Home / مقالات / فواید خاکستر زغال برای گیاهان (بررسی مزایا و معایب استفاده از خاکستر برای گیاهان)

فواید خاکستر زغال برای گیاهان (بررسی مزایا و معایب استفاده از خاکستر برای گیاهان)

فواید خاکستر زغال برای گیاهان چیست؟ آیا می توان از خاکستر زغال به عنوان کود استفاده کرد؟

امروزه استفاده از کودهای شیمیایی در کشاورزی یک معضل بزرگ محسوب می شود. مصرف کودهای شیمیایی صرف نظر از هزینه زیاد آن می تواند مشکلات زیست محیطی زیادی را به همراه داشته باشد. در نتیجه مصرف نامتعادل کودهای شیمیایی کمبود بعضی از عناصر غذایی تشدید شده و خواص فیزیکی و شیمیایی خاک ها نیز دست خوش تغییرات شده اند. یک راه حل مناسب برای افزایش مقدار مواد آلی خاک های زراعی کشور استفاده از کودهای زیستی می باشد.

در این مطلب فواید خاکستر زغال برای گیاهان و معایب آن مورد بررسی قرار می گیرد.

فواید خاکستر زغال برای گیاهان

فواید خاکستر زغال برای گیاهان

خاکستر زغال (بر خلاف خاکستر زغال سنگ) می تواند یک افزودنی عالی برای باغ، باغچه و گلدان باشد. این ماده حاوی پتاسیم است، و پتاسیم یک ماده مغذی حیاتی برای محصولات زراعی و رشد گیاهان است.

پتاسیم دقیقاً مانند آب در بدن انسان عمل می کند. یعنی دارای نقش متعادل کنندگی است و در انتقال مواد غذایی درون گیاه و ایجاد قند و نشاسته نقش بسزایی دارد.

  • از آنجایی که خاکستر چوب بعنوان یک ماده ی آهکی عمل می کند، اسیدیته خاک را کاهش و قلیایی بودن خاک را افزایش می دهد. گیاهانی که خاک اسیدی را ترجیح می دهند مانند بلوبری، گل آزالیا (گل زینتی آپارتمانی -خرزهره هندی) یا گل صدتومنی، اگر در خاک خاکستر  چوب استفاده شود، رشد نخواهند کرد.

بنابراین از مصرف بیش از اندازه آن خودداری کنید که نتیجه عکس خواهد داشت و گیاه شما از بین می رود.

خاکستر چوب را بر روی هر لایه کمپوست خاک بپاشید. خاکستر به کمپوست کمک می کند تا مواد آلی بطور کامل تجزیه شوند.
با استفاده از خاکستر چوب بعنوان کود، می توانید آفات باغ و زمین کشاورزی را از بین ببرید. به آرامی در سراسر بستر کاشت در باغ، خاکستر چوب را بمنظور دفع حشرات، کرم ها، شته ها، کرم طوقه بُر، حلزون خاکی، بپاشید.خاکستر را بعد از باران های سنگین مجدداً استفاده کنید.

هنگام استفاده از خاکستر چوب در باغ، احتیاط کنید.

  • خاکستر حاوی مقدار زیادی چربی است که یک عامل سوزاننده است. به همین دلیل، از قرار دادن آنها در گیاهان نازک و  جوان خودداری کنید. هنگام استفاده از خاکستر، دستکش بپوشید. از ماسک دهان استفاده کنید و چشم های خود را با عینک محافظت کنید.
  •  از خاکستر مقوا، خاکستر زغال و یا خاکستر چوب رنگ آمیزی شده استفاده نکنید. زیرا این مواد حاوی مواد شیمیایی هستند که برای گیاهان شما مضر می باشند.
  • خاک را بررسی کنید تا بیش از حد قلیایی نشده باشد. برای بررسی سطح PH، یک نمونه از خاک را به آزمایشگاه اداره ی ترویج کشاورزی منطقه ببرید، و از کیت آزمایشگاهی استفاده کنید تا میزان PH مشخص شود. خاک قلیایی نیاز به اضافه کردن گوگرد دارد.

خاکستر زغال را در چه مواردی نباید استفاده کرد؟

اگر خاک شما قلیایی باشد، خاکستر چوب قلیایی بودن خاک را افزایش داده و این به نفع گیاه نیست. هیچ دلیلی ندارد که خاکستر را به گیاهانی که خاک اسیدی دوست دارند اضافه کنید. چرا که این کار سبب افزایش آفت و قارچ در گیاه می شود.

خاکستر چوب حاوی مقادیر قابل توجهی کلسیم ، پتاسیم و فسفر است. این عناصر زمانی که با هم باشند دارای قدرت زیادی خواهند بود. بنابراین از تجمع خاکستر بر روی زمین، پای گیاهان و درخت ها، روی خاک گلدان خدداری کنید. چرا که منجر به سوختگی ریشه در اثر غلظت بالای مواد خواد شد. بهترین راه این است که خاکستر را ملایم روی سطح خاک بپاشید و در زمان بارندگی یا آبدهی دوباره از ان استفاده کنید.

خاکستر زغال را از دسترس کودکان دور نگه دارید؛ چرا که در صورت خورده شدن عواقب جدی به همراه دارد.

About اصله

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *