Home / گلهای آپارتمانی / نگهداری گل فیکوس در آپارتمان – راز و رمز نگهداری از فیکوس الاستیکا

نگهداری گل فیکوس در آپارتمان – راز و رمز نگهداری از فیکوس الاستیکا

نگهداری گل فیکوس در آپارتمان به سادگی آب خوردن!

برگ های فیکوس الاستیکا پهن، سبز روشن و بیضی شکل و نوک تیز، شاخه ها دارای خاصیت ارتجاعی و آویزان و مجنون در هوای آزاد که ارتفاع آن به 25 متر می رسد.

خیلی جاها نوشته برای افراد مبتدی مناسب نیست ولی نظر من متفاوت هست، این گیاه میتونه شرایط مختلفی رو تحمل بکنه و اگر مبتدی هستید میتونید به راحتی از اون نگهداری کنید فقط به شرطی که موارد گفته شده در ادامه رو رعایت کنید.

معرفی فیکوس الستیکا

نام علمی این گیاه Ficus elastica است که با نام rubber plant هم شناخته میشه و بومی مناطق استوایی جنوب شرقی آسیا می باشد.

فیکوس الاستیکا دارای گونه های مختلفی است که هر کدوم برای خودش جذابیت فوق العاده ای داره، با برگهای رنگی مختلف، واریته ای با ظاهر غیرعادی بومی مناطق استوایی جنوب شرقی آسیا است.

فیکوس الاستیکا جزو گیاهانی است که عمر طولانی داره، برگ این گیاه بیضی شکل می باشد که سرعت رشد مناسبی هم دارد. اگر شرایط درست برای آن فراهم کنید تا ارتفاع 25 الی 30 متر هم میتواند رشد کند.

نام علمی گیاه Ficus elastica
نام های رایج گیاه لاستیک، درخت لاستیک، Rubber plant
PH مناسب خاک خاک اسیدی دوست داره
سمیت سمیت برای سگ و گربه سمی است
نور مناسب نورمتوسط و فیلتر شده
بومی آسیا
گلدهی این گیاه به ندرت گل میدهد

جدول مشخصات فیکوس الاستیکا

نگهداری گل فیکوس در آپارتمان

  • نور مناسب نگهداری الاستیکا

فیکوس به راحتی میتواند در شرایط کم نور زنده بماند ولی انتظار رشد عالی و جوانه زدن از آن نداشته باشید. سعی کنید آن را کنار پنجره قرار دهید که روزانه حداقل بین 5 الی 8 ساعت در روز نور دریافت کند.

در ضمن به هیچ وجه به یکبار گیاه خود را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

اگر دوست دارید گیاه را در بالکن یا حیاط نگهداری کنید بهتر است که از ابتدای بهار گیاه را در آن مکان قرار دهید تا گیاه به مرور به این شرایط عادت کند.

اگر برگهای پایینی گیاه شل شده و میریزد یکی از دلایل میتواند دریافت نور کم باشد، همچنین نور زیاد و مستقیم هم میتواند باعث سوختگی برگهای گیاه شما شود.

حتما مقاله علت ریزش برگ فیکوس الاستیکا را مطالعه کنید.

  • دمای محل نگهداری فیکوس الاستیکا

حداقل دمایی که فیکوس الاستیکا میتواند تحمل کند 16 درجه سانتی گراد است پس اگر در مناطق سردسیر کشور زندگی میکنید حتما گیاه را به داخل خانه و محلی که دمای بالاتری دارد منتقل کنید.

در تابستان این گیاه میتواند به راحتی تا دمای 29 الی 30 درجه سانتی گراد را تحمل کند. ولی در حالت کلی دمای ایده آل برای نگهداری فیکوس الاستیکا 18 الی 25 درجه سانتی گراد می باشد.

درضمن این گیاه به تغییر ناگهانی دما حساس هستو و یکی دیگر از دلایل ریزش برگها میتونه همین تغییرات ناگهانی دمایی باشه.

  • نحوه آبیاری درست فیکوس الاستیکا

این گیاه آبیاری کم را نمیتواند به خوبی تحمل کنید، سعی کنید هر زمان که خاک گلدان به اندازه یک بند انگشت خشک شد گیاه را آبیاری کنید، همچنین آبیاری زیاد هم به مرور باعث پوسیدگی ریشه گیاه شما خواهد شد، حتما چک کنید که بعد از آبیاری آب اضافی از زیر گلدان خارج شود و آب خارج شده را دور بریزید.

همچنین از آب هم دمای محیط برای آبیاری میتواند بهترین گزینه باشد چون آب خیلی سرد و یا خیلی گرم باعث ایجاد شوک در گیاه شما میشود. در ضمن بهترین آب برای آبیاری فیکوس الاستیکا آب جوشیده سرد شده است.

  • آیا فیکوس الاستیکا به رطوبت نیاز دارد؟

همانطور که در بالا گفتیم این گیاه در رطوبت معمول اتاق میتواند رشد قابل قبولی داشته باشد ولی اگر میزان رطوبت بین 50 الی 60 درصد باشد رشد آن بهتر خواهد شد.

میتوانید با درست کردن جزیره و یا قرار دادن یک تشت آب کنار گلدان رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین کنید.

این نکته مهم را در نظر داشته باشید که غبارپاش نمیتونه باعث جذب رطوبت کافی برای این گیاه بشه. در واقع فیکوس خیلی دوستدار غبارپاشی نیست و زیاده روی در این کار منجر به بیماری قارچی و لکه برگی در گیاه میشه.

  • کوددهی فیکوس الاستیکا

این گیاه هم همانند سایر گیاهان آپارتمانی در فصل رشد نیاز به تغذیه دارد، شما باید طبق دستور از قطره برگ انگیزی، پتاس و آهن برای این گیاه استفاده کنید، بهتر است که هر سه ماه یکبار هم برای جذب مواد مغذی از هیومیک اسید هم استفاده کنید.

خاک و کودهای مورد نیاز این گیاه با ارسال رایگان درب منزل در فروشگاه اینترنتی اصله موجود است. برای خرید و یا دریافت مشاوره میتونید از طریق اینستاگرام (@acle_ir) یا برقراری تماس با اکانت (@imagepad) در ایتا و تلگرام با کارشناس مربوطه در ارتباط باشید.

 

  • زمان تعویض گلدان فیکوس الاستیکا

اگر رشد آن سریع باشد هر سال باید گلدان تعویض شود. در صورتی که قادر به تعویض گلدان نبودید 5-7 سانتی متر از خاک روی گلدان را تعویض کنید و هر بیست روز یکبار با قطره برگ انگیزی یا جلبک دریایی تغدیه شود.

هنگامی که گیاه تازه خریداری شده را به خانه می آورید برخی از برگ های آن زرد یا قهوه ای می شوند؛ انتظار نداشته باشید برگ های زرد یا قهوه ای یا ریخته، مجدداً رشد کنند؛ در عوض بهتر است مراقبت کنید که محیط گیاه کاملاً مناسب باشد .

شرایط ایده ال رشد را که در بالا به آن اشاره نموده ایم را فراهم کنید. برگ هایی که از این پس می رویند می توانند رشد و نمو خوبی داشته باشند. مشکلات گیاه تا دو هفته پس از جابجایی طبیعی است وبه مرور کم میشود.

  • چند شاخه شدن فیکوس الاستیکا

اگر دوست دارین گیاه شما چند شاخه بشه راهش اینه که چند سانت از سر گیاه رو با یه قیچی تیز و استریل بچینید و بعد هورمون اکسین روی گیاه اسپری کنید.

خیلی زود گیاه رشد میکنه و چند شاخه میشه.

هورمون اکسین هم موجود هست از طریق راه های ارتباطی که در بالا گفته شد میتونید با ارسال رایگان از فروشگاه اصله تهیه کنید.

 

اگر موارد بالا را رعایت کنید، نگهداری گل فیکوس در آپارتمان سخت نیست.

سوالات خودتون در زمینه نگهداری از این گیاه را در کامنت مطرح کنید تا سریع به جواب برسید.

About اصله

Check Also

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای در منزل و روش تکثیر آن

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای اصلا کار سختی نیست! یه گل جذاب و دوست داشتنی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *