Home / فیلم آموزشی / فیلم قلمه زدن گل فردوس با بیان تمام نکات لازم برای ریشه دهی قلمه

فیلم قلمه زدن گل فردوس با بیان تمام نکات لازم برای ریشه دهی قلمه

فیلم قلمه زدن گل فردوس . گل فردوس یکی از گلهای زیبا و مقاوم آپارتمانی و بیرونی است که اگر از اون درست نگهداری بشه سالهای سال عمر میکنه.

قبلا در مطلبی جداگانه درباره گل فردوس و همه اطلاعات مربوط به آن توضیحات کامل و مفصلی ارائه شده. بنابراین در این مطلب نحوه قلمه گل فردوس و فیلم قلمه زدن گل فردوس رو ارائه می کنم.

 

 

 

 

 

فیلم قلمه زدن گل فردوس

برای نتیجه بهتر لطفا نکات رو دقیق رعایت کنید.

 

 

اول از همه باید قلمه های مناسبی رو از گیاه مادری جدا کنید.

قلمه هايی از گیاه سالم و شاداب دارای 2 تا 3 گره (گره قسمتهايی از ساقه که برگ از انجا رشد می کند) را از گياه جدا کنيد.

برگ های پایینی قلمه رو بکنید. گذاشتن 2-3 برگ در بالای قلمه کافی است.

دوستان توجه کنید که قلمه بعد از جدا شدن شیره ای از خودش ترشح میکنه که سمی هست. پس با احتیاط کامل قلمه رو دور از دسترس کودکان چند ساعت به حال خودش رها کنید.

به این دلیل باید قلمه رو به حال خودش گذاشت تا قلمه در اصطلاح دلمه ببنده. دیدین وقتی دست یا هر جایی از بدن زخم میشه، در مجاورت هوا یه لایه سفت روی اون رو میگیره و اجازه نمیده خون بیرون بیاد.

همین حالت هم برای قلمه ها وجود داره. وقتی قلمه گل فردوس دلمه بست دیگه شیره پس نمیده و بنابراین زمانی که داخل خاک گذاشته میشه و آبیاری میشه، انتهای گیاه فاسد نمیشه و از بین نمیره.

بعد از این که حدود 6 – 7 ساعت قلمه رو استراحت دادین، باید اون رو داخل هورمون ریشه زایی بزنید. این کار اجباری نیست. اما ریسک از بین رفتن گیاه و ریشه نزدن رو بسیار پایین میاره.

من قبلا در مطلبی طرز تهیه هورمون ریشه زایی در منزل رو آموزش دادم که میتونید به اون مطلب مراجعه کنید.

زمانی که قلمه در هورمون زده شده، باید درون خاک مناسب که میتونه ماسه بادی رودخانه ای يا پرليت يا مخلوطی از اين مواد با خاک ‌برگ و يا کمپوست باشه کاشته بشه.

بعد از کاشت قلمه کمی با اسپری خاک رو آب پاشی کنید . گلدان را دور از تابش نور مستقیم خورشید قرار بدین.

به این دلیل که گیاه هنوز ریشه نداره. بنابراین اگر نور زیاد بگیره، آب از دست میده و قلمه خشک و خراب میشه.

حالا دیگه فقط صبر کنید تا قلمه ریشه بزنه.

 

 

 

About اصله

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

8 comments

  1. باسلام باتشکر من یه فردوس دارم که کلا تک شاخه هستش وحدودا ۵۰سانت رشد کرده اگر بخوام قلمه بگیرم و جوری بشه که شاخه هاش زیاد بشه چیکار باید بکنم در ضمن تا ارتفاع تقریبا ۳۰سانتی برگ نداره باتشکر

    • سلام. برای قلمه فردوس باید این نکته رو در نظر بگیرین که قسمتی که برای قلمه انتخاب میکنید باید حتما دارای گره باشه. این گره ها یا همون ریشه های هوایی به مرور رشد کرده و خودشون ریشه میشن. پس اگر گیاه شما این ویژگی رو داره که با توجه به تک شاخه بدون بشه ازش قلمه گرفت، از قسمت مناسب قلمه رو جدا کنید و طبق راهنمایی که در متن داده شده و فیلم آموزشی قلمه رو ریشه دار کنید.
      اگر دوست دارین در مورد ریشه هوایی اطلاعات بیشتری داشته باشین روی لینک زیر کلیک کنید:👇👇👇

      ریشه هوایی یعنی چه
      .
      در رابطه با رشد بهتر گیاه در سایت راهکارهایی ارائه شده که لینک مطلب براتون قرار داده میشه. اما در کل باید گیاه رو با کودهای مناسب تقویت کنید. میتونید به منظور تقویت گیاه از اسید هیومیک استفاده کنید و یا طبق آموزش زیر از روش های خانگی استفاده کنید:👇👇👇

      رشد سریع گیاهان خانگی با داروهای موجود در منزل

  2. سلام وقتتون بخیر،گل فردوس من ساقه اش حدود۸۰سانت بلند شده فقط بالای ساقه سه چهار شاخه و مقداری هم برگ داره حالا اگه بخوام قلمه بزنم خود گل مادر رو چطور بزارم ریشه بزنه که برگهاش نریزه، ممنون میشم راهنمایی کنید

    • سلام
      همون طور که در فیلم هم نشون داده شده باید حتما قلمه ای که انتخاب می کنید دارای گره باشه و ساقه مادر این قدری رشد کرده باشه که بعد از جدا کردن قلمه خودش هنوز شاخه های اضافی و برگهای دیگه ای داشته باشه. بنابراین اگر کل ساقه مادر جدا بشه برای قلمه زدن علاوه بر این که شک حسابی به گیاه وارد میشه، گیاهتون هم زشت و بدفرم میشه و رشد مجدد برگها به کندی صورت می گیره.
      اگر گیاهتون فقط یک ساقه داره و شاخه جانبی نداره، باید ببینید قسمت پایین ساقه برگ داره یا نه. اگر داره میتونید به راحتی چند سانت از بالای ساقه رو بچینید به عنوان قلمه.

  3. سلام
    خسته نباشی
    تشکر بابت راهنمایی هاتون
    فقط یه گله دارم.هیچ وقت در هیچ سایتی نمی گن که قلمه زدن در چه فصلی باید باشه!..اینهمه زحمت و تذکر و راهنمایی..ولی اصل مطلب رو نمی گید؟! عجیبه
    لطفا بگید که فردوس و بگونیا رو در چه فصلی باید قلمه گرفت که فایده داشته باشه و به ثمر بنشینه و ریشه بزنه و رشد کنه؟

    • سلام سلامت باشید
      برای گیاهان آپارتمانی دنبال فصل خاصی نباشید این گیاهان خواب زمستانی ندارن و به همین دلیل اگر نکات قلمه زنی خوب رعایت بشه و قلمه از گیاه سالم جدا بشه هیچ مشکلی پیش نمیاد گیاهان فضای باز هستن که خواب دارن و باید در فصل مشخصی قلمه بزنید

  4. سلام وقتتون بخیر گل فردوس من چند ساله ک خوب رشد کرده ولی الان یک ماهی میشه که برگاش جمع میشه و خشک میشه میریزه هیچ پشه و افتی هم روبرگا نیست یک ماه پیش پشه داشت سم گرفتم زدم الان پشه هم نداره نمیدونم واقعا علت چیست آبیاریش همیشه هفته ای یکبار بوده مکانشم تغییر ندادم یه راهنمایی کنید

  5. سلام چقدر زمان میبره تا فردوس ریشه بزنه توی اب؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *