Home / آفات و بیماری ها / چرا آگلونما پژمرده میشود

چرا آگلونما پژمرده میشود

چرا آگلونما پژمرده میشود
آگلونما یه گیاه مناسب برای افراد مبتدی هست

نگهداری راحتی داره و در نور کم هم زنده میمونه. اما هر چقدر نورش کمتر باشه، رشد و زیباییش هم کمتر میشه

اما زمانی که به سمت پژمرده شدن میره دیگه زنگ خطر زده شده و باید حتما علت رو پیدا و برطرف کنید.
طیف گسترده ای از اشکالات میتونه باعث پژمرده شدن آگلونما بشه و باید حتما برای درمان بی حالی آگلونما اقدام کنید و گیاه رو به حال خودش رها نکنید.

در بیشتر موارد، ابتدا متوجه میشین که رنگ برگ ها تغییر میکنه و درخشش خودشون رو از دست میدن. بعد کم کم ساقه ها هم ضعیف و افتاده میشن و بعد از اون گیاه کلا بی حال و پژمرده میشه.

برای کمک به پاسهخ این سوال که چرا آگلونما پژمرده میشود در ادامه مواردی که باعث بروز مشکل میشه رو با هم مرور میکنیم.

 

شاید خوندن این مطالب هم براتون جالب باشه:

چرا برگ های آگلونما زرد می شوند؟

چرا باید گل آگلونما را بچینیم؟

 

 

دوستان عزیزم اگر دوست دارین اطلاعاتتون رو در زمینه گل و گیاه بالا ببرید و یا روش های تکثیر و درمان گیاهان رو یاد بگیرین، کانال اصله در ایتا رو دنبال کنید علاوه بر این میتونید با برقراری ارتباط با مشاور به صورت رایگان مشکلات گیاهانتون رو برطرف کنید برای پیوستن به کانال اصله روی لینک بزنید👇👇👇

 

چرا آگلونما پژمرده میشود

  • قرارگرفتن در مجاورت نور مستقیم یا زیاد خورشید 

این گیاه در زادگاه خودش، در زیر سایه درختان زندگی میکنه پس باید نوری به گیاه برسونید که مناسبش باشه. اگر گیاه رو در مجاورت نور مستقیم خورشید بزارین برگاش سریع میسوزه و به دلیل تبخیر زیادتر آب، خاکش سریع تر خشک میشه و همین خشکی و کمبود آب میتونه عامل پژمرده شدن گیاه باشه.

گیاه رو با فاصله بیشتری از پنجره جنوبی نگه داری کنید. مخصوصا آفتاب ظهر تابستون که از پشت شیشه میتابه رو باید با پرده فیلتر کنید.

  • تغذیه نامناسب یا عدم تغذیه

مسلما هر گیاهی برای رشد بهینه باید مواد مغذی مناسبی دریافت کنه. تمام گیاهان به مواد مغذی و مواد معدنی برای حفظ عملکردهای بیولوژیکی حیاتی خودشون نیاز دارن.

به عنوان مثال، یک ماده معدنی ضروری برای آگلونما، مس است. جذب ضعیف مس باعث میشه کیفیت و شادابی برگ ها به مرور زمان کم بشه و برگ ضعیف وقتی تمام توان خودش رو از دست داد میفته .

از طرفی عده ای از خرید یک گیاه و یا یک کود جدید خیلی ذوق زده میشن و به این مسئله توجهی ندارند که اصلا آیا این کود مناسب این گیاه هست یا نه! بعد از این که کوددهی انجام دادن به جای رشد گیاه، شاهد مرگ اون میشن.
کود اگر زیاد از حد داده بشه و یا کود نامناسب استفاده بشه باعث سوختن گیاه میشه. چرا که نمک های موجود در کود دور ریشه تجمع میکنن و گیاه رو از بین میبرن.

 

  • آبیاری بیش از حد

یکی از مهم ترین دلایل بی حالی و در واقع مهم ترین علت آویزان شدن برگ آگلونما همین مسئله آبیاری زیاد از حد هست.
آبیاری زیاد سبب پوسیده ریشه که یک بیماری کشنده و خطرناک هست میشه. این بیماری خفگی ریشه رو به همراه داره و یکی از نشونه های درگیری گیاه به این بیماری، افتادن و بی حالی برگ ها هست.
در بهترین حالت صبر کنید 3-4 سانت از سطح خاک خشک بشه بعد آبیاری رو انجام بدین. اگر رطوبت محیط بالاتر هست میزان خشکی سطح خاک رو بیشتر در نظر بگیرید.
کیفیت خاک هم اهمیت زیادی داره. باید زهکشی خوبی داشته باشه تا آب اضافی سریع تخلیه بشه و در خاک تجمع نکنه.

  • آفات، بیماری ها و عفونت های قارچی

یکی دیگر از مواردی که میشه برای سوال چرا آگلونما پژمرده میشود در نظر گرفت مسئله آفت و بیماری است. این گیاه مستعد ابتلا به انواع افات و عفونت هایی است که می تواند به شدت به گیاه اسیب برساند و حتی منجر به مرگ شود.
علاوه بر پوسیدگی ریشه که در بالاتر اشاره کردم، بیماری های قارچ ریشه، لکه برگی، آفت هایی همچون کنه تارعنکبوتی و شپشک آردآلود میتونن سلامت گیاه رو به خطر بندازن.

بیماری لکه برگی، این یک اصطلاح است که انواع عفونت های قارچی و باکتریایی را توصیف می کند که می تواند شاخ و برگ آگلونما را هدف قرار دهد و باعث ایجاد لکه های کوچک (معمولا با رنگ روشن) شود.

  • دمای بالا

بهترین محدوده دمایی برای نگهداری این گیاه، محدوده ای بین 15 تا 29 درجه سانتیگراد هست. پس اگر گیاه در دمای بالاتر و یا کمتر از این محدوده قرار بگیره به شدت استرسی میشه و میتونه با افتادن برگ ها و بی حالی گیاه بشه.

گیاه رو از مجاورت وسایل گرمایشی، سرمایشی دور نگه دارین.

 

درمان بی حالی آگلونما

گاهی بسیار دیر متوجه ناخوش‌احوالی آگلونما می‌شویم و در اینجاست که مراحل درمان، تنها کاری است که می‌توانیم برای نجات جان این گلدان انجام دهیم. بدانید که برهم خوردن تعادل یکی از موارد موثر در نگهداری آگلونما موجب این مشکل شده؛ پس باید تمام موارد را به حالت تعادل بازگردانیم.

  • خاک گلدان را بررسی کنید و مطمئن شوید بیش از 2 سال از تعویض آن نمی‌گذرد.
  • سوراخ‌های زهکشی انتهای گلدان را بررسی کنید و از باز بودن آن‌ها مطمئن شوید؛ حواستان باشد که زیرگلدانی نیز دارای شرایط خوبی باشد و به گونه‌ای باشد که آب اضافه گلدان در تماس با ریشه‌های انتهایی نماند.
  • آبیاری را پس از خشک شدن خاک انجام دهید و از آب بدون کلر و املاح استفاده کنید.
  • کوددهی در فصل‌های بهار و تابستان را فراموش نکنید و در فصل‌های سرد سال به هیچ وجه گلدان را کوددهی نکنید.
  • برگ‌های بیمار را جدا کنید و از ضدقارچ کمک بگیرید.
  • رطوبت و دمای محیط را در حالت تعادل نگهدارید و آگلونما را در مقابل باد سرد و گرم قرار ندهید.

 

اگر گیاهتون بیماره و نیاز به ویزیت داره و یا قصد خرید محصولات درمانی و مراقبتی رو دارین، میتونید از طریق اینستاگرام (@acle_ir) یا ارتباط با آیدی @imagepad در ایتا و تلگرام اقدام کنید. عضو کانال اصله در ایتا هم بشین میتونید به صورت مستقیم با مشاور در ارتباط باشید.

About اصله

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *