Home / مقالات / تفاله چای اسیدی یا قلیایی – تاثیر تفاله چای بر رشد گیاهان

تفاله چای اسیدی یا قلیایی – تاثیر تفاله چای بر رشد گیاهان

تفاله چای اسیدی یا قلیایی است؟ آیا تاثیری بر رشد گیاهان دارد؟

اگر شما هم به دنبال پاسخی برای این سوالات هستید این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

در این مطلب تاثیر تفاله چای بر  گیاهان و نحوه استفاده از آن بیان می شود.

برای اینکه دوستدار محیط زیست باشیم و میزان زباله های تولید شده را کاهش دهیم، مهم است که روش هایی برای استفاده مجدد و بازیافت مواد پیدا کنیم. معمولا همه ما عادت به نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه در صبح و بعد از ظهر داریم.

به جای اینکه تفاله قهوه و چای را دور بریزید از آنها برای گیاهان و گلها استفاده کنید. چای ها به عنوان یک کود عمل کرده و به بهبود رشد گیاه، سلامت کلی و قدرت آن کمک می کند.

تاثیر تفاله چای بر رشد گیاهان

تفاله چای

 

افزودن مواد مغذی و بهسازی خاک
برگ های چای حاوی مواد مغذی و اسید تانیک هستند که با افزودن آن ها به خاک، محیط حاصلخیزتری برای گیاهان فراهم می شود. از آنجا که چای ماده ای طبیعی و آلی است، استفاده از ان ها سطح مواد مغذی را در خاک افزایش داده و با تجزیه آنها کیفیت خاک را بهبود می بخشند.

این به نوبه خود، سطح فعالیت کرمهای خاکی و سایر میکروارگانیسم های مفید را افزایش می دهد. چایهایی که به خاک اضافه می شوند مزایایی مانند بهبود اکسیژن رسانی نیز دارند که باعث ایجاد ریشه های قوی تر برای گیاهان شما می شوند. از آنجا که گیاهان از طریق ریشه آب و مواد مغذی را جذب می کنند، در نتیجه قوی تر و شاداب تر می شوند.

تنظیم pH خاک برای گیاهان دوستدار محیط اسیدی
توجه به این نکته ضروری است که همه گیاهان در هنگام افزودن تفاله چای به خاک آنها پاسخ مثبت نمی دهند. اسید تانیک طبیعی موجود در چای، با تجزیه مواد  باعث کاهش pH خاک و افزایش اسیدیته می شود. این مسئله برای گیاهانی که به خاکهای قلیایی و یا خنثی نیاز دارند خوب نیست. اما باعث ایجاد شرایط ایده آل برای رشد گیاهان اسیدی می شود.

بنابراین تفاله چای میتواند یه کود گیاهی مناسب برای گیاهان باشد. اما گیاهانی با خاصیت اسیدی نه قلیایی.

نحوه استفاده از تفاله چای

تفاله چای رو زیر نور آفتاب خشک کنید. سپس آسیاب کرده و به خاک گلدان اضافه کنید. این تفاله ها به تقویت گیاه و حتی رنگی تر کردن گیاهانی با برگهای رنگی مثل حسن یوسف، سینگینیوم صورتی و…. کمک کرده و رنگ ها را روشن تر و زیباتر می کند.

تفاله چای باید حتما خشک شود. در صورتی که به صورت خیس و خشک نشده مورد استفاده قرار گیرد، سبب می شود تا خاک گیاه آفت (کرم،هزارپا،پشه و…) گرفته و در نتیجه گیاه را خراب کند.

برای اسیدی کردن خاک می توانید از گوگرد، مواد ارگانیک (پیت ماس،برگ پوسیده،کود کشاورزی)،تفاله چای و قهوه استفاده کنید.
خاک های سبک که زهکش خوبی دارند راحت تر اسیدی میشوند. اما بعضی خاک های سنگین سخت تر اسیدی میشوند. برای این گونه خاک ها بهتر است به خاک گیاه (گوگرد وسولفات آهن) اضافه کنید.

🌹اسامی گیاهان اسیدی
آنتریوم، پامچال، نرگس، حسن یوسف، کاکتوس ها، کاملیا، مارانتا، آزالیا، آرالیا، اریکا، آگلونما، ارکیده، میخک، بنفشه آفریقایی، برگ انجیری، اسپاتی فیلوم، سیکلامن، لیندا، نیلوفر، فوشیا، کالادیوم، سینگینیوم، بگونیا ، ادریسی، سرخس، زامیفولیا، ژربرا، کاج مطبق، گل جعفری و گل گوشواره ای .
به این گیاهان کود گیاهی چای میدهیم.

About اصله

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *