Home / کاکتوس و ساکولنت ها / لیتوپس یا کاکتوس سنگی و رازهای نگهداری از این گیاه در منزل

لیتوپس یا کاکتوس سنگی و رازهای نگهداری از این گیاه در منزل

لیتوپس یا کاکتوس سنگی جز پرطرفدارترین ساکولنت ها در جهان می‌باشد، که دارای رنگ‌ها و گونه‌های مختلفی است. در کل نگهداری از لیتوپس ها نسبت به سایر کاکتوس‌ها سخت تر است.

دلیل سخت بودن نگهداری از لیتوپس ها به دلیل متفاوت بودن زمان رشد و خواب این گیاه و حساس بودن به رطوبت و آفت‌ها می‌باشد.

نام علمی این گیاه Lithops , Living stone یا همون Lithops species ( گیاه سنگی) نام این گیاه از کلمه یونانی به معنی سنگ گرفته شده، و همچنین به خانواده Aizoaceae (نمیروزیان) که بومی آفریقای جنوبی میباشد. این گیاه از جنس، لیتوپس بوده و شامل 50 گونه مختلف از گیاهان چندساله گوشتی و از خانواده بزرگ ساکولنت ها است. گیاه سنگی رو جزو جذابترین و زیباترین گیاهان آپارتمانی در جهان تقسیم بندی میکنند چون شکل و رنگ بسیار زیبایی داره، همین رنگ و شکل ظاهری باعث شده که بیشتر به سنگ شبیه باشه و بهش گیاه سنگی هم بگن.

توجه: لیتوپس ها برعکس خیلی از گیاهان در فصل تابستان به خواب می‌روند و در زمستان زمانی که دما به حدود ۷ درجه می‌رسد. پس می‌توان گفت لیتوپس ها اگر شرایط فراهم باشد در سال دو بار خواب دارند. زمانی که گیاه خواب است به نور و آب بسیار کمی نیاز دارد. به همین دلیل بسیاری از کسانی که لیتوپس نگهداری می‌کنند به دلیل عدم توجه به زمان خواب گیاه شاهد پوسیدگی و مرگ گیاه خود می‌شوند.

روند رشد و خواب این گیاه چطور هست؟

همانطور که در مقدمه این مطلب گفتم حتما باید به سیکل رشد و خواب این گیاه توجه کنید چون کمی متفاوت با سایر ساکولنت و کاکتوس ها عمل میکنه به این شکل که فروش فصل رشد این گیاه رو از اواخر تابستان زمانی که هوا خنک و روزها کوتاه میشود باید دانست. بعد از شروع رشد در زمستان شروه به باز کردن برگهای جدید از درون برگهای قبلی میکنه. اگر میخواهید که شاهد گلدهی اون باشید حتما فصل استراحت رو باید براش فراهم کنید البته برای گلدهی گیاه باید به بلوغ رسیده باشه ( این بلوغ بعد از 4 الی 5 سال اتفاق میوفته)

برگ جدید از دل برگ قبلی بیرون زده و برگ قبلی بعد از مدتی خشک میشود و دوباره گیاه به همان پروسه رشدی خود برگشته و این روند را تا ابتدای بهار یا نهایتا اردیبهشت طی میکند. با آغاز روزهای بلند و هوای گرم و خشک در طبیعت (اگر میخواهید گیاه روند رشد خوبی داشته باشه شما در خانه هم باید این روند رو فراهم کنید) گیاه وارد فاز استراحت میشود و در هر فاز گیاه دستورات مخصوص به خود را دارد که باید رعایت گردد.

در فصل استراحت و خواب باید میزان نور و آبیاری کاهش پیدا کند، توجه کنید که کوددهی به هیچ وجه نباید در فصل خواب انجام بشه، اگر شرایط استراحت رو فراهم نکنید به هیچ وجه منتظر گلهای زیبای اون نباشید.

لیتوپس

نگهداری از لیتوپس یا کاکتوس سنگی در منزل

آبیاری لیتوپس

لیتوپس ها در فصل رشد به آبیاری منظم در حدود هر هفته یک مرتبه احتیاج دارند. حتماً اجازه دهید در فاصله دو آبیاری خاک کاملاً خشک شود. عدم جذب آب و خیس ماندن خاک نشانه پوسیدگی ریشه می‌باشد.

آبیاری بخش مهمی از زندگی این گیاه است.همانطور که گفته شد با شروع بارندگی های پاییزه رشد این آغاز شده و بعد بارندگی ها گل داده و پس از گرده افشانی به بذر میرود پس در منزل هم در آغاز فصل خنک آبیاری را آغاز کرده و با هفته ای 1 الی 2 بار بسته به دمای اتاق یا گلخانه به طور مرتب ادامه میدهید.

هنگام گلدهی مراقب باشید که آب روی گلها ریخته نشود زیرا گرده ها را از بین میبرد.با شروع تولید برگ در زمستان باید آبیاری را متوقف کرد زیرا برگ جدید تمام مواد غذایی و آب داخل برگ قبلی را باید جذب کند تا برگ قبلی از بین رفته و خود توسعه پیدا کند.بنابراین ازآبیاری در هنگام رویت برگ جدید تا آخر تولید برگ جدید خودداری کنید وگرنه برگ قبلی از بین نرفته و برگ جدید هم توسعه پیدا نمیکند!!!!!پس از آن دوباره با همان منوال قبلی آبیاری کنید در ضمن بین دو آبیاری خاک خشک شده باشد!! وقتی به اول بهار و شروع فصل گرما رسیدیم،باید آبیاری را به هر 2 هفته یکبار تقلیل داده تا اجازه استراحت به گیاه را داده باشیم.در فصل استراحت این گل هرگز زیاد آبیاری نکنید وگرنه گیاهتان از بین میرود.در طبیعت این گل هنگام بارندگی ها و مرطوب شدن هوا میتواند از همان سطح بالایی خود مثل دریچه آب را به صورت بخار ،جذب کند.

دما و رطوبت مناسب

این گیاه در دمای بالا به خواب میره و در دمای خنک شروع به رشد و گلدهی میکند پس میشه گفت بهترین دما برای رشد اون حدود 9 الی 20 درجه سانتی گراد است و هرچقدر دما بالا تر بره زمان خواب گیاه نزدیک میشود. رطوبت محیط هم براش کافیه و نیاز به دریافت رطوبت اضافی نداره.

نور مناسب

در فصل رشد به روزی 3 تا 5 ساعت نور آفتاب کامل احتیاج دارد. نور نباید مستقیم و شدید باشد بخصوص در فصل تابستان که فصل خواب گیاه می‌باشد. از نور فیلتر شده استفاده کنید. کمبود نور باعث رشد علفی و در نهایت مرگ گیاه می‌شود.

گیاه لیتوپس از سطح بالای خود میتواند مثل پنجره ای نور را برای کلروفیل یا سبزینه های خود بفرستد!! که به این قابلیت Epidermal window گفته میشود. این پنجره وقتی نور بسیار زیاد شود و دما بالا رود از ورود نور به داخل جلوگیری میکند تا مبادا سیستم فتوسنتزی آسیب ببیند.

نور زیاد و شدید (نور فیلتر شده نباشه) باعث سوختگی گیاه میشه مگر اینکه از ابتدای بهار در معرض نور مستقیم بوده باشه، البته نور کم هم باعث رشد علفی گیاه خواهد شدف پس سعی کنید نور متعادل باشه.

لیتوپس

تکثیر لیتوپس

تکثیر این گل از طریق کاشت بذر و یا تقسیم بوته میباشد.اولا این گل خود عقیم بوده و قادر به خود گرده افشانی نیست.بنابراین زنبور ها آن را با گلهای گیاهان دیگر گرده افشانی میکنند.در اول پاییزکه گیاه بالغ شما گل داد میتوانید در روز چهارم گلدهی( کلا گلدهی یک هفته طول میکشد) آنرا با برس گرده افشانی کنید و بعد از چند هفته کپسول بذر را مشاهدی میکنید.با جدا کردن بذر و کاشتن آن ترجیحا در بهار  یا پاییز گیاه خود را تکثیر کرده اید.راه دوم تقسیم هر پایه در فصل خواب گیاه  یا در ابتدای فصل رشد گیاه است که پایه ها را در گلدانهای جدا قرار میدهید.

بهتر است گلدان لیتوپس را هر 3 سال یکبار بعد از پایان مرحله ی تولید برگ تعویض کنید ریشه های گیاه نسبتا عمیق بوده و گلدان هایی با عمق بیشتر را ترجیح میدهند.خاک بخش مهم این گیاه را تشکیل میدهد خاک این گل حتما باید آب را به راحتی از خود عبور دهد در مناطق سردسیر باید کاملا خاک آب را رد کند و در مناطق گرمتر باید کمی خاک را سنگین تر گرفت ولی نه زیاد!! ترکیب شن و ماسه و پرلیت و کمی ورمی کمپوست برای این گل مناسب است.

پیشنهاد میکنم مقاله آموزشی نحوه تعویض خاک گلدان رو حتما مطالعه کنید. به صورت تصویری کاملا توضیح داده شده.

برای تهیه خاک و کود مناسب گیاه لیتوپس با ارسال رایگان درب منزل، از طریق اینستاگرام (@acle_ir) یا برقراری تماس با اکانت (@imagepad) در ایتا و تلگرام با کارشناس مربوطه در ارتباط باشید

About اصله

Check Also

گل یشم یا همان کراسولا اواتا (Jade plant)

گل یشم یا همان کراسولا اواتا با نام علمی Jade plant یکی از گونه های ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *