Home / آفات و بیماری ها / علت باریک شدن ساقه گیاه

علت باریک شدن ساقه گیاه

پرورش و نگهداری گیاهان در منزل بسیار سرگرم کننده و لذت بخشه و فقط یک عاشق گل و گیاه میتونه این لذت رو درک کنه. اما گاهی اوقات وجود ساقه های باریک حسابی حال آدم رو میگیره😔 اما علت باریک شدن ساقه گیاه چیه؟

مسلما اولین فاکتوری که به ذهنتون میرسه کمبود نور هست. این عامل مهم ترین فاکتور برای باریک شدن ساقه گیاه هست. اما باید بدونید که عوامل متعدد و مهم دیگه ای هم هستن که میتونن این عارضه رو برای گیاه به همراه داشته باشن.

گیاهان برای ادامه حیات خودشون به نور وابسته هستن. همه ما از دوران کودکی یاد گرفتیم که گیاهان برای انجام عمل فتوسنتز می بایست نور کافی دریافت کنند.

تمامی اکسیژن کنونی موجود بر روی زمین، فراوردهٔ فتوسنتز است.

اگر یک گیاه نور کافی خورشید را دریافت نکند، روند فتوسنتز کند می شود، حتی اگر آب و دی اکسید کربن کافی داشته باشد. افزایش شدت نور باعث افزایش سرعت فتوسنتز می شود.

مقاله جامعی درباره این که چرا گیاهان به نور نیاز دارند در سایت نوشته شده است که پیشنهاد می کنم حتما این مقاله رو مطالعه کنید.

اما چه عوامل دیگه ای میتونن باعث باریک شدن ساقه گیاه بشن؟

به صورت کلی مهم ترین علت باریک شدن ساقه گیاه موارد زیر است:👇🏻

  • کمبود آب
  • کمبود نور
  • کمبود اکسیژن
  • کمبود نیتروژن 
  • کمبود فضای کافی برای رشد

در ادامه توضیحات مفصلی در این باره داده می شود.

علت باریک شدن ساقه گیاه
علت باریک شدن ساقه گیاه

علت باریک شدن ساقه گیاه

  • کمبود نور

همان طور که در بالا اشاره شد کمبود نور خورشید مهم ترین فاکتور برای باریک شدن ساقه گیاهان هست. در صورتی که گیاه نور کافی دریافت نکنه ساقه ها دراز و فاصله برگ ها بسیار زیاد میشه که اصطلاحا میگیم گیاه به صورت علفی رشد میکنه.

اما نمیشه همین طوری هر گیاهی رو در مجاورت نور خورشید قرار داد. شما اول از همه باید بدونید که گیاهتون به چه میزان نور نیاز داره. مثلا گیاهی مثل رز باید حداقل 8-6 ساعت آفتاب کامل رو دریافت کنه در حالی که بعضی از گیاهان باید در نیم سایه باشن.

بنابراین ابتدا از میزان نور مورد نیاز گیاهتون مطلع بشین و بعد نور کافی را در اختیارش قرار بدین. اگر گیاه نور دوست هست باید در مجاورت آفتاب قرار بدین و اجازه ندین هیچ چیزی مثل دیوار و یا سایه درخت مانع از رسیدن نور کامل به گیاه بشه.

  • کمبود فضا

اگر گیاهان شما فضای رشد کافی نداشته باشند، برای جذب مواد مغذی، رطوبت و نور خورشید با یکدیگر رقابت میکنن.

در این شرایط، شاخ و برگ گیاهان روی یکدیگر سایه میندازن و از رسیدن نور خورشید جلوگیری می کنند. این بدان معناست که این گیاه قادر به تولید مواد غذایی کافی و مورد نیاز نخواهد بود. در نتیجه ضعیف و باریک رشد خواهد کرد.

از طرفی کمبود نور خورشید و جریان هوا در میان شاخ و برگ گیاهانی که فضای کافی برای رشد ندارند، باعث ایجاد شرایطی می شود که بیماری های قارچی را تشدید می کند. این عامل باعث استرس بیشتر گیاه و ضعیف شدن آنها می شود.

اگر گیاه را در گلدان کاشتین، سایز گلدان را یک تا دو سایز بزرگتر کنید و اگر تعدادی گیاه در باغچه دارید، بعضی از اون ها رو جدا کرده و در مکان دیگه ای بکارید تا فضای کافی برای رشد ریشه و جذب مواد مغذی فراهم بشه.

  • کمبود نیتروژن

همان طور که میدونید گیاهان به مواد مغذی نیاز دارند. مهم ترین مواد مغذی برای رشد و نمو گیاهان عبارتند از:

  • نیتروژن
  • فسفر
  • پتاسیم

این سه عنصر حیاتی در کودهایی به نام کود NPK جمع شدند. اگر اطلاعی درباره کود NPK  ندارید پیشنهاد می کنم مقاله کود NPK چیست را مطالعه کنید.

از بین این سه عنصر، نیتروژن وظیفه تقویت گیاه در راستای رشد شاخ و برگ و ضخیم شدن ساقه رو بر عهده داره.

نکته مهم اینجاست که این کود باید حتما تحت نظر گیاه پزشک استفاده بشه چرا که مصرف زیاد نیتروژن سبب سوختن ریشه گیاه میشه.

در صورتی که با مشکل باریک شدن ساقه گیاه مواجه هستید مشکل خودتون رو کامنت کنید تا کارشناسان اصله در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخ شما رو بدن.

  • کمبود اکسیژن

گیاه به اکسیژن نیاز دارد تا بتونه غذا تولید کنه و مواد مغذی را از طریق شاخ و برگ به سایر قسمت ها منتقل کنه.

اگر خاک بافت مناسبی داشته باشه، ریشه این توانایی رو داره که اکسیژن مورد نیازش رو تامین کنه و در نتیجه مواد مغذی به سایر قسمت ها فرستاده بشه.

اگر خاک حاوی مقدار زیادی رس باشه، به هم چسبیده میشه و در نتیجه ریشه ها اکسیژن کمتری دریافت می کنن. اگر خاک حاوی مقدار زیادی ماسه باشد، هوادهی خوبی وجود داره اما خاک خیلی سریع آب را تخلیه می کنه.

بنابراین خاک نامناسب میتونه باعث ضعیف و باریک شدن ساقه بشه.

پس باید خاک مورد نیاز گیاهتون رو بشناسید و با استفاده از مواد ارگانیکی مثل کمپوست اون رو تقویت کنید. فروشگاه اینترنتی اصله کمپوست ها بهداشتی و بسیار باکیفیت را در بسته بندی های مقرون به صرفه عرضه میکنه.

برای خرید میتونید از طریق صفحه تماس با ما، با کارشناسان فروش در ارتباط باشید.

 

  • کمبود آب

مسئله آبیاری هم برای رشد یک گیاه بسیار مهم است. اگر به گیاه آب کم یا زیاد بدین، تنش آبی به گیاه وارد شده و در نتیجه وارد شدن این استرس، گیاه توان رشد خوب و ادامه حیات رو از دست میده.

باید نیاز آبی گیاه رو بشناسید و متناسب با اون گیاهان رو آبیاری کنید.

آبیاری زیاد هم به همین اندازه موجب وارد شدن خسارت به گیاه میشه. تجمع آب اطراف ریشه ها، باعث پوسیدن ریشه و در نتیجه جذب نشدن اکسیژن و سایر مواد مغذی میشه و که باریک شدن ساقه یکی از خسارت های وارد شده به گیاه محسوب میشه.

سخن پایانی

برای قطور شدن ساقه ها علاوه بر رعایت کردن موارد بالا، میتونیم از داروهای مناسب و با کیفیتی استفاده کنیم تا در نتیجه گیاهی سلامت با طول عمر طولانی تر داشته باشیم. جهت دریافت مشاوره با کارشناسان و یا خرید محصولات و کودهای مورد نیاز گیاهانتون از طریق اینستاگرام ویا تلگرام با آیدی imagepa با ما در ارتباط باشید

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *