Home / سبزیجات و صیفی جات / نکات موثر در رشد سبزیجات (5 نکته موثر که رشد بهتر و بیشتر سبزیجات شما را تضمین می کند)

نکات موثر در رشد سبزیجات (5 نکته موثر که رشد بهتر و بیشتر سبزیجات شما را تضمین می کند)

پرورش انواع گل ها و گیاهان و کاشت سبزیجات مختلف در منزل مسئله ای دشوار و پیچیده نیست. حتی اگر شما یک فرد مبتدی باشید، مراحلی وجود دارد که می توانید برای تشویق گیاهان خود برای رشد و شکوفایی بهتر و بیشتر از آن ها کمک بگیرید. در این مقاله نکات موثر در رشد سبزیجات معرفی می شود.

قبلا در مقالاتی مشابه مثل رشد سریع گیاهان خانگی با قرص های موجود در منزل و یا دعا برای رشد سریع گیاه مواردی را به عنوان کمک کننده معرفی کردیم.

اما در این مطلب شما را با نکات ساده اما مهمی آشنا می کنیم.

نکات موثر در رشد سبزیجات
نکات موثر در رشد سبزیجات

نکات موثر در رشد سبزیجات

1- قرار گرفتن در معرض نور خورشید

اگر در حال کاشت و پرورش سبزیجات هستید، باید آنها را در معرض نور زیاد خورشید قرار دهید. برای بهبود بهره وری در گیاه حداقل 6 ساعت نور مستقیم خورشید را برای سبزیجات فراهم کنید. تمام گیاهان به نور خورشید برای زنده ماندن و رشد کردن نیاز دارند. حالا تعدادی بیشتر و تعدادی کمتر.

باید گیاه خود را از نظر میزان نور دریافتی شناسایی کنید و نور مطلوب را برایش فراهم کنید. هنگامی که نور مناسب را برای آنها فراهم کردید، آنها بازده بالایی به شما می دهند. علاوه بر این، بسیاری از افراد نمی دانند که نور خورشید بهترین سپر در برابر آفات و بیماری ها است. بنابراین، برای سالم نگه داشتن گیاهان بسیار مهم است.

2- PH مورد نیاز خاک

PH خاک هم یک عامل مهم است که در تعیین بهره‌وری گیاهان شما نقش دارد. بنابراین، قبل از رشد گیاهان، باید pH مناسب خاک را برای آنها بررسی کنید. بعضی از گیاهان خاک اسیدی را ترجیح می دهند، برخی خاک قلیایی، بعضی دیگر مانند سبزیجات وقتی pH خاک خنثی باشد رشد بهتری کرده و بهتر ثمر می دهند. آنها معمولاً زمانی محصول می دهند که pH خاک بین 6 تا 7/4 باشد.

3- خاک خوب با زهکشی مناسب

خاک خوب زهکشی شده به گیاهان کمک می کند تا آب را بهتر جذب کرده و میزان آب اضافی به راحتی از گلدان تخلیه شود. علاوه بر این، گیاهان را ترغیب به توسعه ریشه های قوی تر و سالم تر می کند.

همان طور که می دانید آب زیادی موجب خفه شدن ریشه و از بین رفتن گیاه و همچنین بروز آفات می شود. بنابراین قبل از هر چیز یک گلدان خوب با زهکش مناسب و یک خاک غنی و سالم را تهیه کنید.

برای از بین بردن هرگونه آفت و یا تخم و لارو حشرات در خاک، می توانید خاک را تههی کرده و سه روز در آفتاب کامل بر روی یک پلاستیک پهن کرده و سپس استفاده کنید.

برای آشنایی با انواع خاک گلدان بر روی لینک قرار داده شده کلیک کنید.

خاک بارور برای رشد هر گیاه ضروری است. در حقیقت، برای برخی از سبزیجات یک نیاز اساسی برای رشد است. کودهای شیمیایی به حاصلخیزی خاک کمک می کنند. البته کودهای زیادی وجود دارد که می توانید برای بهبود باروری خاک خود از آنها استفاده کنید. بهترین کود کمپوست و کودهای معدنی هستند.

4- علفهای هرز را از بین ببرید

از بین بردن علفهای هرز ضروری است؛ چرا که علفهای هرز فقط مانع از رشد گیاهان شما نمی شوند بلکه باعث می شوند محصول آنها به ثمر ننشیند. بنابراین، قبل از کاشت سبزیجات، علفهای هرز را از محلی که برای کاشت انتخاب کرده اید، حذف کنید تا از رشد آنها جلوگیری کنید.

5- فاصله مناسب را در نظر بگیرید

با رعایت کاشت سبزیجات با فاصله درست و به اندازه موجب بالا رفتن بازدهی ان ها می شوید. چرا که با این کار ساده، گردش هوا را بهبود می بخشید. بنابراین گیاهان شما از جریان مناسب هوا بهره مند می شوند. علاوه بر این، گردش هوای ناقص باعث می شود گیاهان مستعد بیماری شوند. با این حال، گذاشتن فضای بیش از حد نیز مضر است. این کار رشد علفهای هرز را به رشد تشویق می کند.

اینها مؤثرترین نکات برای پرورش سبزیجات است. از این نکات ساده استفاده کنید و تاثیر شگفت انگیز ان را ببینید.

اگر علاقه مند به کاشت سبزیجات در منزل هستید پیشنهاد می کنم از آموزش کاشت تربچه در گلدان، کاشت زنجبیل در خانه، کاشت گوجه فرنگی در گلدان و فیلم کاشت ریحان هم دیدن کنید.

از باغبانی و سبزی کاری لذت ببرید و از اینکه طرفدار سبزی کاری هستید، متشکرم🌸🌸🌸🧡🧡🧡

 

توجه: کپی برداری از مطالب وبسایت با ذکر منبع اشکالی ندارد. یعنی این که آدرس کامل وبسایت (http://acle.ir/) در پایان مطلب نوشته شود و یا صفحه اینستاگرام  https://www.instagram.com/acle.ir/ تگ شود.

About admin

Check Also

آموزش کاشت نخود فرنگی در گلدان با استفاده از نخود فرنگی + فیلم

در این مطلب  از بخش سبزیجات و صیفی جات قرار آموزش کاشت نخود فرنگی در ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *