  • استفاده از کودهای غنی از نیتروژن و گوگرد.
  • افزودن کلات های آهن به خاک

درمان کوددهی به راحتی انجام می شود. کود یا کلات آهن را باید طبق دستور خاص و در فواصل زمانی معین استفاده کنید.

  • 2. pH خاک را به 6.0 کاهش دهید

کاهش pH خاک به منظور جذب بهتر و بیشتر مواد غذایی و به ویژه آهن موثر است. کاهش pH خاک یک راه دائمی برای درمان کلروز است. کم کردن PH خاک باید با استفاده از کودهای مخصوصی انجام شود.

چگونه از زرد شدن و ریزش برگها جلوگیری کنیم

هیچ درمان دائمی برای زرد شدن برگ درخت پرتقال وجود ندارد. بنابراین پیشگیری روش مناسبی برای محافظت از زردی و ریزش برگها است. در زیر برخی از روش های پیشگیری آورده شده است:

  • از آبیاری بیش از حد خودداری کنید:  خاک درختان پرتقال خود را به خوبی زهکشی کنید. آبیاری کافی به منظور جلوگیری از دریافت آب زیاد و ایجاد پوسیدگی ریشه که منجر به کلروز می شود بسیار مفید است.
  • کود دهی:  خاک را با کودهای غنی از نیتروژن و آهن کوددهی کنید. کوددهی، خاک را با مواد مغذی حیاتی غنی می کند، بنابراین از احتمال کمبود مواد مغذی جلوگیری می کند.
  • از مصرف زیاد کود پرهیز کنید: از کودهای  به خوبی تجزیه شده به طور متوسط ​​استفاده کنید. این کار برای جلوگیری از صدمات ناشی از محتوای بالای نمک و آمونیاک است.
  • PH خاک:  درختان پرتقال خود را در خاک هایی با PH بالا نکارید. سطوح pH بالا، مانع از جذب مواد حیاتی به ویژه آهن می شود.

تیم کارشناسان اصله آماده مشاوره به شما عزیزان هستند. جهت دریافت مشاوره با کارشناسان و یا خرید محصولات و کودهای مورد نیاز گیاهانتون از طریق اینستاگرام و یا تماس با شماره 09172940431 با کارشناسان و مسئولین واحد فروش در ارتباط باشید.

About admin

Check Also

پشه گلدان

پشه گلدان را به راحتی و با ساده ترین روش از بین ببرید- راهکارهای طبیعی و موثر

پشه گلدان یکی از معضلات و مشکلات اساسی برای افرادی است که در منزل خودشان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *