Home / گلهای آپارتمانی / پتوس حصیری و رازهای نگهداری از آن در منزل

پتوس حصیری و رازهای نگهداری از آن در منزل

پتوس حصیری با نام Monstera adansonii یه گیاه بسیار زیبا و جذاب از خانواده Araceae هست که به دلیل نوع برگ ها و نگهداری راحتی که داره محبوبیت خاصی در سرتاسر دنیا داره.

جالبه بدونید که این گیاه اصلا پتوس نیست و در واقع نوعی برگ انجیری هست که در ایران به نام پتوس حصیری شناخته میشه.

این گیاه همچنین به نام‌هایی چون پتوس پنجره ای، مانسترا حصیری، مونسترا آدانونی نیز معروف است.

این گیاه، رونده با سازگاری بالا بوده که مناسب برای فضای آپارتمان و افرادی است که خیلی به دنبال دردسر پرورش گل نبوده ولی علاقمند به نگهداری گیاه هستند.

دلیل نامگذاری گیاه حفره‌های موجود در برگهای گیاه است که شباهت به پنیر دارد.

یک گلدان پتوس حصیری می‌تواند فضایی دل‌انگیز و زیبا ایجاد کند و همچنین فضا را تصفیه نماید. از این رو در دسته گیاهان تصفیه کننده هوا است.

پتوس حصیری هم در نوع معمولی با برگهای سبز و هم در نوع ابلق وجود دارد. برخی از انواع آن برگهایی پهن و بزرگ و برخی دیگر برگهای کوچکتری دارند. طول این گیاه گاه به 3 تا 4 متر هم می‌رسد و رشد خوبی دارد. این گیاه بومی آمریکا و شبه قاره هند است.

پتوس حصیری

نگهداری از پتوس حصیری در منزل

این گیاه بومی مناطق گرمسیری است، پس تامین گرما و رطوبت از اهمیت خاصی برخوردا است.

در کل نگهداری بسیاری راحتی داره که در ادامه با هم نیازهای این گیاه رو مرور می کنیم.

آبیاری پتوس حصیری

برای داشتن گیاهی زیبا باید فاصله بین دو آبیاری خاک گلدان تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک شود. این گیاه آب زیاد را دوست نداشته و باید زمانی که خاکش خشک شد آن را آبیاری نمایید. غرقابی نمودن آن و جمع شدن آب در گلدان باعث از بین رفتن ریشه و پوسیدگی آن می‌شود. پس هر ماه سوراخ های زیر گلدان را بررسی کنید تا آب بعد از آبیاری از زیر گلدان خارج شود.

بدیهی است که در فصل تابستان باید گیاه را بیشتر آبیاری نمایید و در زمستان نیز این میزان کاهش پیدا میکند چون خاک گلدان دیرتر خشک میشود.

اگر گیاه تشنه بماند و دچار کم آبی شود برگهایش قهوه‌ای و سوخته می‌شود. و اگر آبیاری زیاد انجام شود موجب پوسیدگی ریشه خواهد شد پس دقت در میزان آبیاری باید انجام شود.

دماو رطوبت مناسب

بهترین دمایی که می‌توان این گیاه را نگهداری کرد دمای 13 تا 24 درجه است. دمای بالاتر یا پایین‌تر از این میزان رشد گیاه را کاهش داده و آن را از بین می‌برد. ولی توجه داشته باشید که این گیاه کمترین دمایی که میتواند تحمل کند 10 و بیشترین 30 درجه سانتی گراد می باشد. هر چقر دما بیشتر میشود شما باید میزان رطوبت و آبیاری را افزایش دهید تا برگها و رشد گیاه دچار مشکل نشود.

جهت تامین رطوبت، بهتر است از جزیره، دستگاه رطوبت ساز و یا گاهی آن را غبارپاشی نمایید تا بهتر رشد کند. هفته‌ای دو بار در فصل تابستان کافی است. توجه داشته باشید که بهترین روش غبارپاشی نیست چون آب دارای املاحی است که در آینده باعث ایجاد مشکلات زیادی در گیاه میشود پس بهتر است از روش درست کردن جزیره برای گلدان ها یا دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید.

نور مناسب پتوس حصیری

پتوس حصیری چون گیاهی است که به نور کم مقاوم است، گیاهی مناسب برای فضاهای کم نور آپارتمانی است. بهترین جایی که می‌توان آن را قرار داد در پشت پنجره و آفتاب غیر مستقیم است. بدین ترتیب آفتاب مسقیم نیاز ندارد و برایش مضر است، و نور آفتاب باعث می‌شود برگهای گیاهتان بسوزد.

نور بیش از حد کم هم سبب می‌شود بریدگیهای برگها از بین برود و گیاه رشد علفی داشته باشد پس اگر این سوال برای شما پیش آمده که چرا بریدگی برگهای من از بین میرود پاسخ آن این است که نور محل نگهداری کم است که باید گیاه را به محلی پرنور منتقل کنید و یا از لامپ رشد گیاه استفاده کنید.

کود مناسب پتوس حصیری

این گیاه برای این که بتونه سبزینگی برگاهاش رو حفظ کنه نیازمند کود آهن و قطره کلروفیل هست. همچنین بهترین کودی که میتونید به این گیاه بدین که هم برای رشد و پرپشت شدنش عالیه و هم کمک میکنه تا برگ های پهن تری داشته باشه کود جلبک دریایی است.

 

برای خرید کودهای مورد نیاز این گیاه با ارسال رایگان درب منزل و یا دریافت مشاوره جهت درمان بیماری گیاهان، از طریق اینستاگرام (@acle_ir) یا برقراری تماس با اکانت (@imagepad) در ایتا و تلگرام با کارشناس مربوطه در ارتباط باشید.

پتوس حصیری

چه زمانی گلدان را تعویض کنیم؟

برای اینکه بدانید زمان تعویض گلدان فرا رسیده با نه کف گلدان را چک کنید. در صورتی که ریشه‌ها را دیدید که از کف گلدان در آمده‌اند زمان تعویض گلدان فرا رسیده است. در این هنگام آن را به گلدانی بزرگتر انتقال داده و حتما با ضداسترس آبیاری کنید.

مقاله جامعی درباره آموزش تعویض خاک گلدان در سایت نوشته شده و راهکارهای مناسب جهت جلوگیری از شوک به گیاه ارائه شده که پیشنهاد می کنم حتما مطالعه کنید.

قلمه پتوس حصیری

تکثیر پتوس حصیری در آب

بهترین روش تکثیر، قلمه گرفتن و نگهداری در آب است. این روش برای پتوس و برگ انجیری هم صادق هست و قبلا آموزش قلمه برگ انجیری در آب رو در سایت قرار دادیم که طبق همون روش میتونید قلمه گیری کنید.

About اصله

Check Also

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای در منزل و روش تکثیر آن

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای اصلا کار سختی نیست! یه گل جذاب و دوست داشتنی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *