Home / آفات و بیماری ها / علت سیاه شدن کاکتوس و علت پوسیده شدن کاکتوس چیست؟

علت سیاه شدن کاکتوس و علت پوسیده شدن کاکتوس چیست؟

علت سیاه شدن کاکتوس چیست؟ کاکتوس یکی از گیاهان بی دردسر هست که نیاز به مراقبت خاصی نداره. اما اگر دیدین در حال سیاه شدن هست باید سریعا نسبت به درمان و رفع مشکل اقدام کنید.

خانواده زیبای کاکتوس و ساکولنت گیاهان مقاوم به کم آبی هستند. یعنی اینکه نیاز آبی کمی دارند و اگر مثل سایر گیاهان با اون ها رفتار کنید حتما خیلی زود بیمار میشن.

پس باید بدونید که آبیاری زیاد قاتل این گیاهان هست.

تغییر دما هم میتونه باعث سیاه شدن کاکتوس بشه. اما باید حتما دلایل رو مو به مو بررسی کنید تا علت سیاه شدن کاکتوس مشخص بشه.

در ادامه تمامی مواردی که باعث سیاه شدن کاکتوس میشه رو با هم مرور می کنیم.

به صورت کلی موارد زیر باعث سیاه شدن کاکتوس میشن:

  • آبیاری زیاد
  • کم آبی
  • بیماری قارچ
  • تغییر دما
  • خاک نامناسب

علت سیاه شدن کاکتوس

علت سیاه شدن کاکتوس چیست؟

  • آبیاری زیاد

آبیاری بیش از حد یکی از رایج ترین دلایلی است که باعث سیاه شدن کاکتوس شده و در نهایت مرگ گیاه را به همراه دارد.

ریشه های گیاه اگر در معرض آب زیاد قرار بگیرند پوسیده می شوند و اگر مراقب نباشید در نهایت می میرند. هنگامی که ریشه ها پوسیده شدند، علاوه بر این که جذب مواد مغذی برای گیاه وجود ندارد، بیماری قارچی نیز به وجود می آید در نتیجه گیاه توان مقابله با بیماری را ندارد و با سیاه شدن واکنش خود را نشان می دهد.

راه حل

به یاد داشته باشید که کاکتوس گیاهی با ویژگی نگهداری کم و راحت است و بنابراین به مراقبت کمتر و حتی آب کمتری نیاز دارد. بهترین گزینه برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه و سیاه شدن گیاه این است که آبیاری را متوقف کنید.

هر زمان که به گیاه آب می دهید باید صبر کنید تا خاک کاملا خشک خشک شود و سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که کاکتوس ها مقدار زیادی آب را در خودشان ذخیره می کنند بنابراین باید در آبیاری گیاه بسیار دقت کنید.

  • آبیاری کم

آبیاری کم هم به اندازه آبیاری زیاد برای گیاه مضر است. درست است که گفته شده کاکتوس نیاز آبی کمی دارد اما نباید آنقدر گیاه را در خشکی نگه دارید که ریشه ها شروع به خشک شدن و شکستن و از بین رفتن کنند. در این صورت ریشه ای برای گیاه باقی نمی ماند تا آب و مواد مغذی را جذب کرده و به سایر قسمت های گیاه برساند.

راه حل

از یک برنامه دقیق برای آبیاری گیاه استفاده کنید. هر زمان خاک کاملا خشک شده بود اقدام به آبیاری مجدد کنید. آبیاری را عمیق انجام دهید و آب جمع شده در زیرگلدانی را تخلیه کنید.

علت سیاه شدن کاکتوس

  • بیماری قارچ

به جرات می توان گفت که علت سیاه شدن کاکتوس بعد از آبیاری زیاد، همین بیماری قارچی است. کاکتوس ها هم مانند سایر گیاهان تحت حمله باکتری های قارچی قرار می گیرند. اگر آبیاری زیاد انجام داده باشید و یا گیاه در محیط مرطوب و دم کرده بدون تهویه هوا قرار داشته باشد حتما به این بیماری مبتلا می شود و چون قارچ مسری است به سایر گیاهان همجوار هم سرایت می کند.

عامل مهم دیگری که باعث قارچی شدن کاکتوس می شود این است که هنگام آبیاری، روی تیغ و یا برگ های گیاه آب ریخته شود.

راه حل

کاکتوس خود را با هر بار آبیاری چک کنید تا از عدم وجود لکه های سیاه مطمئن بشید. موقع آبیاری دقت کنید آب روی گیاه نریزد. گیاه بیمار را از سایر گیاه جدا و قرنطینه کنید. در صورتی که لکه های سیاه به وجود آمده، تمام قسمت های آلوده را جدا کنید. به گیاه قارچ کش بزنید و مجدد در خاک تمیز و استریل مخصوص کاکتوس بکارید.

 

  • تغییرات دما

تغییر دما و سرد شدن هوا هم میتواند علت سیاه شدن کاکتوس باشد. کاکتوس ها در هواهای سرد و یخبندان زنده نمی مانند و اگر در مجاورت هوای سرد قرار گیرند با سیاه شدن واکنش خود را نشان می دهند.

خوشبختانه سیاه شدن کاکتوس در اثر هوای سرد نیاز به انجام کار خاصی ندارد و اگر ززود عمل کنید و بلافاصله گلدان را تغییر مکان دهید، به مرور سیاهی برطرف می شود.

راه حل

اگر کاکتوس را در فضای باز نگهداری می کنید با سرد شدن هوا، یا گلدان ها را با پلاستیک شفاف کاور کنید و یا به داخل منزل و پشت پنجره نورگیر منتقل کنید.

  • خاک نامناسب

زمانی که از خاک سنگین و نامناسبی برای گیاه استفاده کنید، تمام آب اضافی تخلیه نشده و مقداری دور ریشه باقی میمنونه با هر بار آبیاری حجم زیادی از آب دور ریشه رو میگیره و امکان نفس کشیده ریشه از بین میره در نتیجه هم ریشه ها خراب میشن و هم بیماری قارچی سراغ گیاه میاد.

خاک کاکتوس باید کاملا سبک و با زهکشی بالا باشه.

به هیچ وجه از خاک برگ برای خانواده کاکتوس و ساکولنت ها استفاده نکنید.

راه حل

استفاده از خاک مرغوب و مخصوص کاکتوس

 

اگر شما هم با نگهداری این گیاه مشکل دارین و یا در منزل یا محل کار گیاهان بیمار دارین و یا تمایل به خرید کودها و سموم مورد نیاز گیاهانتون دارین، از طریق اینستاگرام و یا تماس با شماره 09174920431 با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا علت بروز مشکل مشخص و درمان صحیح گیاه خدمتتون معرفی بشه و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

About admin

Check Also

پشه گلدان

پشه گلدان را به راحتی و با ساده ترین روش از بین ببرید- راهکارهای طبیعی و موثر

پشه گلدان یکی از معضلات و مشکلات اساسی برای افرادی است که در منزل خودشان ...

7 comments

  1. سلام خسته نباشید من یه افوربیا دارم از آذر به بعد تیره شده چرا اینجوری شده هر ده روز یکبار هم آب میدم و به چیز دیگه هم تمام برگ های نخل ماداگاسکارم ریخته

    • سلام سلامت باشید
      عکس گیاهتون رو به اینستاگرام اصله یا تلگرام با آیدی @imagepa بفرستید تا بررسی دقیق انجام بشه

  2. من افوربیا دارم ،از پایین تنه اش داره تیره میشه چیکار باید بکنم

    • تیره شدن برابر هست با خرابی ریشه و بیماری قارچی
      جهت ویزیت رایگان گیاه میتونید عکسش رو در اینستاگرام (@acle_ir) و یا به اکانت (@imagepad) در تلگرام و ایتا ارسال کنید

  3. سلام من یه افوربیا تقریبا ۴ یا ۵ ساله دارم
    رشد قدی خیلی خوبی داشته تا الان ولی فقط از یه قسمت شاخه جدید رشد کرده
    و از پایین داره قهوه‌ای و چوبی میشه چیکارش باید بکنم؟

    • سلام
      باید حتما گیاه رو تقویت میکردین و همین طور جهت چند شاخه شدن سرزنی کردن رو انجام میدادین همچنین باید گلدان رو مرتب بچرخونید تا همه قسمت های گیاه به یک اندازه نور دریافت کنن
      قهوه ای شدن هم میتونه نشونه ای از خرابی ریشه یا پوسیده شدن ریشه و ساقه باشه باید حتما گیاه ویزیت بشه.
      به منظور بررسی دقیق تر میتونید عکس گیاه رو به اینستاگرام اصله یا آیدی @imagepad در ایتا و تلگرام ارسال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *