Home / سبزیجات و صیفی جات / کاشت زنجبیل در خانه فقط در 9 مرحله به صورت تصویری

کاشت زنجبیل در خانه فقط در 9 مرحله به صورت تصویری

کاشت زنجبیل در خانه بسیار ساده تر از آن چیزی است که فکر کنید. زنجبیل یکی از بهترین گیاهانی است که می توانید در داخل خانه پرورش دهید. پرورش زنجبیل نه تنها آسان است، بلکه بسیار با ارزش نیز هست.

این گیاه دارای خواص درمانی زیادی است. زنجبیل برای رشد و شکوفایی فقط به آب و صبر احتیاج دارد.

زنجبیل هم به صورت خوراکی و هم تزئینی زنجبیل وجود دارد. هر دو، به همین روش آموزش داده شده در این مطلب رشد می کنند. اگر می خواهید نحوه کاشت زنجبیل را یاد بگیرید، نکات زیر را دنبال کنید.

آموزش کاشت زنجبیل در خانه

1. زنجبیل مناسبی را انتخاب کنید

انواع زیادی از زنجبیل وجود دارد و همه آنها به یک روش رشد می کنند.

غده های زنجبیل در همه فروشگاه ها یافت می شوند. اما موقع خرید باید در نظر بگیرید که قصد کاشت نوع خوراکی زنجبیل را دارید یا زینتی.

در هر صورت، باید موارد زیر را در خاطر داشته باشید:

  • ریشه های خوب و عاری از چین و چروک را انتخاب کنید.
  • زنجبیل ارگانیک بسیار توصیه می شود.

2. تهیه ریزوم (ریشه)

برای ریشه دار کردن زنجبیل ها باید آنها را برش دهید تا برای کاشت آماده کنید. اطمینان حاصل کنید که هر قطعه ای که برش داده اید حداقل یک چشم دارد. هر قطعه ای که حداقل یک چشم داشته باشد، ریشه ایجاد می کند و به گیاه تبدیل می شود. پس از بریدن زنجبیل، باید قسمت برش خورده را یکی دو روز در محیط منزل به حال خود رها کنید تا قسمت برش خورده بهبود یابد و خشک شود. بعد از چند روز یک لایه محافظ بر روی سطح بریده شده تشکیل می شود که خطر عفونت گیاه را کاهش می دهد. لازم به ذکر است که قطعه های زنجبیل دارای حداقل 3 چشم شانس بهتری برای جوانه زدن دارند.

 

همان گونه که در تصویر می بینید قسمت برآمده مشخص شده روی زنجبیل چشم زنجبیل هستند.

3. خاک مناسب برای رشد زنجبیل

کاشت زنجبیل در خانه

زنجبیل به خاک با کیفیت و سرشار از مواد مغذی احتیاج دارد. زنجبیلها دوست ندارند در خاک سنگین و حاوی ناخالصی رشد کنند. بنابراین، توصیه می شود یک خاک گلدان غنی خریداری کنید. با این وجود، اگر می خواهید از خاک باغچه منزل خود استفاده کنید، باید کمپوست پوسیده به خوبی به آن اضافه کنید. ضروری است که خاک مورد استفاده شما یک خاک کمی اسیدی و خوب زهکشی شده باشد. سطح PH آن باید بین 6.1 و 6.5 باشد.

4. بهترین مکان برای رشد زنجبیل
اگر چه زنجبیل گیاه گرمسیری است اما قرار گرفتن در برابر نور مستقیم خورشید را برای ساعت های طولانی دوست ندارد. بنابراین، شما باید ظرف خود را در محلی قرار دهید که گیاه شما فقط صبح نور خورشید را دریافت کند.

همچنین باید گیاه خود را از رطوبت و باد دور نگه دارید. زنجبیل معمولاً به طور کامل در سایه جزئی رشد می کند اما اگر در آب و هوای گرم یا منطقه گرمسیری زندگی می کنید، می توانید آن را در سایه کامل نیز پرورش دهید.

اگر در حال برنامه ریزی برای پرورش زنجبیل در یک گلدان هستید، باید گلدانی را انتخاب کنید که حداقل 12 اینچ (30 سانتیمتر) عمق داشته باشد. برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه هم باید گلدان شما دارای زهکش مناسبی باشد.

دمای خاک باید گرم باشد . در حالت ایده آل دما باید بین 71 تا 77 درجه فارنهایت (22-25 درجه سانتیگراد) باشد.
سعی کنید زنجبیل را در مکانی کاشت کنید که روزانه دو تا پنج ساعت از نور مستقیم خورشید دریافت می کند.

5. کاشت زنجبیل


بهترین زمان برای کاشت زنجبیل پس از آخرین سرمای بهاری است زیرا این گیاه نمی تواند یخ زدگی را تحمل کند. این گیاه گرمسیری است و گرما را دوست دارد. هر قطعه زنجبیل را حداقل 5 سانتیمتر در عمق خاک بکارید. شما نباید بیش از دو قطعه را در یک گلدان بکارید.

اگر به صورت ردیفی می کارید، هر قطعه را 20 سانت از یکدیگر فاصله دهید.

6. آبیاری زنجبیل
بعد از کاشت، ز آبیاری اضافی پرهیز کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که زنجبیل یک گیاه گرمسیری است، بنابراین، آب زیادی را دوست ندارد. پس، هر دو روز یکبار خاک را چک کنید که خشک شده یا نه. پس از خشک شدن، می توانید گیاه خود را آبیاری کنید. با این حال، توصیه می شود خاک گیاه کاملاً و صد در صد خشک نشود.

با آبیاری مناسب، ممکن است طی چند روز چند جوانه ها را مشاهده کنید. با این حال ، اگر آنها را نمی بینید، از گیاه خود دست نکشید. چند هفته آبیاری کنید. اگر در آب و هوای گرمسیری قرار نداشته باشد زنجبیل به آرامی رشد می کند.

7. کود دهی

کاشت زنجبیل در خانه

کود دهی ضروری نیست بخصوص اگر خاک شما غنی از مواد مغذی باشد. اما اگر خاک گلدان فقیر است، می توانید کود کامل مایع استفاده کنید یا این که یک بار در ماه مقداری کمپوست به خاک اضافه کنید.

8. مالچ استفاده کنید
استفاده از مالچ توصیه می شود. با مالچ م توانید گیاه را گرم نگه دارید و از ظهور علفهای هرز جلوگیری کنید. بنابراین برای گرم نگه داشتن خاک یک لایه ضخیم مالچ اضافه کنید.

به پوشش سبک و نرم سطح خاک, مالچ یا خاک پوش می گویند. این پوشش می تواند لایه‌ای از کاه، خاک‌ اره،خاک برگ، ورقهٔ پلاستیکی و بسیاری مواد دیگر باشد. این پوشش خاک و ریشهٔ گیاه کاشته‌ شده را از آسیب باران، سله‌بندی، یخبندان، تبخیر و فرسایش محافظت می کند.

 

9. برداشت

کاشت زنجبیل در خانه
شما می توانید برداشت زنجبیل را 8 ماه پس از کاشت آن انجام دهید. هنگامی که رنگ آن سبز شد، می توانید بگویید که زمان برداشت رسیده است. می توانید اطراف گیاه را حفر کنید و آن را بردارید یا تکه هایی از آن را برش دهید.

این روش برای رشد موفقیت آمیز زنجبیل در گلدان یا سبدهای پلاستیکی است. این دستورالعمل ها را دنبال کنید و از برداشت ارزشمند این گیاهلذت ببرید.

مطلب کاشت زنجبیل در خانه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

About اصله

Check Also

آموزش کاشت نخود فرنگی در گلدان با استفاده از نخود فرنگی + فیلم

در این مطلب  از بخش سبزیجات و صیفی جات قرار آموزش کاشت نخود فرنگی در ...

One comment

  1. ببخشید زنجبیل خوراکی با زنجبیل تزینی فرق داره؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *