Home / گلهای آپارتمانی / زاموفیلیا بلک – راهنمای پرورش زاموفیلیا بلک در خانه و راز زیاد شدن پاجوش زاموفیلیا بلک

زاموفیلیا بلک – راهنمای پرورش زاموفیلیا بلک در خانه و راز زیاد شدن پاجوش زاموفیلیا بلک

زاموفیلیا بلک یکی از واریته های زیبای گیاه زاموفیلیا با نام علمی Raven ZZ است که چند سالی است در ایران رواج پیدا کرده است.

این گیاه دارای برگ های گوشتی و براق است اما تنها ظاهر زیبای این گیاه باعث محبوبیت ان نشده بلکه بدلیل اینکه این گیاه برای زندگی و رشد شرایط حساسی ندارد باعث محبوبیت آن گشته است زیرا امروز بدلیل مشغله های زندگی روزمره ،مردم توجه زیادی برای مراقبت از گیاه نداشته و این گیاه میتواند گزینه خوبی برای ادارات و منازل باشد.

زاموفیلیا بلک نسبت به سایر گونه های زاموفیلیا قیمت بالاتری داره ولی در بیشتر اصول نگهداری همانند سایر گونه ها باید با اون رفتار کنید.

در ادامه توضیحات کاملی درباره نور، آبیاری، خاک و راز زیاد شدن پاجوش زاموفیلیا بلک داده می شود.

نام های رایج زاموفیلیا بلک، زاموفیلیا سیاه، زاموفیلیا کلاغ سیاه
نام انگلیسی Raven ZZ و Zamioculcas zamiifolia Rave
PH مناسب خاک خاک کمی اسیدی دوست داره
سمیت برای انسان و حیوانات خانگی سمی است

راهنمای پرورش زاموفیلیا بلک در خانه

  • آب مورد نیاز

این گیاه همانند سایر گونه های زاموفیلیا، نیاز آبی کمی داره به این معنی که اگر تا هفته ها آب دریافت نکنه هیچ مشکلی براش پیش نمیاد. اما اگر آبیاری صحیح و اصولی برای این گیاه نداشته باشید نباید انتظار رشد عالی و پاجوش زنی رو ازش داشته باشید.

زاموفیلیا بلک بدلیل داشتن ریزورم میزان قابل توجهی آب و مواد مغذی در خود ذخیره میکند توجه داشته باشید که هر چه میزان آبیاری زیاد باشد سبب ذخیره بیشتر میشود .روش آبیاری زمانی است که حداقل نصف خاک گلدان خشک شده باشه سپس آبیاری بعدی را انجام بدین در اینصورت گیاه رشد مطلوبی خواهد داشت.

در بهار و تابستان هر دو هفته یک مرتبه و در پاییز و زمستان هر 4 تا 6 هفته یک بار آبیاری رو انجام بدین. این نکته مهم رو باید بدونید که مدت زمان آبیاری بستگی به سایز گلدان، جنس گلدان، نوع خاک و … داره. مقاله مفصلی درباره آبیاری زاموفیلیا نوشته شده که توصیه میکنم حتما این مقاله جامع و کاربردی رو مطالعه کنید.

  • نور مورد نیاز

تمامی گونه های زاموفیلیا در دسته گیاهان مقاوم به نور کم قرار میگیرن. این یعنی این که گیاه در نور کم زنده میمونه ولی رشد مطلوبی نداره. برای رشد عالی و سلامت برگ ها  و پاجوش زنی مرتب، باید گیاه را پشت پنجره جنوبی با نور فیلتر شده قرار بدین.

اگر شدت نور زیاد هست حتما نور را با پرده فیلتر کنید و یا فاصله گلدان با پنجره را زیادتر کنید. تابش زیاد نور روی برگ ها سبب کمرنگ شدن برگ ها و سوختگی اون ها میشه.

  • خاک مورد نیاز

یکی از ویژگی های مهم و اساسی برای نگهداری زاموفیلیا بلک داشتن خاک با زهکشی بالا و سبک است یعنی در ترکیبات خاک حتما باید از سبک کننده هایی مثل پرلیت و شن و ماسه استفاده کنید.  توجه داشته باشید که انتهای گلدان دارای سوراخ های مناسب برای خروج آب باشد زیرا همانطور که میدانید ماندن و جمع شدن اب در خاک سبب خفگی و پوسیدگی گیاه و از بین رفتن گیاه می شود.

شما میتوانید از ترکیب کوکوپیت + پرلیت (یا ماسه) + پیت ماس  برای ترکیب خاک زاموفیلیا سیاه استفاده کنید.

  • دمای مورد نیاز

میزان دمای مناسب برای رشد گیاه زاموفیلیا بلک دمای بیشتر از 10 درجه میباشد ولی در دمای 5 درجه نیز میتواند حیات داشته باشد ولی بهترین دما یعنی دمای ایده آل برای زاموفیلیا بلک 18 الی 23 درجه سانتی گراد است، این گیاه میتونه به راحتی در دمای منزل رشد داشته باشد ولی توجه کنید که در مجاورت سیستم های سرمایشی و گرمایشی نباشد همچنین در نزدیکی در ورودی نیز قرار نگیرد. هرچقدر دما بالاتر برود باید میزان رطوبت و آبیاری را افزایش بدهید.

  • راز زیاد شدن پاجوش زاموفیلیا بلک

هیچ منظره ای زیباتر از این نیست که شاهد رشد و پاجوش زنی گیاهت باشی😍 حتی اگر ساعت ها هم بشینی و نگاه کنی بازم از دیدن پاجوش ها سیر نمیشی.

مقاله مفصلی در مورد رشد انفجاری زاموفیلیا نوشته شده که پیشنهاد می کنم حتما این مقاله را مطالعه کنید تا بدونید چه عواملی باعث پاجوش زنی گیاهتون میشن. من به شما قول میدم اگر نکات گفته شده در این مقاله را به خوبی برای زاموفیلیا رعایت کنید خیلی خیلی زود شاهد رشد چشمگیر این گیاه خواهید بود.

  • نکثیر زاموفیلیا بلک

یکی از ساده ترین روش های تکثیر زاموفیلیاها، تکثیر با برگ هست که آموزش این روش به همراه فیلم در سایت قرار داده شده است.👇🏻👇🏻

تکثیر زاموفیلیا با برگ در آب

امیدوارم این مقاله تونسته باشه کمکی در راستای پرورش زاموفیلیا بلک در خانه کرده باشه.

سوالات خودتون رو درباره مشکلات و مسائل مربوط به این گیاه کامنت کنید تا در سریع ترین زمان ممکن پاسخ داده بشه.

 

جهت دریافت مشاوره با کارشناسان و یا خرید محصولات و کودهای مورد نیاز گیاهانتون از طریق اینستاگرام و یا تماس با شماره 09172940431 با کارشناسان و مسئولین واحد فروش در ارتباط باشید.

About admin

Check Also

گل برگ خونی یا آیریزین و شرایط نگهداری از گل آیریزین

گل برگ خونی یا آیریزین با نام علمی Tresine herbstiiBlood leaf  گیاهی با برگ هایی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *