Home / گلهای فضای باز / گل فردوس یا افوربیا سینادنیوم و همه اطلاعات مربوط به آن (Synadenium grantii)

گل فردوس یا افوربیا سینادنیوم و همه اطلاعات مربوط به آن (Synadenium grantii)

گل فردوس یا افوربیا سینادنیوم  با نام Synadenium grantii ، گیاهی بسیار مقاوم،زیبا و گوشتی است.

زیستگاه گل فردوس افریقا (تانزانیا) است . از خانواده افوربیاسه و مانند تمام اعضای خانواده خود دارای شیرابه سمی است در شرایط ایده ال رشد و در موطن خود گاهی تا ۶متر ارتفاع و عرض ۲متر رشد میکند.

این گیاه به راحتی در اپارتمان قابل نگهداری است . در فصل سرد سال شروع به خزان کرده و برگهایش میریزد در اول فصل رشد فعال و فصول گرم شروع به جوانه زنی میکند در شرایط مطلوب برخی از این جوانه ها گلهای بسیار کوچک ارغوانی خواهند بود. البته زمانی که داخل اپارتمان نگهداری میشود نه خزان چشمگیر را تجربه میکند و نه گلدهی را .

گل فردوس
گل فردوس

 رنگ سبز برگهای این گیاه با رگه هایی از رنگ قهوه ای مایل به ارغوانی پوشیده شده است که زیبایی این گیاه را دو چندان میکند. این گیاه به دلیل نیاز آبی پایین، به عنوان گیاهی زینتی جهت کشت در حاشیه خیابان ها، سطح چمن ها و طراحی فضای سبز در مناطق خشک و کم آب کاربرد دارد.

 این گیاه دارای ریشه های عمودی است که دارای گره هایی حاوی باکتری های تثبیت کننده نیتروژن است که عمل تثبیت نیتروژن را انجام می دهد. گل فردوسی دارای تنه چوبی با شاخه هایی پوشیده از خارهای قوی می باشد. دمبرگ های این گیاه نیز در بعضی موارد دارای خارهایی هستند.

گلدهی این گیاه از اردیبهشت ماه آغاز شده و تا اواخر مهرماه ادامه دارد. گل ها دارای شهد فراوان هستند که حشرات را به خود جذب می کند و بنابراین گرده افشانی آن توسط حشرات انجام می شود.

افوربیا سینادنیوم
افوربیا سینادنیوم

گل فردوس یا افوربیا سینادنیوم و همه اطلاعات مربوط به آن

نام های فارسی: سینادنیوم ، گیاه فردوس
خاستگاه: آفریقا ( تانزانیا )
نام لاتین: Synadenium grantii
نام علمی: Euphorbia umbellata
خانواده: Euphorbiaseae
نام های دیگر : سینادنیوم گرانتی – افوربیا سینادنیوم

این گیاه هم مانند سایر گیاهان باید شرایط مناسبی را برای نور، دما، آبیاری و خاک داشته باشد که هر کدام را به صورت جداگانه بیان می کنم.

آبیاری گل فردوس

سینادنیوم یا فردوس به ابیاری منظم نیاز دارد برای بهار و تابستان سطح خاک گلدان دو بند انگشت خشک شد ابیاری کنید برای پاییز و مخصوصا زمستان اجازه دهید خاک بین دو آبیاری کامل رطوبت از دست بدهد یعنی گل را را زمانی آبیاری کنید که خاک آن خشک شده باشد .خیس و غرقاب کردن خاک یا بستر دایم مرطوب باعث زردی و ریزش برگ و پوسیدگی ریشه می شود.

برای این که زمان صحیح آبیاری را تشخیص دهید، تست خشکی انجام دهید. به این صورت که دو بند انگشت را داخل خاک کنید. اگر خشک بود آبیاری انجام شود و اگر رطوبت داشت اجازه دهید خاک خشک شود و سپس اقدام به آبیاری کنید.

گل فردوس قرمز
گل فردوس قرمز

 

نور مناسب

نور مناسب برای این گیاه نور کامل خورشید ولی غیر مستقیم است می توانید گلدان را در مکانی قرار دهید که در ساعات اولیه رور بین هفت صبح تا نه صبح که تابش نور زیاد نیست نور مستقیم را دریافت کند و بقیه ساعت های رور نور فیلتر شده تا رنگدانه های برگ بیشتر شود . فردوس در مکان هایی با نور کم هم رسد می کند اما رنگدانه های روی برگ در این مکان ها تشکیل نشده و برگها سبز رنگ است . نور مستقیم مخصوصا نور شدید ظهر تابستان باعث سوختگی برگ می شود .

خاک مناسب

بهترین خاک برای رشد و تکثیر این گیاه، ترکیبی از خاک باغچه، ماسه درشت یا پرلیت و پیت ماس می باشد، خاک گیاه فردوس بایستی زهکشی بالایی داشته باشد تا ریشه های گیاه دچار پوسیدگی نشود.

از ترکیب زیر هم می توانید به عنوان خاک گل فردوس استفاده کنید:

  • ۱قسمت خاک استریل لیمونی
  • ۱قسمت ماسه درشت یا پرلایت
  • ۱ قسمت پیت موس یا خاک برگ کاملا پوسیده

به خاطر رشد سریع این گیاه سالی یکبار نیاز به تعویض گلدان و تقویت خاک دارد .

دمای مناسب گل فردوس 

دمای مناسب برای این گیاه ۱۶-۲۹ درجه سانتیگراد است البته دمای تا ۳۲ درجه را تحمل میکند در روزهای گرم تابستان که دما بالا است و خشکی محیط نگهداری زیاد است برگسار را اسپری اب بدون املاح کنید.

قلمه زدن گل فردوس

قلمه هايی از گیاه سالم و شاداب دارای 2 تا 3 گره (گره قسمتهايی از ساقه که برگ از انجا رشد می کند) را از گياه جدا کنيد. گذاشتن 2 برگ در بالای قلمه کافی است.

چند ساعتی قلمه ها را درکناری قرار دهيد تا شيره گياه خارج شود. (گیاه دارای شیرابه ای سفید و سمی است، پس احتیاط نموده و دور از دسترس کودکان قرار دهید.)

گلدان مناسبی را انتخاب نموده و در هر گلدان 3 تا 4 قلمه بکاريد.

به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1. قلمه جدا شده از گیاه را روي ابتدا روی يک روزنامه قرار دهید. يکي از نکات مهم در قلمه گيری از این گونه گیاهان، دادن استراحت به قلمه بعد از برش آن است. علت اصلي اين کار خشک شدن محل برش برای جلوگيری از انتقال عوامل عفونی به قلمه و پوسيده شدن آن پس از انتقال به خاک می باشد.
  2. قلمه ها بايد از تابش مستقيم نور خورشيد دور باشند. چرا که قلمه بدليل نداشتن ريشه قادر به جايگزينی آب تبخير شده نمی باشد. بتدريج و با ريشه دار شدن قلمه ها می توان آنها را به مکانی با نور بيشتر منتقل کرد.
  3. بستر بايد به گونه ای باشد که ضمن حفظ مختصری رطوبت در اطراف قلمه از تجمع آب در اطراف آن جلوگيری کند. استفاده از از ماسه بادي رودخانه ای يا پرليت يا مخلوطی از اين مواد با خاکبرگ و يا کمپوست قلمه به عنوان بستر مناسب است.
  4. همچنین بذور این گیاه سمی است و در استفاده از آن باید دقت کرد. همچنین شاخه های این گیاه دارای خار می باشد که هنگام چیدن آنها باید دقت کرد.

فیلم قلمه زدن گل فردوس را در سایت قرار دادیم روی لینک بزنیدو آموزش را ببینید.

About admin

Check Also

نگهداری گل کامپکت در منزل

نگهداری گل کامپکت در منزل – همه چیز درباره گیاه کامپکت

نگهداری گل کامپکت در منزل و هر آنچه که شما باید بدانید کامپکت از گیاهان ...

One comment

  1. دوستان من این گل را چند سال دارم جالب بین گل های پتوس کاشتم خاکش خاکبرگ خالی همیشه خاکش رطوبت داره ولی تا العان خشک نشده😂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *