Home / گلهای آپارتمانی / گل اگزالیس و راهنمای نگهداری از آن

گل اگزالیس و راهنمای نگهداری از آن

گل اگزالیس با نام انگلیسی Oxalis triangularis به شبدر زینتی، گل پروانه ای و  گیاه عشق هم مشهوره. این گل دارای برگهایی بنفش رنگ و بسیار زیبا میباشد و به دلیل برگهایش، گیاه زینتی بسیار محبوبی شمرده میشود. این گیاه مناسب برای نگهداری داخل منزل، پاسیو ها و مرزبندی میباشد.

گیاه اگزالیس ، گیاهی چندساله و متراکم بوده که ارتفاعی بین 15 تا 30 سانتیمتر و گستردگی بین 30 تا 40 سانتیمتر دارد این گیاه سرعت رشدی متوسط دارد و بین 5 تا 10 سال عمر میکند.

این گیاه کوچک و ظریف دارای ساقه ای نازک میباشد. برگها بنفش رنگ، سه گوش و به صورت 3 تایی میباشند.( برگها ظاهری پروانه شکل داشته و بسیار زیبا میباشند) شاخ و برگ گیاه در طول روز باز و بسته میشوند. این گیاه دارای گلهایی کوچک به رنگهای سفید، صورتی و یا بنفش میباشند .گلها معطر بوده و فصل شکوفایی آنها اواخر بهار و اوایل تابستان است.

این گیاه حاوی اسید اگزالیک بوده که در برگها و ساقه ها ی گیاه میباشد و یک مکانیسم دفاعی برای گیاه محسوب میشود ، این اسید باعث ترش مزه شدن برگها و شاخه ها میشود و لذا علفخواران از این گیاه تغذیه نمیکنند.اسید اگزالیک ، اسیدی قوی محسوب میشود و در صورت بلعیده شدن توسط انسان باعث تحریک دهان و گلو میشود.

شرایط نگهداری و پرورش گل اگزالیس

نور مورد نیاز اگزالیس

این گیاه نیز همانند دیگر گیاهانی که دارای برگ‌های رنگی هستند نیازمند نور زیاد و هوای خنک است تا رنگ برگ‌های آن حفظ شود؛ در غیر این صورت رنگ‌ها به‌سوی سبز تغییر می‌کنند؛ بنابراین برای نگهداری این گیاه نقطه‌ای از خانه را انتخاب کنید که همواره روشن باشد، این بدان معنی نیست که می‌توانید این گیاه را در زیر نور مستقیم نگهداری کنید! همین‌که نور غیرمستقیم به آن برسد کافی است.

دمای مناسب اگزالیس

بهترین دما برای این گیاه مابین 16 تا 24 درجه است. در غیر این صورت رنگ آن سبز خواهد شد. در زمستان گیاه به خواب فرو می‌رود و در این زمان آبیاری آن نیز قطع خواهد شد؛ اما در بهار گیاه دوباره بیدار شده و بر روی آن گل‌های زیبایی نیز پدید خواهد آمد؛ اما نکته مهم این است که این گل‌ها جلوی رشد گیاه را خواهند گرفت و بهتر است آن‌ها را از گیاه جدا کنید.

رطوبت و آبیاری مورد نیاز اگزالیس

سعی کنید برای این گیاه رطوبت کافی را ایجاد کنید، برای این منظور می‌توانید هم آن را در کنار گیاهان دیگر نگهداری کنید و یا ظرفی پر از آب در قسمت زیرین و زیرگلدانی قرار دهید تا رطوبت موردنیاز تأمین شود. این گیاه دارای پیاز است و اگر آبیاری زیادی انجام دهید پیاز آن خواهد سوخت؛ بنابراین بهتر است این گیاه را هفته‌ای یک‌بار آبیاری کنید؛ به‌عبارت‌دیگر بهتر است تا بین هر دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک شود.

خاک، گلدان و تغذیه اگزالیس

خاک مناسب برای گل اگزالیس باید غنی باشد، ترکیب خاک‌هایی همچون خاک‌برگ، خاک باغچه و یا ترکیب پیت ماوس و پرولیت بسیار برای گیاه مناسب است. هر دو سال یک‌بار در فصل زمستان که گیاه در خواب است باید گلدان را تعویض کنید؛ در زمستان زمانی که گیاه را کف بر کردید لازم است تا دو هفته بعد گلدان را تعویض کنید. این گیاه به دلیل داشتن برگ‌هایی به رنگ قرمز نیاز به تغذیه قوی نیز دارد، از این‌ رو بهتر است تا گیاه را هر دو هفته یک‌بار توسط کودهای مختص به آن تغذیه کنید.

هرس اگزالیس

گیاهان بالغ و استقرار یافته را هر 3 تا 5 سال یکبار در اوایل تابستان یا در طی فصل رکود، از سطح زمین کف زنی می کنند. یعنی تمامی برگ ها و سایر قسمت های گیاه را از نزدیکی سطح زمین قطع می کنند تا برگ های جدید شروع به رشد نمایند. گیاهان جوان را هر ساله در اوایل تابستان یا در طی فصل رکود کف زنی می کنند تا در خاک گسترش یافته و مستقر شوند.

زمانی که به سمت فصل سرما می رویم، کم کم برگ های شبدر می ریزد. در این زمان باید مثل همیشه به آن آب بدهید و مراقبت خود را مثل همیشه ادامه دهید. سپس هر قسمت سبز را مثل همیشه از روی گیاه قیچی کنید و گیاه را داخل گلدان قرار دهید و آن را مانند گیاه خانگی نگهداری کنید و تا چند روز به آن آب سبک بدهید و زیاده روی نکنید .

زمانی که برگ ها دوباره ظاهر شدند، آب دادن طبیعی را دوباره شروع کنید . آن ها را در محیطی پر نور در خانه قرار دهید اما مراقب باشید که این نور مستقیم نباشد . این گیاه را در فصل زمستان باید روی یک گلدان پایه بلند داخل منزل نگه داری کنید و در فصل بهار نیز آن را هرس کنید .

اگر مشاده کردید که هرگونه حشره ای باعث آزار و اذیت این گیاه می شوند ، حتما تا انتهای فصل رشد مراقبت از این گیاه را کم نکنید و می توانید قسمت های پلاسیده را جدا کنید یا کلا این کار را برای کوتاه کردن قد گیاه انجام دهید .

تکثیر گل اگزالیس

گل اگزالیس به روش تقسیم ریزوم، غده و پیاز تکثیر می شود. در پایان زمان استراحت گیاه و در هنگام تعویض گلدان با تقسیم پیازهای گیاه مادری و کاشت هر قسمت از توده گیاه در یک گلدان مستقل حاوی خاک معمولی + خاک برگ + شن درشت، می توان اکسالیس را تکثیر کرد. می توانید هر 10 پیاز را در یک گلدان و در عمق 2 تا 3 سانتی متری بکارید.
برای کاشت در فضای باز فاصله 7 تا 10 سانتی متری بین پیازها را رعایت کنید. قبل از کاشت پیازها، ابتدا خاک را خیس کرده و اجازه دهید تا آب اضافی خارج شود. آبیاری زیاد باعث پوسیدگی پیازها می شود. گلدان حاوی پیازها را در مکانی که 4 تا 5 ساعت آفتاب مستقیم دارد، قرار دهید.

طریقه کاشت پیاز اگزالیس در گلدان

ابتدا دو سوم گلدان را از خاک پر میکنید سپس یک یا دو یا سه یا 4 عدد پیاز را روی خاک گلدان قرار بدهید طوری که نوک پیازها به سمت بالا باشد (البته اگر هم برعکس بکارید هیچ مشکلی ندارد فقط دیرتر جوانه می زند) هر چی تعداد پیازها در یک گلدان زیاد باشد پرپشت تر خواهد شد بعد روی پیازها حدود 2 الی 3 سانت خاک بریزید و خوب آبیاری کنید. گلدان را در مکانی با دمای بین 18 تا 25 درجه قرار دهید حدود 5 الی 10 روز طول می کشد که جوانه ها از خاک بیرون بزنند. لازم به ذکر است که بعد از جوانه زدن گیاه را زیاد آبیاری نکنید بگذارید سطح خاک خشک شود بعد آب بدهید و حتما دور از تابش مستقیم آفتاب باشد گرمای زیاد و آفتاب مستقیم گیاه را خراب می کند.

گل اگزالیس

آفات و بیماری های گل اگزالیس

بیماری های قارچی ( زرد یا نارنجی شدن پشت برگ گیاهان ) و ایجاد حلقه یرقانی در این گیاه ( حلقه های زرد روی نوک برگ این گیاهان) دو مورد از اصلی ترین بیماری های گیاه شبدر هستند .

در هر دو مورد باید گیاه را از گلدان خارج کنید ، قسمت های بدون رنگ را جدا کنید و سپس قبل از هر کاری خاک تازه را به آن اضافه کنید و دوباره داخل گلدان قرار دهید و سپس گیاه را با روغن چریش اسپری کنید و برای خاک آن نیز از نوع ارگانیک استفاده کنید و مراقب باشید که نور مستقیم نیز به این گیاه نتابد که در این صورت به طور کامل محافظت خواهد شد .

چرا گل اکسالیس من بیش از حد نازک شده است و دوکی شکل می باشد ؟ آیا می توان شکل آن را دوباره به حالت اول برگرداند ؟

برای این که دوباره شبدر خود را ضخیم تر و تقویت کنید ، باید آن را به محلی ببرید که نور کافی داشته باشد و مطمئن باشید که هوا گرم نیست و دما رو به خنکی می باشد .

چه کنم تا گل اکسالیس با وجود برگ های فراوان ، گل هم بدهد ؟

چنانچه در نمناک عنوان کرده ایم شاید خاکی که برای شبدر استفاده کرده اید ، بیش از حد غنی است و شن کافی در آن یافت نمی شود . خاک پربار و غنی به رشد برگ ها کمک می کند اما در رویش گل تاثیری ندارد و گیاه را به محیط خشک تر منتقل کنید یا اینکه آب دادن به آن را کاهش دهید .

بهترین زمان برای قلمه زدن گیاه شبدر چیست ؟

بهترین زمان برای این کار درست بعد از مرحله سکون گیاه می باشد ، یعنی دقیقا زمانی که گیاه رویش خاصی یا جدیدی نداشته است . در این زمان بهتر است که گیاه را به نور طبیعی و موقعیت همیشگی خود برگردانید و مثل همیشه به آن آب دهید و پیاز گیاه را از یکدیگر جدا کنید و آن ها را در خاک حاوی شن قرار دهید .

گیاه من همیشه سال برگ های زرد دارد ؟ کجای کار اشتباه است ؟

برگ های زرد نشان دهنده آب بیش از حد به گیاه می باشد و برای آب دادن به گیاه باید مراقب باشید که خاک کاملا خشک شده باشد .

 

 

About admin

Check Also

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای در منزل و روش تکثیر آن

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای اصلا کار سختی نیست! یه گل جذاب و دوست داشتنی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *