Home / سبزیجات و صیفی جات / معرفی بادمجان + آموزش نحوه کاشت بادمجان در باغ، باغچه و گلدان

معرفی بادمجان + آموزش نحوه کاشت بادمجان در باغ، باغچه و گلدان

یکی از گیاهان و سبزیجاتی که می‌توانید آن را در محیط خانه و در فضای کوچک پرورش دهید، بادمجان (بادنجان) است. علاوه بر کاشت گیاهان و سبزیجات در خاک باغچه، امکان پرورش آن‌ها در آپارتمان نیز وجود دارد. یکی از گیاهانی که می‌توانید آن را در محیط خانه و در فضای کوچک پرورش دهید، بادمجان (بادنجان) است. در این مطلب قصد داریم که نحوه صحیح و اصولی کاشت انواع بادمجان در گلدان و در فضای خانه و آپارتمان را به شما آموزش دهیم؛ با ما همراه باشید.

بادمجان یا بادنجان که در زبان انگلیسی به آن Eggplant (گیاه تخم مرغی شکل) و همچنین aubergine می گویند؛ گیاهی است دائمی ولی در نواحی معتدل و معتدل سرد در اثر حساس بودن به سرما در فصل زمستان بوته خشک می‌شود. این گیاه از خانواده بادمجانیان و جنس ملونژنا می‌باشد. برگ بوته بادمجان پهن و کشیده و کنار آن کمی دندانه‌ای است گلها بطور خوشه و گاهی بطور تک گل در در طول ساقه ظاهر می‌شوند.

از این میوه در رژیم لاغری استفاده می‌شود. خاصیت درمانی بادمجان به علت باز کردن عروق است و به همین جهت رنگ رخسار را باز می‌کند. تقویت کننده معده است. ادرار را بیشتر می‌کند. خوردن بادمجان بوی عرق را در بدن از بین می‌برد. خاکستر بادمجان به صورت مخلوط با سرکه برای معالجه زخمهای جلدی موثر است.

بادنجان به علت داشتن یک ماده سمی به نام سولانین برای اشخاصی که سابقه حساسیت دارند خوب نیست. مخصوصا این افراد نسبت به نمونه‌های تخم‌دار بادمجان حساسیت داشته و بلافاصله بعد از خوردن دچار چشم درد شده و یا در بدنشان جوش پیدا می‌شود و دسته‌ای از افراد مبتلا به کهیر می‌شوند.

اصل و قدمت بادمجان

بادمجان، گیاهی یک ساله با ساقه‌های قوی، خشن و شاخه شاخه است. این گیاه دارای برگ‌های پهن و کشیده و رنگ متمایل به خاکستری است و برگ‌های این گیاه گاهی خاردار است. گل بادمجان، شبیه گل سیب زمینی، اما بزرگتر و رنگ آن بنفش کم رنگ است. اصل این گیاه در هندوستان می‌باشد و قدمت آن را به 1500 سال قبل یعنی قرن پنجم میلادی تخمین می‌زنند. بادنجان قبل از اسلام به ایران وارد شده است.

Aubergine بادمجان

بادمجان حساس به سرما می‌باشد بنابراین برای حداکثر برداشت باید این گیاه را در نواحی گرمسیری و یا مناطقی که دارای تابستان طولانی می‌باشند کاشت ولی با کاشتن بذر بادنجان در نواحی سرد معتدل نیز می‌توان به کشت این گیاه اقدام کرد.

خاک مطلوب کاشت بادمجان

بادمجان را در هر خاکی می‌توان کاشت. ولی بهترین زمین برای کاشت این گیاه زمینهای دارای شن و رس که PH آن کمتر از 5/6 نباشد می‌باشد. تنها دو عامل در انتخاب زمین در زراعت بادنجان مهم است یکی نمدار بودن خاک یا قدرت نگاهداری رطوبت است و دیگری حاصلخیزی زیاد آن.

کود مورد استفاده در بادمجان

بادمجان احتیاج به کود فراوان دارد. اگر کود دامی موجود باشد در حدود 30 تن کود در هکتار با شخم اول به زمین می‌دهند و با این مقدار کود دامی 320 تا 500 کیلومتر سوپر فسفات 16 درصد اضافه می‌کنند. در صورتی که کود دامی موجود نباشد و یا استعمال آن از نظر قیمت مقرون به صرفه نباشد باید از کود شیمیایی به مقدار 50 تا 75 کیلوازت و 100 تا 150 کیلو فسفر و به همین اندازه پتاس برای تقویت زمین استفاده کرد. این مقدار کود شیمیایی همراه با کود سبز برای حفظ مواد آلی زمین بهترین نتیجه را می‌دهد.

آموزش کاشت بادمجان

بادنجان را می توانید به راحتی در منزل کشت دهید. حتی این گیاه در گلدان نیز رشد کرده و به بار می نشیند. کافی است به چند نکته ی ساده درباره ی تامین نیاز های اولیه ی بادنجان برای رشد توجه کنید. و آب مورد نیاز این گیاه را فراهم کنید تا رشد کرد و به بار بنشیند و بادمجان مصرفی خود را تامین کنید.

خاک مناسب برای پرورش بادمجان

در انتخاب خاک برای پرورش بادمجان تنها دو عامل دارای اهمیت هستند :

  • توانایی نگه داری رطوبت
  • حاصلخیزی زیاد خاک

زمین های دارای شن و رس که ph آنها از ۵ و ۶ بالا تر باشد برای کاشت بادمجان مناسب هستند، لازم به ذکر است که بادنجان مواد غذایی زیادی را از خاک جذب می کند و به زهکش مناسبی نیاز دارد. برای تامین مواد مورد نیاز گیاه می توانید از کود حیوانی پوسیده استفاده کنید.

“Eggplant بادمجان

روش کاشت بادمجان

ابتدا به خاکی با زهکش مناسب نیاز دارید، با یک شیار کش یا بیل خاک را زیر و رو کنید. اگر از گلدان برای کشت استفاده می کنید ته آن را با ماسه یا سنگ پر کنید تا زهکش آن بهتر شود.مقداری کمپوست یا کود حیوانی پوسیده را نیز اضافه کنید. حال بذر های بادنجان را بکارید و خاک را آبیاری کنید.

دما را معتدل رو به گرم نگه دارید تا بذر ها جوانه بزنند. تقریبا بعد از دو تا سه هفته گیاه آماده ی جا به جایی می باشد. بستر مناسبی برای آن فراهم کنید که زهکش مناسبی داشته و با کود مناسب تغذیه شده باشد.

این نهال ها بعد از سه تا چهار ماه به بوته های بالغی تبدیل می شوند. نکته ی آخر این که کود هایی با نیتروژن زیاد به جای افزایش رشد میوه ها، رشد شاخ و برگ ها را افزایش می دهند. پس بهتر است از این کود ها کمتر استفاده شود.

بادمجان همانند گوجه فرنگی به آفتاب و گرما نیازمند است، حداقل به ۵ الی ۶ ساعت آفتاب در روز نیاز دارد. برای اینکه محصول بهتری داشته باشید برای بادمجان از گلدان تیره استفاده کنید تا در طول روز نور را جذب کند و در شب خاک را گرم نگه دارد. در این صورت محصول بهتری داشته دارید.

کشت بادمجان

زمان برداشت بادمجان

زمانی میوه ها بزرگ و با کیفیت تر می شوند که گل های اضافی به موقع هرس شوند و مواد لازم برای رشد به میوه برسد. البته آبیاری به موقع نیز تاثیر بسیاری در این امر دارد. برای جلوگیری از خشک شدن خاک می توانید از پلاستیک با پارچه نمدار استفاده کنید.

بادمجان

انواع بادمجان

بادمجان قلمی

بادمجان قلمی از قدیم در ایران کاشته می‌شده دارای میوه‌های باریک و بلند می‌باشد یعنی طول آن چندین برابر قطر میوه که از 3 تا 5 سانتیمتر تغییر می‌کند، می‌باشد.

بادمجان آمریکایی

بادمجان آمریکایی دارای 2 نوع است. در یکی که نوع معمولی است میوه قطور و طول آن تقریبا دو برابر قطر میوه می‌باشد و در دیگری قطر میوه خیلی زیاد و تقریبا برابر طول میوه است. در هر دو نوع بادمجان آمریکایی بوته کوتاه و پر شاخ و برگ است.

Eggplant بادمجان

روش تکثیر بادمجان

بادمجان را با کاشت بذر در خزانه زیاد می‌کنند. پس از آنکه بذر سبز شد و نهال جوان دارای 3 تا 4 برگ گردید آن را به محل اصلی منتقل می‌کنند. در نواحی سرد و یا نقاطی که فصل گرم برای حداکثر برداشت کوتاه است باید بذر یا بادمجان را دو تا دو ماه و نیم قبل از آنکه هوای بیرون به اندازه کافی گرم شود در گلخانه گرم کاشت زیرا در این صورت می‌توان انتظار محصول کافی از کاشت بادمجان در نواحی کوتاه فصل داشت.

نکات مهم در پرورش بادمجان
برای حفظ رطوبت و دمای ثابت در خاک، باید مالچ اضافه شود. همچنین برای محافظت از ریشه¬ها و محافظت در برابر علف های هرز کمک می کند.
از کاشت بادمجان در همان محل مورد استفاده برای فلفل و گوجه فرنگی اجتناب کنید. اعضای یک خانواده سیاه رنگ، به بیماری های مشابه حساس هستند.
افزودن خاک قهوه به خاک، راه خوبی برای افزایش اسیدیته است و خاک را برای بادمجان مناسب میسازد.
اگر یک باغ بزرگ دارید، یک سیستم قطره ای یک راه عالی برای اطمینان از رطوبت مداوم است که بادمجان ها ترجیح می دهند.
دانههای بادمجان های نرسیده قابل مشاهده نیستند، در حالیکه بادمجانهای رسیده دانه های زیادی دارند که طعم تلخ دارند.
از کودهای با نیتروژن زیاد استفاده نکنید، زیرا آنها رشد شاخ و برگ را زیاد می کنند و نه رشد میوه را.

Eggplant

مراقبت و نگهداری از بادمجان
مراقبتهای لازم پس از کاشت نشاء عبارتند از آبیاری، دفع علفهای هرز و سله شکنی می باشد مصرف کود سرک در 2 تا 3 نوبت به قوی شدن بوته و تولید محصول بیشتر کمک می کند. توصیه می شود که زمین نم دار باقی بماند این مسئله در زمینهای رسی اهمیت زیادی دارد. هرس و کم کردن مقدار گلها بعد از تشکیل میوه‌ها الزامی است زیرا در غیر اینصورت میوه ها کاملاً بزرگ نمی شوند میوه بزرگ با کیفیت خوب زمانی بوجود می آید که تعداد میوه روی بوته محدود باشد. مبارزه با آفات و بیماریها باید در دستور کار قرار گیرد.

از جمله مهمترین آفات بادنجان، کنه می باشد که برای مبارزه با آن می توان از انواع سموم کنه کش مانند تدیون استفاده کرد. سایر آفات مانند شته، عنکبوت قرمز و انواع سوسک، آسیب چندانی به بادمجان نمی توانند دارد کنند بعضی از قارچ هایی که به گوجه فرنگی حمله می کنند مانند فوزاریوم، آلترناریا و دورتیسلیوم (Verticillium) می توانند در بادمجان تولید بیماری نمایند و باعث پوسیدگی و خشک شدن برگها و میوه آن شوند برای جلوگیری از شیوع این بیماریها باید اولاً بذور ضدعفونی شده کشت شوند، ثانیاً از کاشتن بادمجان در زمینی که قبلاً گوجه فرنگی و یا سیب زمینی در آن کشت شده است خودداری کرد و ثالثاً بوته ها بخصوص زمانیکه کوچک هستند به وسیله قارچ کشها سمپاسی گردند.

 

برداشت بادمجان
میوه بادمجان از زمانیکه حدود یک سوم آن تشکیل شده و اندازه نهائی خود را پیدا کرده باشد تا رسیدن کامل آن قابل برداشت است.میوه کاملاً رسیده پر رنگ شده به مدت زیادی می تواند روی بوته مادری باقی بماند. بدون آن که زیاد ماندن روی بوته تغییری در کیفیت آن ایجاد کند زیاد ماندن میوه روی بوته فقط روی کمیت آن اثر می گذارد و کمتر می شود با میوه کاسبرگهای بزرگ همراه است که با قسمتی از ساقه که بسیار سخت و چوبی می باشد توام است.

منبع:

avogel

almanac

growveg

rhs

allotment-garden

theselfsufficientliving

helengazeley.typepad

About اصله

Check Also

آموزش کاشت نخود فرنگی در گلدان با استفاده از نخود فرنگی + فیلم

در این مطلب  از بخش سبزیجات و صیفی جات قرار آموزش کاشت نخود فرنگی در ...

5 comments

  1. باسلام.دوستان تعدادی بادمجان در باغچه کاشتم قشنگ رشد کردن متراکم با برگهای کشیده رو به بالا فقط احساس میکنم تعداد میوه ای که امسال دادن خیلی خیلی کمتر هست نسبت به سال قبل اگه کسی میتونه راهنمایی کنه ممنون میشم.در مورد کود حرس ابیاری هرچی!! سپاس

    • سلام وقت بخیر
      عوامل زیادی میتونه در میزان برداشت محصول موثر باشه. مثلا فقر خاک، بی کیفیت بودن بذر، نامنظم بودن آبیاری، استفاده نکردن از کود و …
      برای این که بذرها کاملا جوانه بزنن و خاک اصلاح بشه محصولات پربار و درشت بشن به دو کود مخصوص نیاز دارین. (آمینه و هیومیک) جهت خرید این کودها با ارسال رایگان میتونید با از طریق اینستاگرام و یا زیر همین مطلب در تماس باشید.

  2. سلام
    من در گلدان بادمجان کاشتم هر دو روز یکبار هم آبیاری می کنم بادمجان گل می‌دهد و بعد از چند روز گل ها می ریزد دلیلش چی میتونه باشه؟

    • سلام
      از مهم ترین دلایل ریزش گلهای بادمجان به دو مورد می توان اشاره کرد:
      تنش آبی و باتلاقی شدن خاک
      عدم گرده افشانی
      به همان اندازه که تشنگی برای گیاه مضر هست و باعث ریزش گل میشه، آبیاری زیاد و خیسی مداوم خاک هم موجب ریختن گلها میشه.
      عامل دوم عدم گرده افشانی هست. گرده ها به خودی خود قابل انتشار نیستن و باید توسط باد یا حشرات و … جابجا بشن. اما چون این امکان وجود نداره باید خودتون دستی اقدام کنید. با یه قلم مو یا مسواک روی گلها بکشید. کمی سخت هست اما ارزش داره.

  3. سلام دایل بنفش شدن میوه چیه قبلا مشکی و براق بودن ولی الان بنفشو سفت شده میوه ها دلیلشو بیزحمت بگین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *