Home / فیلم آموزشی / آبیاری گیاهان در سفر «آبیاری قطره ای با استفاده از بطری پلاستیکی»

آبیاری گیاهان در سفر «آبیاری قطره ای با استفاده از بطری پلاستیکی»

آبیاری گیاهان در سفر و در ایام تعطیلات یکی از دغدغه های همیشگی دوستداران گل و گیاه هست.

بعضی از گیاهان نیاز به آبیاری مکرر دارند که همه برای آن وقت ندارند. اگر قصد مسافرت دارید و یا گیاهانی دارید که نیاز آبی زیادی دارند و وقت آبیاری آن ها را ندارید، استفاده از سیستم آبیاری قطره ای گزینه خوبی است.

خرید تجهیزات و وسایل آبیاری قطره ای اصلا به صرفه نیست و از نظر اقتصادی گران تمام می شود. اما جالب است بدانید که با یک بطری پلاستیکی می توانید سیستم آبیاری قطره ای درست کنید.

استفاده از بطری های پلاستیکی بسیار ارزان است. از همه مهمتر، شما با بازیافت بطری های پلاستیکی به محیط زیست کمک خواهید کرد.

آبیاری گیاهان در سفر

آبیاری گیاهان در سفر با آبیاری قطره ای

برای آبیاری گیاهان در سفر با استفاده از بطری و سیستم آبیاری قطره ای دو روش آموزش داده می شود.

روش اول:
مرحله اول

یک بطری پلاستیکی تهیه کنید. یک بطری 2 لیتری بهترین کار را خواهد کرد، اما می توانید از یک بطری کوچکتر برای گیاه کوچکتر استفاده کنید. بطری را کاملاً با آب تمیز کرده و برچسب را بردارید.

مرحله دوم

 

درپوش بطری را برداشته و آن را بر روی یک تکه چوب یا سطح محکمی قرار دهید. از یک مته یا میخ و چکش استفاده کنید تا چندین سوراخ در آن ایجاد کنید. هرچه سوراخ های بیشتری را درست کنید، سریعتر آب خارج می شود. وقتی کار تمام شد، درپوش را روی بطری قرار دهید.

  • از ایجاد سوراخ های کوچک خودداری کنید چرا که ممکن است توسط خاک مسدود شوند.
مرحله سوم

 

کف بطری را جدا کنید. می توانید این کار را با یک چاقوی دندانه دار یا یک قیچی تیز انجام دهید. از سمت پایین بطری به اندازه 2.54 سانتی متر را جدا کنید. اگر بطری شما دارای خط قالب در قسمت پایین است، می توانید از آن خط به عنوان راهنما استفاده کنید.

مرحله چهارم

 

حفره ای را به داخل خاک درست کنید. باید به اندازه کافی عمیق باشد تا بتوانید بطری خود را از قسمت بالا داخل آن قرار دهید. مراقب باشید ریشه ها را از بین نبرید.

مرحله پنجم

بطری را درون سوراخ، از قسمت درپوش قرار دهید.به آرامی خاک اطراف بطری را فشرده کنید تا بطری ثابت بایستد.
می توانید بطری را عمیق تر درون خاک قرار دهید، اما حداقل 2.54 سانتی متر درون خا باشد کافیست. این مقدار مانع از ورود خاک به آب خواهد شد.

مرحله ششم

 

بطری را با آب پر کنید. سیستم آبیاری قطره ای خود را رها کنید تا کار خود را انجام دهد. آبیاری قطره ای را به اندازه مورد نیاز گیاهان خود انجام دهید.

به منظور جلوگیری از ورود هرگونه زباله و … به داخل بطری و جلوگیری از گرفته شدن راه خروج آب، قسمت باز بطری را با پلاستیک یا …. بپوشانید.

 

روش دوم:

ساخت یک سیستم آبیاری قطره ای قابل تنظیم.

مرحله اول

 

سوراخی در کنار بطری خود ایجاد کنید. سوراخ باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتوانید واشر لاستیکی و لوله انعطاف پذیر آکواریوم یا سرم را در آن جای دهید. می توانید سوراخ را با استفاده از مته و یا با میخ ایجاد کنید.
این سوراخ حدود 2 تا 3 اینچ (5.08 تا 7.62 سانتی متر) از ته بطری ایجاد شود.
اگر از میخ استفاده می کنید، ابتدا آن را روی شعله گرم کنید، سپس بطری را سوراخ کنید.

مرحله دوم

 

یک قطعه کوتاه از لوله های انعطاف پذیر آکواریوم را قطع کنید. طول لوله فقط 2 تا 3 اینچ (5.08 تا 7.62 سانتی متر) طول دارد. شما می توانید از این وسیله برای اتصال لوله آبرسانی به بطری استفاده کنید.

مرحله سوم

 

یک واشر لاستیکی کوچک را در اطراف لوله قرار دهید. واشر باید به اندازه کافی باشد تا کمی از آن داخل سوراخ قرار بگیرد. اگر واشر برای لوله خیلی بزرگ است، می توانید قسمتی از آن را برش دهید تا کوچکتر شود، سپس آن را دور لوله بپیچید.

سپس ناحیه اطراف واشر و لوله را آب بندی کنید. با استفاده از چسب آکواریوم یا چسب حرارتی قوی می توانید اطراف لوله را بچسبانید تا از نشت آب جلوگیری شود.

مرحله چهارم

 

یک لوله متناسب با قطر لوله طراحی شده را درون آن قرار دهید. می توانید لوازم جانبی آکواریوم را از فروشگاه های عرضه آکواریوم و یا بصورت آنلاین خریداری کنید. در صورتی که دسترسی ندارید از لوازم سرم استفاده کنید.

مرحله پنجم

در بالای بطری را با میخ یا درفش داغ چند سوراخ ایجاد کنید.

این کار برای این است که سیم از داخل سوراخ ها رد کرده و بتوان با استفاده از آن بطری را به مکان مناسبی آویزان کرد.

مرحله ششم

با استفاده از قسمت تنظیم کننده، میزان خروجی مورد نیاز را تنظیم کنید.

هرچه پیچ را بیشتر باز کنید، سریعتر آب جاری می شود.
هرچه پیچ را کمتر بازکنید، آهسته تر آب جاری می شود.

منبع

About اصله

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *