Home / مقالات / نگهداری گل شمعدانی در داخل خانه با راهکارهای ساده و مطمئن

نگهداری گل شمعدانی در داخل خانه با راهکارهای ساده و مطمئن

نگهداری گل شمعدانی در داخل خانه شاید کمی سخت باشد اما امکان پذیر است. شمعدانی گیاهی بسیار زیبا است. این گل بسیار جذاب معمولاً برای تزئین باغ و حیاط کاربرد دارد و در فضای باز پرورش داده می شود. با این حال می توان گل شمعدانی را به عنوان یک گل آپارتمانی نیز پرورش داد. پرورش شمعدانی در داخل خانه به راحتی پرورش آن در خارج از خانه نیست. بنابراین در این پست مؤثرترین نکات را برای پرورش موفقیت آمیز این گیاه در داخل منازل و آپارتمان ارائه خواهیم کرد.

نگهداری گل شمعدانی در داخل خانه با راهکارهای ساده

نگهداری گل شمعدانی در داخل خانه

1. گونه مناسبی را انتخاب کنید

انواع مختلف گل شمعدانی وجود دارد که هر کدام با یک رنگ و رایحه خاص مشخص می شود. بنابراین، هنگامی که به سمت پرورش آن ها می روید حتماً گونه ای را انتخاب کنید که دارای رنگ و رایحه ای باشد که بیشتر دوست دارید. همچنین باید به خاطر داشته باشید که بسیاری از گونه های شمعدانی گل نمی دهند. بنابراین، برای پرورش و نگهداری آن ها در خانه گونه مناسبی را با دقت انتخاب کنید.

2. مکان مناسبی را در نظر بگیرید

نگهداری گل شمعدانی در داخل خانه

همانطور که همه می دانیم شمعدانی برای رشد و گلدهی نیاز به نور مستقیم آفتاب دارد. این گل باید روزانه حداقل 6 ساعت نور مستقیم خورشید ر دریافت کند. نور خورشید برای شمعدانی حیاتی است و نه تنها برای رشد آن لازم است بلکه برای گلدهی ین گل نیز بسیار مهم است.

  • توصیه می شود شمعدانی را روی پنجره جنوبی یا غربی قرار دهید.
  • اگر پنجره آفتاب گیر ندارید، باید از چراغ های رشدی مانند فلورسنت استفاده کنید.

3. خاک مناسبی انتخاب کنید

 

یک خاک با کیفیت خوب برای نگهداری گل شمعدانی در داخل خانه ضروری است. خاک باید غنی از مواد مغذی باشد. بنابراین، توصیه می شود از استفاده خاک باغچه خودداری کنید. بلکه باید از خاک گلدان با کیفیت و خوب استفاده کنید.

4. آبیاری را با دقت انجام دهید
آبیاری مناسب یکی از مهمترین فاکتورها برای نگهداری گل شمعدانی در آپارتمان و هر نوع محیط داخلی است. آب دهی مناسب تعیین می کند که گیاه شما زنده بماند یا خیر.

شمعدانی یک گیاه گرمسیری است که به طور طبیعی مقاوم به خشکی است. به آب زیادی احتیاج ندارد. بنابراین، شما باید گیاه خود را تنها زمانی که خاکش خشک شد آبیاری کنید.

  • ساده ترین راه این است که یک بند انگشت را درون خاک فرو کنید. در صورتی که رطوبتی احساس نکردید، آبیاری را انجام دهید.

5- دمای مناسبی را فراهم کنید
به عنوان یک گیاه گرمسیری، شمعدانی عاشق گرما است. دمای مطلوب برای رشد شمعدانی در روز 20- 18  و در شب 14-12 درجه سانتیگراد است. این بدین معناست که اگر در روز درجه حرارت بالاتر باشد اشکالی ندارد. اما درجه های پایین تر ممکن است مانع از رشد گیاه شما شود و از گلدهی آن جلوگیری کند.

6. تغذیه گیاه را فراموش نکنید
شمعدانی تنها در شرایطی که فصل گلدهی آن است به کوددهی نیاز دارد. شما باید یک بار در ماه کود مناسب را به گیاه داده و بعد از پایان فصل رشد و گلدهی کوددهی را قطع کنید.

7. هرس گیاه را انجام دهید

هرس هر از چند مدتی یک بار برای رشد بهتر و زیبتر شدن توصیه می شود. علاوه بر این هرس کردن این امکان را به شما می دهد تا گیاه خود را پرپشت تر و قوی تر کنید و قلمه و گلدان های زیادتری را تهیه کنید.

 نکات تکمیلی

  • در زمستان، باید میزان آبیاری را به حداقل برسانید.
  • باید گیاه خود را در گرم ترین اتاق خانه قرار دهید.
  • مهم ترین عامل گلدهی گیاه، نور خورشید است. پس حتما فاکتور نور را با دقت رعایت کنید.
  • خطرناک ترین بیماری هایی که ممکن است گیاه شما را درگیر کند، پوسیدگی ریشه و بیماری قارچی است. هر دو در اثر آبیاری بیش از حد ایجاد می شوند.

اینها بهترین و مهم ترین فاکتورها برای نگهداری گل شمعدانی در داخل خانه است. این موارد را رعایت کرده و گل های شمعدانی زیبایی در داخل خانه نگهداری کنید.

این گل ها نه تنها محیط داخلی منزل یا محل کار شما را زیباتر می کنند بلکه عطر دل انگیزی نیز در فضای داخلی منتشر کرده و حال خوبی را برای شما به ارمغان می آورند.

 

About اصله

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *