Home / درختان میوه / آموزش کاشت نهال نارنج در گلدان

آموزش کاشت نهال نارنج در گلدان

مگر میشه یه ایرانی باشی و تمایل به کاشت و نگهداری درخت نارنج توی خونه نداشته باشی!😉میوه نارنج سرشار از ویتامین است و گل‌ های آن نیز دارای عطر دلنشینی هستند. از این رو، بسیاری از افراد تمایل زیادی به کاشت نگهداری از نارنج در منزل خود دارند. از این رو در این مطلب آموزش کاشت نهال نارنج در گلدان و سپس انتقال آن به باغچه قرار داده می شود.

اکثر گونه های نارنج برای روغن های ضروری آن استفاده می شود. در عطرسازی نیز کاربرد فراوانی دارد. نارنج در گروه گیاهان دارویی نیز قرار می گیرد زیرا ترکیبات فعال شناخته شده ای در این بحث دارد. در فصل بهار درختان نارنج ، شكوفه و گل سفيد معطری ميدهند كه بهار نارنج ناميده می شود. در ايران، شهرهاي شيراز، ساری و بابل مراكز بدست آوری بهار نارنج در بهار است.

درخت نارنج یک گیاه همیشه سبز بوده و ارتفاع آن تا 9 متر نیز می رسد. گل ها سفید و دوجنسی بوده و هم بصورت آپوماتیک و هم با کمک حشرات گرده افشانی می شود. نارنج میوه درختی بزرگ و زیبا با برگ هایی بزرگتر و خوشبوتر از برگهای درخت لیمو است. در بعضی مناطق در تمام فصول سال می‌توان میوه نارنج را برروی درخت دید. برگهای آن چرمی و به رنگ سبز تیره می باشد.

آموزش کاشت نهال نارنج در گلدان

کاشت نارنج در گلدان از دو طریق کاشت هسته نارنج و کاشت نهال نارنج انجام می‌شود.

یکی از زیباترین آداب ما ایرانیها سبز کردن سبزه برای سفره هفت سین هست تا خرمی و سرسبزی را در سال جدید به ما هدیه بده. انواع دانه ها مانند عدس، گندم، ماش و هسته انواع مرکبات برای اینکار استفاده می‌شود که سبزه گندم از محبوبیت و معروفیت زیادی نسبت به بقیه برخوردار است. امروزه از سبزه نارنج و هسته مرکبات دیگر مانند پرتقال و لیمو نیز استفاده می‌شود.

قبلا در مطلبی آموزش کاشت سبزه عید با هسته مرکبات آموزش داده شده است. لینک اون رو براتون گذاشتم.

با این روش میتونید هسته نارنج، لیمو و پرتقال رو سبز کنید.

بعد از گذشت 2 سال از سبزه نارنج شما، اکنون زمان انتقال نهال های نارنج کوچک به باغچه و یا گلدان های بزرگ است. در صورت نگهداری از درخت نارنج در خانه باید آن را در مکانی پرنور قرار دهید و حرارت های زیاد را ار آن دور کنید. همچنین در تابستان آن را به بیرون ببرید تا از آفتاب صبحگاهی تابستان بهره مند شود و در ساعاتی از روز که گرما بسیار زیاد است آن را به سایه منتقل کنید. اما در هر صورت توصیه ما این است که برای داشتن یک درخت نارنج تنومند، بهتر است این نهال های کوچک را به باغچه انتقال دهید.

خوب در این روش شما کاملا لذت کاشت و پرورش رو تجربه می کنید و میتونید نهال های بسیار زیادی رو درست کنید. اما متاسفانه خیلی زمان بر هست.

پس میتونید از نهال نارنج برای کاشت نارنج استفاده کنید.

شرایط نگهداری نهال نارنج بعد از انتقال به باغچه 

آبیاری مناسب:

زمانی باید این گیاهان آبیاری شوند که سطح خاک خشک شده باشد؛ چراکه در صورت خشک ماندن، برگ‌های درختچه نارنج می‌ریزند. همچنین آبیاری زیاد در خاک نیز باعث زردی و ریزش برگ‌ها و در نهایت پوسیدگی ریشه‌ها می‌شود. پس برای آبیاری درست باید صبر کرد سطح خاک اندکی خشک شود و سپس برای آبیاری اقدام کرد.

نور کافی:

نارنج به مکانی با نور مستقیم آفتاب نیاز دارد و در صورت وجود سایه، علاوه بر عدم رشد و میوه‌دهی نامناسب، احتمال بروز بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های قارچی بیشتر می‌شود. بزرگ‌ترین اشتباهی که افراد هنگام رشد مرکبات در گلدان‌ها انجام می‌دهند این است که در زمستان به اندازه کافی به آن نور نمی‌دهند. بنابراین یک اتاق بسیار روشن را انتخاب کنید.

دمای مناسب:

بهترین بازهه دمایی برایی درخت نارنج دمای بین 16 – 37 درجه است. درست است که نارنج کمی تحمل سرما را دارد اما در صورت سرد بودن زیاد هوا و بخبندان این درخت دچار سرما زدگی شده و از بین می‌رود. این درخت برای به بار نشستن، به یک دوره هوای گرم در تابستان نیاز دارد و به طور کلی در نواحی گرمسیری رشد بهتر  میوه های خوش طعم تری خواهد داد.

خاک درخت نارنج:

خاک می بایست زهکش مناسب داشته باشد و آب را در خود نگه ندارد. هنگام آماده سازی خاک زمین کاشت مرکبات می توان از مخلوط کردن خاک برگ با خاک معمولی به نسبت مساوی استفاده کرد. بهتر است از کود پوسیده دامی استفاده نشود زیرا درختان مرکبات چندان کودهای حیوانی را دوست ندارند. برخی از پرورش دهندگان در زمان آماده سازی خاک محل کاشت علاوه بر خاک برگ از مقداری زغال نیز استفاده می‌کنند و اعتقاد دارند این کار به سلامت بهتر ریشه ای این گیاه کمک می کند.

کوددهی:

همانند باقی درختان، نارنج نیز برای به بار نشستن و رشد بهتر به کوددهی نیاز دارد. این امر با بالا رفتن سن درخت مهم تر می‌شود و هرچه درخت فرسوده تر می‌شود به کوددهی بیشتری نیاز دارد. فسفر، پتاسیم، نیتروژن، مس، منیزیم و منگنز از جمله مواد معدنی مورد نیاز این درخت برای رشد و میوه دهی بیشتر است. در صورتی که درخت نارنج را در خانه نگهداری می‌کنید، می‌توانید هر سال بهار به فاصله 5 سانتی متر از تنه آن برروی خاک، خاک برگ اضافه کنید تا نارنج مواد مورد نیاز خود را از آن دریافت کند.

آفات و بیماری‌:

از آفات رایج نارنج می‌توان به شپشک و کنه تارعنکبوتی اشاره کرد که مشکلاتی مانند ضعیف شدن گیاه، عدم گلدهی و یا زیرش غنچه‌های گل، عدم شکل‌گیری میوه، ریزش زودهنگام میوه‌های نارس، زردی و ریزش برگ‌ها را ایجاد می‌کنند.

نحوه تکثیر گیاه:

بذرهایی که میوه ی حامل آنها کاملا رسیده باشد در گلخانه خوب جوانه می زنند. در زمستان در گلخانه بکارید. جوانه زنی در حدود دو تا سه هفته اتفاق می افتد. این عمل بایستی در دمای 13 درجه سانتی گراد انجام گیرد. گیاهچه ها به عارضه مرگ گیاهچه حساس بوده و باید همگام آبدهی دقت نمود و نیز محل آنها باد خور داشته باشد تا هوای آنجا تهویه گردد. گیاهچه هایی کا حاصل بذر هستند بیماری یا ویروسی را حمل نمی کنند. هنگامی که به اندازه ی دلخواه رسیدند، نهال ها را برداشته و به گلدانها انتقال می دهند.

این هم از آموزش کاشت نهال نارنج . امیدوارم نارنج های سبز و شادابی رو پرورش بدین

About admin

Check Also

سم برای شته درختان میوه

سم برای شته درختان میوه – بهترین سم برای درختان میوه

بهترین سم برای شته درختان میوه کدام است؟ استفاده از سم مناسب برای شته درخت ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *