Home / مقالات / هورمون ریشه زایی را خودتان به راحتی و با ساده ترین روش در منزل درست کنید

هورمون ریشه زایی را خودتان به راحتی و با ساده ترین روش در منزل درست کنید

هورمون ریشه زایی را خودتان به راحتی در منزل درست کنید. هر چند ما توصیه می کنیم از محرک ریشه زایی برای رشد و پرورش گیاهان استفاده کنید چرا که محصول اسپانیاست و امتحان کیفیت خود را به خوبی پسداده است و به راحتی قابل تهیه کردن است. برای تهیه این محصول از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

حتما تا به حال گیاهی را داشتید که بعد از قلمه سخت ریشه دار شده است. در این شرایط به شما گفته شده از هورمون یا تونیک ریشه زایی استفاده کنید.

تونیک ریشه زایی یا همان هورمون های ریشه دار کردن گیاهان، محصولاتی هستند که حاوی هورمون رشد گیاهی می باشند و برای تحریک رشد ریشه در طی تکثیر گیاه استفاده می شوند. بسیاری از محصولات ریشه زایی که به فروش می رسند شامل یک فرم مصنوعی اسید اندولوباتیک هستند.

اگر به درخت بید دسترسی داشته باشید، می توانید به آسانی تونیک رشد گیاه را خودتان در منزل درست کنید. چرا که اسید Indolebutyric به طور طبیعی در تمام گونه های درخت بید پیدا می شود.

در مقاله آموزش ساخت هورمون ریشه زایی در منزل با سه روش و با استفاده از عسل، آلوئه ورا و آسپرین میتونید هورمون ریشه زایی درست کنید. در صورت تمایل بر روی لینک کلیک کنید.

آموزش ساخت هورمون ریشه زایی در منزل

1- جمع آوری پوست یا شاخه های جوان درخت بید

هورمون ریشه زایی
تونیک ریشه زایی

حدود 2 فنجان شاخه های جوان درخت و یا 3 فنجان پوست درخت بید را جمع آوری کنید.
شاخه های کوچک و جوانی را انتخاب کنید که از یک مداد ضخیم تر نیستند. بالاترین غلظت هورمون در جوانترین شاخه ها وجود دارد.

  • سعی کنید شاخه هایی را که روی زمین افتاده اند برندارید. زیرا آن ها حاوی اسید اندولوباتیكی بسیار کمی هستند.

2- پوست را برش دهید

ساخت هورمون ریشه زایی
ساخت هورمون ریشه زایی

شاخه های درخت بید را به قطعات بین طول 3 تا 6 اینچ ( 7.5 تا 15.5 سانتیمتر) برش بزنید. اگر از پوست استفاده می کنید، آن را به قطعاتی به طول 2 تا 4 اینچ (5.5 تا 10.5 سانتیمتر) برش بزنید.

3- پوست ها را درون یک قابلمه بریزید

  • پوست های درخت بید یا شاخه های جوان را درون یک قابلمه بریزید.
  • 3.5 لیتر آب روی آنها بریزید و قابلمه را روی گاز قرار دهید.
  • زیر آن را روشن کنید. زمانی که آب به جوش آمد بعد از یکی دو دقیقه، زیر حرارت را خاموش کنید.
  • اجازه دهید پوست ها درون آب جوش برای 12 تا 24 ساعت دم بکشند.

4- تونیک آماده شده را درون ظرف درب دار نگهداری کنید.

5- هر زمان که نیاز دارید از تونیک ریشه زایی استفاده کنید.

هنگام قلمه زدن گلها و گیاهان از هورمون ریشه زایی استفاده کنید.
چندین ساعت قبل از کاشت، قلمه خود را در تونیک ریشه زایی فرو کنید.
این تونیک علاوه بر این که موجب تحریک و تشویق رشد ریشه گیاهان می شود، مانع از رشد باکتری ها، قارچ ها و بیماری های ویروسیدر گیاهان می شود.

بنابراین با درست کردن این تونیک ریشه زایی با یک تیر چندین نشان می زنید.

About اصله

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

5 comments

  1. روش ساخت پودر ریشه زایی
    پودر تالک (از آرد یا پودر بچه هم میتوان استفاده نمود)
    اندازه گیری غلظتهای هورمون اکسین از نوع iba در غلظتهای زیر:
    0.2 0.4 0.6 0.8 1 1.2 1.4 1.6 درصد
    مخلوط کردن iba با تالک
    شما الان پودر ریشه زایی دارین!!!!
    میتوانید این محصول را به فروش برسانید و برای کلیه نهالستانهای کشور و گلخانه داران اطلاع رسانی کنید

    • ممنون از شما و آموزشی که دادین. اما همون طور که میدونید تالک، سیلیکات منیزیم آبدار است و در کشاورزی بیشتر به عنوان دفع میکروب و رقیق کننده کاربرد داره و در دسترس همه نیست. بیشتر هورمون های ریشه زایی یک فرم مصنوعی اسید اندولوباتیک هستند اما خدای مهربان این هورمون رو به صورت طبیعی در شاخه های جوان درخت بید قرار داده و به راحتی میشه از اون استفاده کرد.

      • بله درسته. اما میزان استخراج اکسین از سرشاخه های بید عوامل مختلفی مانند سن درخت، زمان برداشت، کیفیت استخراج و………… وابسته است.
        به دو دلیل استفاده از iba را پیشنهاد دادم:
        1) اینکه غلظت حاصل شده از ترکیب همیشه یکسان باشه و مثل بید وابسته به عوامل و شرایط مختلف محیطی نباشه
        2) در مقالاتی که مطالعه کردم iba به رسما به عنوان هورمون تخصصی ریشه زایی معرفی شده بود. اینکه اکسین بتونه با این دقت و صراحت مستقیما روی ریشه زایی عمل کنه جایی توی مقالات ندیدم. درواقه هر مقاله ای هم iba را با اکسین مقایسه کرده بود نتایج iba خیلی بهتر شده بود.
        برای همین توصیه کرده بودند که از iba استفاده کنیم.
        برای کارهای خونگی شاید سرشاخه بید به کار بیاد اما برای کسی که فکر استاندارد تولید هست و میخواد اینکار را گسترش بده و حتی فکر صادراتش هم هست باید از iba استفاده کنه تا تاثیر عوامل و شرایط محیطی روی کارش را به حداقل برسونه.

        • سلام ممنونم از اطلاعات کاملی که در اختیارمون گذاشتین. بله حق با شماست. هدف از ارائه این مطلب نحوه ساخت پودر هورمون ریشه زایی در منزل با کمترین هزینه و بیشترین نتیجه هست. در بین همه واد موجود در دسترس، سرشاخه های جوان درخت بید بیشترین میزان هورمون رو دارن و برای مصارف خونگی خوب هستن. اما روش شما حتما برای کارهای گسترده تر و گلخانه ها و … حتما بیشتر کاربرد داره.

      • با سلام خدمت همه عزیزان بهترین و معتبرترین و تخصصی ترین هورمون ریشه زایی دنیا جهت تکثیر انواع گیاهان هورمون ریشه زاییrhizopon هلند میباشد این هورمون هم بصورت پودری اماده مصرف در غلظت های مختلف و هم بصورت قرص که میتوان در لحظه محلول با غلظت های باکیفیت ساخت فقط کافیست قرص ها در اب معدنی گوارای انسان یا ترجیحا اب مقطر حل نمود از انجایی که اکسین ها بشدت در مقابل شرایط محیطی ناپایدار و ساختار شکننده دارند این محصول هلندی بصورت پودر اماده و قرص بسیار استاندارد و بادوام و با کیفیت است نکته بسیار مهم در محصولات رایزوپون هلند این است که محصولات رایزوپون فاقد الکل که بسیار برای قلمه ها مضر میباشد است با این محصول دیگر نیازی به دردسر ها و مشکلات رقیق سازی اعم از ازمون و خطا ،مضرات الکل برای قلمه، اتلاف وقت، صرف هزینه، و …نمی باشد نکته پایانی با توجه به اینکه کشور هلند در امر تولید و صادرات گل و گیاه رتبه نخست دنیا را دارد ازانجاییکه کیفیت محصولات رایزوپون هلند از اعتبار و گواهی نامه های بین الملی دنیا و کشورش برخوردار است خیال هر مصرف کننده ای را اسوده می سازد و خوشبختانه این محصول در کشور ایران دارای نمایندگی معتبر و رسمی می باشد تمامی تولید کنندگان حرفه ای در زمینه تکثیر انواع گیاهان در دنیا و حتی کشور ایران با این محصول به خوبی اشنا هستند و از ان بهره میبرند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *