Home / مقالات / رشد انفجاری پتوس با 6 راه ساده

رشد انفجاری پتوس با 6 راه ساده

رشد انفجاری پتوس با 6 راه ساده

اگر دوست دارید پتوس (Epipremnum aureum) شما به سرعت رشد کنه و مثل عکس های مقالات و مجلات بسیار چشمگیر بشه باید نکات ساده ولی مهمی رو برای این گیاه رعایت کنید.

من نتایج تحقیقات و تجربه خودم در این زمینه رو رایگان در اختیارتون میزارم و امیدوارم که برای شما هم مفید واقع بشه.

خوشحال میشم اگر شما هم نظر و یا تجربه ای در این زمینه دارید با ما به اشتراک بگذارید.

مقاله ای هم تحت عنوان چرا گل پوس رشد نمی کند؟ در سایت نوشته شده که پیشنهاد می کنم حتما مطالعه کنید.

رشد انفجاری پتوس با 6 راه ساده

چطور میشه رشد پتوس را زیاد کرد؟ چکار کنیم تا برگ های پتوس بزرگ و شاداب بشن.

با 6 روش ساده میتونید رشد پتوس را زیاد کنید:

  1. محیط رشد را برای گیاه متعادل نگه دارید.
  2. نور کافی و غیر مستقیم را به اندازه کافی تامین کنید.
  3. دمای اتاق را بین 21 تا 30 درجه سانتیگراد حفظ کنید.
  4. آبیاری بیش از حد نکنید – تنها زمانی آبیاری کنید که خاک خشک شده باشد.
  5. در فصول رشد هر سی روز کوددهی مناسب انجام دهید.
  6. آفات را کنترل کنید.

 

دوستان عزیزم اگر دوست دارین اطلاعاتتون رو در زمینه گل و گیاه بالا ببرید و یا روش های تکثیر و درمان گیاهان رو یاد بگیرین، کانال اصله در ایتا رو دنبال کنید علاوه بر این میتونید با برقراری ارتباط با مشاور به صورت رایگان مشکلات گیاهانتون رو برطرف کنید برای پیوستن به کانال اصله روی لینک بزنید👇👇👇

کانال اصله در ایتا

باور کنید اگر همین 6 مورد ساده رو رعایت کنید، پتوس میتونه به یه نقطره کانونی در منزل شما تبدیل بشه.

چرا پتوس محبوبیت داره؟


پتوس به دلیل مقاومت و دوامی که داره محبوبیت زیادی پیدا کرده و بسیاری از افراد هم به این دلیل که جزو گیاهان تصفیه کننده هوا هست به آن علاقه دارند.

پتوس بسیار کم بیمار میشه و در برابر کم نوری هم مقاومه.

همچنین این گیاه به راحتی قلمه زده میشه و خیلی سریع رشد میکنه. میشه این گیاه رو در خاک یا آب نگهداری کرد.

رشد سریعی داره و از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه هست.

با توجه به گونه های مختلفی که داره همه  نوع سلیقه ای را پوشش میده.

چرا پتوس من رشد نمی کنه؟

گاهی اوقات ممکنه احساس کنید که همه چیز را درست انجام  دادین، اما آنقدرها که انتظار داشتید پتوستون رشد نمی کنه. شاید این سوال براتون پیش بیاد که چرا با وجود رعایت کردن همه کارها پتوسم رشد نمیکنه!؟

توقف رشد یک مشکل رایج مربوط به این گیاه هست. دلایل زیادی برای این مشکل وجود داره که در ادامه مهم ترین ها رو با هم بررسی می کنیم.

  • آبیاری بیش از اندازه یا کمتر از نیاز گیاه است: آبیاری بیش از حد منجر به پوسیدگی ریشه میشه در حالی که کم آبی باعث کوچک شدن برگ ها و خشکی گیاه رو به همراه داره.
  • دمای محیط متعادل نیست: همون طور که در بالا هم اشاره شد دمای محیط باید بین 21 تا 30 درجه سانتیگراد باشه. اگر توقف رشد دارین یا دما بالا و یا پایین تر از نیاز این گیاه هست. پتوس دوست نداره در مکان خیلی سرد یا خیلی گرم باشه.
  • خاک دارای تجمع کود است: استفاده از کودهای نامرغوب و یا نامناسب برای گیاه و یا زیاده روی در کوددهی این مشکل رو به همراه داره.
  • خاک گلدان فاقد مواد مغذی هست: گاهی اوقات هم اصلا کوددهی صورت نمیگیره. در این شرایط بعد از مدتی دیگه خاک نمیتونه مواد غذایی مورد نیاز گیاه رو فراهم کنه. پس گیاه رشد خودش رو از دست میده.
  • گیاه در معرض نور بدی قرار داره: یا نور زیادی برای گیاه فراهم شده و یا برعکس گیاه فاصله زیادی با منبع نور داره. درسته که این گیاه به کمیود نور مقاوم هست ولی این دلیل نمیشه که گیاه در یک اتاق تاریک یا بدون پنجره یا حتی با فاصله چند متری از پنجره نگهداری بشه.

دیدین، همه ما این نکات رو خوب میدونیم ولی فکرش رو هم نمیکنیم که مثلا تنظیم نبودن آبیاری بتونه در توقف رشد پتوس موثر باشه.

رشد انفجاری پتوس

راهکارهای رشد انفجاری پتوس

همه دوستانی که این گیاه رو در منزل دارن میخوان که هر چه زودتر بزرگ و پربرگ بشه. اما باید بدونید که نحوه برخورد شما با گیاه تعیین می کنه که چقدر سریع رشد کنه!

و اما راهکارهای ساده برای رشد انفجاری پتوس

  • از همان ابتدا کوددهی منظم داشته باشید

زمانی که تازه گیاه رو میخرین و به منزل منتقل میکنید شاداب و پربرگ هست؛ چرا که قبلا در گلخانه با کودهای مورد نیاز تغذیه شده. اما اگر این تغذیه رو به حال خودش رها کنید بعد از مدتی، آبیاری باعث میشه تا کودها از ته گلدان خارج بشه و خاک کم کم فقیر میشه. پس هر ماه باید این گیاه توسط کود کامل تغذیه بشه.

برای مشاوره و یا خرید کود مورد نیاز پتوس از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

پتوس از اون گیاهانی هست که خیلی راحت در آب رشد میکنه اما باید بدونید هم رشدش کمتر از زمانی هست که در خاک هست و هم نیاز تغذیه ای متفاوتی داره.

  • انتخاب گلدان و خاک مناسب

برای این که سریعترین رشد را برای این گیاه داشته باشید باید از گلدانی که زهکشی خوبی داره استفاده کنید تا آب در خاک تجمع نکنه. همچنین استفاده از خاک مناسب میتونه شرایط رشد خوبی رو برای گیاه تامین کنه. خاک پتوس باید دارای پی اچ 6.1 تا 6.5 باشه، یعنی خاک اسیدی. اگر در خاک اسیدی نباشه گیاه همچنین زنده میمونه اما رشد بسیار کمی خواهد داشت.

 

رشد انفجاری پتوس

  • تعادل نوری را برقرار کنید

پتوس به یک تعادل دقیق نور نیاز داره. در حالی که به نور کافی نیاز داره نمیتونه نور مستقیم خورشید را برای مدت طولانی تحمل کنه. در این شرایط برگها به راحتی می سوزند.

بهترین گزینه اینه که گیاه را در موقعیتی نزدیک پنجره قرار بدین که بتونه از نور روشن و غیر مستقیم برخوردار باشه. اگر نور کمی برای گیاه وجود داشته باشه برگها تنوع خود را از دست میدن و رشد و سلامت گیاه به خطر میفته.

اگر برگهای پتوس رنگ پریده میشن نشونه نور زیاد هست.

  • دما و رطوبت مورد نیاز را فراهم کنید

پتوس بومی جزایر سلیمان است و بنابراین منطقی است که از رطوبت بالا و دمای بین 21 تا 30 درجه سانتیگراد برخوردار باشه.  اتاقی که گیاه در آن قرار داره باید در این محدوده دما باشه.

  • قلمه گیری کنید

قلمه گرفتن و یا سرزنی کردن باعث رشد زیاد گیاه میشه. با این کار گیاه تحریک شده و مجدد جوانه زنی میکنه. در مورد قلمه زدن پتوس هم مطلبی جداگانه نوشته شده که در صورت تمایل میتونید مطالعه کنید.

 

اگر گیاهتون بیماره و یا میخواین خاک و کود مناسب با ارسال رایگان درب منزل براشون تهیه کنید، جهت دریافت مشاوره درمانی زیر نظر متخصص و یا خرید، از طریق اینستاگرام (@acle_ir) یا برقراری تماس با اکانت (@imagepad) در ایتا و تلگرام با کارشناس مربوطه در ارتباط باشید

About admin

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

One comment

  1. عالی بود سپاس
    من اینارو رعایت کردم و نوررشدگیاه ایوان سبز هم گذاشتم
    رشدش سرعت گرفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *