Home / کاکتوس و ساکولنت ها / آموزش قلمه زدن ساکولنت

آموزش قلمه زدن ساکولنت

ساکولنت ها از زیباترین گیاهانی هستند که نیاز به مراقبت خاصی ندارند. قبلا در مورد شرایط نگهداری از ساکولنت ها و نور مورد نیاز ساکولنت ها توضیحات لازم داده شده است؛ لذا در این مطلب به آموزش قلمه زدن ساکولنت می پردازیم.

خوشبختانه تکثیر ساکولنت ها از قلمه بسیار آسان است و پس از کاشت به مراقبت بسیار کمی نیاز دارند.

بهترین زمان قلمه گیری بهار یا تابستان است. اما هر زمان که گیاه شما از نظر ظاهری زیبایی خود را از دست داد و احساس کردید می بایست آن را هرس کنید، حتما این کار را انجام دهید.

برای قلمه گیری از ایه مادری که به اندازه کافی بزرگ شده استفاده کنید. گیاهان جوان برای قلمه گرفتن مناسب نیستند.

وسایل مورد نیاز:

آموزش قلمه زدن ساکولنت

آموزش قلمه زدن ساکولنت

  • 1- برش بزنید

یک نقطه مناسب روی ساکولنت خود پیدا کنید. با قیچی و طی یک حرکت سریع ساقه ساکولنت را بچینید. قلمه چیده شده باید دارای ساقه باشد و حتما برگ های پایینی را از ساقه جدا کنید.

آموزش قلمه زدن ساکولنت

  • 2- بگذارید قلمه ها در محیط باقی بمانند

پس از برش، نمی توان بلافاصله قلمه ها را در خاک کاشت. قلمه را به مدت 24 ساعت در یک مکان خشک کنار بگذارید تا ساقه برش خورده در اصطلاح پینه ببندد. این کار موجب می شود تا بعد از کاشت رطوبت موجود در ساقه وارد خاک نشده و از بروز کپک و بیماری قارچی جلوگیری می شود و ریسک خراب شدن و از بین رفتن قلمه کم می شود.

  • 3- کاشت قلمه

یک گلدان سفالی یا گلدان پلاستیکی کوچک را انتخاب کردهخ و با خاک کاکتوس پر کنید. خاک را کمی مرطوب کنید. سوراخی را وسط گلدان درست کرده و قلمه را درون ان قرار هید. خاک اطراف آن را محکم کنید. حتما حتما برگ های پایینی را جدا کنید تا از پوسیدگی ان ها جلوگیری شود.

پس از کاشت آبیاری را انجام ندهید. قلمه تازه کاشته شده را در محلی با آفتاب روشن و غیرمستقیم قرار دهید و بگذارید1 تا 2 هفته بماند.

  • 4- آبیاری را پس از ریشه زدن شروع کنید

بر خلاف تکثیر سایر گیاهان، مهم است که صبر کنید تا ریشه تشکیل شود و بعد آبیاری را انجام دهید. اگر بلافاصله بعد از کاشت قلمه آبیاری را شروع کنید به طور قطع قلمه زیر خاک پوسیده می شود. نگران نباشید – قلمه های ساکولنت می توانند بدون آب برای مدت زمان طولانی زنده بمانند!

بعد از  2-3 هفته، کمی گیاه را به سمت بالا بکشید تا از ریشه دار شدن گیاه مطمئن شوید. اگر ریشه تشکیل شده بود، آبیاری را شروع کنید. ساکولنت ها نیاز آبی کمی دارند. بنابراین برای تشخیص زمان آبیاری انگشت خود را در خاک فرو کنید. هر گاه حدود یک سانت از سطح خاک خشک شده بود مجدد آبیاری کنید.

  • 5- صبر، صبر، صبر!

قلمه های ساکولنت رشد بسیار کمی دارند. بنابراین باید صبور باشید تا قلمه ها رشد کرده و گیاه جدیدی را برای شما به ارمغان بیاورند. حدود دو ماه زمان نیاز است تا قلمه ها کاملا رشد کنند. بعد از این کم کم می توانید آن ها را در معرض نور کامل قرار دهید.

اگر دنبال کننده پیج اینستاگرام سایت باشید، فیلم تکثیر ساکولنت از طریق برگ را نیز برای شما عزیزان قرار خواهیم داد.

 

thespruce

About admin

Check Also

کاکتوس کریسمس

کاکتوس کریسمس و همه فوت و فن های نگهداری از این گیاه

کاکتوس کریسمس و همه فوت و فن های نگهداری از این گیاه در منزل شاید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *