Home / سبزیجات و صیفی جات / 10 نکته در مورد کاشت گوجه فرنگی در منزل

10 نکته در مورد کاشت گوجه فرنگی در منزل

گوجه فرنگی از اون دسته از صیفیجاتی هست که خیلی خیلی راحت میتونید در منزل پرورش بدین. قبلا آموزش کاشت گوجه فرنگی در گلدان به صورت تصویری آموزش داده شده، اما در این مطلب 10 نکته مهم و اساسی رو یاد می گیرید تا گوجه های خوشمزه تری رو پرورش بدین👌🏻

نکات مهم کاشت گوجه فرنگی در منزل

  • 1. گوجه فرنگی مناسب با آب و هوای خود را انتخاب کنید


انواع مختلفی از گوجه فرنگی وجود دارد. این چند عامل اصلی را در نظر بگیرید:

آب و هوا و طول فصل رشد در منطقه ای که شما زندگی می کنید بسیار مهم است. اگر در آب و هوای شمالی و خنک زندگی می کنید، ممکن است گوجه فرنگی های شما حتی وقت سرخ شدن هم نداشته باشند. به دنبال گونه هایی باشید که برای آب و هوای خنک و فصل کوتاه مناسب باشند. یعنی نیازی به دوره طولانی رشد نداشته باشند و زود بالغ شوند. مثلا بذر گوجه فرنگی “Early Girl” یکی از بهترین بذرها برای کاشت در مناطق سردسیر است و  50 روز پس از کاشت بالغ می شود. انواع مختلفی از گوجه فرنگی نیز وجود دارد که برای کاشت در مناطق گرم جنوب مناسبند.مانند “Heatmaster” و “Arkansas Traveller” که مقاوم در برابر گرما هستند.

کاشت گوجه فرنگی در منزل

  • 2. نوع گوجه فرنگی

حالا باید این نکته را در نظر بگیرید که از گوجه فرنگی قرار است چه استففاده ای شود. آیا گوجه فرنگی برای درست کردن رب و سس می خواهید؟ یا یک برش ساده در کنار غذا و ساندویچ؟ مسلما برای درست کردن رب گوجه، باید گونه ای را انتخاب کنید که دارای گوشت بیشتری باشد تا در نهایت رب خوشمزه و غلیظ تری را به شما بدهد.

  • 3. عادات رشد

قبل از کاشت گوجه فرنگی، باید اطلاعاتی را در زمینه گونه ای که قصد کاشت آن را دارید به دست آورید. مثلا این که گوجه کی باید چیده شود تا از خطر سرمازدگی در امان باشد. یا این که کدام گونه برای کاشت در گلدان مناسب است. یا این که چه زمانی باید از قیم استفاده کنید تا از افتادن میوه ها بر روی زمین جلوگیری کنید. آفات و بیماریهای گیاه را بشناسید و راه مبارزه و کنترل با آن ها را بلد شوید.

کاشت گوجه فرنگی در منزل

  • 4. نور کافی

گوجه فرنگی عاشق نور خورشید است. اگر با استفاده از بذر گوجه را می کارید، تأمین نور مستقیم بسیار مهم است. بذر گوجه فرنگی به 14 تا 18 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد تا قدرت جوانه زنی و رشذد را پیدا کند.

اگر گوجه ها در گلخانه پرورش داده شدند و شما میخواهید نشاء آن ها را به زمین منتقل کنید، به منظور جلوگیری از شوک احتمالی، با قراردادن ان ها به مدت دو ساعت در روز در مجاورت نور شروع کنید و کم کم این مدت زمان را افزایش دهید.

هنگام کاشت در زمین، آفتاب گیرترین نقطه زمین خود را با حداقل 7 ساعت آفتاب مستقیم در روز انتخاب کنید. نور خورشید سبب تولید محصول بیشتر می شود.

  • 5. خاک گرم با PH مناسب

مراقب باشید خیلی زود نشاء گوجه فرنگی را در زمین نکارید. آنها عاشق گرما هستند. دمای خاک شما باید به طور مداوم بیش از 15 تا 18 درجه سانتیگراد باشد. چند هفته قبل از اینکه قصد کاشت را داشته باشید، خاک را با پلاستیک گرم کنید.

گوجه فرنگی در خاکی غنی و خوب زهکشی شده و کمی اسیدی با پی اچ  6.5 تا 6.8 رشد می کند. دو هفته قبل از کاشت گیاهان گوجه فرنگی خود در فضای باز، خاک آن را تقویت کنید! در عمق حدود 30 سانتی خاک کود کمپوست را مخلوط کنید.

  • 6. گوجه فرنگی را عمیق بکارید

وقتی گوجه فرنگی می کارید، کمی عمیق تر از زمانی که میخواهید در گلدان بکارید، این کار را انجام دهید. چند برگ از ساقه در بالا باشد کافی است. گوجه فرنگی در امتداد ساقه های خود ریشه می زند بنابراین این کار به آنها کمک می کند تا ریشه های قوی تری ایجاد کنند.

  • 7. مالچ را فراموش نکنید
فراموش نکنید که یک پتو از مالچ روی سطح خاک قرار دهید! این ماده به حفظ رطوبت کمک می کند (گوجه فرنگی آب خود را دوست دارد!).  مالچ های خوبی برای انتخاب کردن وجود دارد – پوست کاج خرد شده، کاه ، برگ های خرد شده، تکه های چمن، برگهای کمپوست یا حتی یک لایه ضخیم روزنامه. به اندازه کافی عجیب است، اما طی تحقیقاتی مشخص شده است که پلاستیک قرمز 12 تا 20 درصد باردهی را افزایش می دهد.
  • 8. برگهای پایین را بچینید

بعد از رسیدن گیاهان گوجه فرنگی به حدود 100 سانت ، قدیمی ترین برگ ها را از پایین  ساقه بچینید. این کار باعث کاهش مشکلات قارچی گیاه می شود زیرا برگهایی که در سایه قرار می گیرند و یا روی خاک می افتند مستعد ابتلا به بیماری قارچی می شوند.

  • 9. گوجه فرنگی را هرس کنید

همه ما میدانیم که هرس کردن گیاهان باعث تولید محصول و گلهای بیشتری می شود. گیاهان هرس شده حدود دو برابر میوه های هرس نشده میوه می دهند، اما رسیدن میوه به مدت زمان بیشتری نیاز دارد. هرس همچنین بر عطر و طعم میوه تأثیر می گذارد. اما چرا؟

با هرس کردن شاخ و برگهای بیشتری به وجود می آید. هرچه شاخ و برگ گیاه بیشتر باشد، فتوسنتز بیشتری انجام می شود که قند بیشتری در میوه تولید می کند. شاخ و برگ اضافی بر روی میوه سایه می زند و  میوه را از گرمای تابستان عایق می کند و همین امر باعث می شود تا میوه کندتر برسد و طعم آن بهتر شود.

  • 10. آبیاری مناسب

گوجه فرنگی هر هفته به 25 تا 50 میلیمتر آب نیاز دارد.

گوجه ها را عمیقاً آب دهید. بهترین کار استفاده از شیلنگ است. شیلنگ را در باغچه رها کنید و اجازه دهید گیاهان سیراب شوند.

فراموش نکنید که به طور مداوم آبیاری کنید. آبیاری ناهموار می تواند زمینه را برای پوسیدگی گیاه فراهم کند و همچنین ممکن است باعث ترک خوردن میوه ها شود. گیاهانی که دچار تنش کم آبی می شوند، کلسیم را از میوه خارج کرده و به شاخه ها می فرستند تا گیاه رشد کند. این کار موجب بی کیفیت شدن محصول می شود.

در پایان اگر علاقه مند به کاشت سبزیجات در منزل هستید، نکات موثر در رشد سبزیجات را مطالعه کرده و سبزیجات مناسب برای کاشت در گلدان را انتخاب کرده و بکاریدو از سبزیکاری لذت ببرید.

مقاله 10 نکته در مورد کاشت گوجه فرنگی در منزل برای اولین بار توسط سایت اصله ترجمه و منتشر شده است، لذا کپی کردن از آن جایز نیست مگر با لینک به این صفحه.

منبع

About admin

Check Also

آموزش کاشت نخود فرنگی در گلدان با استفاده از نخود فرنگی + فیلم

در این مطلب  از بخش سبزیجات و صیفی جات قرار آموزش کاشت نخود فرنگی در ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *