Home / آفات و بیماری ها / علت پیچ خوردن برگهای پتوس + درمان

علت پیچ خوردن برگهای پتوس + درمان

پتوس و واریته های آن یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی است که به راحتی میتونید در منزل ازش نگهداری کنید. این مقاله اختصاص داره به علت پیچ خوردن برگهای پتوس

فرقی نداره که گل پتوس نئون دارین یا پتوس ساتین و یا سایر گونه های پتوس، در صورتی که درست و صحیح از این گیاه  مراقبت نکنید، مشکل پیچ خوردن برگها برای تمامی واریته های این گیاه ممکنه پیش بیاد. پس این مقاله را تا انتها و با دقت مطالعه کنید.

در مورد این گیاه بسیار زیبا قبلا مقالاتی نوشته شده که لینک بعضی از اونها رو براتون میزارم:

 

 

برگ های پیچ خورده معمولا نشان دهنده این هستند که گیاه تحت فشار است! اما چه عمواملی میتونه باعث ایجاد مشکل و پیچ خوردن برگها بشه؟ چطور میتونیم این مشکل را برطرف کنیم؟

 

برگ های پوتوس به دلیل آبیاری کم، آبیاری بیش از حد، کوددهی زیاد یا اشتباه و یا آفات پیچ خورده می شود. برگها به صورت طبیعی پیچ خورده می شوند تا رطوبت مورد نیاز را حفظ کنند و با این روش در واقع آب کمتری را از دست دهند. برای جلوگیری از پیچش، پتوس را آبیاری کنید تا خاک مرطوب بماند، اگر خاک غرقابی است حتما تعویض خاک انجام بدین، در صورتی که کوددهی زیاد یا اشتباه داشتین حتما با آب مقطر خاک را شستشو بدین، یا آفات روی برگ های پیچ خورده را درمان کنید.

 

قبل از این که هر گونه اقدامی برای درمان انجام بدین باید در ابتدا مشکل را شناسایی و سپس نسبت به رفع آن اقدام کنید.

 

علت پیچ خوردن برگهای پتوس و نحوه درمان

علت پیچ خوردگی اقدامات درمانی
آبیاری کم برای مرطوب نگه داشتن خاک را آبیاری کنید. بین دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود.
آبیاری بیش از حد گیاه را با برنامه مشخصی آبیاری کنید. هر زمان سه تا چهار سانت از سطح خاک خشک بود به گیاه آب بدین. از خاک خوب با زهکشی استفاده کنید.
درجه حرارت بالا پتوس ها را در اتاق هایی با دمای بین 18 تا 30 درجه سانتیگراد نگهداری کنید.
آفات و بیماری ها بیماری های قارچی را با قارچ کش درمان کنید و آفات را با اسپری سموم مخصوص از بین ببرید.
نور مستقیم خورشید از تابش مستقیم خورشید روی این گیاه جلوگیری کنید گیاه را به نیم سایه منتقل کنید.
  • آبیاری کم

پتوس هم مانند اسپاتی فیلوم، به آبیاری کم حساس است. زمانی که خاک گلدان خشک میشه، پتوس شروع به نشان دادن علائم کم آبی میکنه. این علائم شامل پیچ خوردگی برگ ها، پژمرده شدن و گاهی اوقات زرد شدن برگها است.

این یک واقعیته که پتوس جزو گیاهان با نگهداری راحت هست اما این به این معنی نیست که شما میتونید گیاه رو رها کنید به حال خودش و انتظار داشته باشید که گیاه به خوبی رشد کنه. کم آبی معمولاً دلیل اصلی پیچ خوردگی برگ‌های پتوس است، چرا که این واکنش در واقع به منظور حفظ رطوبت گیاه ایجاد می شود.

  • آبیاری بیش از حد

از طرف دیگر، آبیاری بیش از حد پتوس هم میتونه  باعث پیچ خوردن برگ ها بشه. هنگامی که آب اضافی در خاکی که این گیاه در آن رشد می کند وجود داره، آب از اکسیژن رسانی به ریشه گیاه جلوگیری می کنه.

در نتیجه، ریشه‌ های پتوس شروع به پوسیدگی می‌کنند که منجر به اختلال در تامین مواد مغذی ضروری – از جمله آب – به ساقه‌ها و برگ‌ها میشه. برگ‌ ها با پیچ خوردن واکنش نشان می‌دهند تا آب کمی را که براشون باقی مونده حفظ کنند، دقیقاً مانند زمانی که آب کمی دریافت می کندد.

بنابراین، آبیاری بیش از حد همان اثر آبیاری کم را دارد.

  • کوددهی بیش از حد

اگر نوک برگ های پتوس شما به سمت پایین پیچ می خورند و برگ ها به رنگ سبز تیره تر تغییر می کنند، محتمل ترین علت تجمع نمک های ناشی از کوددهی زیاد در خاک است.

راه دیگر برای تشخیص اینکه آیا پیچ خوردگی برگ در اثر تغذیه بیش از حد ایجاد شده است این است که برگها به طور غیرعادی کوچک هستند. در صورتی که کوددهی زیاد و یا اشتباه داشته باشید برگ های گیاه به صورت کاملا غیرعادی کوچک رشد می کنند.

برای بررسی اینکه آیا برگ های پتوس شما به دلیل کود اضافی در خاک شروع به پیچ خوردن می کنند یا خیر، سایر علائم کوددهی بیش از حد را بررسی کنید:

  • پوسیدگی ریشه
  • زرد شدن برگها یا قهوه ای شدن برگها همراه با لکه
  • ایجاد شوره های سفید مانند روی سطح خاک گلدان
  • برگ ها پژمرده شده و می ریزند.

  • دمای بسیار بالا

یکی از مهم ترین علت پیچ خوردن برگهای پتوس قرار گرفتن گیاه در دمای بالا است. در این شرایط برگ ها خود را لوله کرده تا رطوبت کمتری را از دست بدهند.

بهتر است پتوس ها در محدوده دمایی بین 18 تا 30 درجه سانتیگراد نگهداری شوند. اگر دمای اتاق از این محدوده فراتر رود، احتمالاً پیچ خوردگی برگ ها به عنوان یک پاسخ طبیعی به تنش دما رخ می دهد. این امر به ویژه برای انواع پوتوس طلایی و پتوس ساتین صادق است.

  • مشکلات نور

هنگامی که پتوس را برای مدت طولانی در معرض نور بسیار کم یا زیاد قرار می دهید، متوجه اثر پیچش در شاخ و برگ پتوس خود خواهید شد. در شرایط نور کم، متوجه پیچ خوردن برگ ها در جهت منبع نور خواهید بود. این حالت بر خلاف ظاهر برگ های پتوس سالم است که در شرایط نور کافی رشد می کنند – زیرا آنها معمولاً صاف و پهن هستند.

پوتوس نور مستقیم خورشید را دوست ندارد، اما می تواند در شرایط نوری مختلف که در محدوده نور کم تا نور متوسط ​​داخلی قرار می گیرند، به خوبی رشد کند. هنگامی که در فضای باز رشد می کند، سایه کامل یا نیمه سایه برای رشد گیاه شما عالی است.

❌از تابش نور خورشید به ویژه در ظهر تابستان روی گیاه جدا خودداری کنید.

  • ابتلا به بیماری یا آفت

بیماری‌ها و آفات مختلف گیاهی نیز می‌توانند باعث پیچ خوردن برگ‌ های پتوس شوند. این آفات از شیره گیاهی برگ ها تغذیه می کنند و باعث پیچ خوردن برگ ها می شوند.

آفات رایجی که بر انواع پتوس تأثیر می گذارند شامل شپشک آردآلود، شپشک سپردار و کنه تار عنکبوتی هستند. اینها می توانند برگ ها را از بین ببرند و باعث پیچ خوردگی شوند.

بیماری های قارچی و باکتریایی رایجی که می توانند باعث پیچ خوردن برگ های گیاه پتوس شوند عبارتند از: لکه برگی، پوسیدگی ریشه و سوختگی.

 

جهت دریافت مشاوره با کارشناسان و یا خرید محصولات و کودهای مورد نیاز گیاهانتون از طریق اینستاگرام و یا تماس با شماره 09172940431 با کارشناسان و مسئولین واحد فروش در ارتباط باشید.

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *