Home / گلهای آپارتمانی / گلهای مقاوم به نور کم / گل پاچیرا یا درخت پول یک گل مناسب برای آپارتمان های کم نور

گل پاچیرا یا درخت پول یک گل مناسب برای آپارتمان های کم نور

گل پاچیرا یا درخت پول یکی از گل هایی هست که به راحتی میتونید در آپارتمان ها یا مغازه های کم نور نگهداری کنید.

این گل قابلیت نگهداری در فضای آزاد رو هم داره. به شرط این که نور خورشید برای طولانی مدت روی اون نتابه.

از خانواده پنیرکیان و بومی آمریکای جنوبی و مرکزی که در باتلاق ها و علف زارهای ان مناطق ساکن است. به تازگی هم وارد ایران شده و با قیمت بالایی به فروش می رسد.

پاچیرا از ان دسته گلهایی است که مثل بامبو میتوان شاخه های آن را به هم بافت تا ان ظاهر کلیشه ای بیرون بیاید و ظاهری جذاب بگیرد.نگهداری آن در منزل بسیار راحت است و خیلی راحت میتوان آنرا در جاهای کم نور تا نور متوسط نگهداری کرد.

بومیان آمریکای جنوبی این گیاه آپارتمانی را درخت خوش شانسی یا Good Luck Tree می‌شناسند و به عقیده آن‌ها در هر منطقه‌ای که این درخت وجود داشته باشد، خوش یمنی و نیک بختی در جریان خواهد بود.

 

شناسنامه گل پاچیرا

نام  فارسی: پاچیرا
خاستگاه: آمریکای مرکزی و شرق آسیا
نام انگلیسی:
Money tree
نام علمی: Pachira Aquatica
خانواده: Malvaceae
نامهای دیگر: lucky tree

 

دوستان عزیزم اگر دوست دارین اطلاعاتتون رو در زمینه گل و گیاه بالا ببرید و یا روش های تکثیر و درمان گیاهان رو یاد بگیرین، کانال اصله در ایتا رو دنبال کنید علاوه بر این میتونید با برقراری ارتباط با مشاور به صورت رایگان مشکلات گیاهانتون رو برطرف کنید برای پیوستن به کانال اصله روی لینک بزنید👇👇👇

کانال اصله در ایتا

 

پاچیرا گیاهی همیشه سبز بوده و شرایط نگهداری ساده‌ای دارد. در واقع اگر شما تبحر خاصی برای نگهداری گیاهان نداشته باشید هم می‌توانید به راحتی از درخت پول در منزل خود نگهداری کرده و فاکتورهای رسیدگی صحیح به این گیاه را رعایت کنید. انواع پاچیرا نیز با توجه به رنگ گل‌های این گیاه شناخته می‌شود، به طور مثال گل سفید و گل قرمز پاچیرا از مشهورترین انواع آن هستند.

نام هایی که گیاه پاچیرا به آن شناخته می‌شود

اسامی فارسی اسامی انگلیسی
درخت پول Money tree
بلوط مالابار Pachira Aquatica
بلوط گویان Provision tree
بادام زمینی فرانسوی French Peanut
درخت خوش‌شانسی Good Luck Tree

گل پاچیرا به درخت پول و یا درخت شانس نیز مشهور می باشد و در فرهنگ و سنت چین این گیاه برای رشد، پیشرفت و کسب درآمد بسیار مهم بوده و در بیشتر مغازه ها و ادارات این گیاه زیبا دیده خواهد شد.

پاچیرا در منزلتان براحتی زندگی و رشد میکند . شاید بتوان گفت گیاهی کم توقع است . آب کم ، نور غیر مستقیم پشت شیشه و نگهداری آسان از خصوصیات آن است همچنین گیاهی مناسب برای بونسای کردن برای علاقه مندان به این درختچه های مینیاتوری است.

پس میتوان پاچیرا را هم جزو اسامی گیاهان آپارتمانی سایه دوست جا داد.

گل پاچیرا نماد چیست؟

  • این گیاه نماد پول و ثروت هست

 

علت نامگذاری این گیاه به نام درخت پول چیه؟

این گیاه نماد ثروت هست.
علت نامگذاری این گیاه به نام درخت پول یا ثروت بسیار جالب و شنیدنیه.
مردی فقیر در مزرعه‌ای در کشور چین زندگی می‌کرد و آه در بساط نداشت. درختی که همین درخت پاچیرای فعلی شناخته شده ما است در این مزرعه قرار داشت. پیرمرد که تمام مسیرها برای رسیدن به درآمد را به روی خود بسته می‌دید، شروع به رسیدگی به درخت پاچیرا کرده و تعداد زیادی از آن را در مزرعه خود پرورش داد.
زیبایی و شکوه این درخت و جلوه فوق العاده آن، باعث شد تا مردم اطراف به خرید آن علاقه نشان داده و پیرمرد از این راه، یعنی پرورش پاچیرا به ثروت زیادی دست یافت. از آن زمان به بعد لقب درخت پاچیرا، درخت پول یا ثروت شد.

البته تا پیش از سال ۱۹۸۵ میلادی، این درخت تنها در قالب کاشت در فضای آزاد و در فرم یک درخت جایگاه داشت و پس از آن بود که رفته رفته در شکل یک گیاه آپارتمانی هویت پیدا کرد.

بله اینم داستان زیبای درخت پول😄😊

نیازهای گل پاچیرا Pachira

نور: پاچیرا به نور زیادی نیاز دارد، اما خبر خوب این است که می‌توانید گیاه را در سایه روشن نیز قرار دهید و مشکلی برای فرایند رشد گیاه به وجود نمی‌آید. البته اگر چه پاچیرا با نور زیاد سازگاری دارد، اما با این همه آفتاب داغ ظهر تابستان برای شرایط رشد آن مناسب نیست.

آبیاری: به آبیاری هفته ای یکبار نیاز دارد. این گل به آب زیاد حساس است. هنگام آبیاری دقت کنید که روی ساقه ها و بین ساقه ها آب نریزید چون باعث پوسیدگی میشود. در زمستان چون نور کمتر می شود و رشد گیاه هم کم می شود پس حتما آبیاری را به هفته ای یکبار کاهش دهید.

  • بهتر است قبل از آبیاری تست خشکی خاک رو با انگشت انجام بدین. یعنی انگشتتون رو در خاک فرو کنید. اگر خاک خشک بود آبیاری انجام بدین.
  • زهکش گلدان رو بررسی کنید تا از تجمع آب جلوگیری شود.

دما: بهترین دما برای رشد گل پاچیرا هم ۱۶ تا ۲۴ درجه سانتی گراد است و در عین حال باید رطوبت بالایی یعنی به نسبتا ۵۰ درصد به بالا برای رشد گل در نظر بگیرید.

رطوبت: پاچیرا به رطوبت متوسط تا زیاد نیاز دارد. ۵۰ درصد رطوبت حداقل رطوبت مورد نیاز است.

  • اگر منزل یا محل کار شما خشک است، گیاه را داخل یک سینی که کف آن را با سنگریزه پوشاندین و پر از آب است، قرار دهید تا محیط اطراف مرطوب شود.

خاک: خاک مناسب برای رشد گل پاچیرا هم ترکیب پیت ماس یا خاک های هلندی با پرلیت به صورت ۶۰ به ۴۰ به نفع پرلیت برای تهویه مناسب و زهکشی کافی مناسب است. از خاک کپموست استفاده نکنید زیرا سفت است و باعث نگه داشتن آب می شود.

  • اگر خاک بیش از حد سنگین باشد، ماسه را به خاک اضافه کنید تا اب بهتر و سریعتر تخلیه شود.

کود دهی: وقتی که برگ های تازه جوانه می زنند، در ماه های بهار و تابستان با کود کامل طبق دستور تغذیه کنید.

  • در ماه های پاییز و زمستان میزان کود را نصف کنید.

تعویض گلدان پاچیرا: معمولا خیلی دیر به دیر نیازمند تعویض گلدان است .

  • اگر تمایل به بونسای کردن گیاه دارین باید حتما در گلدان کوچک نگهداری کنید.

هرس کردن: به منظور رشد بهتر گیاه هر ماه کمی از سرشاخه ها را بزنید تا گیاه پرپشت و زیباتر شود.

تکثیر گل پاچیرا:

تکثیر پاچیرا از طریق قلمه
تکثیر پاچیرا از طریق بذر

تکثیر از طریق بذر: ۲۴ تا ۴۸ ساعت بذر را در آب ولرم قرار دهید سپس در خاکی نرم و مرطوب به عمق ۱ سانت بکارید و روی لبه گلدان را به وسیله پلاستیکی شفاف کاور کنید گلدان را در اتاقی روشن با دمای ۲۴ درجه قرار دهید و منتط سبز شدن باشید بعد از سبز شدنکاور را بردارید و گلدان به کنار پنجره شمالی انتقال دهید.

تکثیر از طریق قلمه: ساقه های جدید را در آخر پاییز جدا کنید طوری که حداقل ۲ گره داشتهباشند و در پرلیت یا پیت ماس فرو کنید بعد از ریشه دهی آن را به گلدان شماره ۶ حاوی خاکی سبک و پر انرژی انتقال دهید.

مشکلات و بیماری های گل پاچیرا

 پوسیده شدن برگ‌های گیاه

در صورتی که آبیاری زیاد از حد انجام شود، رفته رفته ریشه و برگ‌های گیاه پوسیده خواهند شد. البته عدم زهکشی درست خاک گلدان نیز به چنین چیزی منجر می‌شود.
زرد شدن برگ های گیاه در صورتی که رطوبت گیاه به اندازه کافی تامین نشده باشد، مشکل زرد شدن برگ‌های گیاه ظهور پیدا می‌کند. همین طور کوددهی نادرست نیز به چنین مشکلی منجر خواهد شد.
رنگ پریده شدن برگ های گیاه نبود مواد مغذی لازم در خاک گیاه، باعث رنگ پریدگی یا ایجاد لکه‌های ریز روی برگ‌ها می‌شود. برای رفع این موضوع باید خیلی سریع مواد مغذی لازم را به خاک گیاه اضافه کنید.
خم شدن گیاه پاچیرا

معمولا این گیاه به سمت نور متمایل شده و باید برای رفع آن، هر روز گیاه را بچرخانید تا برگ‌های آن به یک سمت میل پیدا نکنند.

اگر گیاهتون بیماره و نیاز به ویزیت داره و یا قصد خرید محصولات درمانی و مراقبتی رو دارین، میتونید از طریق اینستاگرام (@acle_ir) یا ارتباط با آیدی @imagepad در ایتا و تلگرام اقدام کنید. عضو کانال اصله در ایتا هم بشین میتونید به صورت مستقیم با مشاور در ارتباط باشید.

About admin

Check Also

پپرومیا گلابلا و نکات نگهداری از این گیاه – Peperomia Glabella

پپرومیا گلابلا یکی از گونه های زیبای خانواده بزرگ پپرومیا هست. معروف ترین گیاه این ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *