Home / گلهای فضای باز / معرفی گیاه و گل شمعدانی اژدر و نکات مهم برای نگهداری آن

معرفی گیاه و گل شمعدانی اژدر و نکات مهم برای نگهداری آن

شمعدانی اژدر یا “شمعدانی عطری بزرگ” یکی از گونه های جنس پلارگونیوم است که دارای گل های درشتی به رنگ های صورتی و قرمز می باشد. برگ های این گیاهان به شکل خاصی متمایل به بالا هستند. این برگ ها بزرگ، گرد، دندانه دار و گاهی اوقات لوب دار می باشند. شمعدانی اژدری گیاهی چندساله، انبوه، همیشه سبز و لطیف است که به دلیل تولید گل های زیبا و فراوان کشت و کار می شود.

معرفی شمعدانی اژدر

شمعدانی جزو گیاهان شناخته شده ای است که در ایران طرفداران زیادی دارد و ناخودآگاه نام آن یادآور و تداعی کننده خاطرات ایام شیرین کودکی و حوض آبی رنگ خانه مادربزرگ می باشد. شمعدانی دارای واریته های گوناگونی است که در شکل ظاهری تفاوت اندکی دارند.

شمعدانی اژدر یا شمعدانی رویال یا شمعدانی رگال به شمعدانی آلمانی و شمعدانی گل درشت نیز معروف است. گل ها در این نوع شمعدانی بزرگ بوده ، دارای تنوع رنگی می باشد و گاهی دو رنگ در هم آمیخته شده اند.زمان گل دهی از آغاز فروردین تا پایان مردادماه می باشد.

این گیاهان را می توان در فضای باز و یا گلدان کاشت این گیاهان نیاز به آب و هوای نسبتاً سرد و خشک دارند و بهتر است پس از اتمام گل، هرس اساسی گردند. در طول زمستان پیش از اولین سرما، می توان گلدان شمعدانی را به خانه آورد و کنار پنجره روشنی که نور بخورد و در عین حال جای آن خنک باشد نگهداری کرد و میزان آبیاری آن را نیز کم کرد؛ یا اینکه گلدان را پیش از اولین سرما به محل تاریک خنکی انتقال داد تا فقط از سرمازدگی مصون بماند تا فصل گل برسد.

شمعدانی
شمعدانی

گیاه شمعدانی اژدر

گل شمعدانی اژدر دارای برگ های کرک دار و گل های درشت و متراکم به رنگ های صورتی، سفید و قرمز و گاهی 2 رنگ است. شمعدانی اژدر دارای گل های درشت تر و زیباتری نسبت به واریته اصلی خود دارد. زیستگاه اصلی این آفریقای جنوبی می باشد.

گل شمعدانی اژدر که شمعدانی آلمانی و یا شمعدانی گل درشت نیز نامیده می شود. شمعدانی اژدر دارای برگ هایی سبز و چین خورد است گل هایی درشت به رنگ های صورتی و قرمز دارد. گاهی نیز گلبرگ ها دارای رگه های ارغوانی نیز می باشند. برگ های این گیاه بی کرک برخلاف دیگر شمعدانی ها بی کرک است. دوره ی گل دهی اژدر از دیگر گونه ها کمتر است.

گل های شمعدانی عطری به عنوان گل زینتی در نظر گرفته میشوند. از این گل ها بیشتر در عطر سازی ها استفاده میشود؛ زیرا گل های کوچکی دارند که مدت آن نیز کم است اما برگ های آن دارای بوی بسیار زیادی هستند و بوهای مختلفی نیز از خود ساتع می کنند.

شرایط محیطی مورد نیاز شمعدانی اژدر

نور:

شمعدانی ها به نور مستقیم آفتاب نیاز دارند و به همین دلیل در سایه، غنچه های گل آنها تشکیل نمی شود.

آبیاری:

شمعدانی اژدر به آبیاری منظم نیاز داشته و خاک آنها باید مرتباً مرطوب باشد.

دما:

بهترین دما برای رشد و نمو آنها دمای ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتیگراد است. شمعدانی ها در محیط خانه نیز به خوبی رشد و نمو می کنند. تهویه هوای اتاق، امر مهمی در نگهداری آنها است. به طور کلی شمعدانی ها گیاهانی مخصوص آب و هوای معتدل و کمی مرطوب سواحل دریا هستند.

خاک:

معمولاً در هر نوع خاکی می روید و یک خاک خوب باغ، محل مناسبی برای آن است. خاک گلدان آن باید مخلوطی از سه قسمت خاک لوم خوب (خاک باغچه)، یک قسمت کود دامی پوسیده یا تورب و یک قسمت ماسه باشد. به این مخلوط بهتر است مقداری کود شیمیایی مانند سوپر فسفات نیز اضافه گردد.

شمعدانی اژدر
شمعدانی اژدر

تعویض گلدان شمدانی اژدر

شمعدانی اژدر که از بازار تهیه میکنید غالباً داخل خاک رس میکارند خاک رس مواد مغذی خوبی دارد اما این خاک به مدت طولانی باعث خفگی ریشه میشود و بهتر است وقتی گل را تهیه میکنید خاک آن را عوض کتید.

برای این کار ترکیب خاکی که در بالا گفته شد را درست کنید سپس مقداری از برگها و ساقه های شمعدانی را هرس کنید حالا شمعدانی را به آرامی با خاک خودش از گلدان در بیاوردید و با شلنگ آب با مقداری فشار خاک را از ریشه جدا کنید.

استفاده آب برای جدا کردن خاک باعث می شود که ریشه ها به طور کامل از خاک جدا بشوند و آسیب نبینند. اگر با دست خاک را جدا کنید قطعا مقداری زیادی از ریشه به همراه خاک جدا میشود.

نکته : حتما قبل از تعویض گلدان مقداری از برگ و ساقه ها را هرس کنید. چون در زمان جابجایی خاک به ریشه و گیاه شوک وارد میشود و گیاه با اون همه برگ و ساقه نمیتواند زنده بماند و ممکن است خراب بشود. شما با هرس کردن گیاه به زنده ماندن آن کمک می کنید.

روش تکثیر شمعدانی اژدر

ازدیاد این گیاهان از طریق قلمه گیری به آسانی امکان پذیر است. و قلمه ها در هر بستری حتی در داخل آب ریشه می دهند. هر قلمه باید درست از زیر یک گرده قطع شود. قلمه ها بهتر است که درون ماسه و در محل گلخانه و در محیطی گرم کشت شوند. در روزهای اول به قلمه ها سایه داده می شود، ولی به تدریج باید به آنها نور کافی داد تا رشد و نمو کنند.

 

گلدهی شمعدانی اژدر

شمعدانی در طی روز حداقل باید 6 ساعت در معرض نور مستقیم آفتاب باشد. شمعدانی های گروه رگال زمانی که دمای محیط اطرافشان به دلیل تابش مستقیم نور آفتاب بخصوص در بعد از ظهر روزهای گرم تابستان، افزایش می یابد گل نخوهند داد. بنابراین مکان کاشت و نگهداری آنان را به گونه ای انتخاب کنید که در بعد از ظهر از سایه برخوردار شوند.

آبیاری در زمان رشد به طور منظم باید انجام شود . قبل از آبیاری مجدد اجازه دهید خاک گلدان خشک گردد. در بقیه سال آبیاری به مقدار خیلی کم ، به خصوص اگر گیاه در مکانی سرد باشد. شمعدانی در هرخاکی می روید ولی خاک گلدان بهتر است مخلوطی از 3 قسمت خاک باغچه و یک قسمت کوددامی پوسیده یا تورب و یک قسمت ماسه باشد .

برای اینکه شمعدانی پرپشت شود در فصل پاییز باید هرس شود .در طول زمستان گیاه را در مکانی سرد و دمای تقریبی 5 تا 10 درجه سانتیگراد برای مدت تقریبا 8 هفته نگه داری نمایید.دمای پایین تشکیل غنچه های گل را القا می کند .در اوایل بهار گلدان را تعویض نموده و گیاه را در مکانی گرم تر قرار دهید.

آفات و بیماری های شمعدانی اژدر

شمعدانی اژدری مبتلا به شته می شود. استفاده از سمومی که به گل لطمه نمی زند مانند ملاتیون، برای جلوگیری از این آفات توصیه شده است.

بیماری بوته آبیاری بیش از اندازه ی گیاه افزایش می یابد. این بیماری از بخش ریشه و طوقه گیاه شروع شده، باعث سیاهی طوقه گیاه می شود و احتمالاً یک عامل قارچی است.

زرد شدن برگ ها به دلایل مختلف نظیر آبیاری کم و یا بیش از اندازه، کمبود مواد غذایی، شرایط نامساعد جوی و خشکی بیش از حد اتفاق می افتد.

منبع: wikti

About admin

Check Also

نحوه نگهداری از سینگونیوم صورتی

سینگونیوم صورتی به دلیل طرح و رنگ چشمگیرش، یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی است. علاوه ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *