Home / دسته‌بندی نشده / چرا گل پتوس رشد نمی کند؟ 12 دلیل و راهکار برطرف کردن هر کدام

چرا گل پتوس رشد نمی کند؟ 12 دلیل و راهکار برطرف کردن هر کدام

چرا گل پتوس رشد نمی کند؟ داشتن یک پتوس شاداب با برگ های پهن و براق، آرزوی هر صاحب گل و گیاهی هست. اما اگر پتوس اون جور که باید و شاید رشد نکنه چه اقداماتی باید انجام داد؟

مراقبت از پتوس بسیار آسان هست و میتونه در هر شرایطی زنده بمونه.

علاوه بر نگهداری آسان، در دسترس همه است و به راحتی می توانید چندین گلدان زیبا را از یک گلدان تهیه کنید.

اگر مبتدی هستید و تازه وارد دنیای پرهیجان و زیبای نگهداری از گلهای آپارتمانی شدید، نگهداری از پتوس میتونه برای شروع یه گزینه عالی باشه.

با این وجود ممکنه این گیاه جذاب و مهربان هم دچار چالش هایی بشه و رشدش متوقف یا به کندی انجام بشه.

چرا گل پتوس رشد نمی کند؟
چرا گل پتوس رشد نمی کند؟
  • 1- هوا سرد است

زادگاه پتوس، مناطق گرم و مرطوب هست. بنابراین اگر درجه هوای خانه شما زیر 15 درجه است، پس این گیاه گرمای مطلوب رو دریافت نمی کنه.

راه حل هم بسیار ساده هست؛ انتقال گلدان به یک مکان گرم تر و یا دور کردن از دروپنجره هایی که هوای سرد رو از خودشون عبور میدن.

  • 2- هوا گرم است

علاوه برسرما، گرمای زیاد هم بر رشد پتوس تاثیر منفی داره. اگر دما بیش از اندازه گرم بشه علاوه بر این که رشد پتوس متوقف میشه، شاهد پژمرده شدن و حتی سوختگی لبه برگ ها هم خواهید بود.

بهترین راه کنترل دمای محیط است.

محدوده دمایی بین 25 تا نهایتا 32 درجه سانتی گراد بهترین دما برای نگهداری از پتوس است.

همچنین از تابش زیاد و مستقیم نور خورشید روی گیاه هم خودداری کنید تا از سوختن برگ ها و بالا رفتن دمای محیط هم جلوگیری بشه.

 

  • 3- آبیاری بیش از حد

اگر گیاه خودتون رو بیش از حد آبیاری می کنید، ریشه ها فرصتی برای خشک شدن بین دو آبیاری ندارند و از این رو، درگیر بیماری قارچی شده و گیاه انرژی خودش رو متمرکز میکنه تا ریشه ها رو نجات بده و به همین دلیل رشدش متوقف میشه.

برای جلوگیری از آبیاری بیش از حد، تست خشکی خاک انجام بدین. به این صورت که یک انگشت خودتون رو داخل خاک فرو کنید، زمانی که دو بند انگشت از سطح خاک خشک بود آبیاری را انجام بدین.

  • 4- آبیاری کم

عده ای هم ممکنه به خاطر ترس از آبیاری زیاد، از اون ور بوم بیفتن و گیاه رو برای طولانی مدت تشنه نگه دارن.

درسته که پتوس تا حدودی میتونه کم آبی رو تحمل کنه، اما اگر به صورت مداوم این کم آبی ادامه پیدا کنه، علاوه بر توقف رشد، علائم تشنگی و خشکی که شامل زرد شدن برگ ها، خشک شدن لبه های برگ و پژمرده شدن گیاه هست هم پدیدار میشه.

 

  • 5- فصل خواب

گیاهان آپارتمانی چون در داخل منزل نگهداری میشن و دمای هوا این قدر کم نمیشه که گیاه به خواب بره، دوره خواب زمستانی ندارن اما اون دسته از گیاهان نیازمند به گرما، ممکنه دچار تغییراتی در رشد بشن.

پتوس هم شامل این دسته است.

معمولا از اواخر پاییز یا اوایل زمستان که روزها کوتاه هستن و دمای هوا خنک شده، ممکنه این گیاه (با توجه به مکان قرارگیری گیاه) کندی یا توقف رشد داشته باشه.

در این صورت چاره ای جز صبر کردن نداریم و باید منتظر بمونیم تا این دوره سپری بشه.

اگر گیاه رو در جایی نگهداری می کنید که تا حدودی خنکی هوا احساس میشه، دقت کنید که در این شرایط میزان آبیاری رو هم باید کمتر کنید.

چرا گل پتوس رشد نمی کند؟

  • 6- کمبود مواد مغذی

اگر مدت زیادی هست که خاک گیاه رو تعویض نکردین، باید بدونید که خاک قدیمی و کهنه نمیتونه مواد مغذی رو به گیاه برسونه حتی اگر شما به صورت مداوم کوددهی انجام بدین.

عده ای هم کلا اهل کوددهی نیستن و با توکل به خدا و یه لیوان آب گلاشون رو پروش میدن😲😲

در این شرایط مواد غذایی لازم برای رشد و برگ زنی به گیاه نمیرسه و چاره ای جز توقف رشد نداره.

گیاه پتوس برای رشد مناسب، نیاز به ترکیبی از نیتروژن، فسفر و پتاسیم و مواد ریزمغذی فراوان دیگه ای داره.

  • 7- کوددهی اشتباه یا بیش از اندازه

کوددهی زیادی یا استفاده از یک کود نامناسب میتونه باعث سوختن گیاه بشه و توقف رشد را برای گیاه به همراه داشته باشه. اگر برگ های قهوه ای یا زرد را می بینید، این میتونه نشانه ای از کوددهی زیادی یا اشتباهی باشه.

کوددهی گیاه خود را برای چند هفته متوقف کنید و ببینید ایا مشکل بهبود می یابد یا خیر. اگر نه، سعی کنید از کود دیگری استفاده کنید یا کود دیگری را که در حال حاضر استفاده می کنید رقیق کنید.

از کود قوی مثل سه بیست برای این گیاه استفاده نکنید❌❌❌

قطره برگ انگیزی یا کود جلبک دریایی و یا قرص جوشان مخصوص گیاهان برای انواع پتوس عالیه👌

  • 8- کمبود نور

درسته که پتوس جزو گیاهان مقاوم به نور کم هست و اسمش جزو اسامی گیاهان آپارتمانی سایه دوست هست اما معنیش اینه که در نور کم فقط زنده میمونه و از بین نمیره اما مسلما دچار اختلالاتی همچون توقف یا کندی رشد، کوچک شدن برگ ها و علفی و دراز شدن ساقه و زیاد شدن فاصله بین برگها میشه.

پتوس ها نور زیاد و غیرمستقیم رو دوست دارند و بهترین رشد را در این شرایط دارند.

  • 9- فضای ریشه محدود شده است

زمانی که ریشه ها رشد کنند و تمام فضای گلدان رو اشغال کنند، برای جذب آب و مواد مغذی دچار مشکل میشن و این مورد میتونه باعث توقف رشد یا حتی از بین رفتن گیاه بشه.

نشانه های پرشدن فضای ریشه اینه که ریشه ها از سوراخ های زیر گلدان بیرون میزنن و یا از سطح بالای خاک دیده میشن و یا ممکنه گلدان بر اثر متراکم شدن خاک و پرشدن فضای داخل آن ترک بخوره.

در این شرایط میتونه با توجه به حجم ریشه سایز گلدان رو دو برابر بزرگ تر کنید.

  • 10- پوسیدگی ریشه

اگر گیاه را بیش از اندازه آبیاری کنید و یا سوراخ های زهکش گلدان بسته شده باشند، تجمع آب در خاک سبب خفگی ریشه و در نتیجه مرگ گیاه میشه. این مشکل علاوه بر این که جذب آب و غذا رو مختل میکنه، میتونه باعث بروز بیماری قارچی بشه.

پس اگر فکر میکنید ریشه های گیاه خراب شدند باید گیاه رو از خاک خارج کنید، ریشه ها رو بررسی کنید، قسمت های خراب رو بچینید و با قارچ کش، خاک و ریشه رو شستشو بدین.

 

  • 11- وجود آفت یا آلودگی میکروبی

آفت هایی مثل شته، شپشک آردآلود، شپشک سپردار، کنه تارعنکبوتی، مگس سفید و مگس های قارچی میتونن به این گیاه حمله کنن. این آفت ها چون از شیره گیاه تغذیه میکنن توقف رشد و خرابی رو برای گیاه به همراه دارند.

همچنین بیماری هایی نظیر سفیدک پودری و پوسیدگی ریشه این گیاه رو تهدید میکنن.

  • 12- کثیف بودن برگ ها

ممکنه تمام شرایط لازم برای رشد بهینه گیاه رو ایجاد کرده باشین اما با این وجود بازم گیاه رشدی نداره و شما مرتب از خودتون میپرسید چرا گل پتوس رشد نمی کند؟

یکی از دلایلش میتونه وجود گرد و خاک روی برگ ها باشه. زمانی که سطح برگ تمیز نیست، یعنی روزنه های برگ باز نیستند و علاوه بر این که گیاه نمیتونه نور مورد نیاز برای رشد را جذب کنه، برای تنفس و جذب اکسیژن هم دچار مشکل میشه و همین مورد ساده پیش پا افتاده منجر به توقف رشد در گیاه میشه.

بهتره هر چهل تا پنجاه روز یک مرتبه با واکس براق کننده گیاهان، سطح برگ ها رو تمیز کنید. این محصول نه فقط برای تمیز کردن برگ هاست بلکه کلی فایده دیگه هم داره که پیشنهاد میکنم حتما مقاله نوشته شده را مطالعه کنید.

امیدوارم این مقاله تونسته باشه جوابی برای این سوال که چرا گل پتوس رشد نمی کند؟ را به شما بده.

اگر گیاهتون بیماره و یا میخواین خاک و کود مناسب با ارسال رایگان درب منزل براشون تهیه کنید، جهت دریافت مشاوره درمانی زیر نظر متخصص و یا خرید، از طریق اینستاگرام (@acle_ir) یا برقراری تماس با اکانت (@imagepad) در ایتا و تلگرام با کارشناس مربوطه در ارتباط باش

About اصله

Check Also

گیاه فیلودندرون برگ ویولونی

گیاه آپارتمانی فیلودندرون برگ ویولونی برگ هایی زیبا و چرمی مشابه ویولون دارد و به ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *