Home / گلهای آپارتمانی / پتوس و نحوه مراقبت از آن – بهترین گیاه آپارتمانی برای مبتدی ها

پتوس و نحوه مراقبت از آن – بهترین گیاه آپارتمانی برای مبتدی ها

پتوس یکی از بهترین گیاهانی است که می توانید در منزل نگهداری کنید. این قدر مقاوم است که حتی اگر هیچ اطلاعی از نگهداری گل و گیاه هم نداشته باشید به راحتی از عهده نگهداری آن بر می آیید. در این مطلب سعی شده تا همه اطلاعات لازم در مورد این گیاه را در اختیار شما قرار دهیم.

 

پتوس و نحوه مراقبت از آن – بهترین گیاه آپارتمانی برای مبتدی ها

 

پتوس یا Pothos یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی است. علاوه بر نگهداری آسان، در دسترس همه است و به راحتی می توانید چندین گلدان زیبا را از یک گلدان تهیه کنید.

یک راه عالی برای شروع یادگیری مراقبت از گیاهان آپارتمانی، گیاه پتوس است که یک نمونه بادوام از جنس Epipremnum می باشد. به گیاهان پوتوس پیچک شیطان، پوتوس طلایی، ردای شکارچی، آروم پیچک، گیاه پول، تاک نقره ای، پیچک جزایر سلیمان و تارو تارو نیز گفته می شود، یا به اشتباه فیلودندرون نامیده می شود. مراقبت آسان و اساسی است، به خواندن ادامه دهید!

پتوس

پتوس و نحوه مراقبت از آن

نور

اولین نکته ای که در مورد این  گل زیبا باید به آن اشاره کنم نور است. پتوس ها نیاز نوری زیادی ندارند و با همین لامپ های معمولی داخل منزل هم رشد می کنند اما به کندی. این قاعده در مورد نوع ابلق این گیاه صدق نمی کند. پتوس ابلق نیاز نوری بیشتری دارد. البته به صورت غیر مستقیم. نور مستقیم آفتاب، موجب سوختن برگ ها و سوراخ شدن آن ها می شود.

آبیاری

دوستان عزیزم هیچ قاعده کلی برای آبیاری گیاهان وجود ندارد. هر گیاه را باید با توجه به نیازش و شرایط منزل خودتان آبیاری کنید. اما این نکته را باید بدانید که برای آبیاری این گیاه باید اجازه دهید سطح خاک بین دو آبیاری خشک شود.

بنابراین گیاه را آب دهید. اجازه دهید آب اضافی خارج شود. سپس زیرگلدانی را تخلیه کنید و صبر کنید تا خاک گلدان خشک شود. شاید بتوان این طور گفت که در تابستان هر 5 روز یک مرتبه و در زمستان هر ده روز یک بار آب دادن کافی است.

 

دمای مناسب برای پتوس

بهترین دما برای رشد این گیاه دمای ۱۵ الی ۲۵ درجه است. پتوس را نباید در دمای زیر ۱۰ درجه سانتی گراد نگهداری کرد؛ همچنین حداکثر دمای مناسب برای پتوس ۳۰ درجه است.

اگرچه پتوس ها طیف گسترده ای از دما را تحمل می کنند اما بهترین دما برای رشد این گیاه دمای ۱۵ الی ۲۵ درجه است. اگر خانه شما برایتان راحت باشد، برای پتوسهای شما نیز راحت خواهد بود. کافی است آنها را از هوای سرد و محل های گرمایش مثل نزدیک بخاری یا تهویه مطبوع دور نگه دارید.

اگر منطقه سکونت شما دارای آب و هوای معتدل است، می‌توانید این گیاه را در فضای آزاد نیز نگهداری کنید و از شاخه های آویز و برگهای پهن آن به عنوان یک عنصر پوششی برای ایجاد حریم در تراس یا پنجره استفاده کنید. در صورتی که از این گیاه در فضای باز نگهداری می‌کنید، باید بدانید که زمستان های سرد و یخبندان برای آن مضر است و در دماهای پایین امکان از دست رفتن آن وجود دارد. در صورتی که برگهای سیاه و یخ زده را مشاهده کردید بهتر است آن را به جای گرمتری منتقل کنید و در صورت مشاهده برگهای بیحال با لکه های سوختگی، باید محیط نگهداری آن را خنک تر کنید.

کوددهی

بیشتر گیاهان در پاییز و زمستان نیاز به دوره استراحت دارند و پتوس هم جزو همین دسته است. بهترین کودی که می توان به آن داد، کمپوست است. اما باید دقت کنید که کوددهی زیاد هم برای گیاه ضرر دارد چرا که عناصر موجود در کود سبب سوختن ریشه گیاه و در نهایت مرگ آن می شوند.

http://acle.ir/wp-content/uploads/2021/11/aid6990080-v4-728px-Rejuvenate-an-Overgrown-Houseplant-Step-9.jpg

بدون دلیل این گیاه را کود ندهید زیرا گیاهان پتوس چندان نیازی به کوددهی ندارند زیرا به کندی رشد می کنند و برای انجام این کار به مقدار زیادی مواد مغذی نیاز ندارند. کود دادن به گیاه شما ضروری نیست، اما اگر می خواهید پتوس های شما بزرگتر شوند، ممکن است بخواهید آن را کود دهید.

همچنین می توانید از کودهای مایع مخصوص گیاهان آپارتمانی با نسبت مشخص شده روی آن استفاده کنید.

پتوس

خاک مناسب

نسبت به نوع خاک خیلی سخت گیر نیست و معمولا در خاک های بسته بندی موجود در بازار که به نام خاک برگ معروف است رشد می کند. مقداری خاک برگ را با کمپوست و ماسه مخلوط کرده و برای گیاه استفاده کنید.

برای دیدن انواع خاک برگ مناسب برای گیاهان آپارتمانی این مطلب را مشاهده کنید.

قلمه زدن پتوس

تکثیر این گیاه بسیار ساده است و نیاز به تمرین هم ندارد. فقط کافی است تاقلمه هایی مناسب که دارای چند گره هستند را انتخاب کرده و در آب یا خاک ریشه دار کنید. برای ریشه دار کردن قلمه ها در آب فصل بهار و پاییز بهترین موقع است.

همان طور که در تصویر مشخص است، برآمدگی هایی بر روی ساقه ها وجود دارند که به این برآمدگی ها گره می گویند. همین گره وقتی در آب یا خاک قرار می گیرد تولید ریشه کرده و سبب به وجود آمدن گیاه جدیدی می شود.

قبلا هم در مورد بهترین روش قلمه زدن پتوس توضیحاتی تصویری داده شده است که می توانید بر روی لینک آن کلیک کنید.

آفت‌ها و مشکلات

این گیاه خانگی، حشرات یا بیماری‌ های جدی ندارد اما ممکن است آفت‌ هایی را نیز مشاهده کنید بنابراین می‌توانید گلخانه خود را خارج از خانه داشته باشید. می‌توانید یک توپ پنبه‌ای را در الکل گذاشته و از آن برای کشتن آفت‌ها استفاده کنید.

پشه گلدان هم می تواند از دیگر آفات این گل باشد. معمولا پشه گلدان در اثر آبیاری زیاد و خاک مرطوب به وجود می آید. گیاه را در معرض هوا قرار دهید و آبیاری را تا خشک شدن سطح خاک متوقف کنید.

 

گونه های رایج پتوس

  1. پتوس ارتشی
  2. پتوس ساتین
  3. پتوس نئون
  4. پتوس ابلق
  5. پتوس مرمری
  6. پتوس سبز
  7. پتوس مانجولا
  8. پتوس هاوایی
  9. پتوس حصیری

 

منبع:

wikihow

wikihow

wikihow

wikihow

About admin

Check Also

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای در منزل و روش تکثیر آن

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای اصلا کار سختی نیست! یه گل جذاب و دوست داشتنی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *