Home / گلهای آپارتمانی / نگهداری گل لدبوریا در منزل با تمام فوت و فن ها

نگهداری گل لدبوریا در منزل با تمام فوت و فن ها

نگهداری گل لدبوریا در منزل اصلا کار سختی نیست چرا که نگهداری بسیار راحتی داره.

گل لدبوریا با نام Ledebouria socialis و از خانواده Asparagaceae می باشد که به نام گل برگ پلنگی هم شناخته میشه.

این گیاه و بومی آفریقایی جنوبی، ماداگاسکار و هند هست که مدتیه جای خودش رو در کشور ما هم باز کرده. گیاهی هیمشه سبز و گلدار که گلهای اون با فراهم کردن شرایط ایده آل نگهداری از اواخر بهار تا تابستان خودنمایی می کنند. لدبوریا اولین بار توسط جان گیلبرت بیکر در سال 1870 به نام Scilla socialis نامگذاری شد و تاکنون 40 گونه از این گیاه شناسایی شده است.

گل لدبوریا با توجه به نوع گونه بین 15 تا 25 سانتی متر رشد میکنه و برای فضاهای کوچک بسیار مناسبه.

این گیاه، نه فقط به خاطر تنوع و زیبایی برگهاش محبوبه، بلکه گل های بسیار زیبایی هم داره که سنبله ها میتونن بین 25 تا 28 سانت رشد کنن و زیبایی خیره کننده ای به فضای داخلی شما بدن.

طول برگهای لدبوریا میتواند از 5 الی 10 سانتی متر رشد کند سطح بالای برگ های خاکستری و با سبز زیتونی پوشانده شده و قسمت زیرین آن به رنگ بنفش تیره هست. گلهای آن به صورت خوشه های انبوه و سبز با حاشیه های سفید دیده خواهد شد.

تمامی قسمت های این گیاه سمی میباشد پس دور از کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید.

 

نگهداری گل لدبوریا

نکات نگهداری گل لدبوریا در منزل

نور مورد نیاز

این گیاه نیاز به نوری روشن و زیاد داره اما باید حتما فیلترشده باشه و از تابش مستقیم نور روی گیاه به شدت خودداری کنید. سعی کنید پشت پنجره جنوبی و در معرض نور فیلتر شده قرار دهید. حتما در هنگام نور ظهر در سایه قرار داشته باشد.

اگر نور کمی دریافت کنه، به صورت علفی رشد میکنه. یعنی تعداد برگ ها کم، ساقه ها دراز و اندازه برگ ها کوچک میشه. نور کم همچنین بر گلدهی هم تاثیر منفی داره.

آب مورد نیاز

نیاز آبی لدبوریا خیلی زیاد نیست. بین دو آبیاری حتما اجازه بدین سطح خاک حداقل به اندازه 3 سانت خشک شده باشه و بعد اقدام به آبیاری کنید. در بهار و تابستان نیاز به آبیاری منظم داره و در فصول سرد سال چون رشد کمتری داره نیاز آبی کمتری هم پیدا میکنه.

خاک مورد نیاز

خاک سبک و مغذی با زهکشی بالا از نیازهای گل لدبوریا هست. برای نگهداری گل لدبوریا باید محیط کشت مناسبی براش فراهم کنید تا بعدا بدون مشکل بتونید این گیاه رو پرورش بدین و تکثیر کنید.

کود مورد نیاز

گل لدبوریا گیاهی حساس به کوددهی هست. به هیچ عنوان نباید از کودهای قوی برای این گیاه استفاده کنید. قرص جوشان گیاهان یا کود جلبک دریایی و یا قطره برگ انگیزی برای رشد این گیاه بسیار عالیه.

جهت خرید خاک و کودهای مورد نیاز این گیاه با ارسال رایگان درب منزل، از طریق اینستاگرام (@acle_ir) یا برقراری تماس با اکانت (@imagepad) در ایتا و تلگرام با کارشناس مربوطه در ارتباط باشید

نگهداری گل لدبوریا

تکثیر گل لدبوریا

این گیاه را میتوان به روش های مختلفی اعم از کاشت بذر، تقسیم پیاز تکثیر کرد که روش کاشت بذر بسیار راحت هست و شما کافیه بذرهای این گیاه رو تهیه کنید و در خاک با زهکشی بالا بکارید.

البته اگر گیاه شما در گلدان پر شده باشه میتویند در اوایل بهار گیاه های بچه را از گیاه مادر جدا کنید و در گلدانی جدید بکارید.

مشکلات و بیماری های گل لدبوریا

پوسیدگی ریشه و خراب و زرد شدن برگ ها از مشکلات شایع این گیاه است که هر دو در اثر آبیاری بیش از اندازه به وجود میان. پس در آبیاری دقت کنید و حتما تست خشکی که در بالا به اون اشاره کردم رو انجام بدین.

اگر لبه برگ ها قهوه ای و خشک میشه دو عامل میتونه این مشکل رو به وجود بیاره:

  1. نور زیاد
  2. خشکی هوا

میزان نور رو بررسی کنید و اگر تابش زیادی روی گیاه هست حتما فاصله گلدان تا پنجره رو بیشتر و یا نور رو با پرده فیلتر کنید.

هفته ای دو سه بار اسپری آب روی برگ ها بزنید تا رطوبت مورد نیاز جهت شادابی برگ ها تا حدودی تامین بشه.

مراقب آفاتی همچون شته ها، کنه تارعنکبوتی و شپشک آردآلود باشید. گیاهانتون رو هفتگی بررسی کنید و در صورت مشاهده هر نوع آفت سریعا با واکس براق کننده گیاهان، گیاه رو شستشو بدین تا از عدم تکثیر آفت ها خیالتون راحت بشه.

نگهداری گل لدبوریا

علت زرد شدن برگ گل لدبوریا

زرد شدن برگها میتونه علت های متفاوتی داشته باشه که اگر برگهای پایینی و پیر زرد شده و میریزند این اتفاق کاملا طبیعی هست و مشکلی برای گیاه پیش نییومده، چون با رشد گیاه و در صورتی که مواد غذایی به طور مرتب به گیاه نرسد. مواد لازم از برگهای پیر به برگهای جوان منتقل میشوند و برگهای پیر به مرور زرد شده و ریزش میکنند. برای به تاخیر انداختن این روند ریزش برگهای کهنه، میبایست از تغذیه کامل گیاه مطمئن شد آنگاه به دنبال عوامل و نشانه‌های دیگر رفت) ولی اگر برگهای جوان و همچنین چندین برگ همزمان دچار این مشکل شده اند از آبیاری زیاد و یا نبود زهکشی مناسب در گلدان این اتفاق افتاده است.

ارقام گل لدبوریا

  • Ledebouria socialis ‘Violacea’ – گاهی اوقات Ledebouria violacea نامیده می شود، رشد این گونه بین(20 تا 25 سانتی متر) است. سطح بالای برگ ها دارای لکه های سبز تیره و نقره ای و کف برگ دارای رنگ بنفش کبود است.
  • Ledebouria socialis ‘Paucifolia’ – “Paucifolia” یک رقم دیگه از این گیاه هست که ارتفاع بسیار کمی داره با رشد کندتر و دارای برگ های نقره ای روشن با مات سبز روشن است. 
  • Ledebouria socialis ‘Juda’ – به دنبال یک انتخاب چشم نواز هستید؟ “جودا” را بررسی کنید، یک رقم متنوع با برگ های لکه دار نقره ای سبز و لبه های برگ صورتی.

About اصله

Check Also

گل برگ خونی یا آیریزین و شرایط نگهداری از گل آیریزین

گل برگ خونی یا آیریزین با نام علمی Tresine herbstiiBlood leaf  گیاهی با برگ هایی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *