Home / مقالات / آب قند برای گیاهان – چگونه آب قند بر رشد گیاهان تاثیر می گذارد؟

آب قند برای گیاهان – چگونه آب قند بر رشد گیاهان تاثیر می گذارد؟

آب قند برای گیاهان خوب است؟ چگونه آب قند بر رشد گیاه تأثیر می گذارد؟
گیاهان هم مانند انسان ها، برای زنده ماندن به انرژی و مواد غذایی نیاز دارند. گیاهان قند را به عنوان یک منبع انرژی قند می سوزانند تا رشد کنند.

با عمل فتوسنتز، ساکاروز در گیاه تولید می شود و همین امر سبب رشد و شادابی گیاه می شود. بنابراین این طور به نظر می رسد که اضافه کردن کمی قند یا شکر به آب به رشد بیشتر آن ها کمک می کند.

اما این موضوع را به خاطر داشته باشید که در باغبانی و پرورش گل و گیاه جایی برای آزمون و خطا وجود ندارد. چرا که بر اثر یک اشتباه کوچک ممکن است تمام گیاهان و زحمات شما از بین برود.

بنابراین تاثیر آب قند برای گیاهان از دو جنبه مورد بررسی قرار می گیرد. یکی تصور عامیانه و دیگری بررسی علمی و دقیق تر.

آب قند برای گیاهان

 

تاثیر آب قند برای گیاهان

تصور عامیانه
هنگامی که یک گیاه آب قند دریافت می کند، قند ها توسط سلول های گیاه ذخیره شده و به مرور مورد استفاده قرار می گیرند. از این رو گیاه رشد بیشتری پیدا می کند. به همین دلیل برخی از باغداران معتقدند که مخلوط کردن مقدار کمی از شکر (طبق جدول استاندارد باغبانی)، در آب مورد استفاده برای آبیاری یک گیاه یا آب موجود در گلدان گیاهی می تواند یک محلول آبیاری غنی از قند را درست کرده و از این طریق غذای بیشتری را در اختیار گیاه شما قرار دهد. در نتیجه گیاه رشد سریع و بهتری خواهد داشت.

بررسی علمی
افزودن شکر به آب گیاهان در یک آزمایش تجربی برای کلاس های علوم دبیرستانی مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه جالبی به دست آمد. گیاهانی که با مقدار کمی شکر که به آب آنها افزوده شده بود آبیاری شدند، به طور کلی سالم تر به نظر می رسیدند و سریعتر از گیاهانی که با آب معمولی آبیاری شدند، رشد کردند.

این اثر در گیاهانی که در محیطهای کنترل شده خارج از خاک رشد می کنند بسیار چشمگیرتر بود. مثل گیاهانی که در آب پرورش داده می شوند. چرا که محیط پرورش این گیاهان یعنی آب، توان تولید قند و ذخیره آن را برای گیاه ندارد.

 

هشدارها و خطرات

رشد میکروبی

نکته مهمی که باید هنگام اضافه کردن شکر به آب گیاه به خاطر داشته باشید استفاده از آن در اعتدال است. با دانستن این که آب قند برای گیاهان خوب است ممکن است وسوسه شوید که به طور مداوم قند بیشتری اضافه کنید تا اثرات آن دو برابر شود. اما مقدار زیادی قند در آب یک گیاه، می تواند یک بستر کامل برای رشد میکروارگانیسم های مضر باشد که می تواند سلامتی و زندگی گیاه را تهدید کند.

خفه شدن گیاه

در صورتی که آب قند زیاد و یا با غلظت بالا به گیاه داده شود، ریشه های گیاه چسبنده شده و به صورت مداوم مرطوب می مانند. همین امر سبب می شود تا امکان دریافت اکسیژن توسط ریشه ها از بین رفته و در اصطلاح گیاه خفه شود.

ملاحظات دیگر
مقدار قندی که باید به آب گیاه اضافه کنید به سن گیاه و بسیاری از ملاحظات مهم دیگر متفاوت است. پس نمی توان یک دستور کلی را برای همه گیاهان تجویز کرد. به عنوان مثال، برخی از گیاهان تزئینی کوچک، با ترکیب 10 گرم شکر و 1 لیتر آب به خوبی پاسخ می دهند در حالی که همین میزان ممکن است سبب از بین رفتن گیاهان دیگر شود.

بهترین گزینه این است که ابتدا مشخص کنید گیاهانی که قصد پرورش و تغذیه آن ها را دارید از چه دسته ای بوده و نیاز آن ها چیست.

ترجمه اختصاصی توسط سایت اصله

منبع: hunker

About اصله

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

2 comments

  1. با سپاس از مطالبی که ارائه کردین سوال بنده بابت پسماند آبی که چغندر قندی بخار پز شده رو پای گلدون بریزیم بود

  2. سپاس از مطالبی که ارائه کردین مفید بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *